Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
No todellakin lapset voivat olla vapaa-ajalla muiden kuin vl-lasten kanssa ja aikuiset myös :) Ei perheiden elämänkatsomus ole millään tavalla vaikuttamassa kaveruuteen ainakaan täällä meillä eteläisemmässä Suomea. Ajatuksenakin aivan outo. Olen usein iloinnut siitä miten avoimesti lasten kavereiden perheet suhtautuvat uskoomme ja ovat halunneet kunnioittaa sitä. Samoin me kunnioitamme heitä ja heidän elämänkatsomustaan ja ajattelutapaansa. Kaikki me olemme samanlaisia ihmisiä ja yhtä arvokkaita. Itselläni yksi parhaista ystävistä on ateisti ja erilainen elämänkatsomus ei vaikuta millään tavalla ystävyyteemme. Meillä on paljon yhteistä ja jaettavaa ja molemmat kunnioitamme toistemme elämänkatsomusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että sen, joka on kuunnellut seurapuheita koko ikänsä sisäpuolisena voi olla vaikea tajuta,miltä ne voivat kuulostaa ulkopuolisen korviin. Kun lähes kaikki puhe on vaan (ollut) sitä "me Jumalan kansa, me sitä me tätä, me täällä ihanassa turvassa emme juopottele, varokaa maailmallisten syntisiä viettelyksiä jotka vievät eroon meistä taivastien kulkijoista ja meidän ihanasta porukasta".
Tunnustan kyllä, että nykypuheiden laadusta ei ole tarkempaa tietoa että onko yhtään mennyt rakentavampaan suuntaan mutta inhottavan kuuloista on ainakin aiemmin ollut.
Puheet tosiaan kuulostaa ulkopuolisten korviin vastenmieliseltä ja jopa korneilta. Olisi suoranaista kidutusta joutua kuulemaan sitä. Kai siihenkin pystyy siedättämään, kun sitä on pienestä lapsesta asti pakkosyötöllä kuunneltava.
En edes keksi, millaisella vertauksella voisin asian kuvottavuuden
Jännä. Minulle nuo kuulostaa aika okeikta yleensä mutta suurin osa nykymusiikista kuulosti varsinkin lapsena kidutukselta kun sitä piti pakosta esim. koulun aamunavauksessa kuunnella. Ehkä johtuu siitä että olen ääniherkkä eikä kotona kuunneltu sellaista musiikkia, mutta aika kornit sanoitukset osassa biisejä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani olivat kiihkeitä lestadiolaisia, jotka noudattivat tiukasti sääntöjä ja vahtivat että muutkin noudattivat. Uskoivat myös "epäuskoisten" olevan matkalla helvettiin. Eivät silti pitäneet muita ihmisiä minään välteltävinä syntisäkkeinä vaan vierailivat esimerkiksi työkavereidensa ja ei-lestadiolaisten sisarustensa luona.
Mittaamaton on vauvapalstalle suollettavan paskan määrä.
Mitä paskaa on suollettu?
Kaikki minun tuntemani lestadiolaiset kyllä välttelevät muiden seuraa. Ajavat jopa lapset pois, jos erehtyvät menemään kylään heidän lasten mukana. Veikkaan, että ovat kieltäneet lapsiltaan muutenkin "vääräuskoisten" seuran.
Työpaikalla joutuvat sietämään myös muita, joten siellä ei ulospäin näy nämä asenteet, mutta eivät varmasti ole tekemisissä muissa yhteyksissä.
En osaa selittää tuota kieltoa kaveerata muiden lasten kanssa kun siitä ei ole kokemusta. Olen kyllä vl mutta ei minua koskaan ohjattu valikoimaan kavereita ja minulla on nyt aikuisenakin hyviä ei-vl kavereita. Tuo kielto on minustakin outo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani olivat kiihkeitä lestadiolaisia, jotka noudattivat tiukasti sääntöjä ja vahtivat että muutkin noudattivat. Uskoivat myös "epäuskoisten" olevan matkalla helvettiin. Eivät silti pitäneet muita ihmisiä minään välteltävinä syntisäkkeinä vaan vierailivat esimerkiksi työkavereidensa ja ei-lestadiolaisten sisarustensa luona.
Mittaamaton on vauvapalstalle suollettavan paskan määrä.
Mitä paskaa on suollettu?
Kaikki minun tuntemani lestadiolaiset kyllä välttelevät muiden seuraa. Ajavat jopa lapset pois, jos erehtyvät menemään kylään heidän lasten mukana. Veikkaan, että ovat kieltäneet lapsiltaan muutenkin "vääräuskoisten" seuran.
Työpaikalla joutuvat sietämään myös muita, joten siellä ei ulospäin näy nämä asenteet, mutta eivät
Outoa, minä olen Oulusta eikä kenenkään kanssa kielletty kaveeramasta. T. tuo edellinen
Vierailija kirjoitti:
No todellakin lapset voivat olla vapaa-ajalla muiden kuin vl-lasten kanssa ja aikuiset myös :) Ei perheiden elämänkatsomus ole millään tavalla vaikuttamassa kaveruuteen ainakaan täällä meillä eteläisemmässä Suomea. Ajatuksenakin aivan outo. Olen usein iloinnut siitä miten avoimesti lasten kavereiden perheet suhtautuvat uskoomme ja ovat halunneet kunnioittaa sitä. Samoin me kunnioitamme heitä ja heidän elämänkatsomustaan ja ajattelutapaansa. Kaikki me olemme samanlaisia ihmisiä ja yhtä arvokkaita. Itselläni yksi parhaista ystävistä on ateisti ja erilainen elämänkatsomus ei vaikuta millään tavalla ystävyyteemme. Meillä on paljon yhteistä ja jaettavaa ja molemmat kunnioitamme toistemme elämänkatsomusta.
Tuskinpa kunnioitat, jos pidät häntä syntisenä. Tämä on vain tätä, että pyritään antamaan itsestä ja omasta ryhmästä todellisuutta ruusuisempi kuva.
En minäkään kunnioita mitään eriuskoisia ryhmiä, vaikka hyväksyn heidän valinnat. Kai minä sitten olen paha ihminen? Ja nämä jotka omasta mielestään kunnioittavat muita, ja samalla toivottavat muut kadotukseen, ovat niitä parempia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan koskaan joutunut sellaiseen tilanteeseen, jossa kirkon ei-lestadiolainen työntekijä vieroksuu lestadiolaista työntekijää, katsoo ohi, puhuu pahaa, jättää antamatta työtehtäviä tai sulkee muuten ulkopuolelle? Asioiden pitäisi sujua molempiin suuntiin eivätkä ne ole ollenkaan niin mustavalkoisia kuin täällä annetaan ymmärtää.
Sukulainen oli töissä kirkolla ja on kokenut siellä asiatonta leimaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että sen, joka on kuunnellut seurapuheita koko ikänsä sisäpuolisena voi olla vaikea tajuta,miltä ne voivat kuulostaa ulkopuolisen korviin. Kun lähes kaikki puhe on vaan (ollut) sitä "me Jumalan kansa, me sitä me tätä, me täällä ihanassa turvassa emme juopottele, varokaa maailmallisten syntisiä viettelyksiä jotka vievät eroon meistä taivastien kulkijoista ja meidän ihanasta porukasta".
Tunnustan kyllä, että nykypuheiden laadusta ei ole tarkempaa tietoa että onko yhtään mennyt rakentavampaan suuntaan mutta inhottavan kuuloista on ainakin aiemmin ollut.
Puheet tosiaan kuulostaa ulkopuolisten korviin vastenmieliseltä ja jopa korneilta. Olisi suoranaista kidutusta joutua kuulemaan sitä. Kai siihenkin pystyy siedättämään, kun sitä on pienestä lapsesta asti pakkosyötöllä kuunneltava.
En edes keksi,
Jännä. Minulle nuo kuulostaa aika okeikta yleensä mutta suurin osa nykymusiikista kuulosti varsinkin lapsena kidutukselta kun sitä piti pakosta esim. koulun aamunavauksessa kuunnella. Ehkä johtuu siitä että olen ääniherkkä eikä kotona kuunneltu sellaista musiikkia, mutta aika kornit sanoitukset osassa biisejä on.
Mitä biisejä koulun aamunavauksessa teille soitettiin?
Täältä on poistettu mm. viesti jossa valotetaan millaista vihapuhetta lestadiolaiset ovat kokeneet. (Ja siinä viestissä erotettiin uskontokritiikki ja vihapuhe.) Eikö heitä saa puolustaa täällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puheet tosiaan kuulostaa ulkopuolisten korviin vastenmieliseltä ja jopa korneilta. Olisi suoranaista kidutusta joutua kuulemaan sitä. Kai siihenkin pystyy siedättämään, kun sitä on pienestä lapsesta asti pa
Vaikka mitä. 10 vuotta sitten soitettiin aina koulun keskusradiosta musiikkia. En millään muista kaikkia, enkä kaikkia edes tunnista.
Vierailija kirjoitti:
Täältä on poistettu mm. viesti jossa valotetaan millaista vihapuhetta lestadiolaiset ovat kokeneet. (Ja siinä viestissä erotettiin uskontokritiikki ja vihapuhe.) Eikö heitä saa puolustaa täällä?
Älä puhu roskaa, ihan vapaasti on saanut puolustaa. Kyllä ne on muut viestit, joita poistetaan, vaikka ovat olleet ihan asiallisia.
Nyt ei ole edes poistettu mitään viestiä, vai milloin mainitsemasi viesti on kirjoitettu/poistettu?
Vierailija kirjoitti:
Taasko tämä uhriutuminen alkaa? Täysin järjetöntä väittää ettei saisi puolustaa, saa ja on saanut.
Jos joku viesti poistettu, on se eri asia. Kritisoi silloin turhia poistoja, äläkä positioi lestadiolaisia uhriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taasko tämä uhriutuminen alkaa? Täysin järjetöntä väittää ettei saisi puolustaa, saa ja on saanut.
Jos joku viesti poistettu, on se eri asia. Kritisoi silloin turhia poistoja, äläkä positioi lestadiolaisia uhriksi.
Jos viestien poistaminen on sortoa, silloin muut kuin VL on se sorrettu ryhmä. Poistetuista viesteistä reilu 99% on muiden kirjoittamia. Yli puolet viesteistä on poistettu, ilman poistoja viestejä olisi jotain 20 000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lestadiolaisia ei saisi positioida uhreiksi siinä missä muita? Valitettavasti on totta, että uutisointi on ollut pitkälti leimaavaa (esim. P e d o f i l i akohu) tai suorastaan valeuutisia on levitelty. Juttu ikkunallisesta pesukoneesta oli valeuutinen. Kuitenkaan tämä ei tarkoita että kaikki kritiikki olisi leimaavaa.
Väitetystä yksi viesti poistettu, ja se on sinun mielestäsi syy uhriutua?
Aika tyhmä täytyy olla, jos pitää pedarikohua aiheettomasti leimaavana. Ei kukaan ole pitänyt kaikkia siihen syyllisiä, vaan niitä tekijöitä, teon pimittäjiä ja syyllisten suojelijoita.
Eipä ollut järkeä tuossa Eevan mökkireissussa muiden naisten kanssa, kun joutui vauvan ottamaan mukaan. Aina on reissuissa pieni vauva mukana. Karmeaa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ollut järkeä tuossa Eevan mökkireissussa muiden naisten kanssa, kun joutui vauvan ottamaan mukaan. Aina on reissuissa pieni vauva mukana. Karmeaa elämää.
Etkö ymmärrä että moni nauttii vauvansa seurasta, myös mökkeillessä. Osa rakastaa lapsiaan ja vauva ei kuluta voimia niin paljon kuin antaa niitä.
Vierailija kirjoitti:
Karmeaa olisi jättää pieni vauva reissusta. Imetettävä vauva kuuluu äidin lähelle.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kommentti kertoo paljon kirjoittajastaan.
Mökillä vauvan kanssa - kaameaa elämää?
Vierailija kirjoitti:
Ollehan oli ehdottanut, että vauvakin jäisi hänelle, mutta itse halusi ottaa mukaan. Mukava kun pääsi käymään vähän tuulettumassa ja viettämässä aikaa sisarusten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sen parempaa kun sisarusten kanssa yhdessä vauvojen ja äitien mökkireissu. Vertaistukea ja yhdessäoloa. Karmea elämä on siitä kaukana.
Sama kokemus lapsuuden Oulusta, mikään ei näemmä muutu.