Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko viestin 861 kirjoittanut henkilö lestadiolaismies ?
ASIA EI KUULU SINULLE🙏
Tässä taitaa olla rivien välistä luettavissa vastaus. Olen siis se, joka kysyi, että onko seksistä kieltäytyminen kiellettyä. Kysymyshän ei varsinaisesti edes koske seksiä, vaan yksilön itsemääräämisoikeutta. Kiinnostaisi tietää, mitä lestadiolaiset ajattelee tästä.
Minä kirjoitin kommentin 861, joku muu laittoi yllä olevan kommentin.
Toivottavasti saavat parikymmentä lasta tai enemmänkin. Kyllä Luoja voimaa antaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana pari ! Tietävätköhän miten paljon heitä tällä palstalla vihataan ?
Vihaako heitä joku, ja mistä se näkyy? Yleistä keskustelua näkyy suurinosa olevan, eihän näistä ole sanottu mitään pahaa😀
Minun mielestäni älykkyyden arviointi ja tyhmäksi leimaaminen on vihapuhetta. Sellainenkin kommentti tältä palstalta löytyy.
Olen kasvanut 12- lapsisessa lestadiolaisperheessä. "Erosin" liikkeestä vähän yli kaksikymppisenä. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että jokainen saa elää elämäänsä omalla tavallaan ja uskoa mihin haluaa, kunhan ei satuta muita.
Itselle traumaattisinta vl- yhteisössä oli se, että kaikki tuli ulkopuolelta annettuna. Oli tämä yksi "ainoa oikea" maailmankuva, joka piti vain hyväksyä kyseenalaistamatta. Järkeily oli syntiä. Ja kun kyse ei ole vaan uskosta vaan koko elämään vahvasti vaikuttavasta kulttuurista, niin itselle kävi ainakin niin, että se tukahdutti minut. Jos et koskaan saa kokeilla rajojasi helvettiin joutumisen pelosta, tutkailla omaa identiteettä ja arvoja, mikä on oikein ja mikä väärin, mistä minä oikeasti tykkään, kenen kanssa haluan viettää aikaa, mitä haluan harrastaa, niin koko persoona ja minuus jää kunnolla rakentumatta. Siinä sitten eron jälkeen aikuisena pitää alkaa nollasta luomaan itseä uudestaan. Rankka homma. Jos satut olemaan sellainen tyyppi, jolle kaikki vl- kulttuurin toimintatavat ym. tuntuvat omilta niin mitään ongelmaa ei tietenkään ole :)
Yhteisöön sisälle mahtuu monenlaisia kokemuksia tietenkin, oma perheeni on aina elänyt vahvasti perinteisten vl- oppien mukaan. On se hivenen surullista vieläkin, kun nähdään perhettä ja muita tervehditään jumalan terveellä ja itselle sanotaan moikka. Siinä tulee konkreettisesti aina esiin jako heihin "jumalan valtakuntaan" kuuluviin ja meihin muihin. Itsestä ainakin tuntuu pahalta se, että perhe on samaan aikaan niin rakastava, mutta kuitenkin ajattelevat, että ikuiseen kadotukseen ja helvettiin olen menossa. Absurdia. Ei siihen ajatukseen totu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihaako heitä joku, ja mistä se näkyy? Yleistä keskustelua näkyy suurinosa olevan, eihän näistä ole sanottu mitään pahaa😀
Ei niinkään heitä, vaan heidän kauttaan lestaviha taas kerran purskahti valloilleen. Ei siinä, saahan sitä kysyä.
Ei mitään "lestavihaa" ole olemassa, se on pelkkää mielikuvitusta🧕👳🧝
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni älykkyyden arviointi ja tyhmäksi leimaaminen on vihapuhetta. Sellainenkin kommentti tältä palstalta löytyy.
Jospa pitäisit lainaukset näistä viesteistä, kun ei ole osunut silmiin. Vai onko pelkkää satua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse mietin tätä, että onko lestadiolaisille kiellettyä kieltäytyä seksistä? Ja jos on, niin koskeeko tämä sekä miestä että vaimoa?
Älä mieti muiden seksielämää. Pidä omasi kunnossa. Miksi muiden seksielämä saattaa kiinnostaa noin paljon? Tuntuu kyllä oudolta.
Tuo lainaamaasi oli kyllä oikein hyvä kysymys. Lapsiahan ei synny ilman seksiä, ja jos ehkäisyvälineet ovat kiellettyjä niin vaihtoehtonahan on aina se, että harrastetaan seksiä vain silloin kun halutaan lapsia. Mutta sopisiko se näille miehille? Eipä taida sopia, vaan seksiä pitää saada, vaikka vaimo nääntyisi jatkuviin synnytyksiin. Vaikea kuvitella, että nainen siinä vaiheessa enää haluaisi seksiä kun tietää, että keho ei enää kestäisi yhtään raskautta. Joten kenen päätös se seksi silloin on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niinkään heitä, vaan heidän kauttaan lestaviha taas kerran purskahti valloilleen. Ei siinä, saahan sitä kysyä.
Ei mitään "lestavihaa" ole olemassa, se on pelkkää mielikuvitusta🧕👳🧝
Ainoita uskovaisia, joita saa haukkua palstoilla mielin määrin, kukaan ei puutu. Jos sama tehtäis eräästä toisesta, ulkoa tulleesta, uskon suunnasta, niin kyllä olis mode ahkerana ja ketjut häviäis bittiavaruuteen. Lestaketjut sen sijaan elävät ja voivat hyvin. Se pilkka ja haukkuminen palstoilla on aivan käsittämätöntä.
Hyvät puolet vl-suurperheessä kasvaneena on ollut se, että oppi ottamaan vastuuta, eikä vain itsestä vaan myös muista ympärillä. Oppi miten yhdessä tekemällä saadaan nopeammin ja tehokkaasti aikaan asioita. Kukaan sisaruksistani ei ole jäänyt tumput suorina seisomaan vaan osaavat tarttua asioihin ja toimia. Jokainen on kouluttautunut, tekevät uraa, pärjäävät. Puoliani osaan myös pitää tarvittaessa, koska se oli opittava isossa sisaruslaumassa. Opimme myös pitkäjänteisyyttä ja sitkeyttä löytää ratkaisuja ongelmien ilmaantuessa. Tämä auttaa parisuhteessa, muissa ihmissuhteissa ja muissakin elämän yllätyksissä. Vanhempien yhteen hiileen puhaltaminen ja toisia arvostava suhde on ollut erittäin hyvä esimerkki.
Olen ex-vl, puolisoni normi kirkkoon kuuluva suomalainen,hyvin luotettava ja kunnollistakin kunnollisempi ihminen. Toivon lapseni saavan nuo yllämainitsemani arvot vaikkeivät kasvakaan isossa perheessä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kasvanut 12- lapsisessa lestadiolaisperheessä. "Erosin" liikkeestä vähän yli kaksikymppisenä. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että jokainen saa elää elämäänsä omalla tavallaan ja uskoa mihin haluaa, kunhan ei satuta muita.
Itselle traumaattisinta vl- yhteisössä oli se, että kaikki tuli ulkopuolelta annettuna. Oli tämä yksi "ainoa oikea" maailmankuva, joka piti vain hyväksyä kyseenalaistamatta. Järkeily oli syntiä. Ja kun kyse ei ole vaan uskosta vaan koko elämään vahvasti vaikuttavasta kulttuurista, niin itselle kävi ainakin niin, että se tukahdutti minut. Jos et koskaan saa kokeilla rajojasi helvettiin joutumisen pelosta, tutkailla omaa identiteettä ja arvoja, mikä on oikein ja mikä väärin, mistä minä oikeasti tykkään, kenen kanssa haluan viettää aikaa, mitä haluan harrastaa, niin koko persoona ja minuus jää kunnolla rakentumatta. Siinä sitten eron jälkeen aikuisena pitää alkaa nollasta luomaan itseä uudestaan. Rankka homma. Jos satut olemaan sellainen tyyppi, jolle kaikki vl- kulttuurin toimintatavat ym. tuntuvat omilta niin mitään ongelmaa ei tietenkään ole :)Yhteisöön sisälle mahtuu monenlaisia kokemuksia tietenkin, oma perheeni on aina elänyt vahvasti perinteisten vl- oppien mukaan. On se hivenen surullista vieläkin, kun nähdään perhettä ja muita tervehditään jumalan terveellä ja itselle sanotaan moikka. Siinä tulee konkreettisesti aina esiin jako heihin "jumalan valtakuntaan" kuuluviin ja meihin muihin. Itsestä ainakin tuntuu pahalta se, että perhe on samaan aikaan niin rakastava, mutta kuitenkin ajattelevat, että ikuiseen kadotukseen ja helvettiin olen menossa. Absurdia. Ei siihen ajatukseen totu.
