Tyttöystävä sössii yhteenmuuton, apua?
Tyttöystävän asunto on irtisanottu ja avaimet pitäisi luovuttaa ensi kuun ensimmäinen päivä. Olen omalta osaltani yrittänyt auttaa muutossa parhaani mukaan, tarjonnut apua ja siivonnut ja järjestellyt omaa asuntoani niin, että hänen tavarat mahtuu sisään.
Tähän mennessä tyttöystävä ei ole hoitanut kirjaimellisesti mitään muuttoon liittyvää edes sen vertaa, että olisi käynyt asunnollaan. Ei ole hankkinut muuttolaatikoita, ei pakannut, ei mitään. Äsken hän ilmoitti lähtevänsä viikonlopuksi kaverinsa synttäreille, joten koko muutto kokonaisuudessaan olisi jäämässä maanantaille, joka myös synttäreiden jäljiltä olisi hänen krapulapäivä.
Itse en ensi viikolla pysty enää häntä auttamaan, koska mulla on töitä ja koulua. Ahdistaa ja stressaa, kun tässä on ollut yli kuukausi aikaa hoitaa asioita eikä mitään ole tapahtunut.
Mitä tekisitte tässä tilanteessa? En tiedä miten tämä homma voi millään onnistua.
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä toimin noin, mutta en ikinä oleta muiden auttavan. Mun elämänhallinta on aivan olematonta ja en vain kykene asioiden normaaliin hallintaan. Olen todennut miehelleni, että minä hoidan asiat omalla tavallani ja hän joko sopeutuu siihen tai on sopeutumatta. Mulla on huhtikuussa muutto, olen maaliskuun 28. päivä lentämässä ulkomailta takaisin kotiin. Olen siis ollut ulkomailla siitä lähtien kun sain asunnon ja en ole välissä menossa käymään. Sen verran olen asioista perillä, että olen muuttofirman jo palkannut. Pakkaus ja kaikki muu onkin sitten hoitamatta. Katsellaan niin sanotusti.
Mä en ymmärrä tällaista, vaikka itsellänikin on adhd-piirteitä aika paljon ja tiedän olevani leväperäinen ja höveli monissa käytännön asioissa. Toinenkin kommentti sanoi, että hyvinhän sitä kahdessa päivässä tekee muuton. Joo toki ideaalitilanteessa näin, mutta siinä ei sitten ole yhtään liikkumavaraa, jos jokin menee pieleen. Entä jos sairastut niin, ettet olekaan terveenä kun pitäisi lentää ja pakata? Tai lento viivästyy ja pääsetkin vasta seuraavana päivänä Suomeen. Muuttohommien viivästyessä sitä vaikeuttaa pahimmillaan myös muiden ihmisten elämää, nimittäin niiden, jotka olisivat siihen sinun vanhaan asuntoosi muuttamassa. Ja niiden tuttujen ja ystävien, jotka mahdollisesti joutuu auttamaan, kun asunnonhaltija ei esim. kipeänä jaksakaan tehdä loppusiivousta yksin tms.
Ihmiset ovat edelleen erilaisia. Toiset on turvallisuushakuisempia ja riskejä välttäviä, toiset impulsiivisempiä riskinottajia. Happy go lucky. Kyllä meitä maailmaan mahtuu, joustoa vaan kehiin.
Oliko asunto sulla jo ennestään? Ja nyt tyttöystävä vain muuttamassa sun asuntoosi? Jos näin, maksa sinä edelleen vuokra ja sähkö. Älä jätä niitä tyttöystävän vastuulle. Et niin, että hän maksaisi laskut etkä edes niin, että laskisit niiden maksamisen sen varaan, että tyttöystävä antaa sulle rahaa niihin. Huolehdi noista kahdesta ja lisäksi ehkä vielä kotivakuutuksestakin ikäänkuin asuisit yksin. Eikä myöskään yhteistä pankkitiliä. Näin varmistat oman selustasi, jos tyttöystävä sattuu olemaan välinpitämätön muissakin asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista.
Mä en oikein voikkaan enää tässä vaiheessa auttaa häntä mitenkään, joten kaipa tyttöystävä nyt hoitaa hommat miten hoitaa ja katsotaan miten käy. Nyt viikonlopun ajan olen vapaalla ja olisin voinut toimia muuttoapuna, mutta se on vähän mahdotonta kun muuttaja itse ei ole paikalla. Ahdistavaa ja stressaavaa, kun kyllähän tämä munkin elämään vaikuttaa.
Olette oikeessa siitä, että tyttöystävän asenne muuttoa kohtaan on ollut melko välinpitämätön. Muutto johtuu siitä, että ollaan oltu yhdessä jo vuosikausia ja nyt on (tyttöystävälle) taloudellisesti järkevintä muuttaa yhteen, hänellä ei ole enää varaa asua omillaan. Tästä ei varsinaisesti keskusteltu hirveästi, vaan tyttöystävä ilmoitti irtisanoneensa kämppänsä ja muuttavansa tänne. Hänen asenteensa vähän kaikkea kohtaan on vastaavanlainen, hoitaa asiat viime tipassa ja kaikki hauska menee velvollisuuksien edelle, esim. nyt pitää lähteä juhlimaan, vaikka olisi muutto hoidettavana.
Tässä on kieltämättä herännyt aika paljon negatiivisia ja ikäviä ajatuksia meidän tulevaisuuden jne suhteen. Aikaisemmin kun yritin keskustella asiasta ja selvennellä, että mikä tän muuton suhteen nyt on suunnitelma, tyttöystävä lähti ovet paukkuen omalle kämpälleen ja sanoi kertovansa sitten, kun tarvitsee apua. Tuntuu kurjalta, että mulle tiuskitaan ja paiskotaan ovia ja olettamus on se, että mulle voi huonon kohtelun jälkeen vaan ilmoittaa kun voin tulla tekemään hommia ja tottakai tulen omista menoista huolimatta.
Sori tää on vähän tällaista ajatusten purkamista ja avautumista nyt, on vaan jotenkin epätoivoinen olo kaiken tän suhteen.
Ap
Aika hulluja kirkuvan punaisia lippuja tyttöystävän käytöksessä. Miten hyvin suvaitsisit tuollaista, jos kyseessä olisi aivan tuore suhde?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä toimin noin, mutta en ikinä oleta muiden auttavan. Mun elämänhallinta on aivan olematonta ja en vain kykene asioiden normaaliin hallintaan. Olen todennut miehelleni, että minä hoidan asiat omalla tavallani ja hän joko sopeutuu siihen tai on sopeutumatta. Mulla on huhtikuussa muutto, olen maaliskuun 28. päivä lentämässä ulkomailta takaisin kotiin. Olen siis ollut ulkomailla siitä lähtien kun sain asunnon ja en ole välissä menossa käymään. Sen verran olen asioista perillä, että olen muuttofirman jo palkannut. Pakkaus ja kaikki muu onkin sitten hoitamatta. Katsellaan niin sanotusti.
Mä en ymmärrä tällaista, vaikka itsellänikin on adhd-piirteitä aika paljon ja tiedän olevani leväperäinen ja höveli monissa käytännön asioissa. Toinenkin kommentti sanoi, että hyvinhän sitä kahdessa päivässä tekee muuton. Joo toki ideaalitilanteessa näin, mutta siinä ei sitten ole yhtään liikkumavaraa, jos jokin menee pieleen. Entä jos sairastut niin, ettet olekaan terveenä kun pitäisi lentää ja pakata? Tai lento viivästyy ja pääsetkin vasta seuraavana päivänä Suomeen. Muuttohommien viivästyessä sitä vaikeuttaa pahimmillaan myös muiden ihmisten elämää, nimittäin niiden, jotka olisivat siihen sinun vanhaan asuntoosi muuttamassa. Ja niiden tuttujen ja ystävien, jotka mahdollisesti joutuu auttamaan, kun asunnonhaltija ei esim. kipeänä jaksakaan tehdä loppusiivousta yksin tms.
Ihmiset ovat edelleen erilaisia. Toiset on turvallisuushakuisempia ja riskejä välttäviä, toiset impulsiivisempiä riskinottajia. Happy go lucky. Kyllä meitä maailmaan mahtuu, joustoa vaan kehiin.
Se nyt ei oikeastaan ollut tuon kommentin pointti. Toki riskejä saa ottaa, mutta harmillisen usein se ei ole pelkästään se riskinottaja, johon ne vaikuttaa. Tämän ketjunkin tapauksessa ap joutuu käymään läpi ihan turhaa stressiä ja ajatustyötä vain sen takia, ettei tyttöystävä suostu uhraamaan pienintäkään ajatusta tulevaa muuttoa kohtaan. Tottakai voi sanoa, että senkun olet välittämättä asiasta, mutta kun kyseessä on oma kumppani, on aika vaikea vain jättää tällainen tilanne kokonaan huomiotta.
Ylläoleva kommentoija toki sanoi, ettei odota muilta apua, mutta useimmat mun tuntemat riskinottajat kyllä olisi soittelemassa kavereita läpi vaikka siinä tilanteessa, kun onkin kipeänä ja on jättänyt itselleen sen kaksi päivää hoitaa muutto.
Oletko ap mies?
Ole mies.
Jos olet nainen niin nyt susta pitää löytyä munaa.
Palkatkoon muuttofirman tekemään muuton kokonaan pakkaamista myöten ja siivousfirman tekemään muuttosiivouksen. Tai sitten maksaa vuokranantajalle korvauksia siitä että asunto ei vapaudu sovittuna ajankohtana.
Ei kunnioita sua, olet jollain jämäsijalla sen elämässä. Kannattais perua koko homma, naisiq tulee ja menee.
Älkää muuttako yhteen. Tyttöystäväsi ei osaa ottaa vastuuta. Siitä koituu paljon ongelmia yhdessä asuessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Happy go lucky tosiaan, mä olen kerran ollut muuttamassa tällaista ystävää joka ei ollut laittanut rikkaa ristiin ennen muuttoa. Ja voin sanoa ettei enää ikinä ja välit viileni siinä kyllä ihan kunnolla. Ystävä olis halunnut vielä sen jälkeenkin jatkaa kuten ennenkin mut mulla meni täysin maku. Piti mennä osaksi päivää kantoavuksi niin mitä pskaa, kaikki pakkaamatta ja siivoamatta, meni koko päivä ja ilta kunnes sain tarpeekseni ja lähdin. En tainnut montaa sanaa koko päivän aikana sanoa.
Aloittajalle. Laitapa tylle viesti reissuun että etsii oman asunnon. Tai jos annat sen muuttaa, niin et laita rikkaa ristiin. Se nimittäin odottaa että hoidat sen muuton ja kaiken muun. Ja maksat jatkossa asumisen ja kaiken kun hän elää elämäänsä. Kuka maksaa vanhan kämpän siivouksen jne?
Mitä jos tuleekin yllätyskäänne: Ap:n tyttöystävä saapuu maanantaina (pirteänä ilman krapulaa) muuttomiesten kanssa pihaan, tavarat siirtyvät kertalaakista sisään ja illalla tyttö käy siivoamassa tyhjän kämpän. Ihmeitä tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä pohtisin kaksi kertaa haluanko sittenkään muuttaa yhteen ko henkilön kanssa.. toki toi vähän haisee siltä, että ei taida hänkään kovin innokkaasti olla muuttamassa?
Kuulostaa että hän aikoo sanoa sulle kohta, että ei olekaan muuttamassa. Rakastunut nainen hankkisi uusia verhoja, ei juoksisi juhlissa...
Vierailija kirjoitti:
a) Autat häntä tekemällä kaiken hänen puolestaan, jolloin voit olla varma, että joudut tekemään sen jatkossakin, tai
b) Annat hänen nähdä, mitä tapahtuu, kun ei hoida velvollisuuksiaan, ja ottaa siitä opiksi.
Jospa hän ei ole aidosti kiinnostunut muuttamaan yhteen vaan on laittanut alitajuisesti vähän jarrut päälle. Tosin jotkut ovat luonteeltaan semmoisia "huolettomia taivaanrannanmaalareita", jotka eivät osaa hoitaa asioitaan kunnolla ja ajoissa.
Minulla on poika ja jos hänellä olisi tuollainen tyttöystävä, olisin vähän huolissani. Toivottavasti osaat pitää puolesi. Kuulostaa ettei se tyttö ole sinulle oikea, kuulostat vastuulliselta ja fiksulta pojalta ja se tyttö ei varmaan tule tekemään elämästäsi onnellista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
a) Autat häntä tekemällä kaiken hänen puolestaan, jolloin voit olla varma, että joudut tekemään sen jatkossakin, tai
b) Annat hänen nähdä, mitä tapahtuu, kun ei hoida velvollisuuksiaan, ja ottaa siitä opiksi.
Jospa hän ei ole aidosti kiinnostunut muuttamaan yhteen vaan on laittanut alitajuisesti vähän jarrut päälle. Tosin jotkut ovat luonteeltaan semmoisia "huolettomia taivaanrannanmaalareita", jotka eivät osaa hoitaa asioitaan kunnolla ja ajoissa.
Ihan samaa mietin. Ehkä tyttöystävä on tosiaan muuttamassa siksi, että ei ole rahaa pitää omaa asuntoa? Ehkä häntä harmittaa tilanne. Pelkkä raha on suhteen kannalta huono syy muuttaa yhteen. Toki, jos asiasta on jo sovittu, ei sitä nyt yhtäkkiä voi kokonaan perua, ettei tyttöystävä jää asunnottomaksi. Mutta kannattaa puhua selväksi, onko kyse siitä, että haluatte asua yhdessä, vai että asutte yhdessä vain siksi, että toisella ei ole varaa asua yksin.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista.
Mä en oikein voikkaan enää tässä vaiheessa auttaa häntä mitenkään, joten kaipa tyttöystävä nyt hoitaa hommat miten hoitaa ja katsotaan miten käy. Nyt viikonlopun ajan olen vapaalla ja olisin voinut toimia muuttoapuna, mutta se on vähän mahdotonta kun muuttaja itse ei ole paikalla. Ahdistavaa ja stressaavaa, kun kyllähän tämä munkin elämään vaikuttaa.
Olette oikeessa siitä, että tyttöystävän asenne muuttoa kohtaan on ollut melko välinpitämätön. Muutto johtuu siitä, että ollaan oltu yhdessä jo vuosikausia ja nyt on (tyttöystävälle) taloudellisesti järkevintä muuttaa yhteen, hänellä ei ole enää varaa asua omillaan. Tästä ei varsinaisesti keskusteltu hirveästi, vaan tyttöystävä ilmoitti irtisanoneensa kämppänsä ja muuttavansa tänne. Hänen asenteensa vähän kaikkea kohtaan on vastaavanlainen, hoitaa asiat viime tipassa ja kaikki hauska menee velvollisuuksien edelle, esim. nyt pitää lähteä juhlimaan, vaikka olisi muutto hoidettavana.
Tässä on kieltämättä herännyt aika paljon negatiivisia ja ikäviä ajatuksia meidän tulevaisuuden jne suhteen. Aikaisemmin kun yritin keskustella asiasta ja selvennellä, että mikä tän muuton suhteen nyt on suunnitelma, tyttöystävä lähti ovet paukkuen omalle kämpälleen ja sanoi kertovansa sitten, kun tarvitsee apua. Tuntuu kurjalta, että mulle tiuskitaan ja paiskotaan ovia ja olettamus on se, että mulle voi huonon kohtelun jälkeen vaan ilmoittaa kun voin tulla tekemään hommia ja tottakai tulen omista menoista huolimatta.
Sori tää on vähän tällaista ajatusten purkamista ja avautumista nyt, on vaan jotenkin epätoivoinen olo kaiken tän suhteen.
Ap
Ihan perseilyähän tuollainen on. Olethan nyt ilmoittanut selvästi, ettet voi auttaa enää ma, tai tai ke?
Tyttöystäväsi ei ota sua huomioon. Pitää sua, sun joustavuutta ja apua itsestäänselvyytenä. Huomiooimatta ollenkaan, milloin sulle muutto olisi sopinut. Yhteinen asiahan yhteenmuutto on, jonka järjestelyt pitäisi sopia ja suunnitella yhdessä. Sinä olet tehnyt asiassa kuitenkin jo voitavasi. Ja kyllähän väkisinkin joudut muuttoon mukaan silloin alkuviikosta, kun tavarat kuljetetaan sun kämppään ja sun luona on siten muttokaaos. Ei ole reilua, ettei ajankohtaa ole sovittu yksissätuumin.
