Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saarikko kampanjastartissa: Jokaisen työikäisen ja työkykyisen on tehtävä työtä

Vierailija
27.01.2023 |

No niin nyt on vauhtipäällä. Mitenkähän on riittäkö kaikille töitä?

Kommentit (228)

Vierailija
201/228 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkakiusaajat ja muut idiootit pitää kaikki laittaa työttömiksi ja järki-ihmiset kortistosta töihin.

Vierailija
202/228 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saarikko on hyvä ja etsii jokaiselle työkykyiselle vakituisen palkkatyön jossa nimenomaan on työehtosopimuksen mukainen palkka .

Mistä sinä tuon tes-palkan vetäisit? Kaikilla aloilla ei edes ole tessiä, ja sitä paitsi tessin minimi on lähes aina niin iso, ettei sillä summalla kannata palkata jotain kouluttamatonta pitkäaikaistyötöntä jolla ei ole mitään tuntumaa työelämään.

Luuletko todella että työttömällä ei ole koulutusta tai kokemusta työelämästä?

Minäkin olen pitkäaikaistyötön ja sitä ennen tein 25v töitä.

Tuntuma työelämään ja yleisesti työntekoon häviää pitkälti jo noin 3 kuukauden työttömyyden aikana. Siksi ne 3 kuukautta ovat kriittisiä työnhaun kannalta.

Kuinkas sitten onnistuu jopa 3:n vuoden lastenhoitovapaan jälkeen palata entisiin tehtäviin?

Lastenhoito on käytännössä työtä. Sen sijaan työttömän sohvalla makuu ei sitä ole. Sohvalla maatessa katoaa nopeasti tuntuma kaikkeen työntekoon ja vaivannäköön. Aika paljon on tullut näissä työttömien yksiöissä käytyä ja hyvin usein siellä on siivouskin pahasti laiminlyöty ja ruoka on eineksiä, vaikka aikaa siivota ja tehdä ruokaa olisi lähes loputtomiin. Ihan hyvin ymmärrän, että aukko cv:ssä on työnantajille valtava varoitusmerkki eikä pitempään työttöminä olleita haluta palkata, koska siihen liittyvä riski on liian iso.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/228 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikkakiusaajat ja muut idiootit pitää kaikki laittaa työttömiksi ja järki-ihmiset kortistosta töihin.

Meinaatkos, että valtio noin vain laittaa lennosta jonkun istumaan firman konttoriin tai työpajan sorvin ääreen? Kyllä se on työnantaja, joka on tähän mennessä päättänyt, kuka t u l e e ja m i n n e töihin.

Töitä tehdään palkan vuoksi, ei työn itsensä vuoksi.

Vierailija
204/228 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saarikko on hyvä ja etsii jokaiselle työkykyiselle vakituisen palkkatyön jossa nimenomaan on työehtosopimuksen mukainen palkka .

Mistä sinä tuon tes-palkan vetäisit? Kaikilla aloilla ei edes ole tessiä, ja sitä paitsi tessin minimi on lähes aina niin iso, ettei sillä summalla kannata palkata jotain kouluttamatonta pitkäaikaistyötöntä jolla ei ole mitään tuntumaa työelämään.

Tuntuma työelämään ja yleisesti työntekoon häviää pitkälti jo noin 3 kuukauden työttömyyden aikana. Siksi ne 3 kuukautta ovat kriittisiä työnhaun kannalta.

Kuinkas sitten onnistuu jopa 3:n vuoden lastenhoitovapaan jälkeen palata entisiin tehtäviin?

Lastenhoito on käytännössä työtä. Sen sijaan työttömän sohvalla makuu ei sitä ole. Sohvalla maatessa katoaa nopeasti tuntuma kaikkeen työntekoon ja vaivannäköön. Aika paljon on tullut näissä työttömien yksiöissä käytyä ja hyvin usein siellä on siivouskin pahasti laiminlyöty ja ruoka on eineksiä, vaikka aikaa siivota ja tehdä ruokaa olisi lähes loputtomiin. Ihan hyvin ymmärrän, että aukko cv:ssä on työnantajille valtava varoitusmerkki eikä pitempään työttöminä olleita haluta palkata, koska siihen liittyvä riski on liian iso.

Työtön sitä ja työtön tätä. Työtön ei työllistymisestään päätä, vaan se, joka hänet palkkaa. Tällä hetkellä työttömiä (entisiä työntekijöitä muuten) on moninkertaisesti avoimiin työpaikkoihin. Sinähän se oletkin melkoinen matematiikkaguru, kun saat luvut yhtäsuuriksi.

