Sipoolaisperhe säästi yli 4 000 euroa vuodessa punalaputetuilla tuotteilla
Kuka vielä sanoo että punalaputetut tuotteet on turhia? https://www.is.fi/perhe/art-2000009344612.html
Kommentit (709)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokkikartano ei ole edullista edes alen jälkeen. Halvempaa tehdä itse kotiruokaa. Ja urheilujuomajauhetta aamupalaksi??? Ei halpaa sekään. Saati terveellistä.
Ei ole ei. Niiden sisällöstähän on 90% perunaa tai makaronia jotka ovat puoli-ilmaisia tuotteita kaupasta erikseen ostettuna. Kilohinta varmaan yli kymmenkertaistuu nosissa eineksissä.
No ei nyt sentään. Katsoin juuri netistä, että kyseisen Kokkikartanon makaronilaatikon hinta normaalisti on noin 8,5 euroa. Eli kilohinnaksi 60 % alella n 3,5 e.
Tuossa makaronilaatikossa ei tietenkään ole 90 % makaronia (joka toki on edullinen raaka-aine). Ja jauheliha halvimmillaankin on hinnoissaan. Väittäisin, että itse tekemällä saisi laadukkaampaa, mutta saisiko kovin paljon alle tuon 3,4 euroa kilolta, niin ei varmaan.
Punalaputetuille eineksille mainittiin vaihtoehtona itsetehty kotiruoka eli makaroni ja jauheliha jota ei jaksa loputtomiin syödä.
Ihan normihinnalla saisi halvemmalla järkevää ruokaa. Punalaputettuinakaan jotkut erikoisemmat makkarat ei ole kovin halpoja, sillä rahalla saisi sitä jauhelihaa, kanaa ja jopa kalaa (muikut/silakat ja lohikin on jatkuvasti tarjouksessa) ja juureksia joista saa järkevää ruokaa ison määrän. Jos lasten vartalon malli on samanlainen kuin vanhempien niin näkee ettei perheessä juurikaan järkevää ja terveellistä syödä. Pelkää suolaa ja rasvaa einesten muodossa
Näissä jutuissa toistuu aina sama kaava:
Monta lasta (sinun, minun ja meidän lapset)
Ulosotto
Työttömyys (ja ihmetellään, kun ei kiireiden vuoksi tullut liityttyä työttömyyskassaan)
Koira
Einesruokailu
Jonkun ulkoisen tahon pitäisi tulla apuun, valtio, Kela
Jos elämän- ja taloudenhallinta on muuten retuperällä, ei tilannetta pelasteta käyttämällä paljon resursseja punalappujen perässä juoksemiseen.
Edullisia kotiruokia tekemällä säästäisi varmasti enemmän ja olisi huomattavasti terveellisempää. Nyt taitaa olla iskenyt punalapputuotteiden hamstraamisessa vauhtisokeus, kaupassa ei enää nähdä muuta kuin punalaputetut tuotteet. Arkiruoaksi mielletään makaroni ja jauheliha, tylsäksihän se varmasti käy, jos muuta ei osaa tai jaksa kokata.
Valmissalaatit, lihat, makkarat ja einekset. Miksi?
Mä ostin eilen Prismasta kassillisen vihanneksia ja hedelmiä normihintaan ja maksoin niistä 30 euroa. Kilon juuston ostin hintaan 5,95. Syödään näitä viikko. Lisäksi on tofua ja soijarouhetta. Maustan ne itse. Leivon leivät itse.
Meitä on vain 3, mutta jos olisi 7, tuo hinta olisi vain vähän yli 70 e / viikko. Maitoa ei juoda. Turhaa energiaa.
Miksi nämä ihmiset ei kokkaa itse, vaikka aikaakin olisi. Ihan varmasti tulisi halvemmaksi ja vaihtoehtoja kyllä riittää, jos viitsii vähän nähdä vaivaa. Sen sijaan kerätään pakastimet täyteen punalaputettuja eineksiä, joita ei edes kaikkia ehditä syödä. Ei mitään järkeä.
Ja valitetaan ettei ole päästy ulkomaille moneen vuoteen. Onko ulkomaanmatkat onnellisen, hyvän elämän edellytys?
En vaan ymmärrä.
Nämä on näitä propagandauutisia. Halutaan antaa köyhistä typerä kuva ja sillä sitten vaikuttaa kansalaisten mieliin, että tuet pitäisi ottaa pois, kun köyhät eivät osaa rahaa käyttää kuitenkaan. Erityisesti kokoomuslaisilla on käsitys, että työttömien rahat menevät röökiin, viinaan, tatuointeihin, rakennekynsiin ja joulukoristeisiin, jotka heitetään joulun jälkeen roskiin.
Olen työtön (ihmettelijöille tiedoksi, koulut on käyty, ei ole minun vika, ettei täällä tarjota muuta kuin harjoittelua ja työkokeilua yliopiston käyneelle ihmiselle) ja en juokse nuiden punalaputettujen tuotteiden perässä. Miksi juoksisin, kun ne on 20 jälkeen sen -60% ja täällä meidän lähi S-marketeissa ja Prismoissa on ne samat naamat kärränneet kaiken koreihinsa ja kärryihinsä jo 30-60 min ennen kuin kello on 20. Ainiin ja se tärkein juttu. Alennuksessa on melkein aina pelkkää roskaa, mitä en ostaisi kuitenkaan. Eli jotain random kastikkeita, eineksiä, sikakalliita lihoja, jotka ovat alessakin kalliita, kaikkea kummallista, mistä on vaikeaa tehdä terveellistä ja "tavallista" ruokaa. Esim. kanaa ei kannata ostaa 1 päivä ennen viimeistä käyttöpäivää. Ja miksi ostaisin vaikka jotain kallista lihaa tai jotain kunnon pihviä -60%, kun se on kuitenkin melkein päiväysvanhaa, ei ainakaan tuoretta enää?
Ostan sen sijaan näitä: perunoita, porkkanoita, seitiä, jauhelihaa, sesongin tuoreita tai pakastevihanneksia, linssejä, papuja, tomaattimurskaa, kermaviiliä, ruokakermaa, suolaa, oliiviöljyä, kuivattuja herneitä, perus mausteita... Joskus lasagne/makaronilaatikkoaineksia, vaikka makarooni ei nyt terveellistä ole, mutta halpaa ja kivaa vaihtelua. Ei mitään päiväysvanhaa einesroskaa, joka pitää vielä pakastaa.
Ai noin paljon vaihtelee tuo ilta-alen alku ympäri Suomen. Meillä Varsinais-Suomessa TOK aloittaa sen jo kuudelta illalla kaikissa liikkeissään, ei tartte kytätä jonnekin yhdeksään asti...
Kokkikartanon makaronilaatikko alessa noin 3 euroa. Siitä ei moni syö. Jos tekisi itse isomman satsin, niin tulisi paljon halvemmaksi. Miksi ostaa kalliita erikoismakkaroita, kun ne maksavat alenkin jälkeen enemmän kuin ns perusnakit? Kalliita, epäterveellisiä ja täysin turhia urheilujuomia? Pakastin pursuaa ja lisää hamstrataan. Ihan typerää rahan haaskausta. Pientä suunnitelmallisuutta arkeen, niin säästäisivät enemmän ja söisivät terveellisemmin. Näen nyt heidän ostoskorissaan pelkkää suolaa ja rasvaa.
P.s. Työttömyyskassa ei ole ihan turha juttu
Ei ole rahaa mutta silti perheessä on koira, kädessä iPhone ja asunto Helsingissä.
No säästäähään siinä tietysti kun ostaa täyslihat ja erikoismakkarat ja valmisruoat -60% alennuksella täyden hinnan sijasta. Mutta mikä kellekin on säästöä.
Enemmän silmään pisti jäätävän kallis vuokra ja lapset taas sullottu kahteen huoneeseen. Tuossa tilanteessa joku uusperheviritys ihan vihonviimeinen ratkaisu.
Älytön määrä valmisruokia noin monelle hengelle. Johan siinä menee monta pakettia Kokkikartanoa kerralla, kun tuon porukan ruokkii. Heidän kannattaisi opetella reseptiikkaa ja ruoanlaittoa, jotta ainoa osattu ruokalaji ei olisi makaroni ja jauheliha. 😳
Työttömänä oleva ei ole ehtinyt/osannut ajatella liittyä työttömyyskassaan, vaikka oli jo lomautettunakin aikaisemmin pandemian aikana? Nyt äkkiä liittymään kassaan.
Tollasille tekisi hyvää mennä ihan peruskoulun kotitaloustunneille istumaan.
Miten keitetään perunoita, siitä voi aloittaa.
Punajuuri maksoi alle euron kg jouluna.
Samalla lähtisi liikakilot liikkeelle
Punalaputettuja tuotteita ostaessa voi tulla sokeaksi alennukseen, jolloin tulee ostettua todella kalliita normaalihintaisia tuotteita. Ne ovat -60% alennuksessakin kalliita.
Ostaako ihmiset tosiaan uusia vaatteita monta kertaa vuodessa? Miksi? Mulla vaatteet pysyy hyvänä ja käyttökelpoisina monta vuotta. Taitaa olla kolme vuotta, kun olen viimeksi ostanut jotain uutta. Alusvaatteita ja sukkia tietysti pitää ostaa montakin kertaa vuodessa, mutta ei muuta. Talvitakkini on yli kymmenen vuotta vanha ja edelleen ehjä ja siisti.
Ostokset näyttävät kalliilta ja turhalta, jotka syystäkin alennuksessa. En puhuisi säästöstä tässä tapauksessa..
Vierailija kirjoitti:
Ei ole rahaa mutta silti perheessä on koira, kädessä iPhone ja asunto Helsingissä.
Jos oikein tarkkaan lukee jutun niin siinä mainitaan heti alussa sipoolaiset, siitä voisi päätellä että ei oo asunto Helsingissä. Se 10km matka Helsingin puolelle nostaisi asunnon hintaa vielä jollain 300e/kk
Vierailija kirjoitti:
Miksi perhe ei osta enemmän? Silloin he säästäisivät enemmän ja voisivat maksaa ulosottomaksujaan ripeämmin. Perheen talous kohisisi vauhdilla, kun ottaisivat isommat lapset mukaan etsimään punalaputettuja tuotteita ja ostaisivat kuukaudessa enemmän. Eikös?
Kyllä! Korkeampaa matematiikkaa. Lopuksi voisi laajentaa vielä alennettuihin vaatteisiin ja vuoden lopulla olisivatkin jo Kroisoksia muhkeine säästöineen.
Hyvä verrata yksinasujaa ja suurperhettä.
Toki yksinasujalla voi joku eines tulla halvemmaksi kuin että tekisi itse, varsinkin jos on aletuote, mutta väittäisin että suurperheessä itse tekemällä säästäisi pitkän pennin aikaa myöten.
Nyt kun kaikkien einestuotteidenkin hinnat ovat nousseet huimasti, niin ei tuo perhe säästä yhtään, kun ennen joku isompi kiusauslaatikko (ns. merkkituote) maksoi 4-5 euroa ja nyt kai jo 6-8e. En ihan osaa sanoa, kun en kyseisiä tuotteita osta.
Viime vuonna saivat säästöä n. 4000 euroa, mutta nyt hinnat ovat nousseet, niin aina vaan enemmän maksavat noista lisäaineruoistaan, joten vaikka s-tili näyttäisi taas säästöä 4000e, niin eivät he mitään ole säästäneet, vaan maksaneet enemmän.
En osaa oikein selittää, toivottavasti ymmärrätte pointin.