Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teidän muiden 70-luvuilla syntyneiden suuta pesty oikein käsisaippualla?

Vierailija
28.01.2023 |

Muistan vielä sen kun äitini tunki saippuan suuhuni, olen ollut kolme tai neljävuotias.

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Då någon hotar med att tvätta munnen med tvål gör väl inte ett barn annat än att det testar hur långt det kan gå förrän hotet blir verklighet?

Som finlandssvensk skulle jag aldrig kunna tänka mig att utsätta mitt barn för en dylik våldshandling.

Vierailija
22/72 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

90 luvulla oli vielä päiväkerhoissa ja peruskouluissa 100% kuri ja kaikki totteli tai poliisit vei sisäoppilaitokseen. Meno on nykyään sairasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vain. Muistan vielä tilanteenkin. Leikittiin velipojan kanssa junaradalla ja mulla oli ruskea ja keltainen vaunu ja sanoin että on pissa- ja kakkajuna. Elävästi muistan vieläkin saippuan maun ja vieläkin paremmin äidin käden pitämässä niskasta kiinni lavuaarin ylle taivutettuna. Ja se nöyryytyksen tunnekaan ei ole vielä päässyt unohtumaan.

Itse syntynyt -79 ja äiti -49.

Vierailija
24/72 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Boomereiden kasvatusmenetelmät eivät kestä päivänvaloa. Nykyisin onneksi tuostakin tulisi lasu.

Ei kaikki vanhukset ole kasvattaneet lapsia tuolla tavalla.

Vierailija
25/72 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun suu pestiin saippualla ja olen syntynyt - 87

Vierailija
26/72 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä käytwttiin palasippuaa purukumina.

Mitä se palasippua oli?

Vierailija
27/72 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon syntyny -90 ja on pesty saippualla suu vielä esiteini-iässäkin ja revitty tukasta ja nostettu seinälle tai nurkkaan.

Mutta koskaan ei hakattu niin ei kuulemma ollut väkivaltaa.

Tuohon aikaan ei vielä tiedetty tunnetaidoista joten rangaistusten antaminen oli normaalia. Sen ajan vanhemmat tekivät parhaansa sen tiedon pohjalta mikä siihen aikaan oli saatavissa. Ei heitä pidä liikaa tuomita sen vuoksi. Tärkeintä on, että itse toimit oikein omien lastesi kanssa.

Vierailija
28/72 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tekisi hyvää nykyajan nuorille kun v..u on joka toinen sana.

Vierailija
29/72 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta tarhatäti pesi suun saippualla tarhassa kun kiroilin vaikka kiellettiin. Siihen loppui kiroilut :) 

Ei jäänyt traumoja, oppihan olemaan.

Vierailija
30/72 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On pesty ja tukistaminen oli myös tavallinen rangaistuskeino. Meillä ei hakattu tai annettu piiskaa, siinä meni väkivallan raja. Olen syntynyt vuonna 79.

Vierailija
31/72 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vain. Muistan vielä tilanteenkin. Leikittiin velipojan kanssa junaradalla ja mulla oli ruskea ja keltainen vaunu ja sanoin että on pissa- ja kakkajuna. Elävästi muistan vieläkin saippuan maun ja vieläkin paremmin äidin käden pitämässä niskasta kiinni lavuaarin ylle taivutettuna. Ja se nöyryytyksen tunnekaan ei ole vielä päässyt unohtumaan.

Itse syntynyt -79 ja äiti -49.

Aika moni meistä joutuu valitettavasti käsittelemään näitä asioita terapiassa. Lapsuuden kokemukset luovat pohjan koko tulevalle elämälle ja jos se pohja ei ole terve, niin sillä on kauaskantoisia seurauksia.

Vierailija
32/72 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, mutta mieleen on jänyt isäni työkaverin pikkutyttö, joka tarhasta kotiin haettaessa oli tokaissut: " Talhatta pettiin tuu taatana".

Vierailija
33/72 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hui kamala. Meillä ei koskaan rangaistu fyysisesti. N53

Oliko jo 70-luvulla muka sanoituskasvatusta?

Meillä ainakin oli. N52

Vierailija
34/72 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran muistaakseni. Muuten oli saakelin väkivaltainen lapsuus kun isä purki työpaineita "rankaisemalla". En ikinä unohda enkä anna anteeksi.

Vierailija
35/72 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90 luvulla oli vielä päiväkerhoissa ja peruskouluissa 100% kuri ja kaikki totteli tai poliisit vei sisäoppilaitokseen. Meno on nykyään sairasta.

😂😂😂 missähän sä olet koulusi käynyt? T: 70-luvulla peruskoulun aloittanut

Vierailija
36/72 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapsena todistanut, kun naapurin -98 syntynyt pikkupoika sai saippuapesun suuhunsa, joten ei ole vain 70-luvulla syntyneiden juttu!

Vierailija
37/72 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bumerit kertoo ääni väristen miten heillä hakattiin viivottimella koulussa sormille jos teki jotain väärin ja että kouluun joutui hiihtämään ja oli matkaa ainakin 30 kilsaa per suunta eikä koskaan saanut syödä.

Vierailija
38/72 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on ja vielä hoitopaikassa perhepäivähoitajan luona. Muistan vielä saippuan pahan maun suussani. Olin sanonut sanan paska. Ikää 3 ja vuosi 73 

Vierailija
39/72 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon syntyny -90 ja on pesty saippualla suu vielä esiteini-iässäkin ja revitty tukasta ja nostettu seinälle tai nurkkaan.

Mutta koskaan ei hakattu niin ei kuulemma ollut väkivaltaa.

Tuohon aikaan ei vielä tiedetty tunnetaidoista joten rangaistusten antaminen oli normaalia. Sen ajan vanhemmat tekivät parhaansa sen tiedon pohjalta mikä siihen aikaan oli saatavissa. Ei heitä pidä liikaa tuomita sen vuoksi. Tärkeintä on, että itse toimit oikein omien lastesi kanssa.

Kyllä. Itseltä on 80-luvulla pesty suuta saippualla, on tukistettu, retuutettu ja laitettu nurkkaan seisomaan, ja pari kolme kertaa sain kuitata kaikkein tyhmimmät tekoni paljaan pyllyni kautta. Ei tuota mitään ongelmaa olla samaan aikaan sekä kiitollinen vanhemmille, jotka välittivät ja välittävät minusta todella paljon, ja olla tyytyväinen, että nykyään sen välittämisen osoittamiseen ymmärretään käyttää valtavan paljon parempia keinoja kuin ne mitä minuun käytettiin.

Vierailija
40/72 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hui kamala. Meillä ei koskaan rangaistu fyysisesti. N53

Oliko jo 70-luvulla muka sanoituskasvatusta?

Meillä rangaistiin nakittamalla kaikenlaisia vapaaehtoistöitä. Teininä jouduin makkaranpaistoon ravikisoihin, jossa vanhempani olivat vapaaehtoistyöntekijöinä. Heppahullu kaverini oli rangaistuksestani kateellinen, kun hän ei päässyt koko ravikisoihin mukaan. Se oli hänen rangaistuksensa. Itseäni ravikisat eivät voineet vähempää kiinnostaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi