Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
"Toiset harrastavat piirtämistä, maalaamista, käsitöitä, puutöitä, puutarhanhoitoa, marjastusta, retkeilyä jne. En oikein ymmärrä kuvitelmaa, ettei mitään kivaa saa tehdä"
- kaikki eivät pidä näistä harrastuksista ja entäpä jos joku pitäisi kivana teatterissa käymistä? Sekin on kuulemma syntiä.
Suosittelen muuten kaikille Wikipedian Hoitokokous-artikkelin lukemista. Kyllä: Wikipediaahan saa muokata kuka vain (käsittääkseni), mutta tämä on todella hyvin varusteltu lähteillä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Hoitokokous_(lestadiolaisuus)
Itseäni jotenkin hätkähdytti tässä erityisesti tämä itsekin lestadiolaisen teologin Antti Pentikäisen lausuma vuodelta 2012: "Pentikäinen on kertonut keskustelleensa SRK:n johdon kanssa asiasta ja havahtuneensa siihen, että monet puhujat ja liikkeen vastuuhenkilöt ovat itsekin hengellisen väkivallan vammauttamia. Omien perheenjäsenten sulkeminen ulos yhteisöstä voi vammauttaa ihmistä itseään niin, että se osittain saattaa selittää hänen tunteettomuutensa ja kovuutensa muita ihmisiä kohtaan."
Kyse on vakavasti vammautuneesta liikkeestä, joka ei ole tehnyt kunnolla selvyyttä traumaattisen menneisyytensä kanssa. SRK on kiemurrellut vastuustaan useista pyynnöistä huolimatta yhä uudelleen edelleen 2000-luvullakin: on jopa kehdattu väittää, että hoitokokoukset olisivat olleet myönteisiä kokemuksia ja kaikkea muuta paksua.
Sitten jonnekin Vauva-palstalle tulee kirkkain silmin jotain nuoria liikkeestä väittämään, että eihän heillä nyt tuollaisia sääntöjä ole. Asioista on vaiettu ja ihmisiä vaiennettu. Ne ihmiset ovat olleet heidän omia isovanhempiaan ja vanhempiaan ihan meidän lähihistoriassamme.
Haluaisin itse enemmänkin tietää, että niinkö arkkipiispa Mikko Juvan kirjoitus Helsingin Sanomissa vuonna 1979 todellakin pelästytti nämä toisia ihmisiä terrorisoineet lestadiolaissaarnaajat? Kirkko kuitenkin vaikeni sen jälkeen 20 vuodeksi asioista. Vai mikä sai lopulta mitan täyttymään ja aiheutti sen, että monen rauhanyhdistyksen 70-luvun paperit vain "katosivat"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaimo raukka on nyt jo uupuneen ja väsyneen oloinen. Kuinkahan tuossa käy. Eikö äitejä ollenkaan säälitä? Aika armottomalta tuo uskonto vaikuttaa.
Täytyy taas korjata väärää käsitystä vl-väen ehkäisypolitiikasta: suuri osa pareista ehkäisee.
Mahtava juttu, jos heitä ei enää painosteta, vaan jokainen pariskunta saa ihan itse päättää mikä sopii heille. Raamattuhan on kirjoitettu jo yli 2000 vuotta vuotta sitten. Sitä voisi päivittää: meitä on jo 8 miljardia, joten maa on jo täytetty.
Vierailija kirjoitti:
"Toiset harrastavat piirtämistä, maalaamista, käsitöitä, puutöitä, puutarhanhoitoa, marjastusta, retkeilyä jne. En oikein ymmärrä kuvitelmaa, ettei mitään kivaa saa tehdä"
- kaikki eivät pidä näistä harrastuksista ja entäpä jos joku pitäisi kivana teatterissa käymistä? Sekin on kuulemma syntiä.
Olen itse saanut käydä teatterissa koulusta. Molemmissa oli mukavaa, mitään erityistä kipinää en tähän saanut vapaa-aikaa ajatellen.
En täysin ymmärrä itsekään, mikä siinä teatterissa niin pelättyä on. Voihan näytelmäkin tietysti sisältää elementtejä, joiden ajatellaan olevan enemmän haitaksi tai ei ainakaan hyödyksi.
Olen myös pohtinut lukemani historiallisen kirjallisuuden perusteella, onko teatterit nähty jotenkin paheellisina rientoineen? Niitä on kuitenkin paheksuttu osin muutenkin, vaikka ei mitään herätysliike taustaa olisi. Osaisiko joku sanoa tästä enemmän? Itse siis päättelen että taustalla on joku tällainen syy, ja asia on jäänyt elämään, vaikka nykyään teatterit nähdäänkin sivistyksen kehtoina, kulturelleina paikkoina.
Vierailija kirjoitti:
Se minua kiinnostaisi, mistä päin Suomea kirjoittelevat nämä ihmeelliset tyypit, joiden mukaan ei ole mitään ongelmaa lestadiolaisten ehkäisyssä, tv:n katsomisessa, liikkeestä eroamisessa jne. Minä ihan tasan tarkkaan kaikesta itse havainnoimastani tiedän, että on, ja olen itsekin joutunut ties minkä helvettipuheiden kohteeksi.
Oletteko ehkä sitten jostain pk-seudulta, jossa asiat liikkeessä ovat muutenkin toisin. Senhän kuulee ihan vl-seuroistakin radiossa, kun saarnat pidetään jostain Helsingistä: puhenuottikin on täysin normaalin ihmisen puhetta vastaava toisin kuin muilla.
Muistakaa nyt kuitenkin, että teidän liikettänne johdetaan Oulusta käsin ja kaikki pohjalaismaakunnat ovat sitä varsinaista raamattuvyöhykettä eri lahkojen suhteen. Se on se ns. "oikea" totuus tästä liikkeestänne, vaikka teillä olisikin vapaus tehdä eri tavalla kuin siellä pohjoisessa oleva liikkeenne johto yrittää yhä edelleen sanella.
Minä (vl nainen jonka mies+ sisaruksia ja ystäviä eronnut liikkeestä) olen kotoisin etelästä ja mies pohjoisesta. Liikkeestä eronneita stäviä eri puolilla Suomea ja näissä tapauksissa liikkeestä eroamiseen suhtauduttu hyvin, yksittäisiä poikkeuksia lukuun ottamatta. TV:seen ja ehkäisyyn en ole ottanut kantaa mutta otetaan nyt niihinkin. Minun käsitys on, että moni lestadiolainen ei tottumuksesta osta TV:tä, vaikka netistä katsoisi asiaohjelmia esim. urheilua tai perjantaidokkareita (joita itse satunnaisesti katson). Muutamassa lestakodissa olen törmännyt TV:seen ja käsitykseni on että nykyään moni ajattelee, että sama, katsooko tv-ruudulta vai tietokoneen näytöltä. Toki on paheksujia, joilta tulee seökärankareaktiona kauhistus itse TV-laittesta. Netti on laittanut ihmiset tekemään henkilökohtaisempia arvovalintoja ohjelmatarjontaan. Itse olen nuorempana katsonut joskus meienkiinnosta esim temptation Islandia, mutta se on aiheuttanut ainoastaan pahaa mieltä. Olen tehnyt arvovalintoja ohjelmasisältöihin ja tunnistan nykyään paremmin minkälainen ohjelma on hyväksi (esim. opettaa uutta, antaa uusia näkökulmia= dokkarit, keskusteluohjelmat) ja minkälainen vie kauemmaksi Jumalasta (viihde/hömppäelokuvat jotka sisältävät arvojeni vastaista toimintaa, irtosuhteita tms. jotka ruokkivat "lihallista" puolta). "Huonot" ohjelmat erottelen sillä, aiheuttavatko ne minussa rauhaa vai levottomuutta.
Tuntemillani lestadiolaisilla suhtautuminen ehkäisyyn pääasiassa sellainen, että lähtökohtaisesti halutaan ottaa kaikki lapset vastaan mutta on tilanteita joissa suuri osa hyväksyy ehkäisyn. Nuorten parissa tuntuu yleinen ajatus olevan: "en tiedä toisen fyysisiä ja psyykkisiä haasteita, joten en voi arvostella hänen valintojaan. Mielestäni nuorissa ei tässä asiassa ole kyttäämiskulttuuria, mitä ehkä joskus on ollut, vaan annetaan omantunnon vapaus. Tiedän pareja, jotka eivät koe oikeaksi käyttää mitään ehkäisyn muotoja, eivätkä käytäkään ja tiedän pareja jotka käyttävät esim. varmoja päiviä, jos kokevat, etteivät juuri nyt pystyisi olemaan hyviä vanhempia useammalle lapselle. Joillakin tuntemillani psyykkisten haasteiden vuoksi ehkäisyvälineet käytössä. Ajattelisin, että valtavirta -ajatus on, että lapset otetaan vastaan, mutta ihmisille annetaan tila tehdä omat valinnat, ja ymmärretään, että joissain tilanteissa olemassa olevan elämän suojelu tärkeämpää. Toisten lapsimäärää tai valintoja ei ainakaan nuorempien kesken kytätä. Vanhempien ihmisten kanssa en ole itse lähisukua lukuunottamatta tekemisissä ja lähipiiri suhtautuu yleensä iästä riippumatta armollisesti ja hyväksyvästi ihmisten tilanteisiin.
- vl nainen
Ylen nettisivuilta muuten löytyy Hannu Karpon ohjelma vuodelta 1981. "Syntisin silmin". Katsoin sen juuri.
1-2 vuotta sen jälkeenkin, kun arkkipiispa oli kehottanut lestadiolaisia lopettamaan hoitokokoukset, tilanne jatkui edelleen vaikeana. Kokouksissa painostetut ja liikkeestä erotetut ihmiset jopa tekivät itsemurhia epätoivoissaan.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2006/09/08/syntisin-silmin
Kun meillä tunnistetaan nykypäivänä edelleen toisen maailmansodankin aiheuttamat traumat suvuissa ja siitä on sentään jo 80 vuotta aikaa, niin totta ihmeessa 40 vuoden takaisetkin tapahtumat ovat vielä vahvemmin taakkana monessa suvussa. Sen kieltäminen ja tukahduttaminen on täysin turhaa, vaikka SRK ei koskaan ole suostunut ottamaan vastuuta tapahtumista vaan vierittänyt koko asian yksittäisille jäsenyhdistyksilleen.
Vierailija kirjoitti:
Ylen nettisivuilta muuten löytyy Hannu Karpon ohjelma vuodelta 1981. "Syntisin silmin". Katsoin sen juuri.
1-2 vuotta sen jälkeenkin, kun arkkipiispa oli kehottanut lestadiolaisia lopettamaan hoitokokoukset, tilanne jatkui edelleen vaikeana. Kokouksissa painostetut ja liikkeestä erotetut ihmiset jopa tekivät itsemurhia epätoivoissaan.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2006/09/08/syntisin-silmin
Kun meillä tunnistetaan nykypäivänä edelleen toisen maailmansodankin aiheuttamat traumat suvuissa ja siitä on sentään jo 80 vuotta aikaa, niin totta ihmeessa 40 vuoden takaisetkin tapahtumat ovat vielä vahvemmin taakkana monessa suvussa. Sen kieltäminen ja tukahduttaminen on täysin turhaa, vaikka SRK ei koskaan ole suostunut ottamaan vastuuta tapahtumista vaan vierittänyt koko asian yksittäisille jäsenyhdistyksilleen.
Tuon linkin kautta päädyin tänne:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/05/25/lestadiolainen-liike-salasi-la…
Minusta tuntuu itsestäkin vähän hassulta kertoa aivan oudoille ihmisille, mitä luen tai millaista musiikkia kuuntelen mutta kerronpa kuitenkin.
Niin kauan kuin olen osannut lukea, olen lukenut paljon kirjoja laidasta laitaan. Lukioaikana olin luokan eniten lukeva oppilas, mikä varmasti oli osasyy erinomaisiin äidinkielen arvosanoihini. Sain kuulla asiasta myös penkkaripäivän lauluissa, joita alemman luokan oppilaat olivat tehneet.
Olen hyvin epämusikaalinen. En osaa soittaa ja laulaakin hyvin vähän. Kuunnella toki osaan, mutta silloin kun kuuntelen, musiikin pitää olla rauhallista taustamusiikkia hektisen päivän jälkeen. Joku jossakin epäili, voiko kauppaankaan mennä, kun siellä soi musiikki. Voin kyllä mennä, mutta ihmettelen, miten myyjät voivat olla semmoisessa metelissä koko työpäivän. (Ja totuuden nimissä mainittakoon, että kaupat eivät ole suosikkikohteitani, kun pyrin elämään mahdollisimman ekologisesti.)
Ja nyt varoitus: kenenkään ei tule vetää minun elämäntavastani johtopäätöstä, että NE elävät noin. Minä elän näin ja joku toinen elää toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tavannut terveydenhuollon työssäni monta umpiväsynyttä suurperheen äitiä ja isää. Viidestä lapsesta voi vielä selvitä, mutta siitä eteenpäin, voi voi... ja joka vuosi vain lisää pukkaa kun ei saa ehkäistä. Sitten nainen alkaa välttää seksiä, kun se on ainut keino. Ja siitä sitten huono omatunto ja kärttyinen puoliso. Ja sitä helvettiä todella pelätään.
Onneksi minun kohdalleni on sattunut terveydenhuollon ammattilaisia, joille en ole ollut lisää lapsia pukkaava, seksiä välttelevä, huono-omatuntoinen, kärttyinen ja helvettiä pelkäävä umpiväsynyt nainen vaan ihminen ihmisten joukossa. Olen saanut kokea kannustusta, tukea, ystävällisiä sanoja, huolenpitoa ja välittämistä. Täytyy kyllä sanoa, että on terveydenhuollonkin ammattilaisia moneen lähtöön.
Otan asiakkaat vastaan ilman ennakkoluuloja. Asiakkaat itse avautuvat minulle ja kertovat nämä asiat. Toivon hyvää ihan kaikille. Lestadiolaisuudessa on paljon hyvää, mutta minua surettaa, että lapsia pelotellaan paholaisilla ja helvetillä ja vanhemmat väsyvät, kun ehkäisy on kiellettyä ja lapsia tulee liikaa.
Hei, sinä terveydenhuollon työntekijä! Käsi sydämelle ja rehellinen vastaus! Kuinka moni lapsi on sinulle kertonut paholaisista ja helvetistä tai että heitä pelotellaan semmoisilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tavannut terveydenhuollon työssäni monta umpiväsynyttä suurperheen äitiä ja isää. Viidestä lapsesta voi vielä selvitä, mutta siitä eteenpäin, voi voi... ja joka vuosi vain lisää pukkaa kun ei saa ehkäistä. Sitten nainen alkaa välttää seksiä, kun se on ainut keino. Ja siitä sitten huono omatunto ja kärttyinen puoliso. Ja sitä helvettiä todella pelätään.
Onneksi minun kohdalleni on sattunut terveydenhuollon ammattilaisia, joille en ole ollut lisää lapsia pukkaava, seksiä välttelevä, huono-omatuntoinen, kärttyinen ja helvettiä pelkäävä umpiväsynyt nainen vaan ihminen ihmisten joukossa. Olen saanut kokea kannustusta, tukea, ystävällisiä sanoja, huolenpitoa ja välittämistä. Täytyy kyllä sanoa, että on terveydenhuollonkin ammattilaisia moneen lähtöön.
Otan asiakkaat vastaan ilman ennakkoluuloja. Asiakkaat itse avautuvat minulle ja kertovat nämä asiat. Toivon hyvää ihan kaikille. Lestadiolaisuudessa on paljon hyvää, mutta minua surettaa, että lapsia pelotellaan paholaisilla ja helvetillä ja vanhemmat väsyvät, kun ehkäisy on kiellettyä ja lapsia tulee liikaa.
Hei, sinä terveydenhuollon työntekijä! Käsi sydämelle ja rehellinen vastaus! Kuinka moni lapsi on sinulle kertonut paholaisista ja helvetistä tai että heitä pelotellaan semmoisilla?
Vastaan, vaikka minulta ei kysyttykkään! Tiedän noin kymmenen lestadiolaisperhettä, kaikissa niissä lapsia on peloteltu tulimereen joutumisella. Jo ihan pikkulapset tietävät kertoa meidän muiden joutuvan tulimereen😱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan, vaikka minulta ei kysyttykkään! Tiedän noin kymmenen lestadiolaisperhettä, kaikissa niissä lapsia on peloteltu tulimereen joutumisella. Jo ihan pikkulapset tietävät kertoa meidän muiden joutuvan tulimereen😱
Eivät ainakaan minun lastenlapseni tiedä semmoista kertoa. Ei heille ole koskaan niin sanottu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ainakaan minun lastenlapseni tiedä semmoista kertoa. Ei heille ole koskaan niin sanottu.
Mistä voit tietää mitä lastenlapsille on kerrottu, vaikuttaa luulolta? Jostain tätä sanomaa kuitenkin lapsille syötetään, pelkästään kotoako?
Heillä on myös oikeus muuttaa mielipidettään lapsiluvun suhteen. Ensisijaisesti kannattaa ajatella omaa jaksamista sekä terveyttä. Se on myös lasten etu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä voit tietää mitä lastenlapsille on kerrottu, vaikuttaa luulolta? Jostain tätä sanomaa kuitenkin lapsille syötetään, pelkästään kotoako?
Meillä eli lasten perheillä ja minulla on avoimet välit ja keskustelemme kaikesta mahdollisesta ja mahdottomasta maan ja taivaan välillä. Myös tästä mainitusta asiasta. Ja tiedän, mitä kirjoitin, miksi epäilet?
Voi kun tuo Eeva näyttää uupuneelta ja väsyneeltä :(
Minä olen yksi niistä, jotka lapsena kertoi auliisti muille lapsille heidän joutuvan tulimereen.
Haluan pyytää koko sydämestäni anteeksi.
Lapsena sitä vain toisti papukaijana sitä mitä seuroissa ja kotona opetettiin. Myöhemmin vasta ymmärsin, miten väärin se oli. Se, ja moni muu asia.
Luin hiljattain yhtä kirjaa, jossa kuvattiin kuinka VL:nä oleminen on kuin juoksuhaudassa elämistä. Sanotaan että täällä olette hyvässä turvassa, tuolla ulkona riehuu sota ja myrsky.
Sitten kun uskaltaa pistää päänsä ulos, huomaakin, että mitään sotaa ei ole. Aurinko paistaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi kun tuo Eeva näyttää uupuneelta ja väsyneeltä :(
No, kyllä hän siitä reipastuu, kun on jossain vaiheessa kahdenkymmenen lapsen äiti.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen yksi niistä, jotka lapsena kertoi auliisti muille lapsille heidän joutuvan tulimereen.
Haluan pyytää koko sydämestäni anteeksi.
Lapsena sitä vain toisti papukaijana sitä mitä seuroissa ja kotona opetettiin. Myöhemmin vasta ymmärsin, miten väärin se oli. Se, ja moni muu asia.
Luin hiljattain yhtä kirjaa, jossa kuvattiin kuinka VL:nä oleminen on kuin juoksuhaudassa elämistä. Sanotaan että täällä olette hyvässä turvassa, tuolla ulkona riehuu sota ja myrsky.
Sitten kun uskaltaa pistää päänsä ulos, huomaakin, että mitään sotaa ei ole. Aurinko paistaa.
Ei kai se lapsen vika ole, mikäli hänet on manipuloitu/aivopesty uskomaan, että vain tietty ryhmä pääsee taivaaseen ja muut joutuu tulimereen. Syyllinen on kyllä joku muu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta oli kamalaa, kun tuo nainen sanoi, että Luoja on luonut hänet synnyttämään
Kyllähän Luoja on luonut meidät naiset muuhunkin kuin pelkkään synnyttämis tarkoitukseen.Ei ole ensimmäistäkään objektiivista syytä ajatella, että olisi luoja joka olisi luonut yhtään mitään.
Itse asiassa on juuri päinvastoin. Ei ole ensimmäistäkään syytä ajatella etteikö koko nähtävissä oleva todellisuus olisi tarkasti suunniteltu.
Ilman suunnitelmaa ja ohjausta kaikki on kaaosta hyvin nopeasti.
Täältä juttu mm. siitä, miten lestadiolaisnuori ei päässyt pyynnöstään huolimatta harrastamaan jalkapalloa, kuten vielä oma isänsä oli lapsena saanut. Syy: 60-luvun maallikkosaarnaajat olivat tiukentaneet otettaan herätysliikkeestä sitten isän lapsuuden. Kumminkin isänkin oma isä oli ollut saarnaaja:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005557672.html
Juttu sisältää myös kaikenlaista vanhempien harjoittamaa painostusta ja kodin ikävää ilmapiiriä, mitä oli myös sen jälkeen, kun poika erosi lestadiolaisuudesta.
Haastateltu on ammatiltaan poliisi ja puhunut julkisesti liikkeen varjopuolista.