Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parisuhteeseen läheisriippuvaisen kanssa?

Vierailija
27.01.2023 |

Jep, eli puolisoehdokkaasta on paljastunut läheisriippuvaisia piirteitä ja mietin että miten vaikeasta piirteestä parisuhteen kannalta on kysymys.

Korjatkaa jos ole väärässä mutta olen käsittänyt läheisriippuvuuden tarkoittavan sitä että henkilö elää liikaa toisten ihmisten kautta, eikä ns. osaa elää omaa elämää. Molemmat vanhempani olivat tällaisia ja nyt aistin samaa mielitietyssäni ja sen takia kavahdan.

Voiko läheisriippuvuutta jotenkin hoitaa ja hallita, kuinka suuresta ongelmasta on kyse?

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän kahden läheisriippuvaisen suhde?

Vierailija
62/71 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

teoriassa ainakin voi toimia

paitsi jos toinen on intro ja toinen ekstro eivätkä voi olla erossa toisistaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti hyvin, koska on paljon näitä ns. paita ja peppu pareja, jotka sauvakävelevät prismaan ostoksille samanlaisissa tuulipuvuissa, eivätkä mene koskaan mihinkään ellei toinen suostu lähtemään mukaan.

Vierailija
64/71 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluisin läheisriippuvaisen puolison. Jonkun joka oikeesti haluu mut.

Vierailija
65/71 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti hyvin, koska on paljon näitä ns. paita ja peppu pareja, jotka sauvakävelevät prismaan ostoksille samanlaisissa tuulipuvuissa, eivätkä mene koskaan mihinkään ellei toinen suostu lähtemään mukaan.

Näillä on usein vakavat ilmeet eivätkä edes keskustele. 

Vierailija
66/71 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä haluisin läheisriippuvaisen puolison. Jonkun joka oikeesti haluu mut.

Mutta sitten se kärsisi jos joutuisit jättämään hänet syystä tai toisesta.

Vierailija
67/71 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet kotihiiri jolla vain pieni ystäväpiiri ja et ahdistu siitä että puoliso elää sinun kauttasi esim odottaa sinua töistä ja tekemiset ja harrastukset ovat yhteisiä niin ei ongelmaa, voit olla jopa onnellinen ja tyytyväinen . Mieti tarkkaan millaisen elämän haluat , toista ei voi muuttaa .

Ei tuo ole läheisriippuvuutta. Ei ainakaan, jos se 'kotihiiri' on tyytyväinen omaan kuplaansa, jossa elää. Kaikilla ei ole ambitioita tai intoa harrastaa sitä sun tätä, johon tarvitsevat paljon omaa aikaa. Sitä paitsi: kotipuolisollahan on runsaasti omaa aikaa silloin, kun toinen on töissä.  Oma puoliso, koti ja perhe voivat olla ihan hyvä harrastus!

Läheisriippuvuus on nimenomaan toisen tunnetilojen tarkkaa havainnointia ja oman käyttäytymisen sopeuttamista niiden mukaan. Siinä on henkisesti ripustautunut kannattelemaan toisen oloa, ja kaiken tekemisen motiivi on toisen miellyttäminen ja konfliktien ehkäisy.

Vierailija
68/71 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärin menneessä terapiassa läheisriippuvaisesta voidaan kaivaa sadismi ja narsismi esiin.

Vierailija
69/71 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi on suhteen läheisriippuvainen:

A.  henkilö rakkauspommittaa, tuo lahjoja, on heti tarjoamassa apuaan tai 'ratkaisemassa' B:n ongelmia, haluaa viettää paljon aikaa yhdessä, peruuttaa omia menojaan B:n takia, vaivoin kykenee hillitsemään alituista tarvetta olla yhteydessä ja kokee ahdistusta, kun B haluaa pitää hajurakoa.

vai

B.  ahdistuu A:n ylenpalttisista 'rakkaudenosoituksista', pyrkii ottamaan etäisyyttä eikä vastaa joka viestiin, koska kokee ne kuormittavina, pitää A:ta rajattomana persoonana, joka tukahduttaa hänet. B ei siis kykene suodattamaan mielessään A:n käytöstä vaan ahdistuu itse ja vetäytyy.

Vierailija
70/71 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väärin menneessä terapiassa läheisriippuvaisesta voidaan kaivaa sadismi ja narsismi esiin.

Tarkoitatko, että hänellä menee överiksi toiseen suuntaan: Minä ja Minun tunteeni/oloni ovat tärkeimmät itselleni. Itsemyötätunto ylimmillään. Muilla ei ole oikeutta pilata hyvää oloani, ja siitä pidän huolen.

Vierailija
71/71 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko, että hänellä menee överiksi toiseen suuntaan: Minä ja Minun tunteeni/oloni ovat tärkeimmät itselleni. Itsemyötätunto ylimmillään. Muilla ei ole oikeutta pilata hyvää oloani, ja siitä pidän huolen.

Jotain tuon tapaista. 

Läheisriippuvainen on saattanut valheellisesti ylimiellyttää muita ihmisiä ja parisuhdekumppaniaan vuosiakin. 

Heillä ei ole useinkaan vakaata minuutta millään tavalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi