Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairas nuorena

Vierailija
30.01.2023 |

Olen sairastellut teini-ikäisestä asti. Elämäni on ollut todella rajoittunutta sen takia. Tällä hetkellä on menossa yksi elämäni huonoimmista jaksoista enkä tiedä enää miten selviän tästä. Kaikki alkoi kovasta pahoinvoinnista kun olin lukiossa. Siitä asti olen kärsinyt siitä ja olen nyt päälle parikymppinen. Tähystyksissä käynyt muutama vuosi sitten, mutta niissä ei löytynyt mitään ja sain ibs diagnoosin sitten. Kaikenlaisia oireita varmaan ollut tässä vuosien varrella, on ollut toki parempiakin aikoja. Mutta oikeastaan kehossani ei varmaan ole sellaista paikkaa mitä ei joskus olisi kolottanut tai jotain. Nyt mulla on sitten kuristavaa kurkku- ja kaulakipua ja olen todella ahdistunut. Lääkärissä kävin pari viikkoa sitten ja epäili refluksia mutta närästyslääke ei ole vieläkään tehonnut. En tiedä voiko siinä mennä näin kauan ja voiko närästys aiheuttaa niin pahoja oireita, mutta ei minua tutkitakaan mitenkään ennenkuin olen syönyt närästyslääkekuurin loppuun..
En tiedä mitä tällä keskustelulla haen. Ehkä vaan haluan purkautua jonnekin. Välillä miettinyt kriisipuhelimeenkin soittamista. Haluaisin vain elää normaalia elämää. Toisinaan minulla on itsetuhoisia ajatuksia, mutta sitten en kuitenkaan oikeasti haluaisi kuolla

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistus voi aiheuttaa myös sitä että puret jatkuvasti hampaita yhteen. Se aiheuttaa tosi yleisesti myös kurkkukipua ja korviin heijastuvaa kipua. Ehkä käynti hammaslääkärilläkin voisi siis olla tarpeen jotta voisi tarkistaa onko tarvetta purentakiskoille.

Toki myös refluksi voi aiheuttaa vaikka mitä, eikä minullakaan ole ikinä auttanut siihen nuo happosalpaajat vaikka kaikkia niitä kokeiltu. Tarvittaessa otettavat lääkkeet auttaa paremmin ja ruokavalio, mutta sitä en jaksa aina noudattaa.

Moni voi muuten ibs:n kanssakin syödä ruisleipää kun sen pakastaa ensin. En tiedä mihin tämä perustuu mutta facebookin ibs ryhmissä moni kertonut tästä. Ehkä käynti ravitsemusterapeutilla voisi myös auttaa.

Ja ehdottomasti kannattaa hankkia apua myös tuohon psyykkiseen puoleen. Se ei tarkoita sitä etteikö voisi olla fyysistä vaivaa mutta olisi kuitenkin hyvä oppia erilaisia ahdistuksen hallinta keinoja, ettei se sairauksien pelko hallitsisi elämää kokonaan.

Paljon tsemppiä! <3

Vierailija
22/22 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahdistus voi aiheuttaa myös sitä että puret jatkuvasti hampaita yhteen. Se aiheuttaa tosi yleisesti myös kurkkukipua ja korviin heijastuvaa kipua. Ehkä käynti hammaslääkärilläkin voisi siis olla tarpeen jotta voisi tarkistaa onko tarvetta purentakiskoille.

Toki myös refluksi voi aiheuttaa vaikka mitä, eikä minullakaan ole ikinä auttanut siihen nuo happosalpaajat vaikka kaikkia niitä kokeiltu. Tarvittaessa otettavat lääkkeet auttaa paremmin ja ruokavalio, mutta sitä en jaksa aina noudattaa.

Moni voi muuten ibs:n kanssakin syödä ruisleipää kun sen pakastaa ensin. En tiedä mihin tämä perustuu mutta facebookin ibs ryhmissä moni kertonut tästä. Ehkä käynti ravitsemusterapeutilla voisi myös auttaa.

Ja ehdottomasti kannattaa hankkia apua myös tuohon psyykkiseen puoleen. Se ei tarkoita sitä etteikö voisi olla fyysistä vaivaa mutta olisi kuitenkin hyvä oppia erilaisia ahdistuksen hallinta keinoja, ettei se sairauksien pelko hallitsisi elämää kokonaan.

Paljon tsemppiä! <3

Kiitoksia! Ikinä ennen ei ole ollut tämmöisiä kipuja.. tai kuristavaa tunnetta on ollut, mutta ohimenevänä ja vähän lievempänä.

Ja ehkä koska kipu on nimenomaan ruokatorvessa ja nielussa, välillä kasvoissakin.. yms jossakin ylävartalossa, selässä niskan alla keskellä tuntuu myös välillä niin se tuntuu pahemmalta ja vakavammalta kuin kipu jossain muualla. Ja nieleminenkin tuntunut kireältä:( sain kortisonikuurinkin jos olisi ollut kilpirauhastulehdus, mutta ei se sitä nyt olekaan. Särkylääkkeetkin tuntuu olevan yhtä tyhjän kanssa. Lääkkeiden syöminen myös ahdistaa, närästyslääkkeitä, särkylääkkeitä, kortisonia.. ja mitään apua ei edes tunnu olevan mistään. Silloin kun kipu iskee kovempana niin tuntuu vaan melko mahdottomalta olla ja kuolemanpelko on todella suuri:( öisin on vaikea nukkua ja näen ahdistavia unia ja uni on pinnallista. Kriisejä on ollut elämässä jo monia, mutta tämä on kaikista niistä pahin. Mutta pitää vaan odottaa sitä lääkärin puhelua ja miten sitten jatkossa edetään. Sain kyllä miepän puhelinnumeron johon voin soittaa jos haluan keskusteluapua. Kunhan vaan jaksaisi.

Hammaslääkärissäkin pitöisi kyllä käydä koska edellisestä kerrasta on 3 vuotta jo.. ruokavaliota en itsekään ole nyt hyvin noudattanut, mutta toki syönyt vähemmän kuin normaalisti. Oikeastaan olisi varmaan vaan hyvä jos jonkin verran laihtuisin tässä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän