Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttöystävä sössii yhteenmuuton, apua?

Vierailija
27.01.2023 |

Tyttöystävän asunto on irtisanottu ja avaimet pitäisi luovuttaa ensi kuun ensimmäinen päivä. Olen omalta osaltani yrittänyt auttaa muutossa parhaani mukaan, tarjonnut apua ja siivonnut ja järjestellyt omaa asuntoani niin, että hänen tavarat mahtuu sisään.

Tähän mennessä tyttöystävä ei ole hoitanut kirjaimellisesti mitään muuttoon liittyvää edes sen vertaa, että olisi käynyt asunnollaan. Ei ole hankkinut muuttolaatikoita, ei pakannut, ei mitään. Äsken hän ilmoitti lähtevänsä viikonlopuksi kaverinsa synttäreille, joten koko muutto kokonaisuudessaan olisi jäämässä maanantaille, joka myös synttäreiden jäljiltä olisi hänen krapulapäivä.

Itse en ensi viikolla pysty enää häntä auttamaan, koska mulla on töitä ja koulua. Ahdistaa ja stressaa, kun tässä on ollut yli kuukausi aikaa hoitaa asioita eikä mitään ole tapahtunut.

Mitä tekisitte tässä tilanteessa? En tiedä miten tämä homma voi millään onnistua.

Kommentit (139)

Vierailija
41/139 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jatkoon.

Aikuinen ihminen jos elää kuin pellossa ja olettaa asioiden vaan järjestyvän itsekseen (tai pikemminkin "jonkun" eli AP:n pelastavan hänet pulasta ja hoitavan homman viime hetkillä hänen puolestaan) ansaitsee joutua nokikkain aiheuttamansa sotkun kanssa.

Ilmoita tyttöystävälle etukäteen, että et muuten oikeasti pysty olemaan apuna sitten alkuviikosta. Sitten hän on asiasta tietoinen ja loppu on ennustettavissa mutta ainakaan hän ei voi itkeä sitä miten jätit hänet kylmästi pulaan. Hän hoitakoon saamattomuudestaan seuranneen sotkun.

Minulla oli samantapainen ystävä, joka shoppaili ja juhli kaikki rahansa ja sitten oli käsi ojossa "lainaamassa". Hänkin yhden muuton hoiti niin että mitään ei selvittänyt etukäteen vaan soitteli muuttopäivänä itku kurkussa ihmisiä läpi olisiko jollain autoa ja peräkärryä (sekä kantoavuksi, tietenkin). Hänen auttamisensa oli pelkkää vastuuttomuuden mahdollistamista, joten oli pakko olla tiukkana sen paniikkihysterian edessä.

Vierailija
42/139 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

23 jatkaa

Pari kohtaa avautumisessasi on peloittavia kannaltasi.

Ei ole enää varaa omaan kämppään, tilanteet muuttuu, mutta miten on hänen rahan käyttönsä yleensä.

Tämä " mä hoidan , mutta en sitten hoitanutkaan " , tosin lienet tähän jo tottunut . Pelkäänpä et sun niskaas tulee nyt lisää saman katon alla.

Muutostaha hän on sulke sanonut ilmoittavansa mikäli apua tarvitsee joten sen osalta case closed.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/139 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paniikissa ja stressaa

Vierailija
44/139 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista.

Mä en oikein voikkaan enää tässä vaiheessa auttaa häntä mitenkään, joten kaipa tyttöystävä nyt hoitaa hommat miten hoitaa ja katsotaan miten käy. Nyt viikonlopun ajan olen vapaalla ja olisin voinut toimia muuttoapuna, mutta se on vähän mahdotonta kun muuttaja itse ei ole paikalla. Ahdistavaa ja stressaavaa, kun kyllähän tämä munkin elämään vaikuttaa.

Olette oikeessa siitä, että tyttöystävän asenne muuttoa kohtaan on ollut melko välinpitämätön. Muutto johtuu siitä, että ollaan oltu yhdessä jo vuosikausia ja nyt on (tyttöystävälle) taloudellisesti järkevintä muuttaa yhteen, hänellä ei ole enää varaa asua omillaan. Tästä ei varsinaisesti keskusteltu hirveästi, vaan tyttöystävä ilmoitti irtisanoneensa kämppänsä ja muuttavansa tänne. Hänen asenteensa vähän kaikkea kohtaan on vastaavanlainen, hoitaa asiat viime tipassa ja kaikki hauska menee velvollisuuksien edelle, esim. nyt pitää lähteä juhlimaan, vaikka olisi muutto hoidettavana.

