Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)

Vierailija
27.01.2023 |

Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.

Kommentit (10127)

Vierailija
7121/10127 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis vl-liikkeessä ajatellaan, että ihminen on tehnyt parannuksen vain jos liittynyt vl-liikkeeseen.

EI AJATELLA NÄIN!

Mutta sehän ei ole raamatullinen ajatus, vaan raamatullinen ajatus on, että parannus luopumista syntielämästä 

JUURI NÄIN! Ja syntyy halu kilvoitella ja panna pois syntiä.

Mutta kun on saanut parannuksen armon, niin haluaa löytää seurakuntayhteyden. Se löytyy muiden samalla tavalla uskovien joukosta (eli mun mielestä se joukko löytyy Rauhanyhdistykseltä).

Sorry outo vastausmuoto, mutta laitoin capslockilla tuonne väliin kommenttini. 

Yt. Vl

Tuossahan se oppi juuri tökkää ja pahasti. Jos olen synninhädässä ja löydän synninpäästön rauhan katolisen kirkon papin välityksellä, niin silloin minulla on myös seurakuntayhteys ja samalla tavalla uskovien jouk

Juuri näin!

Vierailija
7122/10127 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"

Psykologia ei auta mitään, jos ihminen on synninhädässä. Ja vaikka tälläkin palstalla asia on aikaisemmin kyseenalaistettu, moni ihminen tuntee synninhätää varsinkin sairastuessaan tai kuoleman lähestyessä.

Todellinen parannus ja synninpäästö on jotakin paljon suurempaa kuin pelkkä psykologinen tapahtuma. Raamatun mukaan taivaan enkelitkin iloitsevat yhdestäkin ihmisestä, joka katuu syntejään ja/tai palaa Isän kotiin.

"

Kyllä kyllä, ja olen kuullut uskoon tulleiden ihmsten (ei vl) sanovan, että tuntuu kuin taivas laskeutuisi maan päälle. Tämä kokemus on siis myös vl-liikkeen ulkopuolella. Miksi se on niin vaikea hyväksyä, että Pyhä Henki voi tehdä työtä myös vl-liikkeen ulkopuolella? Miksi? Miksi vl voi sanoa kokevansa tunnonrauhaa ja se on totta mutta ei-vl ei voi sanoa ja se missään nimessä voi olla totta? Miksi liike pitää niin hanakasti kiinni täs

Noihin kysymyksiin minäkin haluaisin vastauksen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7123/10127 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä yhteisölläkin on vastuuta. Mitä enemmän yhteisöllä on valtaa yksilöihin, sitä enemmän sillä on vastuuta kollektiivisesti. Sitä vastuuta olisi voinut käyttää oikealla tavalla kiinnittämällä huomiota opetuksen painopisteisiin. Se olisi todennäköisesti jo estänyt tiettyjä asioita tapahtumasta niin kuin ke tapahtuivat.

Jokainen rikoksentekijä tietää tekevänsä väärin, ei sitä tarvitse hänelle erikseen sanoa. Hän ehkä toivoo vain, ettei jää kiinni. Jokainen terve ihminen ymmärtää, että pedofilia on väärin, silti sitä tapahtuu koko ajan yhteiskunnassamme. Ja pedofiili kantaa teostaan itse vastuun, sehän on selvää. Hän kärsii rangaistuksen siitä, mitä on tehnyt.

Tuo ei valitettavasti pidä paikkaansa. Pedofiileille on tyypillistä puolustaa ja oikeuttaa tekoaan monin tavoin. Se on meistä käsittämätöntä, mutta näin on. Olen työssäni tähän törmännyt. En nyt halua niitä selityksiä enempää avata,  mutta hyvin tyypillinen on,  että lapsihan itse halusi.  

Vierailija
7124/10127 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syyttömiäkin ihmisiä on istunut vankilassa, niin isot mittasuhteet asia aikoinaan sai. Toimittaja Jani Kaarto on kirjoittanut tapauksista ansiokkaan artikkelin. Valitettavasti artikkeli on nykyisin maksumuurin takana, mutta ennätin lukea sen, kun se oli vielä vapaasti luettavissa.

Korjaan: Kaaro, ei Kaarto

Vierailija
7125/10127 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis vl-liikkeessä ajatellaan, että ihminen on tehnyt parannuksen vain jos liittynyt vl-liikkeeseen.

