Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Olipa taas mukavia videoita tullut. Kiitos niistä! Ihana perhe.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Eevakin sitten väsyy kun on 42v ja parinkymmenen lapsen äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstan kommentit kuulostaa työpaikan energiasyöppöjen jutuilta. Mikään ei ole hyvin ja jos onkin, kunhan tarpeeksi odotellaan, sitten varmaan on huonosti.
Energiasyöpöt saavat oman negatiivisen energiansa siitä ajatuksesta, että vielä joskus toivottavasti asiat kääntyy huonoksi.
Miehet muuten pärjää tutkimusten mukaan vähemmällä unella kuin naiset, naisilla univaje alkaa vaikuttaa hormonitoimintaan ja terveyteen helpommin, siksi isien pitäisi hoitaa osansa vauvojen yövalvomisista, silloin jos ei ole tarvetta imettää, tai huolehtia siitä, että äiti saa vaikka päivällä nukuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otteita Ari-Pekka Palolan kirjoittamasta ja Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistyksen julkaisemasta kirjasta Myrskyjen keskellä, joka kertoo vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen vaiheista vuosina 1962-1980. Suoria lainauksia:
"Äärimmillään hoitokokouksissa saattoi esiintyä suoranaiseen kiusantekoon viittaavia piirteitä, joita ei voi selittää muuten kuin hoitotehtävissä olleiden henkilöiden kyynistymisellä ja harkintakyvyn pettämisellä. E.P. muistelee yhtä hoitokokouksiin liittynyttä opillista harhaa: Henkilökohtainen usko siirtyi ikään kuin seurakunnan kontolle. Eihän se niin voi olla, koska usko on omakohtainen asia. Se siirtyi niin, että seurakunta sanoo, miten sun kohtasi on. Mene sinne eteen ja läpivalaisuta itsesi, niin kyllä siellä sanotaan, miten sinä oot uskomassa. Se oli vakava harhaoppi.
"Erä
väärässä henkessä oleva arvostelee srk ja saarnamiehiä. Hempeässä henkessä oleva ei puutu toisen veeällän tekemisiin esim teeveen katseluun. Kososlaisessa henkessä oleva pitää itseään muita parempina ja luulee tietävänsä uskonasiat paremmin kuin SRK tai saarnamiehet. Noita henkiä on varmasti kymmeniä esim kuiva henki ja vikova henki. Nuo henget liittyvät 1970-luvulle. Henkivaunuoppi on saman aikakauden tuotos. Nuo henget ja opit ovat aiheuttaneet traumoja monelle ihmiselle. En voi ymmärtää kuka täysijärkinen voi uskoa tuomosiin järjettömyyksiin
Omituista oli että joillakin katsottiin olevan yhtä aikaa sekä kososlainen tiukka henki että liian löysä hempeä henki. Kaikki muutkin henget siihen päälle. Ihmiset tekivät parannusta varalta kaikista hengistä
Minua kyllä ihmetyttää, että jos vl-liikkeessä on liikkeen opin mukaan "elävä usko", "ainoa oikea usko", miten nyt haluaa sanoa, niin miten on mahdollista, että liike on ajautunut tuollaisiin asioihin kuin hoitokokousten aikaan on ajautunut. Jos yhteisöllä on ainoa "puhdas" usko, niin eihän tuollaisten tapahtumien pitäisi olla mahdollisia tuossa mittakaavassa. Ei elävä usko voi ohjata yhteisöä harhaopista toiseen, miten se voisi silloin olla elävää uskoa?
Vierailija kirjoitti:
Omituista oli että joillakin katsottiin olevan yhtä aikaa sekä kososlainen tiukka henki että liian löysä hempeä henki. Kaikki muutkin henget siihen päälle. Ihmiset tekivät parannusta varalta kaikista hengistä
Julkinen nöyryytys. Kukaan ei ymmärtänyt mistä oli kysymys
Vierailija kirjoitti:
Minua kyllä ihmetyttää, että jos vl-liikkeessä on liikkeen opin mukaan "elävä usko", "ainoa oikea usko", miten nyt haluaa sanoa, niin miten on mahdollista, että liike on ajautunut tuollaisiin asioihin kuin hoitokokousten aikaan on ajautunut. Jos yhteisöllä on ainoa "puhdas" usko, niin eihän tuollaisten tapahtumien pitäisi olla mahdollisia tuossa mittakaavassa. Ei elävä usko voi ohjata yhteisöä harhaopista toiseen, miten se voisi silloin olla elävää uskoa?
Lahkolaisten hommia. Maallikkosaarnaaja keksinyt noita henkiä ja sitten mentiin pahasti vikaan.Jo se, että joku liike sanoo, että heillä on ainoa oikea usko on pelottavaa.
Jumalan Sana on kuulema puhtainta VL-seuroissa
Olisiko kyse vallanhaluisista tai jollain tavalla ongelmallisista ihmisistä? Siis nuo hoitokokousten kiusaajatyypit. Uskonnollinen yhteisö on ihanteellinen ympäristö ihmiselle, jolla on valtaa ja joka voi käyttää sitä väärin. Eihän ihminen aina itsekään tajua käyttäytyvänsä epäterveesti vaan voi pitää itseään hyvin täydellisenä. Sen takia muilla pitäisi aina olla rohkeutta pysäyttää nämä ihmiset.
Noilta henkiajoilta on nämäkin opit joissa kaikki puristetaan saman näköisiksi ja samoihin tapoihin. Älä tee, älä ota, älä käytä, älä maista, älä katso jne. Vaikka ajoista on sanouduttu irti ja on todettu harhaopiksi, samat käytännöt elää yhä osittain. Ne mitkä nuo hoitomiehet päättivät kaikkien puolesta ja monet ihmiset ylläpitää ja siirtää seuraaville sukupolville.
Helsingin ry:llä sanottiin sunnuntai-illan alustuksessa, että tavat ja ehdonvallan asiat ovat jokaisen omaa aluetta eikä niiden perusteella saa tuomita muita uskovaisia. Jokaisella on vapaus tehdä valinnat omantunnon mukaan. Kuitenkin on ihmisiä, ketkä vaativat että 70-luvun tavoista ei kukaan saisi poiketa. Siis siitä harhaopista ei vieläkään saisi poiketa silloinkaan kun omatunto neuvoo toisin.
Raha kerättiin että perhe voi järjestää hautajaiset ja pärjäisi akuutin kriisin yli ilman taloudellista kriisiä
Vierailija kirjoitti:
Henkistä väkivaltaa. Paikalla on ollut myös lapsia, jotka ovat joutuneet näkemään miten vanhempia nöyryytetään.
Näiden nöyryyttäjien nimet voisi julkaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tätä väsymystä demonisoidaan? Minä olen +30 v äiti, jolla on vain yksi lapsi. Silti minä olen väsynyt, kun olen pysyvästi sairas. Ihan samalla tavalla ympärilläni olevat ihmiset esimerkiksi töissä tai harrastuksissa ovat väsyneitä, olipa lapsia paljon tai vähän tai vaikka lapset olisivat jo lentäneet pesästä. Ihan normaali asia, että perheellistä/työssäkäyvää/sairasta ihmistä väsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Raha kerättiin että perhe voi järjestää hautajaiset ja pärjäisi akuutin kriisin yli ilman taloudellista kriisiä
Tämän lisäksi on todennäköisesti yhteisölle ominaisesti autettu myös muuten. Viety perheelle valmista ruokaa, autettu lasten asioiden hoitamisen kanssa, otettu lapsia yökylään jne. Yhteisössä on tapana huolehtia jäsenistään.
Eevakin pääsi naisten kanssa mökille, mukana vain vauva. Muillakin mökkeilijöillä vauvoja.
Vierailija kirjoitti:
Eevakin pääsi naisten kanssa mökille, mukana vain vauva. Muillakin mökkeilijöillä vauvoja.
Ei siinä ole mitään ihmeellistä, että Eeva lähti mökille vauvan kanssa. Sai tavata muita äitejä ja jutella rauhassa.
Itsekään en olisi malttanut jättää pariksi päiväksi parin kuukauden ikäistä vauvaa kotiin lapseni vauva-aikana. Ei siinä ole mitään kummallista: pieni vauva kaipaa imetystä ja äidin syliä.
Ja eiköhän Eeva muutenkin voisi lähteä mökille tai menoihinsa, jos sitä kaipaa. Ennemmin olen ymmärtänyt, että Olle antaisi Eevalle enemmänkin "lapsivapaata", mutta Eeva ei sitä itse enempää kaipaa.
Minua häiritsee se, että puolin ja toisin stereotyypitellään ihmisiä.
Monet lestadiolaiset ajattelevat, että kaikki "maailmalliset" ihmiset ovat tietynlaisia. Eli jos ihminen ei vl-liikkeeseen kuulu/irtautuu siitä, niin ihminen varmasti ryyppää, harrastaa irtosuhteita tai elää muuten "paheellista" elämää. Ei käsitetä, että eivät kaikki ei-lestadiolaiset ole tuollaisia. On paljon ei-lestadiolaisia, jotka eivät juo, eivät harrasta irtosuhteita, eivät käy tanssitunneilla, eivät meikkaa jne. Mikään "ei estä" tekemästä niin, mutta ihmistä ei välttämättä vain kiinnosta tai muusta syystä se tuntuu itsestä vieraalta. Se, että on "maailmallinen" ihminen ei tarkoita, että haluaisi tehdä niitä asioita, joita ei yleensä ole vl-liikkeessä pidetty soveliaana.
Esimerkiksi minä en käytä alkoholia. Ei ole mitään erityistä syytä käyttämättömyyden takana, ei vain kiinnosta juominen ollenkaan ja en koe alkoholin olevan keholle hyväksi. Samoin ajattelen muista päihteistä. Ei kiinnosta baarissa käyminen, nautin sen sijaan teestä kotosalla. Irtosuhteista en ole koskaan välittänyt ja minulle päämääränä on ollut avioliitto ja lapsiarki, jota onneksi saan elää. Meikkaan kevyesti silloin tällöin, jos sattuu huvittamaan. Ei ole mitään pakkoa meikata. Korvakoruja en jaksa laittaa juuri koskaan ja näyttävät korvakorut eivät ole makuuni. Hiuksia en värjää allergioiden vuoksi ja tykkään hiuksistani luonnollisina. Tanssin sijaan tykkään kävelylenkeistä. Konserteista en välitä, olipa sitten klassista tai rokkia, en viihdy hälinässä ja melussa. Telkkariohjelmia ja elokuvia katson, mutta mitkään K-16 elokuvat, kauhu, raakuudet tai vastaavat eivät kiinnosta minua. Ei mikään estä tekemästä näitä asioita, mutta kaikki ei yksinkertaisesti kiinnosta minua.
Ja tämä sama toimii toki toiseen suuntaan. Ei pidä yleistää, että kaikki lestadiolaiset naiset harrastavat käsitöitä, leipomista, sisustamista ja kuorolaulua. Tai kaikki lestadiolaiset miehet harrastavat metsästystä, nikkarointia ja toimivat yrittäjinä. Eivät ne kaikkia kiinnosta. Eivätkä kaikki lestadiolaiset ole samaa mieltä siitä, millaista on uskon näkökulmasta sopiva arki. Yhden mielestä on täysin ok katsella vaikka sisustus tv-ohjelmia läppärillä, toiselle se ei olisi ok. Joku saattaa käydä seuraamassa urheilukilpailuja ja toiselle se ei ole ok. Sekin on minusta hyvä muistaa, että ei lestadiolaisetkaan "tykkää kaikesta", mikä yleensä heihin liitetään. Varmasti on joukossa heitä, jotka eivät innostu talkootyöstä, laulamisesta tai leipomisesta. Sekin on ihan normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Tosi "rentouttava" viikonloppu tiedossa...
Väärä henki, hempeä henki, kososlainen henki - mitä ihmeen henkimaailman juttuja siellä harrastetaan? Ikinä kuullutkaan tuommoisista. En myöskään ymmärrä, mitä niillä tarkoitetaan.