Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi kun nauraa näille kommenteille ite vl ja en tunnista juuri mitään näistä väitteistä myös ympärilläni on melkein kaikki vl ja ei kyllä mätsää väitteet niihinkään. Mutta on se hyvä että jotku tietää miten kukanenkin elää.
Sanopa esimerkki. Ja muistathan, että et voi kiistää kenenkään toisen kokemusta, vaikka oma kokemuksesi olisi toinen. Huhupuheet toki asia erikseen, mutta ei täällä mistään pesukoneista ole keskusteltu.
Nimeomaa itse en ole näitä kokenut eikä moni ympärilläni ja täällä puhetyyli on melko yleistävä
Vierailija kirjoitti:
Ei voi kun nauraa näille kommenteille ite vl ja en tunnista juuri mitään näistä väitteistä myös ympärilläni on melkein kaikki vl ja ei kyllä mätsää väitteet niihinkään. Mutta on se hyvä että jotku tietää miten kukanenkin elää.
Itsellä vuosikymmenien kokemus lestadiolaisista ja tutulta kuulostaa palstan kokemukset. Luuletko, että kohdistaisivat terrorin omaankin porukkaan, vai miten luulit tämän näkyvän sinulle?
Vierailija kirjoitti:
Just katoin.Vaikuttavat selvästi onnelisilta,se on aina ihana asia. Ei oo minulta pois heidän onnensa.
T.37v.ateisti.
Kyllähän sitä varmaan ollaankin onnellia vielä tuossa vaiheessa.
Asutaan lesta seudulla ja meidän naapuri näyttää odottavan 17:sta lasta. Ei enää ihan hirveän onnelliselta vaikuta. Toisessa naapurissa 16 lasta, mutta ne nyt jo isoja ja vanhemmat pääsee helpommalla, paitsi, että nyt on varmaan jo lähemmäs 100 lastenlasta.....
Jos lastenlapsia on sata, ei kenelläkään ole mummua ja ukkia. Hyvä jos kaikkien nimet muistavat! Ehkä niiden ensimmäisten. Tästä varjopuolesta ei puhuta.
Omilla lapsillani siis puolison puolelta vl- "isovanhemmat" ja tilanne on surullinen ja raivostuttava.
Ihmettelen näitä kommentteja miten voi jonkun elämäntyyli vaikuttaa näin paljon näin monen ihmisen elämään. Mitä te nytkin tekisitte jos meitä ei olis vai olisitteko arvostelemassa jonkun muun elämän tyyliä. Ei se teidänkään elämä kummoselta vaikuta kun tämmöseen on aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Just katoin.Vaikuttavat selvästi onnelisilta,se on aina ihana asia. Ei oo minulta pois heidän onnensa.
T.37v.ateisti.
Vielä on onnelista. Katsotaan varsinkin naisen elämää, kun on syntynyt se yli 10 lasta, että kukoistaako onni silloinkin. Nuorena moni on typerä.
Kun olin lapsi, vanhemmillani oli perhetuttuna lestadiolaisperhe, jossa 11 lasta. Kävimme sitten heillä kerran kylässä.
Mieleeni jäi perheen juuri kävelemään oppinut kuopus, joka kuljeskeli pitkin pihaa vaipoissa, jonne hajusta päätellen oli juuri tullut kakat. Lapsiparka yritti vuoron perään lähestyä muita perheenjäseniä, sisaruksia ja vanhempia hädässään, mutta kaikki käänsivät katseensa muualle.
Erityisesti itse lapsena jäi mieleen perheenäidin torjuva ja vihainen ilme, että et tänne nyt ainakaan tule!
Jotenkin ihmeellinen kontrasti oli omaan entiseen kokemukseen, jossa tottunut siihen, että pikkutaaperot ovat kaikkien silmäteriä, jonka syliin ottamisesta melkein kilpaillaan. Tuntui ihan pahalta tuon pikkuisen puolesta kun kukaan ei näyttänyt hänestä välittävän.
Vierailun jälkeen äitinikin sanoi, että että tuo pieninhän oli ihan heitteillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanopa esimerkki. Ja muistathan, että et voi kiistää kenenkään toisen kokemusta, vaikka oma kokemuksesi olisi toinen. Huhupuheet toki asia erikseen, mutta ei täällä mistään pesukoneista ole keskusteltu.
Joillekin lestadiolaisille se pesukonejuttu oli totta, muistan jostain 80 luvun alkupäästä keskustelun, jossa lestateinit kauhistelivat ikkunallista pesukonetta ja tuomitsivat sen. Samalla tuomittiin Aku Ankka lähtikin, eivät suostuneet lukemaan, syy ei selvinnyt. Fanaattisuus ihmetytti itseäni mikä näissä on muka niin pahaa.
