Sipoolaisperhe säästi yli 4 000 euroa vuodessa punalaputetuilla tuotteilla
Kuka vielä sanoo että punalaputetut tuotteet on turhia? https://www.is.fi/perhe/art-2000009344612.html
Kommentit (709)
Just just. Syöttävät lapset sairaiksi? Liikaa eineksiä, lihaa ja huonoja rasvoja. Itse tekemällä sais terveellisempää ja edullisemmin. Mutta jos ei osaa muuta tehdä kuin makaronia jauhelihalla, niin ei ihme...
Vierailija kirjoitti:
Miten niin säästi? Tuo on köyhien tapa säästää eli kulutetaan rahaa tarpeettomaan, tehdään heräteostoksia (koska halpaa) ja sitten on pakastin täynnä ruokia, joista ei edes yhdistelemällä saa kunnon ateriaa. Einekset on kiireisen päivän pelastus, ei vakioruokia, joten tuokin perhe säästäisi ihan oikeasti tekemällä ruokaa halvoista kausituotteista ja ostamalla punalapputuotteita vain harkitusti.
Ostin talvitakin, se maksoi 149 e. Voisin hehkuttaa, että säästin saman verran, mutta enpä hehkuta, koska joka tapauksessa maksoin tuon summan, säästöjä ei tilille kaupasta tullut yhtään.
Nönnönnöö. Tottakai eines, puolivalmis/säilyke/pakaste, mitä näitä nyt on on ihan normaali ateria, tämähän nyt on ihan selvä asia normaaliälyiselle ihmiselle.
On täysin vaikoruokaa laittaa uuniin paketillinen pinaattilättyjä, keittää perunamuusit sivuun, ja tarjota salaatin kera lapsille, ehkä vielä vähän raejuustoa kylkeen. Somin hernekeitto purkista on nopea ja hyvä kevyempi ateria, siihen leipäsiivut vierelle päällisineen, niin johan täyttää nälkäisemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Just just. Syöttävät lapset sairaiksi? Liikaa eineksiä, lihaa ja huonoja rasvoja. Itse tekemällä sais terveellisempää ja edullisemmin. Mutta jos ei osaa muuta tehdä kuin makaronia jauhelihalla, niin ei ihme...
Laihdutusasiantuntija Mustajoki suosittelee valmisruokia, koska niissä on vähän kaloreita.
Tuossa jutussa häiritsee todella paljon se että molemmat vanhemmat ovat ulosotossa. Se kertoo että elämänhallinnassa on pahoja ongelmia. Näiden tarinoiden heikkous on siinä ettei kaikkea kerrota eli ei nytkään sitä miksi on velkaannuttu ja kuinka paljon velkaa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihdutusasiantuntija Mustajoki suosittelee valmisruokia, koska niissä on vähän kaloreita.
Vai onko annoskoko rajattu? Esimerkiksi Kokkikartanon metsästäjänleike ( jostain syystä possua ) on 350 grammaa. 130g muusia, 100g leike ja uunikasviksia 60g. 550 kcal per annos. Mikäli tekisin vastaavan ruuan kotona, niin helposti ottaisin enemmän kuin tuon 350 grammaa.
Oon käynyt monena iltana prismassa katsomassa onko punalappu tuotteita. Ei tosiaan ole kuin ehkä 10 kpl ruokia joita en itse syö. Jotain kallista lihaa on punalaputettu joita ei ole varaa ostaa edes alennuksesta koska silti 400g maksaa jotain 7 euroa.
Työtön mies kirjoitti:
Oon käynyt monena iltana prismassa katsomassa onko punalappu tuotteita. Ei tosiaan ole kuin ehkä 10 kpl ruokia joita en itse syö. Jotain kallista lihaa on punalaputettu joita ei ole varaa ostaa edes alennuksesta koska silti 400g maksaa jotain 7 euroa.
Ilta-aleen jää vain kilohinnaltaan kalliita tuotteita. Itse ostan jo aamulla huokeammalla kilohinnalla varustettuja -30% alennuksella. Eräässä kaupassa myydään on jo aamulla tuotteita -50% alennuksella. Toki jos haluaa vaikka naudan sisäfilepihvejä niin ne kannattaa hakea ilta-alesta. Eli jos haluaa herkutella.
Mekin säästetään monta tonnia kuussa kun ei ole kuin yksi lapsi!
Jee, hyvä me!