* että jokainen saa elää elämäänsä omalla tavallaan ja uskoa mihin haluaa, kunhan ei satuta muita. *
Tämäpä
Oma kouluaikana oli helvettiä lestaadiolais porukan vuoksi . He kiusasivat itsetuntoni pirstaleiksi.
Minun helvettini oli jo maanpäällä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselle traumaattisinta vl- yhteisössä oli se, että kaikki tuli ulkopuolelta annettuna. Oli tämä yksi "ainoa oikea" maailmankuva, joka piti vain hyväksyä kyseenalaistamatta. Järkeily oli syntiä. Ja kun kyse ei ole vaan uskosta vaan koko elämään vahvasti vaikuttavasta kulttuurista, niin itselle kävi ainakin niin, että se tukahdutti minut. Jos et koskaan saa kokeilla rajojasi helvettiin joutumisen pelosta, tutkailla omaa identiteettä ja arvoja, mikä on oikein ja mikä väärin, mistä minä oikeasti tykkään, kenen kanssa haluan viettää aikaa, mitä haluan harrastaa, niin koko persoona ja minuus jää kunnolla rakentumatta. Siinä sitten eron jälkeen aikuisena pitää alkaa nollasta luomaan itseä uudestaan. Rankka homma. Jos satut olemaan sellainen tyyppi, jolle kaikki vl- kulttuurin toimintatavat ym. tuntuvat omilta niin mitään ongelmaa ei tietenkään ole :)Yhteisöön sisälle mahtuu monenlaisia kokemuksia tietenkin, oma perheeni on aina elänyt vahvasti perinteisten vl- oppien mukaan. On se hivenen surullista vieläkin, kun nähdään perhettä ja muita tervehditään jumalan terveellä ja itselle sanotaan moikka. Siinä tulee konkreettisesti aina esiin jako heihin "jumalan valtakuntaan" kuuluviin ja meihin muihin. Itsestä ainakin tuntuu pahalta se, että perhe on samaan aikaan niin rakastava, mutta kuitenkin ajattelevat, että ikuiseen kadotukseen ja helvettiin olen menossa. Absurdia. Ei siihen ajatukseen totu.
* että jokainen saa elää elämäänsä omalla tavallaan ja uskoa mihin haluaa, kunhan ei satuta muita. *
TämäpäOma kouluaikana oli helvettiä lestaadiolais porukan vuoksi . He kiusasivat itsetuntoni pirstaleiksi.
Arvaapa, kuinka moni lestadiolaislapsen itsetunto on kiusattu pirstaleiksi? Puhuttaisiinko siitäkin...?
Vierailija kirjoitti:
Hei, jos ketjussa on lestadiolaisväkeä niin tätä kyselin joskus täällä aiemminkin
Miksi kaikki lestadiolaislaulut on niin melankolisia, kuin hautajaisista ( ainakin melodialtaan, sanoista en tiedä) ? vievätkö iloiset laulut pois Jumalan luota vai miksi ?
Nythän meillä kirkossa tanssitaan sambaa ja jossain oli laulettu Irvinin St. Pauli ja Reeperbahn renkutus.
Palatakseni kysymykseen, meillä on joululaulissakin melankolisia, ihania perinteellisiä lauluja joita minä rakastan yli kaiken.
Anteeksi kysymys ei ollut minulle, kuulun kyllä kirkkoon ja kannatan meidän kirkon vanhoja perinteitä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvät puolet vl-suurperheessä kasvaneena on ollut se, että oppi ottamaan vastuuta, eikä vain itsestä vaan myös muista ympärillä. Oppi miten yhdessä tekemällä saadaan nopeammin ja tehokkaasti aikaan asioita. Kukaan sisaruksistani ei ole jäänyt tumput suorina seisomaan vaan osaavat tarttua asioihin ja toimia. Jokainen on kouluttautunut, tekevät uraa, pärjäävät. Puoliani osaan myös pitää tarvittaessa, koska se oli opittava isossa sisaruslaumassa. Opimme myös pitkäjänteisyyttä ja sitkeyttä löytää ratkaisuja ongelmien ilmaantuessa. Tämä auttaa parisuhteessa, muissa ihmissuhteissa ja muissakin elämän yllätyksissä. Vanhempien yhteen hiileen puhaltaminen ja toisia arvostava suhde on ollut erittäin hyvä esimerkki.
