Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)

Vierailija
27.01.2023 |

Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.

Kommentit (10127)

Vierailija
9041/10127 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas mukava video Ollen ja Eevan youtubekanavalla kolmannen lapsen syntymästä. Selvästi ovat onnellisia ja jaksavat perhearkea.

Itse aloin väsyä kolmannen ja neljännen lapsen syntymän aikoihin. Viidennen lapsen syntymän jälkeen päätimme mieheni kanssa että enempää emme jaksa eikä terveyteni kestäisi. Mekin saimme yhtä tiheään lapsia kuin Olle ja Eevakin ja olimme yhtä nuoria.

Olen onnellinen näistä viidestä lapsesta jotka saimme! Ja siitäkin olen onnellinen että ymmärsimme arvostaa myös terveyttäni ja jaksamistani.

T.yksi vl-nainen

Vierailija
9042/10127 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipas mukava video Ollen ja Eevan youtubekanavalla kolmannen lapsen syntymästä. Selvästi ovat onnellisia ja jaksavat perhearkea.

Itse aloin väsyä kolmannen ja neljännen lapsen syntymän aikoihin. Viidennen lapsen syntymän jälkeen päätimme mieheni kanssa että enempää emme jaksa eikä terveyteni kestäisi. Mekin saimme yhtä tiheään lapsia kuin Olle ja Eevakin ja olimme yhtä nuoria.

Olen onnellinen näistä viidestä lapsesta jotka saimme! Ja siitäkin olen onnellinen että ymmärsimme arvostaa myös terveyttäni ja jaksamistani.

T.yksi vl-nainen

Miten muut suhtautui, kun enempää lapsia ei tullut? Kommentoiko kukaan mitään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9043/10127 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T.yksi vl-nainen

Miten muut suhtautui, kun enempää lapsia ei tullut? Kommentoiko kukaan mitään?

Ei ole kukaan tullut ainakaan suoraan kommentoimaan. Toki lähimmille ystäville ja esim meidän vanhemmillemme olemme kertoneet sopivassa tilanteessa. Kukaan ei ihme kyllä ole ainakaan suoraan tuominnut meitä, toki joku voi mielessään olla eri mieltä. T. Se jolta kysyit

Vierailija
9044/10127 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen toisinaan tekemisissä vl-väen kanssa. Oma kokemus on ollut, että joukossa on paljon lämminhenkisiä, empaattisia ja avoimesti suhtautuvia ihmisiä. He eivät tuomitse liikkeen ulkopuolisia tai näe, että elämää pitäisi elää tiukasti vanhojen vl-tapojen mukaan. Nämä ihmiset eivät kuitenkaan ääneen toitota ajatuksiaan, vaan nämä asiat kerrotaan kahden kesken. 

Sen olen huomannut, että nämä empaattiset ja avoimet vl-ihmiset ovat sellaisia, joilla on ollut elämässä isompia vastoinkäymisiä. Ovat niiden myötä oivaltaneet, että ei se oma elämä vain aina mene niin kuin suunnittelee. Ja taas ne tuntemani tiukemmat vl-ihmiset ovat niitä, joiden elämä on ollut sitä "aina meillä on töitä ollut, hyvin on pärjätty 15 lapsen kanssa ja kaikki on muutenkin mennyt putkeen."

Vierailija
9045/10127 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tuntuu kuin kotiin olisi tullut, tuumasi naistenillan alustaja Juho Lehtola."

Ajattelin ensin, että tuossa on painovirhe, sillä eihän Juho ole naisen nimi. Sitten tajusin. Ja järkytyin. 

Siis eikö edes naisten illassa (!) voi olla alustajana nainen? 

Sehän on varmaan mahtavaa kuunnella, kun Juho kertoo syvällä kokemuksen rinta-äänellä naisen elämän iloista ja suruista ja "uskovaisena naisena" olemisesta. 

Mitähän sanoisivat vastaavassa miesten illassa, jos minä naisena ilmoittautuisin alustajaksi, siis noin teoriassa, aiheena: "Miehenä tässä ajassa"? 

Hetkinen. Alustajan valinta riippuu varmaan naistenillan aiheesta. Itse olen ollut kymmenissä naistenilloissa ja alustaja on ollut aina nainen silloin, kun aihe koskettelee jotenkin naisena elämistä.  Jos aihe on uskonnollinen, voidaan pyytää joku puhuja alustamaan. Silloin asia ei siis koske naisen elämää sen kummemmin, kuin miehenkään.

Vierailija
9046/10127 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää lapsiakin on kuulemma jatkossa luvassa, sanovat Oliver ja Eeva videolla. Todella ihanaa.

Vierailija
9047/10127 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin ensin, että tuossa on painovirhe, sillä eihän Juho ole naisen nimi. Sitten tajusin. Ja järkytyin. 

