Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko Suomen ortodoksikirkossa olla osana pieni ryhmä, jonka mielestä ortodoksikirkko on harhaoppinen? Jonka mielestä jopa metropoliitta on vääräoppinen? Tai katolisessa kirkossa ryhmä, jonka mielestä paavi opettaa väärin? Ryhmä pitäis omia kokouksiaan, jossa julistaisivat omaa oppiaan ainoana oikeana. Silti kivenkovaan haluaisivat olla osa kirkkoa. Olisiko se mahdollista? En usko kuuna päivänä!
No tuossahan oikeastaan tuli vastaus siihen editettyyn kysymykseen, että miksi minua kirkon jäsenenä ja kristittynä häiritsee se, että evlutkirkkoon kuuluu tällainen " omalakinen" ja ihan omilla säännöillään pelaava ryhmä.
Herätysliikkeitä on ollut protestanttisten kirkkojen sisällä 1500-luvulta lähtien. Ne kaikkiko häiritsevät?
Vierailija kirjoitti:
Minä luulin vilpittömästi lapsena että kaikki epäuskoiset joutuu tulimereen. Ja siitä tulimerestä ei pääse koskaan pois, ei koskaan. Pelkäsin aina kun olin tehnyt jotain pahaa kuten lakannut kynnet kaverin luona. Pelkäsin nukkua koska musta enkeli voisi viedä yöllä tulimereen. Sanoin varmaan kaverillekkin että hän joutuu tulimereen koska on korvakorut. Häpeän vieläkin sitä. Oikeasti uskoin ja luulin niin ja pelkäsin hänen puolesta ja minusta tuntui, että hänen pitää saada tietää asiasta. Samalla kun kynsilakat ja korvakorut kiehtoivat minua kuten useimpia tyttöjä liittyi niihin pelkoa ja ahdistavia ajatuksia ikuisesta tulimerestä. En tiedä kuka minulle opetti tämän, vanhemmat, pyhäkoulu, seurat. Varmaan kaikki käyttäen eri nimityksiä. Pelkään toisinaan vieläkin vaikka olen yhä vl.
Sinulle joka ihmettelit miten voi olla yhteisössä mukana jos ei ajattele kaikesta samoin. Siksi että toinen vaihtoehto on ikuinen helvetti. Tästä ei
Kuulostaa todella ahdistavalta. T. Toinen VL. Tässä pitäisi aina muistaa, että uskoa paljon enemmän vaikuttaa se perheympäristö ja perhekulttuuri jossa kasvaa. Myös joillain pienillä paikkakunnilla yksittäisten yhteisöön kuuluvien ihmisten vaikutus voi olla hyvin vahingollinen, jos voimakas ihminen saa manipuloitua koko kylän uskovaiset ajattelemaan kuten itse harhaoppisesti ajattelee. En lainkaan ihmettele, että tällaisia kokeneet ihmiset lähtevät kasvettuaan yhteisöstä.
Minä en ole kokenut koskaan ahdistavaksi uskoa, en ole kokenut helvetin pelkoa. Koen uskomisen iloa, turvaa ja luottamusta. Ja tahdon sanoa sinulle, että tuo lapsuuteni kasvuympäristö on ollut haitallinen, se on selvää.
Minä en halua eroon tästä uskosta ja yhteisöstä. Lapsuuteni ja elämäni on ollut vapaa, turvallinen ja onnellinen. Mutta olenkin välttynyt kertomiltasi kokemuksilta. En kerro kehuskellakseni, vaan tuodakseni toisenlaista näkökulmaa.
Vierailija kirjoitti:
"Mutta ihmiset ovat erehtyväisiä. Ajattelen, että joku joka saarnaa menemään siitä, että millään tavalla ei voisi puuttua lapsilukumäärään, on ymmärtämätön. Ehkä hänellä ja hänen puolisolla elämä on ollut tämän asian suhteen helppoa. Hänen voi olla vaikea käsittää sitä, että vaikka omaan perheeseen Jumala olisi antanut voimia kasvattaa vaikka 18 lasta ja elämä on onnellista ja kaikki voi hyvin, kaikissa perheissä se ei mene näin. En tuomitse heitä, näen sen ymmärtämättömyytenä ja myös heikkona empatiakykynä. Kun ei osata asettua toisten asemaan."
Eikö silti olisi moraalisesti oikein olla heidän puolella, joille ehkäisy on vaikea päätös ja pyrkiä aktiivisesti muuttamaan puhekulttuuria siltä osin? Jotenkin tuntuu kylmältä, että vaikka itse voi ehkäistä ilman omantunnon tuskia niin silti ei piitata heistä, joille asia on tuskallinen. Jatkuvat seurapuheet asiasta tuskin lieventävät sitä tuskaa.
Ehkä et huomannut, että kommenttini oli pituuden vuoksi kahdessa osassa. Kerroin, että haluan, ettei kukaan uuvu lapsimäärän alle ja muuta sellaista, en nyt jaksa palata taakse päin. Mielestäni on moraalisesti oikein olla heidän puolella, joille ehkäisy on vaikea päätös, ja siksi aktiivisesti ja avoimesti kerron omista kokemuksista ja ajatuksista aina tilaisuuden tullen. Piittaan heistä, joille asia on tuskallinen. Mutta valitsen kyllä hetken, jossa asian otan puheeksi, sillä jotkut vl äidit ovat itse äärimmäisen jyrkkiä ja tuomitsevat valintani. Siis toiset vl äidit, jotka eivät lähipiiriini ja ystäviini kuulu. En jaksa sellaisten kanssa alkaa väittelemään, ajatelkoot miten haluavat. Mutta jos huomaan jonkun olevan ahdingossa tämän asian vuoksi, ilman muuta keskustelen hänen kanssaan. Ja sellaiset eivät vielä koskaan ole valintojani tuominneet.
Missään julkisuudessa en ujona ihmisenä lähde näistä asioista puhumaan, jos sitä tarkoitat. Mutta pienemmissä kokoontumisissa ja kahdenvälisissä keskusteluissa en ole koskaan pelännyt ajatuksiani kertoa. Vaikka joskus valitsen olla kertomatta.
Jotenkin taisit tuomita minut kylmäksi ja piittaamattomaksi, mutta voin kertoa, että olen kaikkea muuta. Olen itse asiassa yliempaattinen ja hyvin avulias ihminen. Yleensä pidän tämän omana tietonani mutta anonyyminä voin senkin kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on jo monta kertaa sanottu ettei ole lestadiolaistenkaan mielestä oikein tehdä viharikoksia tai huudella asiattomuuksia.
Niin, mutta miksi sitten pitää opettaa lapsia vihaamaan? Onko oikein opettaa, että nuo muut joutuvat tulimereen?
Ei ole oikein eikä se ole mikään virallinen opetus. Jos joku näin kotona lapsille opettaa, se on väärin, mutta mehän emme tiedä, mitä kukin kodin seinien sisällä lastensa kanssa keskustelee. Minä puuttuisin aina, jos tällaista kuulisin jostain. Paitsi että en ole kuullut kuin näitä tarinoita täältä ja muista keskusteluista. Mutta olen ihminen (VL), joka ei pelkää puuttua tällaisiin.
Miksi jokainen VL perheen pikkulapsikin osaa sanoa muiden joutuvan tulimereen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mutta ihmiset ovat erehtyväisiä. Ajattelen, että joku joka saarnaa menemään siitä, että millään tavalla ei voisi puuttua lapsilukumäärään, on ymmärtämätön. Ehkä hänellä ja hänen puolisolla elämä on ollut tämän asian suhteen helppoa. Hänen voi olla vaikea käsittää sitä, että vaikka omaan perheeseen Jumala olisi antanut voimia kasvattaa vaikka 18 lasta ja elämä on onnellista ja kaikki voi hyvin, kaikissa perheissä se ei mene näin. En tuomitse heitä, näen sen ymmärtämättömyytenä ja myös heikkona empatiakykynä. Kun ei osata asettua toisten asemaan."
Eikö silti olisi moraalisesti oikein olla heidän puolella, joille ehkäisy on vaikea päätös ja pyrkiä aktiivisesti muuttamaan puhekulttuuria siltä osin? Jotenkin tuntuu kylmältä, että vaikka itse voi ehkäistä ilman omantunnon tuskia niin silti ei piitata heistä, joille asia on tuskallinen. Jatkuvat seurapuheet asiasta tuski
Jatkan vielä, kun asiaa aikaisemmin kysyttiin. Vaikka olen yhteisössä henkilökohtaisesta halustani, viihdyn tässä ja näen yhteisössä enemmän hyvää kuin huonoa, vaikka se onkin uskosta erillinen asia. Joskus olen miettinyt, haluanko olla (haluan) tässä yhteisössä, ja ajatellut, että senkin vuoksi haluan, että voin vaikuttaa omalta osaltani siihen, jos jollain on käsitys että ei saisi ehkäistä vaan lapsia pitäisi koko ajan ja ihan hirveissä tilanteissakin ottaa vastaan. Tiedän yhteisössä kasvaneena, että jos puhuisin samoja asioita ulkopuolisena, minua ei varmaankaan samalla tavalla edes kuunneltaisi. Mutta toistan, että olen henkilökohtaisen uskon ja haluni vuoksi yhteisössä. Tuo seikka vaan tukee sitä valintaa kaikkien muiden seikkojen lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö silti olisi moraalisesti oikein olla heidän puolella, joille ehkäisy on vaikea päätös ja pyrkiä aktiivisesti muuttamaan puhekulttuuria siltä osin? Jotenkin tuntuu kylmältä, että vaikka itse voi ehkäistä ilman omantunnon tuskia niin silti ei piitata heistä, joille asi
Jatkan vielä osa 2. Ehkäisy tässä oli vaan esimerkkinä. Ylipäänsä puutun, jos kuulen mustavalkoista ajattelua ja toisten tuomitsemista vaikkapa just ulkonäköön liittyen. Tai mihin vaan kysymykseen. Se että jotain asioita kehotetaan välttämään uskoa suojellakseen, ei tarkoita, että se asia olisi kielletty. Mutta jotkut ymmärtävät sen niin mustavalkoisesti ja siitä muodostuu nuo syntilistakäsitykset ja muut. Jokaisen pitää kuitenki omakohtaisesti miettiä, mikä itselle on uskoa suojeleva ja mikä taas vie kauemmaksi Jumalasta. Eri ihmisille ne voi olla eri asioita vaikka samojakin toki on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on jo monta kertaa sanottu ettei ole lestadiolaistenkaan mielestä oikein tehdä viharikoksia tai huudella asiattomuuksia.
Niin, mutta miksi sitten pitää opettaa lapsia vihaamaan? Onko oikein opettaa, että nuo muut joutuvat tulimereen?
Ei ole oikein eikä se ole mikään virallinen opetus. Jos joku näin kotona lapsille opettaa, se on väärin, mutta mehän emme tiedä, mitä kukin kodin seinien sisällä lastensa kanssa keskustelee. Minä puuttuisin aina, jos tällaista kuulisin jostain. Paitsi että en ole kuullut kuin näitä tarinoita täältä ja muista keskusteluista. Mutta olen ihminen (VL), joka ei pelkää puuttua tällaisiin.
Se on koko opetuksen ydin, että vain me pelastumme.
"Minä luulin vilpittömästi lapsena että kaikki epäuskoiset joutuu tulimereen. Ja siitä tulimerestä ei pääse koskaan pois, ei koskaan. Pelkäsin aina kun olin tehnyt jotain pahaa kuten lakannut kynnet kaverin luona. Pelkäsin nukkua koska musta enkeli voisi viedä yöllä tulimereen. Sanoin varmaan kaverillekkin että hän joutuu tulimereen koska on korvakorut. Häpeän vieläkin sitä. Oikeasti uskoin ja luulin niin ja pelkäsin hänen puolesta ja minusta tuntui, että hänen pitää saada tietää asiasta. Samalla kun kynsilakat ja korvakorut kiehtoivat minua kuten useimpia tyttöjä liittyi niihin pelkoa ja ahdistavia ajatuksia ikuisesta tulimerestä. En tiedä kuka minulle opetti tämän, vanhemmat, pyhäkoulu, seurat. Varmaan kaikki käyttäen eri nimityksiä. Pelkään toisinaan vieläkin vaikka olen yhä vl.