Tässä on kieltämättä herännyt aika paljon negatiivisia ja ikäviä ajatuksia meidän tulevaisuuden jne suhteen. Aikaisemmin kun yritin keskustella asiasta ja selvennellä, että mikä tän muuton suhteen nyt on suunnitelma, tyttöystävä lähti ovet paukkuen omalle kämpälleen ja sanoi kertovansa sitten, kun tarvitsee apua. Tuntuu kurjalta, että mulle tiuskitaan ja paiskotaan ovia ja olettamus on se, että mulle voi huonon kohtelun jälkeen vaan ilmoittaa kun voin tulla tekemään hommia ja tottakai tulen omista menoista huolimatta.

Sori tää on vähän tällaista ajatusten purkamista ja avautumista nyt, on vaan jotenkin epätoivoinen olo kaiken tän suhteen.

Ap

Onhan sinulle selvää, mitä avoliitto tarkoittaa? Ja se, että toinen muuttaa luoksesi yhteiselämän perusteella? Jos et tiedä, niin se tarkoittaa mm. sitä, että sinä et tosiaankaan voi vain käskeä häntä muuttamaan pois, jos yhteiselämä ei sujukaan. Hänellä on käytännössä suunnilleen samat oikeudet kuin vuokralaisella. Jos haluat hänen muuttavan pois, mutta hän ei halua lähteä, sinun on ensinnäkin annettava hänelle kohtuullinen aika etsiä uusi asunto ja sen jälkeen, jos hän ei lähde, haettava käräjäoikeudesta häätöä yhteiselämän päättymisen perusteella. Prosessi kestää ko:sta riippuen muutamista viikoista muutamaan kuukauteen. Ko:n päätöksen jälkeen, ellei hän vieläkään lähde, sinun on haettava häädön toteenpanemista ulosotosta. Mikä vie jälleen aikansa, ei sitä tulla seuraavana päivänä tekemään.

Vierailija
45/139 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän on ilmoittanut sinulle että hoitaa itse loppuun ja pyytää apua tarvittaessa eli otat vain lunkisti ja odotat mitä hän tekee .

Toivottavasti et tule katumaan yhteenmuuttoa . Pysy tiukkana sitten jos huomaat ettei yhteiselo toimi ja sanot että hankkii uuden halvan kämpän mihin saa yksinasuvan tuetkin .

Sen jälkeen, kun avoliittoon on muutettu, siinä ei tiukkana pysyminen auta, jos toinen heittäytyy hankalaksi.

46/139 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoo paljon luonteesta.

Pikkuveljeni ja tyttökaverinsa eivät olleet laittaneet tavaroita laatikoihin, kun mun vanhemmat menivät kuljetusapuun. Kujetus, ei laatikonpakkausapuun.

Jos et asu tyttöystäväsi asunnossa, niin anna olla. Onhan siinä maanantai ja tiistai aikaa tehdä jotain. Helposti tulee kyllä siivouslasku perästä.

Eihän toi nyt mistään luonteesta kerro vaan ihmisen yksinkertaisuudesta ja tyhmyyden. Ei noin mäntti kukaan normaali ihminen ole

Vierailija
47/139 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä se.

Jätä se sika.

Vierailija
48/139 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa epäilyttävästi siltä, että tyttöystävä odottaa sinun hoitavan koko muuton ilman apua kun hän itse bilettää ja odottaa samanlaista kohtelua myös jatkossa. Joudut tekemään kaiken hänen puolestaan.

Kannattaisiko kysyä tyttöystävältäsi, jatkaisiko hänen vuokranantajansa sittenkin vielä sopimusta edes parilla kuukaudella, että voisitte vielä harkita asiaa ja valmistella mahdollista muuttoa. Sitten vain lopetat vähitellen suhteen ja etsit paremman. Tyttöystävästä on hankala päästä eroon, jos hän ehtii muuttaa luoksesi. Eli perutte muuton ja sitten lopetat hiljalleen suhteen.

Vierailija
49/139 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän on luvannut hoitaa muuton, niin sitten luotat häneen ja lopetat stressaamisen.

Ihme nipottamista.

Vierailija
50/139 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai olet suoraan sanonut että sinä et yksin hoida muuttolaatikoita, pakkaamista jne. nyt viikonloppuna vaan se on myös tyttöystävän tehtävä? Tämä ei ihan käynyt selväksi että oletko suoraan kertonut faktat.

Mun mielestä tätä ei kyllä normaaliälyiselle ihmiselle tarvitse mitenkään erikseen tehdä selväksi. Kysehän on sen tyttöystävän muutosta ja hänen tavaroistaan, joten olisi aika rohkeaa olettaa, että kumppani hoitaisi muuton käytännössä hänen puolestaan. En ainakaan itse osaa kuvitella tilannetta, jossa voisin tehdä tuollaisen oletuksen, ja jos kumppanini olettaisi moista, en näkisi meillä kovin loistavaa yhteistä tulevaisuutta.