Sehän on varmaan mahtavaa kuunnella, kun Juho kertoo syvällä kokemuksen rinta-äänellä naisen elämän iloista ja suruista ja "uskovaisena naisena" olemisesta. 

Mitähän sanoisivat vastaavassa miesten illassa, jos minä naisena ilmoittautuisin alustajaksi, siis noin teoriassa, aiheena: "Miehenä tässä ajassa"? 

Hetkinen. Alustajan valinta riippuu varmaan naistenillan aiheesta. Itse olen ollut kymmenissä naistenilloissa ja alustaja on ollut aina nainen silloin, kun aihe koskettelee jotenkin naisena elämistä.  Jos aihe on uskonnollinen, voidaan pyytää joku puhuja

Ai se on aiheesta kiinni? Että nainen ei voi lainkaan puhua uskonnollisista aiheista, ei edes naisten illassa? Ymmärsinkö nyt oikein?

Vierailija
9048/10127 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hetkinen. Alustajan valinta riippuu varmaan naistenillan aiheesta. Itse olen ollut kymmenissä naistenilloissa ja alustaja on ollut aina nainen silloin, kun aihe koskettelee jotenkin naisena elämistä.  Jos aihe on uskonnollinen, voidaan pyytää joku puhuja

Ihan hyvä, mutta jos aihe on uskonnollinen, silloinkin voitaisiin pyytää nainen alustamaan. Vl-liikkeessä on paljon naisteologeja, onpa myös ainakin yksi yliopisto-opettaja ja tutkija (teologisessa). Maallikkopuhujat kelpaa mihin tilaisuuteen vaan, mutta naisten tietotaito ja ymmärrys ohitetaan systemaattisesti. Suoraan sanottuna typerää. 

Vierailija
9049/10127 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä olisin tilaisuudessa, jossa on pelkkiä naisia ja puhujana ja "opettajana" olisi mies, niin tuntisin oloni todella kiusaantuneeksi ja noloksi. Että ei nainen kelpaa mihinkään ja on kuin lapsen asemassa, jolle "isän" pitää tulla kertomaan, miten asiat ovat. Itsehän nainen ei osaa lukea eikä ajatella. Häpeäisin koko tilaisuutta ja itseäni sen osallisena. 

Vierailija
9050/10127 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minä olisin tilaisuudessa, jossa on pelkkiä naisia ja puhujana ja "opettajana" olisi mies, niin tuntisin oloni todella kiusaantuneeksi ja noloksi. Että ei nainen kelpaa mihinkään ja on kuin lapsen asemassa, jolle "isän" pitää tulla kertomaan, miten asiat ovat. Itsehän nainen ei osaa lukea eikä ajatella. Häpeäisin koko tilaisuutta ja itseäni sen osallisena. 

Varsinkin kun se perustuu vain ja ainoastaan sukupuoleen. Jos rinnakkain on kaksi ehdokasta, joilla on tismalleen sama koulutus, valitaan automaattisesti mies. Koska ilmeisesti sukuelimet lisää jotenkin mystisellä tavalla ymmärrystä hengellisissä asioissa. 

Vierailija
9051/10127 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä luulen, että oli tietoista tai ei, juuri tuollaisen tunteen saaminen aikaan on koko systeemin perimmäinen tarkoitus. Pienentää naiset  itse ajattelemaan, että enhän minä, en haluaisikaan, en osaisikaan,  parempi se on niin, että vain miehet puhuvat ja opettavat.  Ei kapinoida, pysytään me vaan hiljaa.

Vaatii todella poikkeuksellisen perhetaustan ja tuen, jotta osaa ja pystyy näkemään tuon läpi ja ajattelemaan toisin.  Vaatii tietoa myös vl-liikkeen ulkopuolelta ja laajaa lukeneisuutta. Sehän on näin ollen mitä loogisinta, että teologin koulutuksen saaneista naisista ei taida montaa sellaista löytyä, joka pitäisi puhujan tehtävän pelkästään miehillä. 

Vierailija
9052/10127 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin kun se perustuu vain ja ainoastaan sukupuoleen. Jos rinnakkain on kaksi ehdokasta, joilla on tismalleen sama koulutus, valitaan automaattisesti mies. Koska ilmeisesti sukuelimet lisää jotenkin mystisellä tavalla ymmärrystä hengellisissä asioissa. 

Miten niin valitaan? Kai tiedät, että lestadiolaisissa seuroissa on aina puhujana mies? Ei ole naispuhujia, mistä valita. 

Vierailija
9053/10127 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin valitaan? Kai tiedät, että lestadiolaisissa seuroissa on aina puhujana mies? Ei ole naispuhujia, mistä valita. 