Pidä kiinni niin paljon kuin mahdollista omista suunnitemistasi alkuviikon suhteen. Veikkaan että suuttuu sulle. Mutta pidä pääsi. Ei voi olla niin, että tuolla tavalla määräilee ja kiukuttelee ja olettaa että sinä vaan mukaudut ja joustat. Varsinkin kun olisi ollut koko kuukausi aikaa hoitaa asiaa ja tehdä muutto sitten silloin milloin molemmille sopii. Hän on itsekäs.
Halusitko yhteenmuuttoa itse?
Anna tyttöystäväsi murehtia muutosta jos kerran on sanonut, että turhaan murehdit ja, että ilmoittaa sitten, kun tarvitsee apua. Ja tuskin se krapula päivä enää maanantaina on tai sitten tyttöystäväsi on aikamoinen juoppo jos koko viikonlopun meinaa vetää putkeen, että on krapula vasta maanantaina.
Jos maanantaina ilmoittaa, että tarvitsee apua niin sitten sanot tilanteen, että ei pysty.
Vaikuttaa siis siltä että ap käy arkisin töissä ja tienaa rahaa. Tyttöystävällä ei ole rahaa, mutta on varaa bilettää omien kavereittensa kanssa viikonloppuna, ja arkipäivinä on luppoaikaa. No, ehkä ne bilekaverit sitten auttavat muutossa.
Ihmettelen vain, millaiset synttärit ne on, jos niihin koko viikonloppu menee ja maanantaina on krapula. Eikä seurustelukumppania kutsuta.
Vierailija kirjoitti:
Hän on ilmoittanut sinulle että hoitaa itse loppuun ja pyytää apua tarvittaessa eli otat vain lunkisti ja odotat mitä hän tekee .
Toivottavasti et tule katumaan yhteenmuuttoa . Pysy tiukkana sitten jos huomaat ettei yhteiselo toimi ja sanot että hankkii uuden halvan kämpän mihin saa yksinasuvan tuetkin .
No todennäköisesti pyytää sitten apua ma ja ti, kun ap:lle ei sovi, vaan on töitä ja koulua. Olettaa luultavasti, että ap venyisi... Että sellaista "rauhallista" alkuviikkoa odotellessa...
Mutta joo samaa mieltä, parempi tosiaan koittaa nyt ottaa rauhassa, ja katsoa vaan vierestä, miten toinen hoitaa. Eikä ala venyttämään itseään - veikkaan että taas kerran - kun apuja kaivataan juuri silloin kun on ilmoittanut ettei sovi. (Ehkä käykin jopa niin ihmeelliseti, että tyttöystävä hoitaa muuttoavut kavereistaan, ja kaikki sujuukin isommalla porukalla sitten alkuviikosta ihan ok?)
Vierailija kirjoitti:
Sitä se on kun nainen ottaa naisparin.
Täällä käy myös miehiä. Whuum! Päivän fakta!
𝐓𝐲𝐲𝐩𝐩𝐢 ❤💅
Anna tyttökaverin hoitaa asiansa. Kyllä tuo järjestyy, eri asia onko tyttökaverisi tyytyväinen lopputulokseen ja mitä lopputulos hänelle maksaa. On noita pahempiakin muuttoja ollut tässä maailmassa. Tyttökaverillesi kyllä realisoituu ensi viikon aikana hyvin nopeasti miten paljon aikaa pakkaaminen ja loppusiivous vie. Hän hoitanee ne miten parhaaksi katsoo, sun ei kannata siihen puuttua ettet saa kiukkuilua osaksesi. Toiset on tuollaisia, että kaikki pitää mennä viimetippaan vaikeimman kautta ja omasta typeryydestä kärsitään. Teillä on pitkähkön tuntuinen suhde takana, mutta tulevaisuudessa tuollainen omaehtoinen sooloilu ei pidä parisuhdetta kasassa. Älä ota sitä roolia, että siivoat ja korjaat kaikki kumppanisi itse itselleen järkkäämät katastrofit, ihmisen pitää ottaa oppia virheistään.