Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Vierailija kirjoitti:
Haluatko tarkasti tietää kaikkien ev.lut. kirkkoon kuuluvien (varmaan hyvin heterogeeninen porukka) uskonkäsityksistä vai pelkästään vl-uskovien?
Ei kiinnosta yksittäisten ihmisten salaiset ajatukset vaan virallinen opetus.
https://kingdomofpeace.net/about-us/
Kyllä tässä minusta aika selvästi on taustayhteisö näkyvillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vl-oppia kyseenalaistetaan myös sen pedokohun vuoksi, jos yhteisöstä paljastuu noin vakavia asioita niin pistäähän se miettimään. Varsinkin jos sama yhteisö väittää samanaikaisesti olevana ainoa oikea kristillinen yhteisö maan päällä. Valitettavasti näin.
Pedofilia on kauhistuttavaa ja vastenmielistä, tapahtuipa sitä missä ja milloin tahansa. Se on yksi iljettävimpiä syntejä, mitä voin kuvitella.
Minusta on kuitenkin väärin, että tämän päivän lestadiolaisia edelleen lyödään 40-50 vuotta sitten tapahtuneilla asioilla. Niin pitkältä ajalta ovat näet tutkijan esiin tuomat tapaukset. Tutkija on useassa haastattelussa itsekin korostanut sitä, että lestadiolaisuudessa ei ole enempää pedofiliaa kuin muussakaan yhteiskunnassa.
Oman värityksensä ns. kohuun tuo myös se, että ihmiset liittävät pedofil
Toivottavasti lainaus toimii nyt.
Ne jotka ovat noita iljettäviä rikoksia tehneet, ovat tehneet väärin, ne jotka ovat asioista tienneet eivätkä ole niistä eteenpäin kertoneet, ovat tehneet väärin. Siinä ei ole mitään epäselvää. Rikoksista pitää saada asianmukainen rangaistus ja uhrien on saatava apua.
Mutta: pahantekijät kärsivät itse rangaistuksensa, jokainen ihminen vastaa omista teoistaan. On väärin leimata koko vl-yhteisö mutta näin vain tapahtuu. Keskustelu tällä foorumilla on vielä suhteellisen siistiä, monilla muilla palstoilla se on paljon pahempaa. Eihän ole oikein leimata muitakaan yhteisöjä yksittäisten ihmisten tekojen vuoksi (emme esim. leimaa kaikkia poliiseja siksi, että pari päivää sitten uutisoitiin poliisin käyttäneen hyväksi lasta).
Vierailija kirjoitti:
https://kingdomofpeace.net/about-us/
Kyllä tässä minusta aika selvästi on taustayhteisö näkyvillä.
Tarkoitin vaan sitä, että jos olen ulkomaalainen, enkä tiedä mitään vl-uskosta, niin sellaisille tuo vaikuttaa aivan samalta kuin mikä tahansa kristillinen liike. Näitähän on pilvin pimein ympäri maailmaa. En ymmärtäisi, että kyseessä on the ainoa oikea, jonka pariin pitäisi pikimmiten hakeutua. Sikäli tuo sivu ei ole kovin selkeä.
Vilpittömästi kysyn oletteko joskus miettineet miksi juuri vl-uskon perusteita niin kovasti kyseenalaistetaan?"
-ihmetyttää jos Jumala on vasta 1800 - luvulta lähtien päättänyt että taivaaseen pääsee kannattamalla liikettä joka oli alunperin keksitty suitsimaan Lapin juoppoutta.
Lähinnä se, että en tiedä onko koskaan historiassa ollut sellaista tilannetta, alkukirkkoa lukuunottamatta, että tiedettäisiin oikean uskon olevan Vain yhden ainoan yhteisön keskellä. Siitä lähtien kun kristinusko on levinnyt laajalle, tyypillisempi näkemys on ollut, että joka puolella on "totisia kristittyjä". Siis ei niin, että olisi yksi yhteisö, jossa kaikki olisi oikeita kristittyjä vaan niin, että joka puolella on kristillisiä yhteisöjä, jonka sisällä osa on aitoja kristittyjä.
https://www.srk.fi/fi/nain-me-uskomme/hengen-luoma-ykseys/
Sorry on pitkä teksti, mutta kertoo siitä miten seurakunta on yksi, pyhä joukko, jonka tunnusmerkki on yhteinen rakkaus (ja tietynlainen yhteisöllisyys, huolenpito)
Vierailija kirjoitti:
https://www.srk.fi/fi/nain-me-uskomme/hengen-luoma-ykseys/
Sorry on pitkä teksti, mutta kertoo siitä miten seurakunta on yksi, pyhä joukko, jonka tunnusmerkki on yhteinen rakkaus (ja tietynlainen yhteisöllisyys, huolenpito)
Kyllä. Kaikilla kristityillä on yhteinen usko Jeesuksen sovitustyöhön. Kaikilla kristityillä on siinä yhteinen rakkaus. Kaikki ovat saman "ruumiin" jäseniä, hengellisesti samassa kirkossa, vaikka eivät edes tuntisi toisiaan. Uskallan sanoa, tämä ei tarkoita vl-liikettä, vaan laajasti kaikkia maailman kristittyjä, jotka henkilökohtaisesti uskovat Jeesuksen sovitustyön omalle kohdalleen. Uskallatko sinä ajatella, että vl-liike saattaa olla väärässä rajatessaan uskovaisten joukkoa oman tulkintansa mukaan? Jumalan edessä kaikki ovat tasa-arvoisia, samaan armoon, hyvyyteen ja rakkauteen oikeutettuja. Jumala ei tee eroa ihmisten välille, näin raamattu lupaa. Haluatko rajata Jumalan hyvyyttä?
'Mutta kun heidän sydämensä kääntyy Herran puoleen, peite otetaan pois. Herra on Henki, ja missä Herran Henki on, siellä on vapaus.'
Vierailija kirjoitti:
Olen vl, mutta en usko, että vain vl-ihmiset pelastuvat. Uskonnolliset kysymykset on valtavan monimutkaisia ja vaatisi valtavasti paneutumista, ennen kuin voisi muodostaa opillisia totuuksia. En koe, että minun pitäisi esittää arvioita muiden pelastumisesta, enhän voi sitä edes tietää. Jos joku kohtaamani ihminen etsii sielunrauhaa, voin ohjata hänet vl-liikkeen luo, mutta voin samalla sanoa etten usko kaikkiin oppeihin. En koe erityistä tarvetta lähteä liikkeestä, vaikka en ajattele kaikesta samalla tavalla kuin konservatiivisimmat liikkeen jäsenet. Kun on lapsesta asti tottunut tiettyyn synninpäästön muotoon, se tuntuu turvalliselta. Kyse voi olla myös psykologisesta vaikutuksesta, en osaa asiaa objektiivisesti arvioida, koska olen syntynyt liikkeen sisällä ja kasvanut siihen. En myöskään ajattele niin jyrkästi ehkäisystä kuin mitä liikkeen virallinen linja on.
Hienoa pohdintaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen vl, mutta en usko, että vain vl-ihmiset pelastuvat. Uskonnolliset kysymykset on valtavan monimutkaisia ja vaatisi valtavasti paneutumista, ennen kuin voisi muodostaa opillisia totuuksia. En koe, että minun pitäisi esittää arvioita muiden pelastumisesta, enhän voi sitä edes tietää. Jos joku kohtaamani ihminen etsii sielunrauhaa, voin ohjata hänet vl-liikkeen luo, mutta voin samalla sanoa etten usko kaikkiin oppeihin. En koe erityistä tarvetta lähteä liikkeestä, vaikka en ajattele kaikesta samalla tavalla kuin konservatiivisimmat liikkeen jäsenet. Kun on lapsesta asti tottunut tiettyyn synninpäästön muotoon, se tuntuu turvalliselta. Kyse voi olla myös psykologisesta vaikutuksesta, en osaa asiaa objektiivisesti arvioida, koska olen syntynyt liikkeen sisällä ja kasvanut siihen. En myöskään ajattele niin jyrkästi ehkäisystä kuin mitä liikkeen virallinen linja on.
Siis mitä halusin sanoa synninpäästöön liittyen, uskon se aitouteen, mutta en siis osaa sanoa saisinko saman jonkin toisen ryhmän synninpäästöstä. Sitä en pysty arvioimaan kokematta, omaan kokemukseen saattaisi myös vaikuttaa se mihin olen tottunut ja kasvanut, niin, etten välttämättä pysty täysin objektiivisuuteen. Jos joku sanoo saaneensa rauhan vaikka katolisen kirkon synninpäästöstä, en koe olevani pätevä arvioimaan tai ainakaan mitätöimään toisen ihmisen kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikutat fiksulta tyypiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vilpittömästi kysyn oletteko joskus miettineet miksi juuri vl-uskon perusteita niin kovasti kyseenalaistetaan?"
-ihmetyttää jos Jumala on vasta 1800 - luvulta lähtien päättänyt että taivaaseen pääsee kannattamalla liikettä joka oli alunperin keksitty suitsimaan Lapin juoppoutta.
No älä! Sehän on alunperin raittiusliike, kun kotipolttoinen viina teki Lapissa tuhojaan. Ja sitä raittiutta piti sitten perustella Raamatulla ja helvetin pelolla - ei muu olis varmaan tehonnut yhtä hyvin. Ja loppu on historiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vl-oppia kyseenalaistetaan myös sen pedokohun vuoksi, jos yhteisöstä paljastuu noin vakavia asioita niin pistäähän se miettimään. Varsinkin jos sama yhteisö väittää samanaikaisesti olevana ainoa oikea kristillinen yhteisö maan päällä. Valitettavasti näin.
Pedofilia on kauhistuttavaa ja vastenmielistä, tapahtuipa sitä missä ja milloin tahansa. Se on yksi iljettävimpiä syntejä, mitä voin kuvitella.
Minusta on kuitenkin väärin, että tämän päivän lestadiolaisia edelleen lyödään 40-50 vuotta sitten tapahtuneilla asioilla. Niin pitkältä ajalta ovat näet tutkijan esiin tuomat tapaukset. Tutkija on useassa haastattelussa itsekin korostanut sitä, että lestadiolaisuudessa ei ole enempää pedofiliaa kuin muussakaan yhteiskunnassa.
Oman värityksensä ns. ko
Muuten noin mutta vertaus poliiseista ontuu. Se toimisi vain, jos Suomen poliisivoimat olisi samalla uskonnollinen liike, joka julistaisi ainoana joukkona uskovansa pinein ja ainoina pelastuvansa. Kuten täälläkin on julistettu.
Ymmärrätkö, mikä kirkuva ristiriita siinä on, jos tästä joukosta löytyy vaikka edes yksi lasta seksuaalisesti hyväksikäyttänyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kanssasi täysin samaa mieltä! T. Toinen vl
Vierailija kirjoitti:
Kristinuskoon kuuluu ajatus parannuksen teosta, se on totta. Mutta se tarkoittaa parannusta syntisestä elämästä, kääntymistä Jumalan tahdon mukaiseen elämään. Jos ihminen elää prikulleen niin kuin vl, mutta on eri yhteisössä ja saanut sieltä kristillisen synninpäästön, niin mistä asiasta ihmisen silloin pitäisi tehdä parannu? Tässä kohtaa tulee ongelma. Nimittäin ainoa parannus mikä pitäisi tehdä, olisi parannus vl-liikkeeseen. Mutta sellaista ei raamattu opeta, vaan se opettaa parannusta syntielämästä. Jos siis ihminen jo elää Jumalan tahdon mukaan ja uskoo Jeesukseen, mistä asiasta hänen pitäisi tehdä parannus?
Siis vl-liikkeessä ajatellaan, että ihminen on tehnyt parannuksen vain jos liittynyt vl-liikkeeseen. Mutta sehän ei ole raamatullinen ajatus, vaan raamatullinen ajatus on, että parannus luopumista syntielämästä. Sen voi tehdä liittymättä vl-liikkeeseen. Tai kuten Luther sanoo, 'parannus on katumusta ja vaivaa synnin tähden, sekä samassa kuitenkin uskomista evankeliumiin ja synninpäästöön, että synti on anteeksi annettu ja armo Kristuksen kautta saatu'. Vl-liike tavallaan asettaa ehdoksi, että jos ihminen ei ole kuulunut samaan yhteisöön tai ajatellut prikulleen samalla tavalla, siitä asiasta pitäisi tehdä parannus. Tämä on kuitenkin eri asia kuin se mistä Luther puhuu.
Vierailija kirjoitti:
Mahtavan viisas kommentti! Ehkä vlliike joskus saa sinut ja kaltaisiasi johtoryhmään.
Olen samaa mieltä mitä itsekin pohdit, että monen tapa-asian kohdalla kyse on puhtaasti psykologiasta eli siitä, että jos joku tapa on esim lapsuudesta tuttu, se tuo turvallisuuden tunnetta pelkällä tuttuudellaan. Ei suotta sanota, että ihminen valitsee mieluummin tutun helvetin kuin tuntemattoman taivaan.
Kuitenkaan totuuden etsijä ei saisi jäädä tällaiseen tuttuuden-turvallisuuden ansaan. Totuus ei läheskään aina "tunnu" tutulta ja turvalliselta. Ja toisinpäin: jos joku asia "tuntuu tutulta ja turvalliselta", se ei ole vielä mikään tae siitä, että asia olisi totta.
Tämä ei liity mitenkään sinuun vaan tuli mieleen siitä, kun täällä on jokuset perustelleet vlopin hyvyyttä ja oikeutta sillä että se "tuntuu" hyvältä.
On harmillista, että tällaisella nimettömällä keskustelupalstalla kuka tahansa voi esiintyä kenenä tahansa. Emme voi tietää ihmisten taustoja, kun tänne ei tarvitse edes rekisteröityä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykologia ei auta mitään, jos ihminen on synninhädässä. Ja vaikka tälläkin palstalla asia on aikaisemmin kyseenalaistettu, moni ihminen tuntee synninhätää varsinkin sairastuessaan tai kuoleman lähestyessä.
Todellinen parannus ja synninpäästö on jotakin paljon suurempaa kuin pelkkä psykologinen tapahtuma. Raamatun mukaan taivaan enkelitkin iloitsevat yhdestäkin ihmisestä, joka katuu syntejään ja/tai palaa Isän kotiin.
Haluatko tarkasti tietää kaikkien ev.lut. kirkkoon kuuluvien (varmaan hyvin heterogeeninen porukka) uskonkäsityksistä vai pelkästään vl-uskovien?