Niin ja pielessähän tuo on siinäkin, että puhujat ovat täysiä maallikoita, ei heillä ole mitään koulutusta, joku viikonloppukurssi ehkä. 

Vierailija
9054/10127 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis esim. alustamaan jostain aiheesta. Onhan sekin valinta, että on vain miespuhujia. Olisivat edes pappeja niin tuossakin touhussa olisi jotain järkeä. 

Vierailija
9055/10127 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin kyllä, että Oliver ja Eeva olisivat älynneet jättää lapsiluvun kolmeen. Vaan ei. Miettivät vaan, etteivät muuta Kemin synnytyssairaalan sulkemisen takia Tornioon.

Vierailija
9056/10127 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nämä jotka ottaa kirjaimellisesti kaiken eikä osaa soveltaa ovat harhaoppisia kun on kyse uuden liiton ajan tapahtumista. Jeesus täytti kaiken lain ja nythän nämä elää kuin ei olisi. 

Vierailija
9057/10127 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älyttömät galatalaiset. 

Vierailija
9058/10127 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen toisinaan tekemisissä vl-väen kanssa. Oma kokemus on ollut, että joukossa on paljon lämminhenkisiä, empaattisia ja avoimesti suhtautuvia ihmisiä. He eivät tuomitse liikkeen ulkopuolisia tai näe, että elämää pitäisi elää tiukasti vanhojen vl-tapojen mukaan. Nämä ihmiset eivät kuitenkaan ääneen toitota ajatuksiaan, vaan nämä asiat kerrotaan kahden kesken. 

Sen olen huomannut, että nämä empaattiset ja avoimet vl-ihmiset ovat sellaisia, joilla on ollut elämässä isompia vastoinkäymisiä. Ovat niiden myötä oivaltaneet, että ei se oma elämä vain aina mene niin kuin suunnittelee. Ja taas ne tuntemani tiukemmat vl-ihmiset ovat niitä, joiden elämä on ollut sitä "aina meillä on töitä ollut, hyvin on pärjätty 15 lapsen kanssa ja kaikki on muutenkin mennyt putkeen."

Minulla on aivan samanlainen kokemus. Jotkut on tosi mustavalkoisia ja se vain voimistuu kun he viettää aikaa ainoastaan toisten vl-ihmisten seurassa. Ihmiselle tekisi hyvää tutustua eri tavalla ajatteleviin jotta mustavalkoisuus karisee. Nykyisessä elämässä ei selviä vanhentuneita, erilaisessa yhteiskunnassa keskittyjä tapoja noudattamalla vaan uskosta pitää poimia olennaisin, rakkaus ja hyväksyntä muita kohtaan. Jyrkkyydellä ja tuomitsemisella karkotetaan muut vain kauemmas.

Vierailija
9059/10127 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi olisi parempi alustamaan hengellisistä kysymyksistä, avaamaan Raamattua: 

Pirkkomarjatta. Teologin koulutus, 5 vuotta opintoja yliopistossa. Sisältää eksegetiikan opintoja, jossa tutkitaan Raamatun kirjoituksia ja kulttuureja, joissa kirjoitukset ovat syntyneet. 

Perttikalevi. Autonasentaja..Ei  koulutusta. Tai siis, no, autonasentajan koulutus. 

VL-väki: Perttikalevi, tottakai. Perttikalevi, oi, kerro meille! 

Vierailija
9060/10127 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun näkyvä vl-hahmo osoitti omaa tahtoa ja teki oman poliittisen valinnan kysymättä muilta etukäteen, voi sitä parkua ja tuomitsemista joidenkin vl:n taholta. Aina jaksaa hämmästyttää se että osa oikeasti luulee, että kaikki vl:t ajattelee ajallisista asioista samoin. Ei ajattele. Mitä enemmän ihminen kouluttautuu ja hankkii tietoa sen enemmän hän ymmärtää, että usko on uskomista Jeesukseen ja hänen jäljissään kulkemista. Ajallisilla asioilla ja tavoilla ei ole mitään tekemistä uskomisen kanssa.

Jeesuksen seuraaja haluaa elää rakkaudessa ja välttää syntiä mutta synti on lähimmäisten huonoa kohtelua ja jumalan pilkkaa eli sydämen luopumista hänestä. Ei mitään konkreettisia ajallisia tapoja. Niistä ihmisillä saa olla ja on erilaisia mielipiteitä. Kellään ei ole oikeutta ajatella että oma mielipide olisi enemmän oikein kuin toisen. Ei ole mitään uskovaisten yhteisöä jossa kaikki ajattelee samalla tavalla asioista. On erilaisista ja eri tavalla ajattelevista ihmisistä koostuva yhteisö jota yhdistää se, että ollaan saatu armosta synnit anteeksi.

Ketju on lukittu.