Saarikko kampanjastartissa: Jokaisen työikäisen ja työkykyisen on tehtävä työtä
No niin nyt on vauhtipäällä. Mitenkähän on riittäkö kaikille töitä?
Kommentit (228)
Vierailija kirjoitti:
Alkoi se kokkareiden liehittely.
Muissa Pohjoismaissa kuten Tanskassa ja Ruotsissa demaritkin ajattelevat, että työkykyisten ihmisten tulee tehdä töitä ja osallistua yhteiskunnan pyörittämiseen.
AV:lla ja Suomen demareille tuo on punainen vaate. Ai että minulta vaadittaisiin jotain? Ehei. Ehkä jos jostain simppelistä työstä tulisi neljä tonnia nettona, muuten kyseessä on orjatyö.
Saarikon kannattaisi ihan eka tutustua dieettiohjelmiin ja vaikka ilmottautua sellaiseen, sitten hän voisi tutustua niihin tupla lapsilisät saaneisiin perheisiin, nähty mm. herkuttelemasaa ja syömässä ravintoloissa tuplarahoilla että niin tärkeitä oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy kuitenkin muistaa, että osakeyhtiön tarkoitus ei ole työllistää mahdollisimman monta työkykyistä ihmistä, vaan tuottaa omistajilleen mahdollisimman paljon voittoa. Näin ollen työttömät tulisi palkata pääasiassa julkiselle sektorille, koska siellä on varmempaa etteivät ajaudu uudelleen työttömäksi. Sitähän ei kukaan halua, eihän? Eihän?
Aika väsynyttä tuo yhtiön tarkoitus. Jos käyttää sitä, niin voisi kertoa samalla, missä ajassa se voitto pitää tehdä ja kuinka paljon. Wahlroos oli oikeassa sanoessaan, että yrityksellä ei ole omaatuntoa ja olen samaa mieltä, sillä yritys on käytännössä vain nimi rekisterissä ja ihmiset toteutavat asioita sen nimen alla ja ne ihmiset vaihtuvat usein.
Jos osakeyhtiön tarkoitus on vain voiton tuottaminen omistajille, niin eikö esim. pyramidihuijaus ole silloin ihan ok? Ei tarvitse noudattaa mitään moraalia, kunhan voittoa syntyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy kuitenkin muistaa, että osakeyhtiön tarkoitus ei ole työllistää mahdollisimman monta työkykyistä ihmistä, vaan tuottaa omistajilleen mahdollisimman paljon voittoa. Näin ollen työttömät tulisi palkata pääasiassa julkiselle sektorille, koska siellä on varmempaa etteivät ajaudu uudelleen työttömäksi. Sitähän ei kukaan halua, eihän? Eihän?
Aika väsynyttä tuo yhtiön tarkoitus. Jos käyttää sitä, niin voisi kertoa samalla, missä ajassa se voitto pitää tehdä ja kuinka paljon. Wahlroos oli oikeassa sanoessaan, että yrityksellä ei ole omaatuntoa ja olen samaa mieltä, sillä yritys on käytännössä vain nimi rekisterissä ja ihmiset toteutavat asioita sen nimen alla ja ne ihmiset vaihtuvat usein.
Tottakai yrityksen pitää tuottaa voittoa osakkeenomistajille. Muutenhan yrityksen osakkeen arvo laskee eikä se saa rahoitusta. Yritys tarvitsee rahoitusta, joko osakkeenomistajilta tai pankista velkaa, mutta jostain. Jos yritys ei pysty tuottamaan voittoa, ei se pian pysty maksamaan palkkojakaan. Näin tämä homma toimii.
Ja ihan sama juttu se on valtion yhtiöilläkin, periaatteessa, tosin se ero että jos omistaja on valtio, niin valtio voi antaa yhtiölle rahoitusta joskus ilman voittoakin. Se raha on sitten vain saatava muualta, veronmaksajien kukkarosta tai ulkomailta velkana.
Vierailija kirjoitti:
Saarikko on hyvä ja etsii jokaiselle työkykyiselle vakituisen palkkatyön jossa nimenomaan on työehtosopimuksen mukainen palkka .
Koska olet niin huono ettei kukaan palkka vapaaehtoisesti sinulle riittää 9 € palkka.
Vierailija kirjoitti:
Jos ikä alkaa kutosella, niin ohi on. Työelämä. Nyt valinnanvapaus vanhuksille takas, että jos haluavat johonkin eläkkeenomaiseen juttuun, niin siitä vaan
Minä täytän tänä vuonna 63v ja olen ollut parikymppisestä työelämässä koko ajan (muutama vuosi kotona lasten ollessa pieniä) nyt jäin työttömäksi ja oman alan töitä ei ole, kun ammatti on sellainen, joka tulee katoamaan ja eläkkeelle jäävän työntekijän tilalle palkataan toisen ammattikunnan edustaja. Uusia ei ole koulutettu enää vuosikymmeniin tähän ammattiin.
Nyt sitten haen joka kuukausi työpaikkoja joissa lukee, että ei tarvita koulutusta, vaikka se eduksi onkin. Haen särmääjäksi, metalliteollisuuteen pinnoittajaksi ym . Hävettää hakea "kesätöitä" jotka on kai suunnattu nuorille miehille/pojille, mutta minkäs teet. Oman alan töitä ei juurikaan enää ole saatavailla.
Työkykykään ei enää ole paras mahdollinen, vaikka olen pitänyt kunnostani hyvää huota. Silti huimailee välillä ja olkapäät on paskana.
Mutta ei auta, yritettävä on ja töitä on haettava, vaikka nuoremmat niitä kai kipeämmin tarvitsivat.
Huonolla omallatunnolla olen kotona loisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos osakeyhtiön tarkoitus on vain voiton tuottaminen omistajille, niin eikö esim. pyramidihuijaus ole silloin ihan ok? Ei tarvitse noudattaa mitään moraalia, kunhan voittoa syntyy?
Ei kukaan ala yrittäjäksi, jos siitä ei saa rahaa. Se raha on voittoa. Jos voittoa ei tule, yritys menee pian konkurssiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saarikko on hyvä ja etsii jokaiselle työkykyiselle vakituisen palkkatyön jossa nimenomaan on työehtosopimuksen mukainen palkka .
Mistä sinä tuon tes-palkan vetäisit? Kaikilla aloilla ei edes ole tessiä, ja sitä paitsi tessin minimi on lähes aina niin iso, ettei sillä summalla kannata palkata jotain kouluttamatonta pitkäaikaistyötöntä jolla ei ole mitään tuntumaa työelämään.
Luuletko todella että työttömällä ei ole koulutusta tai kokemusta työelämästä?
Minäkin olen pitkäaikaistyötön ja sitä ennen tein 25v töitä.Tuntuma työelämään ja yleisesti työntekoon häviää pitkälti jo noin 3 kuukauden työttömyyden aikana. Siksi ne 3 kuukautta ovat kriittisiä työnhaun kannalta.
Meinaat, että häviää myös normaalilla äitiyslomalla?
Äitiysloma on täyttä työtä eikä siis sohvailua niin kuin työttömyys on.
Työttömyys on työnhakua. On muuten rankempaa kuin työn teko.
Mites pidemmät sairaslomat? Sitten onhan näitä kausiduunareita, esim. asfattijannut jotka tekee kesän töitä ja lomailee talvet ulkomailla, tai Lapin hiihtokeskusten kausiduunarit, jotka ei välttämättä kesällä töitä tee.
Työtön lähettää 4 sähköpostia kuussa työnantajille sekä ruksaa ruudun työkkärin nettipalvelussa. Tähän ei paljon aikaa menee.
Mikään ei estä työtöntä hakemasta paljon useampia työpaikkoja, ja moni tekeekin niin. Eikä se hakemuksen kirjoittaminenkaan ihan hetkessä käy. Lisäksi voi jopa päästä haastatteluun, mikä matkoineen ja valmistautumisineen vie oman aikansa.
Jos haluaa oikeasti töihin, niin 4 hakemusta kuukaudessa on kyllä aika vähän. Silloin kun olen itse hakenut töitä, olen lähettänyt viikossa 5 hakemusta, yhden joka arkipäivä. Olen hakenut töitä tilanteessa, jossa minulla on ollut työpaikka, joten tilanne on ehkä ollut erilainen verrattuna työttömään.
En ole koskaan ollut työttömänä. Päinvastoin, eri elämäntilanteissa minulla on ollut välillä useita työpaikkoja. Voi olla että elän omassa kuplassa, mutta en täysin ymmärrä miten joku voi olla vuosikausia työttömänä, vaikka oikeasti haluaisi töihin ja olisi työkykyinen.
Eri.
No mä olen ollut monta vuotta työtön. En kelpaa mihinkään koska mulla on sairauden takia pitkä aukko cv:ssä.
