Tytär täytti 16 eikä halua mennä enää viikonlopuiksi isälleen. Voinko pakottaa hänet sinne?
Tyttö sanoo ettei jaksa enää vaihtaa kotia ja rahdata tavaroita edestakaisin, vaikka matka onkin lyhyt. Hän haluaa mieluummin nähdä isäänsä silloin kun itselle sopii.
Miten on? Voiko tyttö ja isä päättää keskenään näin? Meillä on lastenvalvojalla tehty sopimus viikonlopuista ja lomista (myös elatusmaksusta). Se on käsittääkseni sitova siihen asti kunnes lapsi on täysikäinen. Minulle on tärkeää saada omaa rauhaa välillä. Tärkeintä on se että isällä on myös vastuunsa ja velvollisuutensa ja niistä hän pääsisi luistamaan, jos annan tytölle periksi.
Kommentit (734)
Mietipä ap ihan lapsesi näkökulmasta tätä.
Hän elää matkalaukkuelämää, roudaa tavaroitaan toistuvasti kahden kodin välillä. Eri kodeissa voi olla tyystin erilaiset elämänrytmit ja nuoresta voi helposti tuntua ettei hän kuulu oikein mihinkään.
Kuuntele tarkasti lapsesi ajatuksia asiasta ja ota hänen tahtonsa huomioon. Jos nyt pakotat häntä tanssimaan oman pillisi mukaan, nuori saattaa muistaa sen lopun ikäänsä ja sitten ei välttämättä tarvitse ihmetellä jos tyttö ei aikuisena ilmestykään jouluksi äitsykän luokse.
Mib syön ahven, hauki, kuha. Lohi, säynävä, ankerias. Mullo, kiiski toutain. Vaimolla on uhan oma ruoka, mikäön kala ei käy. Silti olemme sovussa ja kumpikin syö, mikä maistuu. Älkää haukkuko toisianne, niin elämä on valoisampi.
Vierailija kirjoitti:
No mitäs nuoren isä toivoo? Haluaako hän tyttöä luokseen ja onko tytölle sen viestinyt? Tytöllä voi myös olla olo, ettei isä kaipaa häntä, jos on ilmaissut, että hänen puolestaan ei tarvitse noudattaa sovittua.
Älä viitsi pyöritellä omiasi. Tytär itse haluaa, että tapaavat silloin, kun hänelle sopii. Minusta alunpeinkään ei ole ollut viikko/viikko, vaan viikonloppuja ja lomia. Todennäköosesti isän ja tyttären välit ovat ihan ok, äiti tässä kiukuttelee lapsellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Etäisän näkökulma: meistä tuli lasten kanssa paljon läheisemmät, kun alettiin tavata vartavasten silloin kun huvittaa. Nähdään lyhyemmin mutta tiheämmin. Jutellaan paljon enemmän asioista. Ennen ne tuli luokseni ja linnoittautui huoneisiinsa, nyt käydään syömässä, kahviloissa jne. ja kohdataan oikeasti. Äitinsä pisti hanttiin myös ja yritti jopa lastensuojeluilmoitusta tehdä.
Tämä sopisi minullekin paremmin kuin hyvin. Jättäisin arkiset vastuut äidille ja viettäisin vain mukavia hetkiä lasten kanssa. Tulisi edullisemmaksi kun ei tarvitsisi kotona tilaa heille kun näkisimme vain kahviloissa ym. Ehkä lomamatkoilla joskus. Ja saisin sitä omaa aikaa kun ei minua todellakaa huvita nähdä heitä näin paljoa kuin nyt joudun.
Luulen että exä ei tykkää jos lähden viemään tätä eteenpäin, mutta toisaalta minullakin on oikeus omaan elämääni joten eikun tuumasta toimeen.
Etäisä 45
Vierailija kirjoitti:
Mulla semmoinen muistikuva et 12-vuotias saa päättää jo itse, mutta toki voin muistaa ihan väärin.
Myös alle 12 vuotias voi päättää meneekö vai ei.
Sitä katsotaan sen mukaan mikä on lapsen parasta. Eihän se voi olla hyväksi jos lapsi ei viihdy tai halua sinne.
En ymmärrä mulla on myös teini-ikäiset lapset. Mitä ihmeen omaa rauhaa heistä pitäisi saada. Onko sulla joku mies tulossa kotiisi. Voin puuhastella ihan omia juttuja, eipä teinejä kiinnosta. Heitä kiinnostaa ainoastaan, mitä ruokaa on tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
No olisipa kiva kun olisi tuollainen äiti, joka haluaa lapsesta eroon.
Varmaan häädät tytön omilleen asumaan heti kun täyttää 18? Että saisit vihdoin olla rauhassa ja ilman rasittavaa lasta?
Anna lapsen tehdä niin kuin toivoo.
Kynnetön kirjoitti:
Mib syön ahven, hauki, kuha. Lohi, säynävä, ankerias. Mullo, kiiski toutain. Vaimolla on uhan oma ruoka, mikäön kala ei käy. Silti olemme sovussa ja kumpikin syö, mikä maistuu. Älkää haukkuko toisianne, niin elämä on valoisampi.