EI AJATELLA NÄIN!

Mutta sehän ei ole raamatullinen ajatus, vaan raamatullinen ajatus on, että parannus luopumista syntielämästä 

Mutta kun on saanut parannuksen armon, niin haluaa löytää seurakuntayhteyden. Se löytyy muiden samalla tavalla uskovien joukosta (eli mun mielestä se joukko löytyy Rauhanyhdistykseltä).

Yt. Vl

Haluan selventää tätä nimimerkki VL:n kirjoittamaa ajatusta osittain, se ei varmaan aukene kaikille. 

Ensinnäkin: olit sitten vl, el, kirkkoon kuuluva niin yksin armosta = ihminen SAA parannuksen. Ei omien tekojensa kautta tai johdosta, ne eivät riitä mihinkään, parannukseen saati pelastukseen.

Parannuksen saaminen VL:ssa ei ole synonyymi rauhanyhdistykseen kuuluville. Se, että konkreettisesti liittyy rauhanyhdistykseen, on erillinen asia siellä käymisestä ja vl-opin mukaan parannuksen saamisesta.

Vanhoillislestadiolaiset uskovat, että kun ihminen uskoo evankeliumin omalle kohdalleen ja hänelle julistetaan synninpäästö Jeesuksen nimessä ja veressä (tuttavallisemmin voidaan puhua siunaamisesta), on ihminen saanut parannuksen.

Parannussaarnaa käytetään seuroissa, ja myös riitoja sovitaan evankeliumin avulla. Useissa perheissä iltarukouksen jälkeen lapset siunataan unille noin, tai aviopuolisot toisiaan. Parannusta saa kyllä jokainen olla tekemässä ihan joka päivä, oli VL tai ei, ja olipa käytäntö mikä hyvänsä.

Itse olen entinen vl. En näe ongelmaa siinä, että vl:ssa seurakuntaoppi on ekslusiivinen, mutta ymmärrän, miksi se tuntuu minusta loukkaavalta. Huomioitavaa on se, että vl:ssa kaikki ihmiset eivät tätä allekirjoita. 

Itse uskon nykyisin, että yksin usko ja Sanan mukaan eläminen riittää. Mutta siitä olen samaa mieltä, että kun ihminen saa omakohtaisen uskon, tulee halu ja tarve saada myös seurakuntayhteys. Se onkin tärkeää.

Vierailija
7126/10127 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumalan seurakunnan rajat eivät ole maantieteelliset, etniset tai kielelliset, vaan rajat kulkevat sydämestä sydämeen. Jumalan seurakunnan jäsenyys tunnetaan Hengen yhteytenä, yhteisenä uskona ja keskinäisenä rakkautena. Seurakunnan ykseys voi joutua myös koetukselle. Jo Uuden testamentin aikana poikkeavien opillisten näkemysten seurauksena oli rakkauden rikkoutuminen ja hajaannus (Gal. 1:69, 4:1619; 1. Joh. 4:16).

Minun mielestäni ylläolevaan perustuen voi olla vain yksi joukko, yksi uskovien perhe, jossa jäsenillä on SAMANLAINEN uskonkäsitys keskenään. 

Seurakunta on yksi ja pyhä. Ei Raamatun valossa voi olla monta erilaista pelastuvaa joukkoa, joissa on jokaisessa erilainen uskonkäsitys. Tai voi olla monta joukkoa, mutta se Pyhä Henki on vain yhdessä joukossa ja minä USKON, että tämä on se joukko. 

Tämähän on uskon asia. 

Vierailija
7127/10127 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinä et huomaa, kuinka me paastoamme? Etkö näe, kuinka me kuritamme itseämme?" Näen kyllä! Paastopäivänäkin te ajatte omia etujanne, te ahdistatte niitä, jotka raatavat puolestanne. [Jer. 14:12]

4 Riitaa ja katkeruutta teidän paastonne tuottaa, raakoja nyrkiniskuja. Te ette enää pidä sellaista paastoa, joka kantaa rukoukset taivaisiin.