Vierailija
205/228 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen pitäisi tehdä mahdollisimman paljon töitä ja maksaa veroja, että Saarikko voi jakaa 5 miljoonaa paidoilla eli oikeasti puoluetoverinsa junailemaan projektiin. Ja miljardeja EUlle Italian kylpyhuoneremontteihin.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt jäisin työttömäksi, niin en taatusti ikäni vuoksi (56 v) työllistyisi minnekään. Ehkä tarjolla olisi mainosten jakamista. Siksi toisekseen ei kuka tahansa voi tehdä mitä tahansa työtä. Omalla koulutuksellani ei työllisty esimerkiksi hitsaajaksi tai sairaanhoitajaksi, vaikka heistä olisi kuinka kova pula. Hitsaajaksi pitäisi käydä jokin käsittääkseni ammattiopisto ja sairaanhoitajaksi 3,5 vuoden opinnot.

Siinä sitä sitten liki 60-vuotiaana olisin kolmanteen kertaan koulutettu työtön. Olen siis kerran jo vaihtanut ammattia ja opiskellut aikuisena toisen tutkinnon. Me kaikki tietyn yksikön työntekijät jouduimme työttömiksi tuotannollisilla syillä, kun toimipisteitä eri puolilla Suomea lakkautettiin.

Kaikista ei myöskään ole yrittäjiksi. Nähty on.

Mä olen 61v ja mulla on jopa sairaanhoitajan kouutus ja edelleen Valvirassa ammatinharjoittamisoikeudet, mutta enhän mä sairaanhoitajaksi enää työllistyisi. Viimeiset 10 vuotta olen tehnyt it-alalla etätöitä, jotta ei ole tarvinnut olla sairaslomilla kuin leikkausten ja luunmurtumien vuoksi. Ja juu, en takuulla työllistyisi enää, jos jäisin työttömäksi. 

Miten onnistuit pääsemaan 51-vuotiaana it-alalle etätöihin?

Huomasin kommentistani tulkintavirheen. Mä siis vaihdoin it-alalle jo vuonna 2000, mutta viimeiset 10 vuotta olen tehnyt etätöitä. Tämä etätyö on ollut oikein hyvä juuri siksi, ettei mun reuman pahenemisvaiheissakaan tarvitse ottaa sairaslomaa, kun sängystä työpöydän ääreen on matkaa 2 metriä. 

Ylipäätään it-alalle päädyin, kun lähdin 1999 työn ohessa opiskelemaan ammattikorkeakoulussa it-alalle. Oli nk monimuotokolutus eli lähiopetusta oli vähän ja sekin yleensä perjantai-iltaisin ja sitten lauantaina klo 8:30-16. Lisäksi lukukaudessa  oli 1-3  nk intensiiviviikkoa, jolloin oltiin arkipäivät koululla. Näihin viikkoihin joutui töistä ottamaan palkatonta vapaata tai käyttämään vuosilomapäiviään. Ja intensiiviviikoilla oli aina kaikki tentit. Opiskelu oli siis hyvin itsenäistä ja harjoitustehtäviä oli paljon. 

Vierailija
207/228 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtön sitä ja työtön tätä. Työtön ei työllistymisestään päätä, vaan se, joka hänet palkkaa. Tällä hetkellä työttömiä (entisiä työntekijöitä muuten) on moninkertaisesti avoimiin työpaikkoihin. Sinähän se oletkin melkoinen matematiikkaguru, kun saat luvut yhtäsuuriksi.

Kukaan ei tiedä montako avointa työpaikkaa Suomessa on, koska avoimista työpaikoista vain pieni osa ilmoitetaan TE-toimiston sivuilla.

Sitä paitsi myös yrittäjyys on vaihtoehto.

Vierailija
208/228 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös sillä työttömällä voi olla lapsia.

Mistä yksiöstä sinä puhut? Minä pitkäaikaistyötön asun isossa maksetussa maalaistalossa. Enkä ikinä osta eineksiä.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt jäisin työttömäksi, niin en taatusti ikäni vuoksi (56 v) työllistyisi minnekään. Ehkä tarjolla olisi mainosten jakamista. Siksi toisekseen ei kuka tahansa voi tehdä mitä tahansa työtä. Omalla koulutuksellani ei työllisty esimerkiksi hitsaajaksi tai sairaanhoitajaksi, vaikka heistä olisi kuinka kova pula. Hitsaajaksi pitäisi käydä jokin käsittääkseni ammattiopisto ja sairaanhoitajaksi 3,5 vuoden opinnot.

Siinä sitä sitten liki 60-vuotiaana olisin kolmanteen kertaan koulutettu työtön. Olen siis kerran jo vaihtanut ammattia ja opiskellut aikuisena toisen tutkinnon. Me kaikki tietyn yksikön työntekijät jouduimme työttömiksi tuotannollisilla syillä, kun toimipisteitä eri puolilla Suomea lakkautettiin.

Kaikista ei myöskään ole yrittäjiksi. Nähty on.

Mä olen 61v ja mulla on jopa sairaanhoitajan kouutus ja edelleen Valvirassa ammatinharjoittamisoikeudet, mutta enhän mä sairaanhoitajaksi enää työllistyisi. Viimeiset 10 vuotta olen tehnyt it-alalla etätöitä, jotta ei ole tarvinnut olla sairaslomilla kuin leikkausten ja luunmurtumien vuoksi. Ja juu, en takuulla työllistyisi enää, jos jäisin työttömäksi. 

Miten onnistuit pääsemaan 51-vuotiaana it-alalle etätöihin?

Huomasin kommentistani tulkintavirheen. Mä siis vaihdoin it-alalle jo vuonna 2000, mutta viimeiset 10 vuotta olen tehnyt etätöitä. Tämä etätyö on ollut oikein hyvä juuri siksi, ettei mun reuman pahenemisvaiheissakaan tarvitse ottaa sairaslomaa, kun sängystä työpöydän ääreen on matkaa 2 metriä. 

Ylipäätään it-alalle päädyin, kun lähdin 1999 työn ohessa opiskelemaan ammattikorkeakoulussa it-alalle. Oli nk monimuotokolutus eli lähiopetusta oli vähän ja sekin yleensä perjantai-iltaisin ja sitten lauantaina klo 8:30-16. Lisäksi lukukaudessa  oli 1-3  nk intensiiviviikkoa, jolloin oltiin arkipäivät koululla. Näihin viikkoihin joutui töistä ottamaan palkatonta vapaata tai käyttämään vuosilomapäiviään. Ja intensiiviviikoilla oli aina kaikki tentit. Opiskelu oli siis hyvin itsenäistä ja harjoitustehtäviä oli paljon. 

Niin ja tähän vielä lisään, että aloitin opinnot siis syyskuussa 1999 ja jo lokakuussa laitoin avoimen hakemuksen yhteen isoon it-alan firmaan. Meillä kun piti olla 20 opintoviikkoa työharjoittelua. Ajattelin siis  olla ajoissa ja oikeastaan kysyinkin ko firmasta, missä opintojen vaiheessa voisin kysellä harjoittelupaikkaa. Parin päivän päästä sieltä soitettiin, pyydettiin työhaastatteluun ja työhaastattelussa kysyivät, miten pian voisin aloittaa. Halusivat mut sinne terveydenhuollon softaa tekevään yksikköönsä ensisijaisesti sairaanhoitajuuteni vuoksi. Maaliskuussa 2000 aloitin harjoittelijana paitsi että todellisuudessa tein ihan normiduunia terveydenhuollon asiantuntijana, mutta koska olin alusta lähtien intohimoinen koodari, aloin varsin pian osallistua myös koodaamiseen. Harjoitteluajan palkkakin oli suurempi kuin sairaanhoitajana ja ennenkuin harjoitteluaika ehti edes päättyä, mut vakinaistettiin. Olin siinä firmassa muutaman vuoden, sitten pari vuotta toisessa it-alan firmassa ja sieltä vaihdoin nykyiseen työpaikkaani.

Vierailija
210/228 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin työttömyys on aina työttömän oma vika. Koskaan ei esim. yrityksiä velvoiteta palkkaamaan työttömiä

Velvoitetaan ensin työtön perustamaan yritys. Se on kumma, kun työtön ei halua kantaa omaan tuottavuuteen liittyviä riskejä, jonkun muun pitäisi se tehdä.

Työttömät voisivat esimerkiksi ruveta yksityisiksi perhepäivähoitajiksi. Siihen ei tarvita lupaa tai koulutusta, vaan pelkkä ilmoitus kunnalle riittää. Päiväkodit ovat kriisissä ja lastenhoitopalveluista on iso pula, joten toiminnan pitäisi olla kannattavaa.

Pitäisi myös olla sopivat tilat lapsille. Tarpeeksi iso asunto. Ja antaisitko kenen tahansa hoidettavaksi ja minne tahansa läävään lapsesi? Niinpä.