Saako nykyään Aku Ankkaa lukea, vai onko se vielä kielletty, yhtä fanaattista se ei ilmeisesti ainakaan ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 11-lapsisen vl-perheen lapsi. Kaikista negatiivisista kommenteista huomaa, että sitä yhteisöllisyyden ja rakkauden määrä ei ulkopuolinen pysty ymmärtämään. Varsinkin nyt kun aikuistumme, en voi sanoin kuvailla sisarusten antamaa tukea. Toki meidänkin perheessä (kuten jokaisen muunkin) on omat onglemansa, mutta aina tilanteesta riippuen toisia autetaan ja pidetään yhtä. Koen, että mitä enemmän lapsia on tullut, sen paremmin vanhempani ovat osanneet heitä kasvattaa. Luulen, että eniten vanhempien omat traumat vaikuttavat nimenomaan vanhimpiin lapsiin. Me lestaadiolaiset kunnioitamme teidän ei-lestadiolaisten elämäntapaa, niin miksi ette voi antaa sitä samaa kunnioitusta meille?
Sen perusteella mitä puolisoni entisenä lestadiolaisena on kertonut, en voi arvostaa lestaadiolaisyhteisön arvoja, eihän arvosta itsekään. Kyllähän rakkautta perheissä on, mutta se ei ole kovin konkreettista, paitsi rakkaus Jumalaan. Säälin lestalapsia. Onneksi monet nykyään irtautuvat yhteisöstä.
Onko puolisosi todella kertonut lestadiolaisuudesta? Vaiko omia traumoja perheestään tai suvustaan? Suurin osa niistä tarinoista joita olen itse kuullut negatiivisten kokemusten sävyttämänä puretaan ihmisten, sukujen ym. Käytöstä. Ei uskonnon mukaista elämän tapaa.
Pitää jättää omaan arvoonsa nuo ilkeilyt.
Jännä kun ite on ikänsä elänyt lestadiolaisena ja tuntee satoja perheitä, niin en silti tiedä lapsuuden paikkakunnalta kuin kaksi ja nykyiseltä paikakkakunnalta samoin kaksi yli 12-lapsista perhettä.
Täällä jokaisella av-mammalla on naapurissa vähintään 15 lasta.
Naimisissa olen ollut 29 vuotta, ei ehkäisyä, 8 lasta. Jokainen rakas ja ihana <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut nuoruuteni tuolla alueella ja Raahen alueella myös. Luokalla oli aina paljon lestadiolaisia. Täytyy sanoa, että olivat todella sydämmellisiä ja kivoja ihmisiä kaikinpuolin. Eivät koskaan kiusanneet ketään koulussa ja käyttäytyivät muutenkin muita lapsia paremmin. Minulla on jäänyt todella hyvä kuva lestadiolaisista ja siitä miten he kohtelevat muita. Lapsuuden kaverit saivat paljon lapsia ja ovat onnellisia omissa elämissään, ei heitä pakotettu tai aivopesty uskonnolliseen elämään. Saivat ihan itse valita ja usein valitsivat perhe-elämän tärkeimmäksi. Arvot heillä on kohdillaan. Vieläkin ollaan ystäviä ja olen vain kiitollinen, että tapasin lestadiolaisia nuorena ja näin jotain muutakin.
Minä taas vartuin Lounais-Suomessa alueella, jolla oli yksi lestadiolaiskylä. Niiden perheiden tytöistä jäi mieleen epämuodikkaat hameet ja röökinpoltto välitunnilla. Mitään erityistä ystävällisyyttä tai muista poikkeavaa hyväkäytöksisyyttä en heistä muista.
Ei se uskovaisuus/lestadialaisuus kenestäkään tee hyvää tai huonoa ihmistä. Enemmän kai se on kiinni kasvatuksesta.
Itsekin asun lasta seudulla ja lapset kävi koulus, jossa suurinosa oli lestoja, suurin osa oli ihan ihania ja herttaisia, murr myös ne pahimmat riidan kylväjät oli lestoja. Yrittivät syrjiä niitä, ketkä ei uskoon kuuluneet.
Tämän kunnan toinen koulu, jossa on lähinnä vain lestoja, on ollut ei uskoville lapsille todellinen helvetti.
Siitä on myt myöhemmin tullut surullista tietoa ilmi.
Mutta noin yleensä, ihan normi ihmisiä ja jotkut todella ihania ihmisiä, mutta en tiedä olisivatko ilman uskoakin samanlaisia, varmaankin.
Mutta nuo lapsenteko määrät on ihan epäinhimillisiä, (lähempänä 20 monessa perheessä)
Vaikka olen huomannut, että aika moni lestaäiti sterkataan päälle kolmekymppisenä, kun lapsia alkaa olla lähemmäs 10. Aika monella lapseteko on loppunut , kun ovat 35 ikävuoden tuntumassa. Ne jotka jatkaa lapsentekoa ehtivät saada tuon lähemmäs 20 ennen , kuin lapsiluku on "luonnollisesti täysi". Joillakin lapsi syntyy lähempänä 50 vuotis päivää :(
Ei kai tuossakaan uskossa sen pahempaa ole , kuin muissakaan, mutta tuo lasten teko........epäinhimillistä.
Eräs ystäväni (lesta) sanoi, että ei heitä pakoteta lapsen tekoon, mutta kuitenki tuossa uskossa uskotellaan , että joutuu helvettiin, jos ei niitä lapsia tee, eli onko se sittenkään oma päätös?
Kyllä se jonkun sortin aivopesua on.
Vierailija kirjoitti:
Jännä kun ite on ikänsä elänyt lestadiolaisena ja tuntee satoja perheitä, niin en silti tiedä lapsuuden paikkakunnalta kuin kaksi ja nykyiseltä paikakkakunnalta samoin kaksi yli 12-lapsista perhettä.
Naimisissa olen ollut 29 vuotta, ei ehkäisyä, 8 lasta. Jokainen rakas ja ihana <3
Onko faktat ilkeilyä, eli silmät vain kiinni ja ongelmaa ei ole, ratkaisu se sekin!
Vierailija kirjoitti:
Tunnen yhden perheen ja sääliksi käy niitä vanhimpia lapsia. Valittavat ettei saa nukuttua kun vauva huutaa öisin, äidit leikkaa hiukset kuin keskitysleirillä, rahaa ei ole koskaan, vaatteet aivan resuja. Ei ole reilua lapsille, haluavat vanhemmat sitten mitä tahansa uskonsa eteen.
Tätä itsekin mietin. Monessa perheessä paljon lapsia ja rahaa myös tarpeeksi. Kaikissa lestadiolaisperheissä ei varmaan ole näin. Jos miettii kuinka kallis aika nyt on niin ihme, että pärjäävät ja uskaltavat edes hankkia paljon lapsia.
Kierukka kun lapsiluku täynnä. Ei yksien tarvi täyttää tätä maata. Toki tarvitaan syntyvyyttä paljon enemmän Suomessa joten makuukammareihin toimintaa ja esteet huitsin nevadaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko faktat ilkeilyä, eli silmät vain kiinni ja ongelmaa ei ole, ratkaisu se sekin!
Eli random av-mamma tuntee elämäni faktat minua paremmin ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut nuoruuteni tuolla alueella ja Raahen alueella myös. Luokalla oli aina paljon lestadiolaisia. Täytyy sanoa, että olivat todella sydämmellisiä ja kivoja ihmisiä kaikinpuolin. Eivät koskaan kiusanneet ketään koulussa ja käyttäytyivät muutenkin muita lapsia paremmin. Minulla on jäänyt todella hyvä kuva lestadiolaisista ja siitä miten he kohtelevat muita. Lapsuuden kaverit saivat paljon lapsia ja ovat onnellisia omissa elämissään, ei heitä pakotettu tai aivopesty uskonnolliseen elämään. Saivat ihan itse valita ja usein valitsivat perhe-elämän tärkeimmäksi. Arvot heillä on kohdillaan. Vieläkin ollaan ystäviä ja olen vain kiitollinen, että tapasin lestadiolaisia nuorena ja näin jotain muutakin.
Minä taas vartuin Lounais-Suomessa alueella, jolla oli yksi lestadiolaiskylä. Niiden perheiden tytöistä jäi mieleen epämuodikkaat hameet ja röökinpoltto välitunnilla. Mitään erityistä ystävällisyyttä tai muista poikkeavaa hyväkäytöksisyyttä en heistä muista.
Tämä on kyllä erikoista, että lestadiolaiset eivät saa värjätä hiuksiaan, koska se on haitaksi hiuksille ja se olisi Jumalan luomistyön muuttamista (mitä permanentti taas ei ole). Toisaalta röökiä saa vetää täysin vapaasti, vaikka sen on jo vuosikymmeniä sitten todettu olevan elimistölle haitallista. Raamatussakin sanotaan, että ihmisen keho on Jumalan temppeli, jota ihmisen ei tule tuhota.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli 5 lestaperhettä naapurissa, kaikissa oli kyllä 13 - 15 lasta.
Onneksi tämä tilanne on muuttunut, kun kaikki paitsi yksi on muuttanut muualle. Eikä tässä yhdessäkään asu enää kuin vanhemmat. Nykyään täysin eri asuinalue, paljon yhteisöllisempi, eikä rikokset ole enää ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Miten maapallon kävisi, jos kaikki olisivat kuin lestadiolaiset? Olisi jo räjähtänyt liikakansoitukseensa? Sitäkö joku ajattelee Jumalan halunneen ja haluavan? Eikö Raamatussa sanota, että varjele maata!!!!
Tämä!! Ettekö yhtään oikeasti ajattele maapallon tulevaisuutta!! Itsekästä ja moraalitonta, sanon minä.
Sitä paitsi. Raamatussa ei puhuta ehkäisystä yhtään mitään siitä syystä, että esim e- pilleri katsokaas keksittiin vasta 1960- luvulla!
Luonnonvarat! Ilmastonmuutos! Paljon eettisempää nykytilanteessa olisi ajatella, että maksimissaan 2 lasta parille eli korvaavat itse itsensä, eivät lisää väestöä ja kulutusta maapallolla.
Vierailija kirjoitti:
Ihan jees meno oli ohjelmassa. Seuraako ne puhelimesta jotenkin sitä messunsa kulkua kun koko seurakunta vaikutti tuijottavan puhelintaan?
Ilmeisesti sieltä löytyy virsien / laulujen sanat.
Ne laulujen sanat on kännykän apissa.