5 Tuollaistako paastoa minä teiltä odotan, tuollaista itsenne kurittamisen päivää? Sitäkö, että te riiputatte päätänne kuin rannan ruoko, pukeudutte säkkivaatteeseen, makaatte maan tomussa, sitäkö te kutsutte paastoksi, Herran mielen mukaiseksi päiväksi?  [Neh. 9:1+]

6 Toisenlaista paastoa minä odotan: että vapautat syyttömät kahleista, irrotat ikeen hihnat ja vapautat sorretut, että murskaat kaikki ikeet,

7 murrat leipää nälkäiselle, avaat kotisi kodittomalle, vaatetat alastoman, kun hänet näet, etkä karttele apua tarvitsevaa veljeäsi. [Hes. 18:7Matt. 25:35,36]

8 Silloin sinun valosi puhkeaa näkyviin kuin aamunkoi ja hetkessä sinun haavasi kasvavat umpeen. Vanhurskaus itse kulkee sinun edelläsi ja Herran kirkkaus seuraa suojanasi. [Jes. 52:12]

9 Ja Herra vastaa, kun kutsut häntä, kun huudat apua, hän sanoo: "Tässä minä olen." Jos hävität sorron ikeen keskuudestasi ja lopetat sormella osoittelun ja pahat puheet,

10 jos annat nälkäiselle omastasi ja ravitset sen, joka kärsii puutetta, niin sinun pimeyteesi koittaa valo ja yön varjo muuttuu keskipäivän kirkkaudeksi.

-

Kristinusko ei ole oman oikeellisuuden julistamista. Se on ylhäältä tulevan rakkauden synnyttämää rakkaudellista asennetta muita ihmisiä kohtaan. Myötätuntoa, rakkauden tekoja, heikoimmista huolehtimista, totuudessa elämistä.

Vierailija
7128/10127 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt en ymmärrä. Käsittääkseni täällä monet näkevät suuria eroja vl-opissa omaan uskoonsa verrattuna. Minusta koko tämä keskustelu on lähes pelkästään sen sävyistä. Että mikä kaikki on väärin vl-uskossa. Ja nyt sitten ei olekaan eroja?

Se mitä vl-yhteisö ei ilmeisesti tosiaan ymmärrä, että kaikki muut kristityt nojaavat toivossaan samaan uskoon, että Kristus on kuollut ja ylösnoussut ja sovittanut heidänkin synnit. Vai pelastaako seurakuntaan uskominen ihmisen? Onko seurakunta kuollut ja kuolemallaan lunastanut ihmiskunnan? Ei tietenkään. 

Vierailija
7129/10127 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kristinusko ei ole oman oikeellisuuden julistamista". Olipa hyvin sanottu. 

Millä paikkakunnalla muuten toimii lestadiolaisten ruokajono tarvitseville?  Asunnottomien yömaja? 

Vierailija
7130/10127 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kristinusko ei ole oman oikeellisuuden julistamista". Olipa hyvin sanottu. 

Millä paikkakunnalla muuten toimii lestadiolaisten ruokajono tarvitseville?  Asunnottomien yömaja? 

Jos lukee Matteuksen evankeliumista viimeisen tuomion kuvauksen, siellä ei palkita ihmisiä opillisesti älykkäistä lausunnoista, ei meikkaamattomuudesta eikä ehkäisyopin noudattamisesta, ei ahkeruudesta käydä kirkossa/seuroissa, ei laajasta uskonnollisesta julkaisutoiminnasta, jne. Ketkä siellä luetaan oikeamielisten joukkoon? Ne, jotka ovat osoittaneet rakkautta heikoimmassa asemassa oleville, eli ovat aidosti eläneet rakastaen. Se on se, mitä ihmiseltä odotetaan. Tämän pitäisi todella puhutella myös vl-yhteisöä. 

'Tulkaa tänne, te Isäni siunaamat. Te saatte nyt periä valtakunnan, joka on ollut valmiina teitä varten maailman luomisesta asti. 35Minun oli nälkä, ja te annoitte minulle ruokaa. Minun oli jano, ja te annoitte minulle juotavaa. Minä olin koditon, ja te otitte minut luoksenne. 36Minä olin alasti, ja te vaatetitte minut. Minä olin sairas, ja te kävitte minua katsomassa. Minä olin vankilassa, ja te tulitte minun luokseni.'