Vierailija kirjoitti:
Työtön mies kirjoitti:
Ilta-aleen jää vain kilohinnaltaan kalliita tuotteita. Itse ostan jo aamulla huokeammalla kilohinnalla varustettuja -30% alennuksella. Eräässä kaupassa myydään on jo aamulla tuotteita -50% alennuksella. Toki jos haluaa vaikka naudan sisäfilepihvejä niin ne kannattaa hakea ilta-alesta. Eli jos haluaa herkutella.
Eipä ole aamullakaan juuri mitään ostettavaa. Voisin ostaa vaikka jotain kanan koipireisiä mutta kun ei ole alennuksessa. Useinmmiten käyn aamuisin ennen kasia kaupassa.
Siis valittaako nainen jutussa tosiaan sitä että lapsilisät ovat vähemmän kuin lapsen kulut? Että valtio ei maksakaan koko lisääntymisprojektia?
Tuo "säästetty" 4000 € on vain luku tilastossa. Mihin se raha on mennyt? Elämiseen toivottavasti. 10 kg perunoita, siitä saa monet ruuat tehtyä. Vihanneksia, perunoita joskus vois laittaa nakkeja, jauhelihaa ym. Niistä kun ruokaa tekee niin varmaan tulee enemmän säästöä kuin keräämällä kärryn täyteen kaikkee missä vaan punainen lappu on.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa jutussa häiritsee todella paljon se että molemmat vanhemmat ovat ulosotossa. Se kertoo että elämänhallinnassa on pahoja ongelmia. Näiden tarinoiden heikkous on siinä ettei kaikkea kerrota eli ei nytkään sitä miksi on velkaannuttu ja kuinka paljon velkaa on.
Olisi voinut jättää koko asian mainitsemattakin, koska näkeehän sen jo noista ostoksista ja hehkutetusta 4000 eurostakin, että vaan kuvitellaan saatavan säästöä, vaikka todellisuudessa tuhlataan enemmän kuin olisi tarve ja halvemmalla päästäisiin tarkemmalla suunnittelulla ja peruskotiruuan valmistuksella, joka on siis muutakin kuin jauhelihaa ja makaronia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai onko annoskoko rajattu? Esimerkiksi Kokkikartanon metsästäjänleike ( jostain syystä possua ) on 350 grammaa. 130g muusia, 100g leike ja uunikasviksia 60g. 550 kcal per annos. Mikäli tekisin vastaavan ruuan kotona, niin helposti ottaisin enemmän kuin tuon 350 grammaa.
No kasviksia minä ainakin söisin enemmän. Mitätön määrä tuo 60 g uunikasviksia ja muusin jättäisin pois. Lihaa syön yleensä vaan 100 g aterialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä niin. Itsekin säästän paljon, kun ostan ilta-alesta sisäfileitä, kaviaaria ja kalliita luomutuotteita.
Todellisuudessa en säästä, koska en niitä normihinnalla ostaisi. Halvemmalla saa ihan terveellistä ruokaa.
Ovat tietenkin arjen luksusta, ei siinä mitään.Ja jos ajatellaan että kahden eineskiusauksen hinnalla saa jo normihinnalla palvikinkun palan tai seitiä, perunoita, porkkanoita ja sipuleita tai edes pakasteena perunasipulisekoituksen niin kiusaus kahdeksalle on tehty kun niitä einesversioita ei riitä kahdeksalle. Punalaputettunakin noi on kalliita kun vertaa normaaleihin raaka-aineisiin. Ei se alennuksen määrä vaan se hinta mikä kassalla näkyy ja mikä maksetaan
Piti oikein laskea uteliaana:
Lihaperunasose:
1kg jauhoista perunaa k-ruoka sivuilla 2,29
400g Pirkka-naudanjauhelihaa 4,85
2 kpl 2dl Pirkka-ruokakerma 0,69 kpl eli 1,38
Yhteensä 8,52 ja arviolta 1,5 kiloa kasassa eli kilohinta 5,68.
Pirkka-lihaperunasose 1,99 euroa per 350g eli kilohinta 5,69
Saarioisten lihaperunasose 2,69 / 350g eli kilohinta 7,69, mikä tämä -30% kilohinta 5,38
Eineksillä pääsee halvemmalla, mutta itsetehty lienee terveellisempää. Valmissalaateissa vertailu kääntyy äkkiä toisinpäin, kun Hetki kanatacosalaatin kilohinta vajaa 16 euroa.