Vierailija
211/228 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta ollaan siinä pisteessä, että omaishoitajuuden tarve lisääntyy, kun kunnilla ei ole resursseja. Tämä myös tulee työllistämään ihmisiä. Palkkaa tästä saa vähän tai ei-ollenkaan.

Vierailija
212/228 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin työttömyys on aina työttömän oma vika. Koskaan ei esim. yrityksiä velvoiteta palkkaamaan työttömiä

Velvoitetaan ensin työtön perustamaan yritys. Se on kumma, kun työtön ei halua kantaa omaan tuottavuuteen liittyviä riskejä, jonkun muun pitäisi se tehdä.

Työttömät voisivat esimerkiksi ruveta yksityisiksi perhepäivähoitajiksi. Siihen ei tarvita lupaa tai koulutusta, vaan pelkkä ilmoitus kunnalle riittää. Päiväkodit ovat kriisissä ja lastenhoitopalveluista on iso pula, joten toiminnan pitäisi olla kannattavaa.

Pitäisi myös olla sopivat tilat lapsille. Tarpeeksi iso asunto. Ja antaisitko kenen tahansa hoidettavaksi ja minne tahansa läävään lapsesi? Niinpä.

Sossuasunto jossain betonilähiössä. Siivoamaton ja nurkat täynnä oluttölkkejä. Ei sellainen ole lasten paikka.

Vierailija
213/228 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanheneva suuri ikäluokka. Jonkun pitää hoitaa. Se joku on omaiset, kun yhteiskunta myy ei ota.

Vierailija
214/228 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sossuasunto jossain betonilähiössä. Siivoamaton ja nurkat täynnä oluttölkkejä. Ei sellainen ole lasten paikka.

Ei olekaan. Tiedän joitain tapauksia, että äiti on omien pienten lapsien lisäksi ottanut hoitoon muutaman muunkin. Kotihoidontukea ollaan poistamassa, joten tämäkin vähentyy.

Vierailija
215/228 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä voi laskea, että jos yhden lapsen hoidosta ihmiset ovat valmiita maksamaan noin 300 € kuussa. Perhepäivähoitajalle mahtuu max neljä lasta. Siinä on 1200 € palkka. Lasten ruuat, leikkikalut, asunnon reipas kuluminen maksaa.

Kai yhteiskunta maksaa jotain extraa perhepäivähoitajalle.

Vierailija
216/228 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tuollaisissa oloissa elävästä mihinkään töihin? Vähän epäilen. Sille on syynsä miksi samaan aikaan on sekä massatyöttömyys että työvoimapula. Elämänhallintansa menettänyttä ja osaamatonta ei kukaan palkkaa.

Vierailija
217/228 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy kuitenkin muistaa, että osakeyhtiön tarkoitus ei ole työllistää mahdollisimman monta työkykyistä ihmistä, vaan tuottaa omistajilleen mahdollisimman paljon voittoa. Näin ollen työttömät tulisi palkata pääasiassa julkiselle sektorille, koska siellä on varmempaa etteivät ajaudu uudelleen työttömäksi. Sitähän ei kukaan halua, eihän? Eihän?

Älkää sitten valittako, jos palvelu hieman tökkii.

Vierailija
218/228 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan palkkaa saa niin tietysi. Veronmaksajien ei kuulu kustantaa, paitsi ne työt mitkä tuotetaan muutenkin julkisilla palveluilla normaalia palkkaa vastaan. Yrityksille en halua maksaa. Ei - en käyttäisi harjoittelijoita ilmaiseksi, teen töitä freelancerina omaan laskuuni enkä ota tähän muita, mutta kannustan kyllä, tälle alalle mahtuu.  

Vierailija
219/228 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tämähän on järkytys suurimmalle osalle ihmisistä, jotka täällä pyörii ja vaatii yhteiskuntaa elättämään itsensä. Av-mamma ei äänestä Kepua, vaan vasemmistoa.

Menisin töihin, mutta en pääse.

Veronmaksajien kustannuksella tosin pääsen töihin ja mulle maksetaan siitä 9e/pvä.

Miten tämä hyödyttää valtion kassaa?

N56

Vierailija
220/228 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Suomessa on työvoimapula!!!" Niin missä??? Olen hakenut töitä välillä Utsjoki-Hanko, (eli koko suomen alueelta), jo vuosia. Silti ei tärppää, vaikka koulutuksetkin on kohdillaan. Taitaa olla työnantajilla se palkan maksun haluttomuus ja se ikärasismi.

Oletko hakenut siivoojaksi / vartijaksi / hoiva-avustajaksi? Kaikkiin hyvin lyhyt tai olematon koulutus jonka työnantaja maksaa.