Sinulle joka ihmettelit miten voi olla yhteisössä mukana jos ei ajattele kaikesta samoin. Siksi että toinen vaihtoehto on ikuinen helvetti. Tästä ei vain pääse eroon kun sen on imenyt vauvana itseensä. Pelko on niin syvällä soluissa. Lapsuuden pelot, ahdas uskonnollinen ilmapiiri ja ahdistavat mielikuvat rikkoivat psyyken jollain tavalla enkä tule koskaan olemaan vapaa ja peloton terapiasta huolimatta. Toiseksi uskon Jumalaan ja kymmenen käskyn noudattaminen tai pyrkiminen siihen tuo elämään hyvää. Kolmanneksi ja tärkeimmäksi ukson syvästi Jeesukseen ja siihen että hän kuoli meidän syntisten tähden. Ajatus hänestä tuo rauhan ja halun seurata häntä. Neljänneksi läheskään kaikki tässä yhteisössä ei ole ollenkaan niin mustavalkoisia kuin julkisessa puheessa, muuten ahdistaisi enemmän. Viidenneksi ihmisten tekopyhyys harmittaa välillä ja tuntuu että jotkut ovat enemmän huolissaan yhteisöllisyydestä ja sen säilymisestä enemmän kuin henkilökohtaisesta kilvoituksesta. Toisista juoruaminen ja tuomitseminen tuntuvat väärältä. Kuitenkaan en usko että ihminen on missään muuallakaan parempi. Samankaltaisuuden vaatimukset ja ryhmäkuri ovat mukana ryhmissä yleensäkkin. Itse voi valita mihin alistuu ja niin kauan kuin näin on en näe syytä lähteä vl:sta. Koska en ajattele kaikista asioista yhtä jyrkästi kuin julkinen opetus koen huonoa omatuntoa ja helvetin pelkoa mutta sitten muistan, että Jeesus ei pitänyt lakia ja opetuksia korostavista farsieuksista vaan oli heidän kanssa ketkä eivät olleet elämässä kovin onnistuneita. Mutta ketkä uskoivat häneen."
Täydellisessä rakkaudessa ei ole pelkoa. Ei ole oikein, että pelotellaan lapsia. Elokuvissa ja sarjoissa on ikärajat ihan syystä, sillä lapsen mieli särkyy helpommin. Altistaminen verentihkuville ja kuolemaa paasaaville saarnoille sekä helvetillä pelottelu on lapsen kehittymättömälle mielelle tuhoisaa. Monet viattomat lapset ovat altistuneet seuroissa vahingolliselle puheelle ja lauluille.
Saarnoissa pitäisi tuoda esille enemmän armoa ja rakkautta. Sitä että kun itse saa kohdata suuren rakkauden ja anteeksiannon armosta, sen pitäisi opettaa suhtautumaan toisiin samalla rakkaudella ja anteeksiannolla. Mikään oma työ ei ihmistä auta pelastukseen, ei meikkaamattomuus, lasten tekeminen ohi terveyden, ei seuroissa kulkeminen. Moni asia tyydyttää ihmisen omaa ylpeyttä. Syntisiä olemme kaikki ja pelastus on yksin armoa.
"Hän on meidät pelastanut ja kutsunut pyhällä kutsullaan, ei meidän tekojemme perusteella vaan oman päätöksensä ja armonsa mukaisesti, jonka hän jo ennen aikojen alkua soi meille antamalla meille Kristuksen Jeesuksen.
Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja. Se ei perustu ihmisen tekoihin, jottei kukaan voisi ylpeillä."
Vierailija kirjoitti:
Melkein 400 sivua ja selväksi on tullut, että vl pitää muita kristittyjä vääräuskoisina eikä muut pelastu kuin vl. Ovat sen täällä useammalla suulla niin moneen kertaan sanoneet. Perusteltu vieläpä sillä hevosjutulla.
Asiasta on turhaa enää jankata.
Hevosjuttu eli SAK 6 on jonkun maallikkosaarnaajan mielikuvituksen tuotetta. Tämä saarnaaja on varmasti Pohjois-Pohjanmaalta. Oulussahan SRK majailee
Kohta joku väittää, että kaikki syntyvät vamhoillislestadiolaisina,mutta sitten horjahtat syntiin
Lapsen möläytys on paljastanut monia muitakin asioita, he kun eivät osaa varoa sanomisiaan.
Totuus tulee lapsen suusta, niinhän tavataan sanoa. Ja se pitää tässäkin paikkansa, eli totuus opetuksesta on se että lapsia on peloteltu tulimerellä.
Saat milloin tahansa tulla meidän lapsilta kysymään. Olen ihan satavarma etteivät tiedä koko sanaa.
t. Vl
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen? Minä en edes tiennyt lapsena sellaista sanaa kuin tulimeri tai h e l v e t t i. Ei minä ja sisko tiedetty mitään niiden olemassaolosta. Viimeisestä tuomiostakaan ei tiedetty. Ihmettelin vain yhden uskonnollisen (ei srkn julkaiseman) kirjan kuvituksia kun niissä enkelit lensivät nykyajan kaupungin yli.
Siinä vanhassa dokumentissa Ainoa oikea Jumala se opettaja-äiti ja kanttori-miehensä vaikuttivat oikein miellyttäviltä ja rauhallisilta, varsinkin äiti oli hyvin avoin ja rehellinen.
Kun lapset saivat puheenvuoron muuttui ääni kellossa. Tuli ne tulijärvet ja selkeä jako ketkä ovat oikeassa uskossa ja ketkä ei. Jos toimittaja todella oli pienimpiä lapsia ja isompia haastatellessaan provosoinut ja halunnut ohjelmaan särmää, niin eikö ohjelmaa näytetty ennakkoon vanhemmille? Silloin siitä olisi saanut saksittua pois ne provosoinnit ja särmät.
Vierailija kirjoitti:
Siinä vanhassa dokumentissa Ainoa oikea Jumala se opettaja-äiti ja kanttori-miehensä vaikuttivat oikein miellyttäviltä ja rauhallisilta, varsinkin äiti oli hyvin avoin ja rehellinen.
Kun lapset saivat puheenvuoron muuttui ääni kellossa. Tuli ne tulijärvet ja selkeä jako ketkä ovat oikeassa uskossa ja ketkä ei. Jos toimittaja todella oli pienimpiä lapsia ja isompia haastatellessaan provosoinut ja halunnut ohjelmaan särmää, niin eikö ohjelmaa näytetty ennakkoon vanhemmille? Silloin siitä olisi saanut saksittua pois ne provosoinnit ja särmät.
Siinä eilen linkatussa jutussa sanottiin että tuohon aikaan oli toiset käytännöt.
Vierailija kirjoitti:
Ja lapset on useinkin paljon mustavalkoisempia kuin ihmiset yleensä. Kärjistettyjä näkemyksiä voi kuulua, vaikka niitä ei opetettaisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä provosoinnit? Eikö lapsilta/teineiltä muka saisi kysyä mitään?
Dokumentti on dokumentti, ei minkään yhteisön mainos. Ei dokumentista leikata kohtia sillä perusteella, että kaikki ei ole kiiltokuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lapset on useinkin paljon mustavalkoisempia kuin ihmiset yleensä. Kärjistettyjä näkemyksiä voi kuulua, vaikka niitä ei opetettaisikaan.
😕 Siis lapsiko voi itse keksiä omasta päästään jonkin tarinan tulimerestä?
Tai teini keksisi ihan omasta päästään kertoa millaiset säännöt liikkeessä koskee seurustelua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko Suomen ortodoksikirkossa olla osana pieni ryhmä, jonka mielestä ortodoksikirkko on harhaoppinen? Jonka mielestä jopa metropoliitta on vääräoppinen? Tai katolisessa kirkossa ryhmä, jonka mielestä paavi opettaa väärin? Ryhmä pitäis omia kokouksiaan, jossa julistaisivat omaa oppiaan ainoana oikeana. Silti kivenkovaan haluaisivat olla osa kirkkoa. Olisiko se mahdollista? En usko kuuna päivänä!
No tuossahan oikeastaan tuli vastaus siihen editettyyn kysymykseen, että miksi minua kirkon jäsenenä ja kristittynä häiritsee se, että evlutkirkkoon kuuluu tällainen " omalakinen" ja ihan omilla säännöillään pelaava ryhmä.
Herätysliikkeitä on ollut protestanttisten kirkkojen sisällä 1500-luvulta lähtien. Ne kaikkiko häiritsevät?
Ihan kuin et tietäisi, että vain lestadiolainen liike opettaa eksklusiivista seurakuntaoppia. Camoon.