Vierailija
7131/10127 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jumalan seurakunnan rajat eivät ole maantieteelliset, etniset tai kielelliset, vaan rajat kulkevat sydämestä sydämeen. Jumalan seurakunnan jäsenyys tunnetaan Hengen yhteytenä, yhteisenä uskona ja keskinäisenä rakkautena. Seurakunnan ykseys voi joutua myös koetukselle. Jo Uuden testamentin aikana poikkeavien opillisten näkemysten seurauksena oli rakkauden rikkoutuminen ja hajaannus (Gal. 1:69, 4:1619; 1. Joh. 4:16).

Minun mielestäni ylläolevaan perustuen voi olla vain yksi joukko, yksi uskovien perhe, jossa jäsenillä on SAMANLAINEN uskonkäsitys keskenään. 

Seurakunta on yksi ja pyhä. Ei Raamatun valossa voi olla monta erilaista pelastuvaa joukkoa, joissa on jokaisessa erilainen uskonkäsitys. Tai voi olla monta joukkoa, mutta se Pyhä Henki on vain yhdessä joukossa ja minä USKON, että tämä on se joukko. 

Tämähän on uskon asia. 

Niin, Paavalikin osoitti kirjeensä "kaikille Roomassa oleville Jumalalle rakkaille ja hänen kutsumilleen pyhille." Eli kaikille Rooman kristityille. Tokikaan vanhoillislestadiolaisuutta tai muitakaan vastaavia suuntauksia ei ollut, mutta esim. korinttilaiskirjeen mukaan erilaisia kuppikuntia kuitenkin.

Vierailija
7132/10127 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt en ymmärrä. Käsittääkseni täällä monet näkevät suuria eroja vl-opissa omaan uskoonsa verrattuna. Minusta koko tämä keskustelu on lähes pelkästään sen sävyistä. Että mikä kaikki on väärin vl-uskossa. Ja nyt sitten ei olekaan eroja?

Se mitä vl-yhteisö ei ilmeisesti tosiaan ymmärrä, että kaikki muut kristityt nojaavat toivossaan samaan uskoon, että Kristus on kuollut ja ylösnoussut ja sovittanut heidänkin synnit. Vai pelastaako seurakuntaan uskominen ihmisen? Onko seurakunta kuollut ja kuolemallaan lunastanut ihmiskunnan? Ei tietenkään. 

- - kaikki muut kristityt nojaavat toivossaan samaan uskoon - - Älä nyt naurata! Asia ei minulle kuulu mutta on pakko puuttua tähän. Missään ei ole niin paljon keskinäistä eripuraa kuin erilaisten kristillisten kirkkojen välillä. Edes katoliset j

Ja vl-liike on eripurainen kaikkien muiden kanssa. Mitä tarkoitin, jokaisen kristityn yksilöllinen toivo perustuu tismalleen samaan asiaan kuin vl-ihmisen toivo. Miten tämä voi olla niin epäselvää? Ei muiden kristittyjen toivo perustu Paavaliin uskomiseen, tai mihinkään maagisiin rituaaleihin tai siihen, että antaa kolehtiin rahaa sunnuntaina, ei. Se toivo perustuu muillakin Jeesuksen sovitustyöhön.

Vierailija
7133/10127 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin perustuu se käsitys, että vain vl:t pelastuvat? Ehkä se on se asia, mihin monet haluaisivat vastauksen. Ja toinen asia lienee se, miltä tuntuisi jos joku sanoisi että sinä et usko oikein ja et omista pelastavaa uskoa?

Tuomitsemisesta ja erilaisista tavoista uskoakin Raamattu puhuu meille.

Vl-opissa on kyllä paljon hyvää, näin sivusta, ja joka yhteisössä eri asiat tuppaa painottumaan, näinhän se on. Mutta on vl-opissa ristiriitaisuuksiakin. 

Vierailija
7134/10127 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- - kaikki muut kristityt nojaavat toivossaan samaan uskoon - - Älä nyt naurata! Asia ei minulle kuulu mutta on pakko puuttua tähän. Missään ei ole niin paljon keskinäistä eripuraa kuin erilaisten

Minä olin se, joka kirjoitti Paavalin kirjeistä. Tarkoituksena oli tukea Raamattuun nojaten ajatusta, jonka paremmin ilmaiset viesteissäsi. :)

Vierailija
7135/10127 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä keskustelussa on erittäin hyvää pohdintaa ja mielenkiintoiseksi tämän tekee Raamatun ottaminen mukaan keskustelujen tukipilariksi. Siitä pisteet, koska sieltähän meidän kaikkien pitäisi ammentaa perusteet uskollemme ja sille, miten elämme.