Tämä on asiallinen. Aina täällä on turhaa narinaa. Syökää enemmän kalaa, niin pysytte paremmalla tuulella.
Minulla on vuorotyö ja olen aina työvuorot sumplinut sen ehdoilla, että lapset ovat tiettyinä aikoina isällään. Vastaavasti sitten mahdollisimman paljon aikaa kotona, kun ovat minun luonani. Ovat olleet pitkää viikonloppua joka toinen vkl isänsä luona.
Jos nyt ilmoittaisivat, että haluavat alkaa kulkea oman mielensä mukaan, olisi vähintäänkin painavan keskustelun paikka. Vaikka tietysti teinien kanssa ei ole niin tärkeää, että aikuinen on aina kotona, ei siinäkään kauheasti ole järkeä että olisivat tosi paljon tyhjässä kodissa keskenään, kun isä kuitenkin asuu lähellä ja haluaa heistä myös huolehtia.
Vierailija kirjoitti:
Mietipä ap ihan lapsesi näkökulmasta tätä.
Hän elää matkalaukkuelämää, roudaa tavaroitaan toistuvasti kahden kodin välillä. Eri kodeissa voi olla tyystin erilaiset elämänrytmit ja nuoresta voi helposti tuntua ettei hän kuulu oikein mihinkään.
Kuuntele tarkasti lapsesi ajatuksia asiasta ja ota hänen tahtonsa huomioon. Jos nyt pakotat häntä tanssimaan oman pillisi mukaan, nuori saattaa muistaa sen lopun ikäänsä ja sitten ei välttämättä tarvitse ihmetellä jos tyttö ei aikuisena ilmestykään jouluksi äitsykän luokse.
Vastuutonta tämä apn ajattelu kun on rikottu ydinperhe ensin ja lapsi elänyt selkäreppulapsen elämää kenties jo vuosia.
Pari vuotta, niin tyttö muuttaa pois. Sitten sulla on omaa aikaa runsaasti.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mulla on myös teini-ikäiset lapset. Mitä ihmeen omaa rauhaa heistä pitäisi saada. Onko sulla joku mies tulossa kotiisi. Voin puuhastella ihan omia juttuja, eipä teinejä kiinnosta. Heitä kiinnostaa ainoastaan, mitä ruokaa on tarjolla.
Itsestäänkö se ruoka ilmestyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tuon kokeneena voin sanoa, että
raskasta roudata tavaroita ja koulukamoja
paikasta toiseen. Puhumattakaan siitä, että
molemmissa kodeissa voi olla hyvin erilaiset säännöt. Miksi vanhempia ei velvoiteta
samaan muuttorumbaan?! - nimim. kokemuksen
syvä rintaääniMiten sinä asian olisit hoitanut? Että lapsi näkee toista vanhempaa vain päiväsaikaan-ko?
Niin. Kyllä ihmiset eroavat nykyään liian helposti.
Lapsella on oikeus olla omassa kodissaan.
Ajattele vaikka omalle kohdalle, puoliso haluaa omaa aikaa joten sinun on mentävä muualle viikonlopuksi.
Miksi olet porsinut, jos et jaksa omaa lastasi??!! HÄH! Olet todella julma ihminen. Hyi, osaatko edes hävetä??! 😠
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet porsinut, jos et jaksa omaa lastasi??!! HÄH! Olet todella julma ihminen. Hyi, osaatko edes hävetä??! 😠
Nyt puhut niiin asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vuorotyö ja olen aina työvuorot sumplinut sen ehdoilla, että lapset ovat tiettyinä aikoina isällään. Vastaavasti sitten mahdollisimman paljon aikaa kotona, kun ovat minun luonani. Ovat olleet pitkää viikonloppua joka toinen vkl isänsä luona.
Jos nyt ilmoittaisivat, että haluavat alkaa kulkea oman mielensä mukaan, olisi vähintäänkin painavan keskustelun paikka. Vaikka tietysti teinien kanssa ei ole niin tärkeää, että aikuinen on aina kotona, ei siinäkään kauheasti ole järkeä että olisivat tosi paljon tyhjässä kodissa keskenään, kun isä kuitenkin asuu lähellä ja haluaa heistä myös huolehtia.
Vuorotyön vaatima vastuunjako ja oma-aika ovat kaksi täysin eri asiaa.
Toisaalta jos tuo joustava vastuunjako toisen vanhemman kanssa ei onnistuisi tai lapset eivät ollenkaan sopeutuisi tähän kodin vaihtamiseen tai toinen vanhempi vaikka muuttaisi kauas, niin sovittaisitko oman elämäsi lasten edun mukaiseksi?
No ei tietenkään voi pakottaa.Se ei tule hyvin päättymään.
Omaa rauhaa tarvitsevat ovat niitä jotka ovat jo kyllästymiseen asti toitottaneet kuinka tekevät vaativaa asiantuntijatyötä, eivät pidä saikkuja vaan etäpäiviä ja tilillä on 40 000€ 40vuotiaana