Vierailija kirjoitti:
Voi pyhä sylvi! En voi muuta kuin nauraa ihmisten tietämättömyydelle ja tyhmyydelle:))
Todellakin ihmeellisiä käsityksiä työttömistä; löhöilevät kotona, eivät saa perhettä tai parisuhdetta ja ihan ovat koko ikänsä vielä olleet työttöminä ja kouluttamattomia:)) Perhepäivähoitajaksi ei kylläkään voi ihan tuosta vaan heittäytyä, vaatii koulutuksen ja kuten joku mainitsikin on myös muita vaatimuksia kodin ja ympäristön osalta. Lisäksi sen perhepäivähoitajan täytyy myös toteuttaa varhaiskasvatussuunnitelmaa, joten vaatinee sekin tietotaitoa kyseiseltä alalta.
Ja kaikki työttömät eivätole työkykyisiä juurikin sen vuoksi kun joutuvat sairaana roikkumaan työttömyyskorvauksella, koska eivät pääse eläkkeelle.
Ei se lastenhoito oikeasti ole mitään rakettitiedettä. Varhaiskasvatussuunnitelmankin työtön varmaan osaa lukea, tai sitten varhaiskasvatussuunnitelmat voidaan yksinkertaisesti poistaa käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä tuon tes-palkan vetäisit? Kaikilla aloilla ei edes ole tessiä, ja sitä paitsi tessin minimi on lähes aina niin iso, ettei sillä summalla kannata palkata jotain kouluttamatonta pitkäaikaistyötöntä jolla ei ole mitään tuntumaa työelämään.
Minäkin olen pitkäaikaistyötön ja sitä ennen tein 25v töitä.Tuntuma työelämään ja yleisesti työntekoon häviää pitkälti jo noin 3 kuukauden työttömyyden aikana. Siksi ne 3 kuukautta ovat kriittisiä työnhaun kannalta.
Mites pidemmät sairaslomat? Sitten onhan näitä kausiduunareita, esim. asfattijannut jotka tekee kesän töitä ja lomailee talvet ulkomailla, tai Lapin hiihtokeskusten kausiduunarit, jotka ei välttämättä kesällä töitä tee.
Työtön lähettää 4 sähköpostia kuussa työnantajille sekä ruksaa ruudun työkkärin nettipalvelussa. Tähän ei paljon aikaa menee.
Mikään ei estä työtöntä hakemasta paljon useampia työpaikkoja, ja moni tekeekin niin. Eikä se hakemuksen kirjoittaminenkaan ihan hetkessä käy. Lisäksi voi jopa päästä haastatteluun, mikä matkoineen ja valmistautumisineen vie oman aikansa.
Samaa hakemusta voi käyttää kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Vaihtaa vaan siihen päivämäärän. Haastatteluihin ei ole pakko mennä. Jos tulee haastattelukutsu, niin jättää vaan menemättä ja sen sijaan raportoi työkkärille jonkun toisen työpaikan haetuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ikä alkaa kutosella, niin ohi on. Työelämä. Nyt valinnanvapaus vanhuksille takas, että jos haluavat johonkin eläkkeenomaiseen juttuun, niin siitä vaan
Minä täytän tänä vuonna 63v ja olen ollut parikymppisestä työelämässä koko ajan (muutama vuosi kotona lasten ollessa pieniä) nyt jäin työttömäksi ja oman alan töitä ei ole, kun ammatti on sellainen, joka tulee katoamaan ja eläkkeelle jäävän työntekijän tilalle palkataan toisen ammattikunnan edustaja. Uusia ei ole koulutettu enää vuosikymmeniin tähän ammattiin.
Nyt sitten haen joka kuukausi työpaikkoja joissa lukee, että ei tarvita koulutusta, vaikka se eduksi onkin. Haen särmääjäksi, metalliteollisuuteen pinnoittajaksi ym . Hävettää hakea "kesätöitä" jotka on kai suunnattu nuorille miehille/pojille, mutta minkäs teet. Oman alan töitä ei juurikaan enää ole saatavailla.
Työkykykään ei enää ole paras mahdollinen, vaikka olen pitänyt kunnostani hyvää huota. Silti huimailee välillä ja olkapäät on paskana.
Mutta ei auta, yritettävä on ja töitä on haettava, vaikka nuoremmat niitä kai kipeämmin tarvitsivat.
Huonolla omallatunnolla olen kotona loisena.
Toivottavasti pääset pian töihin. Moni kuusikymppinen on vielä hyvässä kunnossa.
Jos olisin itse tuossa tilanteessa, hakisin vanhustyöhön. Ikä ja elämänkokemus on vanhustyössä iso plussa, ilman koulutustakin pääsee avustajaksi ja monet työnantajat järjestävät oppisopimuksella ilmaisen koulutuksen. Hoiva-avustajaksi on lyhyt kurssi.
Laitetaan taas valtiolle työllisetämisvelvoite.
Jokaiselle taataan tes-palkalla työ.
Ei mitään ilmaistöitä.
Siinä se. Saarikko järjestämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoi se kokkareiden liehittely.
Muissa Pohjoismaissa kuten Tanskassa ja Ruotsissa demaritkin ajattelevat, että työkykyisten ihmisten tulee tehdä töitä ja osallistua yhteiskunnan pyörittämiseen.
AV:lla ja Suomen demareille tuo on punainen vaate. Ai että minulta vaadittaisiin jotain? Ehei. Ehkä jos jostain simppelistä työstä tulisi neljä tonnia nettona, muuten kyseessä on orjatyö.
oletko käynyt Ruotsissa esim. viettänyt kuukauden siellä? minä olen tukholmassa ja muualla, siellä näkyi ei alkuperäisiä paikallisia joilla oli runsaasti aikaa herkutella ravintoloissa päivät pitkät vailla tietoakaan työstä että silleen. Ei siellä kaikkien tarvitse mitään työtä tehdä, voihan se toki olla että heillä miehet työssä mutta ei varmaan kaikilla ole.
Mentiin sitten siitä mistä aita matalin ja alettiin nuoleskelemaan vaahtoajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa oikeasti töihin, niin 4 hakemusta kuukaudessa on kyllä aika vähän. Silloin kun olen itse hakenut töitä, olen lähettänyt viikossa 5 hakemusta, yhden joka arkipäivä. Olen hakenut töitä tilanteessa, jossa minulla on ollut työpaikka, joten tilanne on ehkä ollut erilainen verrattuna työttömään.
En ole koskaan ollut työttömänä. Päinvastoin, eri elämäntilanteissa minulla on ollut välillä useita työpaikkoja. Voi olla että elän omassa kuplassa, mutta en täysin ymmärrä miten joku voi olla vuosikausia työttömänä, vaikka oikeasti haluaisi töihin ja olisi työkykyinen.
Eri.
No mä olen ollut monta vuotta työtön. En kelpaa mihinkään koska mulla on sairauden takia pitkä aukko cv:ssä.
Jos et enää ole sairas, niin sillain voi päästä töihin että hankkii jonkin uuden koulutuksen. Se voi olla saman alan jokin erikoiskurssi tai ihan eri alan koulutus. Kun on tuore koulutus, niin työnantajat kiinnostuu. Sairaudesta ei kannata kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kun työttömällä ei vois olla lapsia. Mulla on lapsia sekä eläimiä, täyttä työtä aamusta iltaan.
Vain alle puolet ihmisistä saa nykyisin lapsia, ja heilläkin ne pienet lapset ovat vain hetken aikaa yleensä silloin, kun ollaan kolmekymppisiä. Työttömien keskuudessa lasten saanti on vielä keskivertoakin harvinaisempaa, koska heillä on vaikeuksia pariutua ja lasta ei haluta kasvattaa missään pienessä sossuasunnossa.
Itse jäin työttömäksi juurikin äityislomalla, kuntyöpaikka meni alta. 160 neliön omakotitalo , 4 lasta eikä sossulle velkaa mistään (koskaan)
Ei ne työttömät mitään ihmeellisiä luusereita ole, vaan ihan normi ihmisiä. Tietytsti on myös työtävieroksuvia, mutta vähemmän. Ihminen kun ei tiedä, mulloin se varmakin työpaikka lähtee alta.
Itse työllistyin aika äkkiä, mutta se ei ollut mitenkään itsestään selvää.
Niin kauan kun hyvinvointiyhteiskunta maksaa paremmin etuisuuksia mitä työllä saisi , niin turha haaveilla. Tähänkö pyrittiin, no, näin se vaan nyt on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri.
Jos et enää ole sairas, niin sillain voi päästä töihin että hankkii jonkin uuden koulutuksen. Se voi olla saman alan jokin erikoiskurssi tai ihan eri alan koulutus. Kun on tuore koulutus, niin työnantajat kiinnostuu. Sairaudesta ei kannata kertoa.
Sairauteni näkyy päällepäin.
Vierailija kirjoitti:
Laitetaan taas valtiolle työllisetämisvelvoite.
Jokaiselle taataan tes-palkalla työ.
Ei mitään ilmaistöitä.
Siinä se. Saarikko järjestämään.
Mä vähän luulen, että ongelma on että osa työttömistä ei oikeasti ole aivan työkykyisiä. Osalla on kremppoja, jotka rajoittavat ja osalla on jo vanhentunut osaaminenkin, kun ovat pitkään olleet työttöminä. Ei työnantajia voi pakottaa maksamaan 100% palkkaa sellaisille ihmisille, joilla ei ole täysin tip top osaamista ja muitakaan edellytyksiä tehdä 100 % työtä.
Eri.