En pidä vanhoillislestadiolaisuuden virallisesta opista, jonka mukaan vain tuolla tavoin uskova (ei siis vain VL, vaan heidän laillaan uskova - tästä löytyy jonkun puhujan haastattelu, häntä koskeva artikkeli tms., missä hän kertoo näin) on taivaskelpoinen. En valitettavasti muista puhujan nimeä, mutta etsimällä varmasti löytyy, voin itsekin koettaa etsiä.

Kuitenkin muistuttaisin kaikkia siitä, että meitä varoitetaan olemaan tuomitsematta. Meitä kaikkia. Tämä niin vl-yhteisöön kuuluville kuin kaikille muillekin. Toki epäkohdista voi mielestäni puolin ja toisin keskustella, samoin Raamatusta ja vaikkapa sen tulkinnasta eri seurakunnissa. Mutta kenenkään uskoahan ei voi kieltää, kuitenkaan, vaikka voi todeta että Jumalan Sana ei näin opeta. Tässä nähdäänkin kuinka tärkeää sen lukeminen oikeasti on, jotta todella tietäisimme, mitä siellä oikeasti lukee ja osaisimme varoa eksytyksiä.

Vierailija
7136/10127 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs pitäisi sanoa esikoislestadiolaisista? Rauhansanalaisista? Siis lestadiolaisuuden eri haaroista. Ovatko he vanhoillislestadiolaisten mielestä saman sateenvarjon alla ns " oikeassa uskossa"? Vai "väärinkö" hekin uskovat? 

Vierailija
7137/10127 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EI AJATELLA NÄIN!

Yt. Vl

Haluan selventää tätä nimimerkki VL:n kirjoittamaa ajatusta osittain, se ei varmaan aukene kaikille. 

Ensinnäkin: olit sitten vl, el, kirkkoon kuuluva niin yksin armosta = ihminen SAA parannuksen. 

Miten niin ihminen saa parannuksen? Sehän pitää tehdä. ("Tehkää parannus")

Ja minusta tuo seurakuntayhteys ja sen merkitys on ymmärretty vähän erikoisesti, jos ja kun se on vaan sitä että pysytään omassa poterossa ja pyöritellään siellä keskenään omia opetuksia. " Mitä te siitä saatte että rakastatte vain omianne/niitä jotka teitä rakastavat? Pakanatkin tekevät niin". Jotenkin tähän tyyliin sanotaan Kirjassa.

Minua puhutteleva seurakuntayhteys olisi vahvasti ulospäin avautuvaa. Poteroituminen ei puhuttele ollenkaan.

Vierailija
7138/10127 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kuitenkin muistuttaisin kaikkia siitä, että meitä varoitetaan olemaan tuomitsematta. Meitä kaikkia. Tämä niin vl-yhteisöön kuuluville kuin kaikille muillekin. Toki epäkohdista voi mielestäni puolin ja toisin keskustella, samoin Raamatusta ja vaikkapa sen tulkinnasta eri seurakunnissa. Mutta kenenkään uskoahan ei voi kieltää"

Kyllä vlliike ainakin voi ihan kevyesti kieltää kaikkien muiden kristittyjen uskon. Tai siis oikeastaanhan muita kristittyjä ei siis edes ole kuin he.

Vierailija
7139/10127 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs pitäisi sanoa esikoislestadiolaisista? Rauhansanalaisista? Siis lestadiolaisuuden eri haaroista. Ovatko he vanhoillislestadiolaisten mielestä saman sateenvarjon alla ns " oikeassa uskossa"? Vai "väärinkö" hekin uskovat? 

Ainakin esikoislestadiolaiset (reilut 30 000) ovat omasta mielestään ainoita oikeita uskovaisia maailmassa. Muista en tiedä.

Vierailija
7140/10127 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin esikoiset uskovat olevansa ainoita oikeita uskovaisia maailmassa. Muista en tiedä.

Ketju on lukittu.