Perunaa saa 80 senttiä kilo, kun ostaa viiden kilon säkin tai isomman. Jauhelihaa voi ostaa punalaputettuna, muutaman euron kilo. Soijarouheella voi vieläpä jatkaa. Voi käyttää punaista maitoa + purkki kuohukermaa. Lisää porkkanaa ja sipulia, reilusti terveellisempää.
Ruokakerma on vain kuohukermaa jatkettuna vedellä ja sakeutusaineella, ihmetyttää kovasti sen suosio.
Lohi- ja kirjolohifileet ovat niin kalliita, etteivät ihmiset osta niitä edes -60% alennuksella. Graavilohifile maksoi 30€/kg. Ne varmaan menevät köyhien ruokajakeluun?
Aika kamalaa, jos makkaraa syödään noin paljon. Kohta on lasten verisuonet tukossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän tuli semmonen olo, että heidän on "pakko" ostaa kun halvalla saa - vaikka bbq-kastiketta tai broilerimaustetta iso tonkka.
"Mutta on niissä säätämisen lisäksi toinenkin hyvä puoli. Perhe syö nyt monipuolisemmin kuin silloin, kun talous oli paremmalla tolalla. Perhe on näkökulmasta riippuen joutunut tai päässyt kokeilemaan erilaisia lihatuotteita, joista ei ollut aiemmin edes kuullut. Ehdoton suosikkilöytö on nyhtönauta, joka on kuulemma harmillisen harvoin tarjouksessa."
Toisin sanoen ostavat kun ns. halvalla saavat, vaikka eivät oikeastaan tarvitsisikaan.
Tuli kyllä kieltämättä vähän sellanen Sulo Vilen fiilis tästä kun näki näitä kalliita kastikepulloja rivissä ja muita kalliita ruokia, jotka on ostettu vain siksi kun oli punainen lappu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin säästi? Tuo on köyhien tapa säästää eli kulutetaan rahaa tarpeettomaan, tehdään heräteostoksia (koska halpaa) ja sitten on pakastin täynnä ruokia, joista ei edes yhdistelemällä saa kunnon ateriaa. Einekset on kiireisen päivän pelastus, ei vakioruokia, joten tuokin perhe säästäisi ihan oikeasti tekemällä ruokaa halvoista kausituotteista ja ostamalla punalapputuotteita vain harkitusti.
Ostin talvitakin, se maksoi 149 e. Voisin hehkuttaa, että säästin saman verran, mutta enpä hehkuta, koska joka tapauksessa maksoin tuon summan, säästöjä ei tilille kaupasta tullut yhtään.
Nönnönnöö. Tottakai eines, puolivalmis/säilyke/pakaste, mitä näitä nyt on on ihan normaali ateria, tämähän nyt on ihan selvä asia normaaliälyiselle ihmiselle.
On täysin vaikoruokaa laittaa uuniin paketillinen pinaattilättyjä, keittää perunamuusit sivuun, ja tarjota salaatin kera lapsille, ehkä vielä vähän raejuustoa kylkeen. Somin hernekeitto purkista on nopea ja hyvä kevyempi ateria, siihen leipäsiivut vierelle päällisineen, niin johan täyttää nälkäisemmänkin.
Sinulle einekset ovat vakioruokaa, minulle ne ovat kiireisen päivän pelastus. Kaupan pinaattilettuja en ole koskaan lapsille tarjonnut, ne saa maistuvampina(tai niin luulen, koska en ole kaupan tuotteita maistanut) tekemällä itse ja tietää, että pinaatti on pinaattia eikä jotain muuta. Päiväkodissa syödään pelkkiä eineksiä, edes perunoita ei keitetä keskuskeittiöllä, ne vain kuumennetaan, joten kotona yritän panostaa lisäaineettomaan ruokaan. Eineksisissäkin sellaisia löytyy, mutta ne ovat hintavia.
Siis mikä on äo jos ajattelee että alelappu tarkoittaa automaattisesti säästöä? Tai toki jos haluaa panostaa niin kannattaahan se pippuripihvi ostaa alesta niin säästää.
Mutta jos pippuripihvin kilohinta on 27,82e ja 60% alella se on 11,13e. Halvin jauheliha normihinnalla 6,36e kilo. Miksi oi miksi tämäkin on joillekin hankalaa? Hienosti säästetty!
Onko tuo säästö oikeaa säästöä? Eli kuinka moni noista eineksistä olisi jäänyt ostamatta ilman alea?