Vierailija
51/139 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä helvettiä sinä stressaat siitä muutosta, jos hän on muttamassa sinun luokse. 

Etkö ole itse ikinä elänyt parisuhteessa? Kyllähän kumppanin asiat vaikuttaa omaankin hyvinvointiin. Lisäksi tämä kumppani on muuttamassa Ap:n luokse, joten totta kai Ap toivoo muuton sujuvan mahdollisimman helposti.

Olen elänyt parisuhteessa, mutta en kyllä ole stressannut toisen muutosta. Hän muutti aikoinaan asuntooni, mutta en minä hänen vuokrasopimuksista stressannut yhtään. 

Vierailija
52/139 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä toimin noin, mutta en ikinä oleta muiden auttavan. Mun elämänhallinta on aivan olematonta ja en vain kykene asioiden normaaliin hallintaan. Olen todennut miehelleni, että minä hoidan asiat omalla tavallani ja hän joko sopeutuu siihen tai on sopeutumatta. Mulla on huhtikuussa muutto, olen maaliskuun 28. päivä lentämässä ulkomailta takaisin kotiin. Olen siis ollut ulkomailla siitä lähtien kun sain asunnon ja en ole välissä menossa käymään. Sen verran olen asioista perillä, että olen muuttofirman jo palkannut. Pakkaus ja kaikki muu onkin sitten hoitamatta. Katsellaan niin sanotusti.

Vierailija
53/139 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista.

Mä en oikein voikkaan enää tässä vaiheessa auttaa häntä mitenkään, joten kaipa tyttöystävä nyt hoitaa hommat miten hoitaa ja katsotaan miten käy. Nyt viikonlopun ajan olen vapaalla ja olisin voinut toimia muuttoapuna, mutta se on vähän mahdotonta kun muuttaja itse ei ole paikalla. Ahdistavaa ja stressaavaa, kun kyllähän tämä munkin elämään vaikuttaa.

Olette oikeessa siitä, että tyttöystävän asenne muuttoa kohtaan on ollut melko välinpitämätön. Muutto johtuu siitä, että ollaan oltu yhdessä jo vuosikausia ja nyt on (tyttöystävälle) taloudellisesti järkevintä muuttaa yhteen, hänellä ei ole enää varaa asua omillaan. Tästä ei varsinaisesti keskusteltu hirveästi, vaan tyttöystävä ilmoitti irtisanoneensa kämppänsä ja muuttavansa tänne. Hänen asenteensa vähän kaikkea kohtaan on vastaavanlainen, hoitaa asiat viime tipassa ja kaikki hauska menee velvollisuuksien edelle, esim. nyt pitää lähteä juhlimaan, vaikka olisi muutto hoidettavana.

Tässä on kieltämättä herännyt aika paljon negatiivisia ja ikäviä ajatuksia meidän tulevaisuuden jne suhteen. Aikaisemmin kun yritin keskustella asiasta ja selvennellä, että mikä tän muuton suhteen nyt on suunnitelma, tyttöystävä lähti ovet paukkuen omalle kämpälleen ja sanoi kertovansa sitten, kun tarvitsee apua. Tuntuu kurjalta, että mulle tiuskitaan ja paiskotaan ovia ja olettamus on se, että mulle voi huonon kohtelun jälkeen vaan ilmoittaa kun voin tulla tekemään hommia ja tottakai tulen omista menoista huolimatta.

Sori tää on vähän tällaista ajatusten purkamista ja avautumista nyt, on vaan jotenkin epätoivoinen olo kaiken tän suhteen.

Ap

Ihan tosi törkeätä käytöstä tyttöystävältäsi, varsinkin tuo kun yritit ystävällisesti selventää suunnitelmia ja toinen vain kiukuttelee ja olettaa että voi sen jälkeen vain ilmoittaa kun tarvitsee apua. Myöskään bilettämisen asettaminen muuttohommien edelle ei kuulosta kauhean kypsältä toiminnalta, eikä varsinkaan se että hän on yllättäen vain ilmoittanut muuttavansa sun luoksesi. Kyllä sä ansaitsisit parempaa kohtelua ja arvostavampaa käytöstä varsinkin kumppaniltasi. Pystyttekö juttelemaan mistään asioista asiallisesti ja rakentavasti? Luuletko että hän sitten yrittää syyttää sua jos/kun muutto menee pieleen? Pystytkö sä sanomaan vastaan hänelle ja perustelemaan vaikka ihan rautalangasta vääntäen miksi tilanne ei ole sun syytäsi?

Harmittaa kun en osaa antaa konkreettisia neuvoja, mutta sympatiat on kyllä täysin sun puolella. Toivottavasti asiat järjestyy! (Jos muutto ei järjesty niin se ei ole kyllä sun syytä.) Tsemppiä!

Vierailija
54/139 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vastuutonta toimintaa kumppaniltasi, mutta älä stressaa muiden asioilla. Anna hoitaa miten hoitaa. Joudut varmaan huolehtimaan teidän yhteistaloudesta ja akka vaan siipeilee. Auts. En ennusta pitkää ikää tuolle yhteiselolle.

Vierailija
55/139 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot tyttöystävälle, että muutto on peruttu. Siis ihan oikeasti, viestiesi perusteella ei vaikuta siltä että teidän kannattaa muuttaa yhteen - ei tuollaista päätöstä tehdä niin, että toinen vain ilmoittaa irtisanoneensa entisen asuntonsa, koska se on hänelle taloudellisesti järkevää. Muista, että avosuhteessa olette myös toisianne kohtaan elatusvelvollisia, eli jos tyttöystävällä ei esim. ole tuloja, sinä olet hänestä taloudellisesti vastuussa. Oletko oikeasti valmis tällaiseen asetelmaan tuollaisen ihmisen kanssa? Tyttöystävä vaikuttaa epäluotettavalta ja epävakaalta ihmiseltä, ja jos nyt on jo herännyt kysymyksiä suhteen jatkosta, ei todellakaan kannata muuttaa yhteen niitä pohtimaan, vaan ottaa tässä vaiheessa kunnon aikalisä asian suhteen.

Vierailija
56/139 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai olet suoraan sanonut että sinä et yksin hoida muuttolaatikoita, pakkaamista jne. nyt viikonloppuna vaan se on myös tyttöystävän tehtävä? Tämä ei ihan käynyt selväksi että oletko suoraan kertonut faktat.

JOS se on ton tytön muutto, MIKSI APn pitää siitä kantaa huolta, likan hommia!

Vierailija
57/139 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttäytynyt jokseenkin samalla tavalla kuin tuo tyttöystäväsi. Olen ottanut siitä opiksi ja muuttunut ihmisenä. Minulla oli poikaystävä, joka hoiti usein asiat puolestani, kun itselläni oli elämänhallinta hukassa. Käytin tiedostamattani poikaystävääni hyväksi. En oikein koskaan osannut arvostaa poikaystävääni ja kohtelin huonosti. Jälkeenpäin mietin, että miten ihmeessä olen voinut kohdella toista niin huonosti. Tarvitsi erota ennen kuin tajusin mitä oikein olin tehnyt. Kaduttaa vieläkin oma käytös.

Vierailija
58/139 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provo. Kuka hullu tuollaisen kanssa edes suunnittelee yhteenmuuttoa. 

Nainen on varmaan niin kaunis että ap katselee mitä tahansa käytöstä että saa hänet pidettyä.

Vierailija
59/139 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä stressaa, elät pidempään.

Vierailija
60/139 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä toimin noin, mutta en ikinä oleta muiden auttavan. Mun elämänhallinta on aivan olematonta ja en vain kykene asioiden normaaliin hallintaan. Olen todennut miehelleni, että minä hoidan asiat omalla tavallani ja hän joko sopeutuu siihen tai on sopeutumatta. Mulla on huhtikuussa muutto, olen maaliskuun 28. päivä lentämässä ulkomailta takaisin kotiin. Olen siis ollut ulkomailla siitä lähtien kun sain asunnon ja en ole välissä menossa käymään. Sen verran olen asioista perillä, että olen muuttofirman jo palkannut. Pakkaus ja kaikki muu onkin sitten hoitamatta. Katsellaan niin sanotusti.

Mä en ymmärrä tällaista, vaikka itsellänikin on adhd-piirteitä aika paljon ja tiedän olevani leväperäinen ja höveli monissa käytännön asioissa. Toinenkin kommentti sanoi, että hyvinhän sitä kahdessa päivässä tekee muuton. Joo toki ideaalitilanteessa näin, mutta siinä ei sitten ole yhtään liikkumavaraa, jos jokin menee pieleen. Entä jos sairastut niin, ettet olekaan terveenä kun pitäisi lentää ja pakata? Tai lento viivästyy ja pääsetkin vasta seuraavana päivänä Suomeen. Muuttohommien viivästyessä sitä vaikeuttaa pahimmillaan myös muiden ihmisten elämää, nimittäin niiden, jotka olisivat siihen sinun vanhaan asuntoosi muuttamassa. Ja niiden tuttujen ja ystävien, jotka mahdollisesti joutuu auttamaan, kun asunnonhaltija ei esim. kipeänä jaksakaan tehdä loppusiivousta yksin tms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan