Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)

Vierailija
27.01.2023 |

Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.

Kommentit (10127)

Vierailija
141/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut nuoruuteni tuolla alueella ja Raahen alueella myös. Luokalla oli aina paljon lestadiolaisia. Täytyy sanoa, että olivat todella sydämmellisiä ja kivoja ihmisiä kaikinpuolin. Eivät koskaan kiusanneet ketään koulussa ja käyttäytyivät muutenkin muita lapsia paremmin. Minulla on jäänyt todella hyvä kuva lestadiolaisista ja siitä miten he kohtelevat muita. Lapsuuden kaverit saivat paljon lapsia ja ovat onnellisia omissa elämissään, ei heitä pakotettu tai aivopesty uskonnolliseen elämään. Saivat ihan itse valita ja usein valitsivat perhe-elämän tärkeimmäksi. Arvot heillä on kohdillaan. Vieläkin ollaan ystäviä ja olen vain kiitollinen, että tapasin lestadiolaisia nuorena ja näin jotain muutakin.

Minäkin asunut lesta-alueella ja pahin koulukiusaajani oli lestaperheen poika luokaltani. Muutkaan perheen lapsista ei juuri paremmin käyttäytyneet. Minua haukuttiin,hakattiin jne koko ala-aste pojan toimesta. Tuo perhe ei välittänyt ### lastensa tekemisistä. Samoja kokemuksia miehellä.

Ja samoja kokemuksia on myös meillä muilla jotka asumme lesta-alueella.

Jatkuvaa törkeysten huutelua naapureiden puolelle, kuten "tepä ette pääse taivaaseen, vaan joudutte tulimereen/helvettiin" ja tämän perään vielä lälllätykset. Tuo on kaikkein pienintä, tähän päälle kaikenlaiset rikokset, kuten auton renkaiden puhkomiset, pyörien rikkomiset, kukkien repimiset yms. lista olisi lähes loputon.

Ja sinun mielestä syy rikolliseen käytökseen oli nimenomaan lestadiolaisuus? Oookkkei.....

Jotain se kertoo että näitä kokemuksia monella on juuri lestadiolaisten taholta.

Vierailija
142/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on paljon lestadiolaisia suvussa vaikkei meidän perhe olekaan.

En voi kuin ihmetellä mistä kumpuaa tämä viha heitä kohtaan. Ovathan he erilaisia vakaumuksensa takia, mutta tuntuu ettei mitään muuta ryhmää vihata yhtä paljon.

Ainakaan minulle ei ole kukaan lesta koskaan uskoaan tuputtanut, eli luulen ettei se siitä johdu.

Ei minua liikuta se jos he uskovat yksin pääsevänsä taivaaseen. Tuskin heitäkään minun uskomukseni liikuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut nuoruuteni tuolla alueella ja Raahen alueella myös. Luokalla oli aina paljon lestadiolaisia. Täytyy sanoa, että olivat todella sydämmellisiä ja kivoja ihmisiä kaikinpuolin. Eivät koskaan kiusanneet ketään koulussa ja käyttäytyivät muutenkin muita lapsia paremmin. Minulla on jäänyt todella hyvä kuva lestadiolaisista ja siitä miten he kohtelevat muita. Lapsuuden kaverit saivat paljon lapsia ja ovat onnellisia omissa elämissään, ei heitä pakotettu tai aivopesty uskonnolliseen elämään. Saivat ihan itse valita ja usein valitsivat perhe-elämän tärkeimmäksi. Arvot heillä on kohdillaan. Vieläkin ollaan ystäviä ja olen vain kiitollinen, että tapasin lestadiolaisia nuorena ja näin jotain muutakin.

Minä taas vartuin Lounais-Suomessa alueella, jolla oli yksi lestadiolaiskylä. Niiden perheiden tytöistä jäi mieleen epämuodikkaat hameet ja röökinpoltto välitunnilla. Mitään erityistä ystävällisyyttä tai muista poikkeavaa hyväkäytöksisyyttä en heistä muista.

Vierailija
144/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen erkkaope ja jousun tai siis saan tehdä töitä näitten perheiden kanssa. Aina kun soitan kotiin, siellä kuuluu hirveä meteli ja lapsen prku. Isommat eivöt saa nukuttua eikä varsinkaan tytöilllä ole identiteetin rakentamiselle mahdollisuutta. He tekevöt kotitöitä ja hoitavat vastentahtoisesti pienempiä sisaria. Ihme että he pysyvöt hengissä- trampalla hyppii 10 lasta, taaperot vaipoissa kulkee itsekseen tienlaitoja. Kuljetaan yömyöhäön pihalla koska kotona Ei Saa olla.. Kaikesta joutuu kilpailemaan, varsinkin äidin rakkaudesta ja huomiosta. Sitä ei voita mikään:(

Itselläni on kolme lasta ja tolkku puoliso mutta enempää en olis jaksanut.

Ja tokihan he ovat yhden sortin mafia. Käsi pesee toista ja kaverille menee urakat ja halvat diilit.

VL pojat ovat todella haastavia oppilaita. Naisopettaja on heille ilmaa.

Vierailija
145/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on sekaisin

Vierailija
146/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen erkkaope ja jousun tai siis saan tehdä töitä näitten perheiden kanssa. Aina kun soitan kotiin, siellä kuuluu hirveä meteli ja lapsen prku. Isommat eivöt saa nukuttua eikä varsinkaan tytöilllä ole identiteetin rakentamiselle mahdollisuutta. He tekevöt kotitöitä ja hoitavat vastentahtoisesti pienempiä sisaria. Ihme että he pysyvöt hengissä- trampalla hyppii 10 lasta, taaperot vaipoissa kulkee itsekseen tienlaitoja. Kuljetaan yömyöhäön pihalla koska kotona Ei Saa olla.. Kaikesta joutuu kilpailemaan, varsinkin äidin rakkaudesta ja huomiosta. Sitä ei voita mikään:(

Itselläni on kolme lasta ja tolkku puoliso mutta enempää en olis jaksanut.

Ja tokihan he ovat yhden sortin mafia. Käsi pesee toista ja kaverille menee urakat ja halvat diilit.

VL pojat ovat todella haastavia oppilaita. Naisopettaja on heille ilmaa.

Jotain rajaa tähän trollaukseen hei.

T. Ope itsekin

Vierailija
147/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelut tietämättömyyttäni kyseistä uskontoa kohtaan, mutta oon aina miettinyt noita lestojen runsaita lapsilukuja. Luonto on tietysti luonut ihmisistäkin seksuaalisesti halukkaita oikeaan aikaan kuusta, mutta saako lesta vältellä seksiä ovulaation aikaan? Ja näin niitä lapsiakaan ei ehkä siunaantuisi ihan niin paljon.

Dokkari itsessään oli ihan kiva, vaikuttavat puhtaasti onnellisilta. 

Vierailija
148/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on paljon lestadiolaisia suvussa vaikkei meidän perhe olekaan.

En voi kuin ihmetellä mistä kumpuaa tämä viha heitä kohtaan. Ovathan he erilaisia vakaumuksensa takia, mutta tuntuu ettei mitään muuta ryhmää vihata yhtä paljon.

Ainakaan minulle ei ole kukaan lesta koskaan uskoaan tuputtanut, eli luulen ettei se siitä johdu.

Ei minua liikuta se jos he uskovat yksin pääsevänsä taivaaseen. Tuskin heitäkään minun uskomukseni liikuttaa.

Heillä itsellään se viha on, heitä on aivopesty pikkulapsesta lähtien vihaamaan vääräuskoisia. Metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan!

Vierailija
149/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanan onnellinen perhe. Hoitivat lasta ja kotiaan tottuneesti. Kunnioittivat niin toisiaan kuin muitakin. Kaksikymppiä ja niin tasapainoisia vanhempia. Ottakaa mammat mallia!

Ja tiedoksi, että jokainen mamma teistäkin on väsynyt vastasyntyneen lapsen kanssa. Se on normaalia ja menee ohitse.

Vierailija
150/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on aina niin jännä, että lestadiolaiset yrittävät todistella jatkuvasti kaikille, ettei heillä mitään sääntöjä ole ja luvallista ja luvatonta. Olen aika varma, ettei monikin vl-nuori meikkaisi, jos se ei olisi kotona kiellettyä. (Vaikka meikkaahan moni niin paljon kuin uskaltaa ilman tuomituksi tulemista ja mitä vanhemmat eivät välttämättä huomaa, kuten peitevoidetta...) Tai osallistuisi vanhojentansseihin tai edes KOULULIIKUNTAAN. Miksi olette koulun tanssitunneilla pois, jos se ei muka ole kiellettyä?

Miksi ateisti ei halua osallistua jumalanpalvelukseen? Onko hällä joku sääntö? Vai oisko niin, että sotii hänen arvojaan vastaan. Sama juttu.

Ei halua ehkä mutta varmaan voi saamatta suurempia traumoja. Oliver ja Eeva vaihtoivat lukiota, kun jonkun kurssin lopputyöhön olisi kuulunut tanssia tms.

Vierailija
151/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän sääliksi käy. Vanhempi lapsi vuoden ja toinen jo syntyi. Lähes heti raskaaksi, kun ensimmäinen syntyi.

Vierailija
152/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanan onnellinen perhe. Hoitivat lasta ja kotiaan tottuneesti. Kunnioittivat niin toisiaan kuin muitakin. Kaksikymppiä ja niin tasapainoisia vanhempia. Ottakaa mammat mallia!

Ja tiedoksi, että jokainen mamma teistäkin on väsynyt vastasyntyneen lapsen kanssa. Se on normaalia ja menee ohitse.

Lestadiolaisilla se vauvavuoden väsymys ei vaan edes ehdi mennä ohitse, kun uusi pulla on jo uunista tuloillaan.

Vierailija
153/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten maapallon kävisi, jos kaikki olisivat kuin lestadiolaiset? Olisi jo räjähtänyt liikakansoitukseensa? Sitäkö joku ajattelee Jumalan halunneen ja haluavan? Eikö Raamatussa sanota, että varjele maata!!!!

Vierailija
154/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi kun nauraa näille kommenteille ite vl ja en tunnista juuri mitään näistä väitteistä myös ympärilläni on melkein kaikki vl ja ei kyllä mätsää väitteet niihinkään. Mutta on se hyvä että jotku tietää miten kukanenkin elää.

Vierailija
155/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ateisti päättää mennä kirkkoon, niin sen kun menee. Ei siitä mitään hänelle seuraa, ei kukaan kysele tai nuhtele, pelottele sillä, että mihin moinen voi johtaa!

Toisin on, jos vlteini menisi tansseihin, vanhojen tai muuten. Siinä on valtava ero. Siksi jälkimmäinen on sääntö eli sosiaalinen normi.

Vierailija
156/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttavat onnelliselta ja tasapainoiselta parilta. Kummallakin yhteinen katsomus, arvomaailma ja toiveet tulevaisuudelle. Tuollainen liitto varmasti kestää, kun perusta on jo noinkin vakaa ja vahva.

Mutta tuota nuorta äitiä vähän säälittelen. On vielä todella nuori, mutta näyttää jo nyt erittäin väsyneeltä, kasvoiltaan riutuneelta ja ikäistään vanhemmalta. Miten jaksaa sen mahdollisen tulevan lapsimäärän. Niitähän voi syntyä vielä vaikka 15!

Vierailija
157/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon vihaa toisen elämän tyyliä kohtaan kertoo joko siitä että on jääny ite jostain paitsi, kateudesta tai ei muuten ole omaan elämään ihan täysin tyytyväinen.

Vierailija
158/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi kun nauraa näille kommenteille ite vl ja en tunnista juuri mitään näistä väitteistä myös ympärilläni on melkein kaikki vl ja ei kyllä mätsää väitteet niihinkään. Mutta on se hyvä että jotku tietää miten kukanenkin elää.

Sanopa esimerkki. Ja muistathan, että et voi kiistää kenenkään toisen kokemusta, vaikka oma kokemuksesi olisi toinen. Huhupuheet toki asia erikseen, mutta ei täällä mistään pesukoneista ole keskusteltu.

Vierailija
159/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan jees meno oli ohjelmassa. Seuraako ne puhelimesta jotenkin sitä messunsa kulkua kun koko seurakunta vaikutti tuijottavan puhelintaan? Ei kai se sen kummempaa ole kuin muissakaan suunnissa. Toiset haluaa lapsia enemmän ja pääasia että perhe itse pystyy keskustelemaan keskenään aiheesta. En kyllä tosiaan myöskään mitään erityistä hyväntahtoisuuttaa muista vl perheen lapsissa olleen. Osa kasvoi pois uskostaan eikä muistele suurperhettä mitenkään lämmöllä ja toiset taas on ihan sinut itsensä kanssa asiasta.

Vierailija
160/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimeomaa itse en ole näitä kokenut eikä moni ympärilläni ja täällä puhe tyyli on melko yleistävä.

Ketju on lukittu.