Olen ex-vl, puolisoni normi kirkkoon kuuluva suomalainen,hyvin luotettava ja kunnollistakin kunnollisempi ihminen. Toivon lapseni saavan nuo yllämainitsemani arvot vaikkeivät kasvakaan isossa perheessä.
Onko teidän perheessä kenellekään käynyt niin, että kaiken jakamisen pakko o tehnyt itsekkään ? tämä kun on todistetusti jakamisen pakon toine puoli, mitä yleensä ei kukaan tietenkään tahdo myöntää. Suurin osa oppii jakamaan, mutta osalle tulee tuo itsekkyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa pitäisit lainaukset näistä viesteistä, kun ei ole osunut silmiin. Vai onko pelkkää satua?
Eli oli satua, niin arvelinkin😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teidän perheessä kenellekään käynyt niin, että kaiken jakamisen pakko o tehnyt itsekkään ? tämä kun on todistetusti jakamisen pakon toine puoli, mitä yleensä ei kukaan tietenkään tahdo myöntää. Suurin osa oppii jakamaan, mutta osalle tulee tuo itsekkyys.
Itsekkäitä ihmisiä on kyllä varmasti kaikissa ihmisryhmissä. Tuskin johtuu mistään karkin jakamisesta. 😅
Kyllä tuo melankolisuus liittyy nimenomaan suomalaisuuteen (slaavilaisuuteen) eikä niinkään vain lestadiolaisuuteen. Jos ajatellaan vaikka Afrikkaa niin siellähän on ihan tavallista, että lauletaan ja "tanssitaan" kirkossa monta tuntia putkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, jos ketjussa on lestadiolaisväkeä niin tätä kyselin joskus täällä aiemminkin
Miksi kaikki lestadiolaislaulut on niin melankolisia, kuin hautajaisista ( ainakin melodialtaan, sanoista en tiedä) ? vievätkö iloiset laulut pois Jumalan luota vai miksi ?
Nythän meillä kirkossa tanssitaan sambaa ja jossain oli laulettu Irvinin St. Pauli ja Reeperbahn renkutus.
Palatakseni kysymykseen, meillä on joululaulissakin melankolisia, ihania perinteellisiä lauluja joita minä rakastan yli kaiken.
Anteeksi kysymys ei ollut minulle, kuulun kyllä kirkkoon ja kannatan meidän kirkon vanhoja perinteitä.
Minäkin osittain, mutta kiinnostaa miksi https://www.youtube.com/watch?v=zw66RY7P-KU tuossa esim. 2 . 15 virsi, https://www.youtube.com/watch?v=dh02GYI-cPA 8.19 soiva virsi, https://www.youtube.com/watch?v=VLUKaw9oP1Y tuossa soiva virsi, https://areena.yle.fi/1-63886586 tuossa minuutin kohdalla soiva virsi tai se mitä Olle ja Eeva laulavat kahden , ovat kaikki näitä . Ja itselläni on esim. työkavereita, jotka ovat lestadiolaisia, mutta pelkään jotenkin loukkaavani jos kysyn tätä asiaa. Yksi heistä esim. sanoi, että heillä ei voinut kilpaurheilla nuoruudessa. En viitsinyt syitä udella, kun ei kertonut.
Puhut, että pahan puhuminen on rumaa. Toivottavasti et tee sitä sinäkään. Herkästi kompastuu omaan erinomaisuuteen, kun lähtee kaivelemaan vikoja muista.
Upea dokkari. Onnellisia nuoria. Ihana, että haluavat lapsia ja ovat perhekeskeisiä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo melankolisuus liittyy nimenomaan suomalaisuuteen (slaavilaisuuteen) eikä niinkään vain lestadiolaisuuteen. Jos ajatellaan vaikka Afrikkaa niin siellähän on ihan tavallista, että lauletaan ja "tanssitaan" kirkossa monta tuntia putkeen.
Varmasti näinkin. Mutta haluaisin nähdä jonkun iloisen lestadiolaisvirsivideon.
Siionin Lauluja voi verrata virsiin. Ne ovat syvästi hengellisiä lauluja. Ei niiden tahdissa ole tarkoitettukaan tanssia. 😉