Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Vierailija kirjoitti:
Vilpittömästi kysyn oletteko joskus miettineet miksi juuri vl-uskon perusteita niin kovasti kyseenalaistetaan?
Ainakaan tällä palstalla en ole tässä mittakaavassa nähnyt muita vakaumuksia ruodittavan.
Me yritämme toki vastailla kun uskomme perusteita kysytään (ja usein on ihan väärää tietoa liikkeellä, läheskään kaikkea ei jaksa oikaista). Eikö jokainen usko juuri siten, mitä pitää oikeana? Miksi meidän uskoamme kaivellaan? Emme me mielestäni kaivele muiden vakaumuksia.
Onko syynä kuitenkin epäilys siitä, josko sittenkin elävä usko on juuri se, jota meidän seuroissa julistetaan?
Minä henkilökohtaisesti olisin vain onnellinen, jos olenkin ollut väärässä uskossani ja kaikki ihmiset pääsisivät Taivaaseen.
Uskossa elän, Herraan luotan - kotihin minut noudetaan
Tervetuloa seuroihin ja kuulolle kesäseuraradio.fi <3
Yt. Vl
Vanhoillislestadiolaisia on Suomessa n. 100 000 henkilöä. Se on paljon enemmän kuin esimerkiksi ortodoksien, katolisten yms määrä Suomessa. Tottakai silloin liikkeeseen kohdistuu kyseenalaistamista, kun on niin isosta väkimäärästä kyse. Kyseenalaistetaanhan ev.lut.kirkkoakin, kun siihen kuuluu iso osa suomalaisista.
Minusta vl-yhteisössä on paljon hyvää. Sekin on ok, että liikkeellä on oma oppinsa. Sille olen kuitenkin todella allerginen, että joku joukko määrittää pelastuksen löytyvän tiukasti vain oman väkensä joukosta. Tässä asiassa vl-oppi on ehdoton ja siksi suhtaudun tuohon kielteisesti. Ei ole kristityn tehtävä rajata pelastusta pois toisilta.
Täältä on taas poistunut kriittisiä viestejä. Kuka kurja niitä poistelee? En arvosta tuollaista toimintaa. Jos täällä julistaa, että "minäpä pelastun ja te ette", niin saa kyllä varautua siihen, että joku on tästä jyrkästikin eri mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis vl-liikkeessä ajatellaan, että ihminen on tehnyt parannuksen vain jos liittynyt vl-liikkeeseen.
EI AJATELLA NÄIN!
Mutta sehän ei ole raamatullinen ajatus, vaan raamatullinen ajatus on, että parannus luopumista syntielämästä
JUURI NÄIN! Ja syntyy halu kilvoitella ja panna pois syntiä.
Mutta kun on saanut parannuksen armon, niin haluaa löytää seurakuntayhteyden. Se löytyy muiden samalla tavalla uskovien joukosta (eli mun mielestä se joukko löytyy Rauhanyhdistykseltä).
Sorry outo vastausmuoto, mutta laitoin capslockilla tuonne väliin kommenttini.
Yt. Vl
Tuossahan se oppi juuri tökkää ja pahasti. Jos olen synninhädässä ja löydän synninpäästön rauhan katolisen kirkon papin välityksellä, niin silloin minulla on myös seurakuntayhteys ja samalla tavalla uskovien joukko.
Kiitos tästä, samaa mieltä. Ja tuo pappi voi toki olla myös evlutpappi tai ortodoksi, sitä varmaan tarkoititkin.
Vierailija kirjoitti:
Jumalan seurakunnan rajat eivät ole maantieteelliset, etniset tai kielelliset, vaan rajat kulkevat sydämestä sydämeen. Jumalan seurakunnan jäsenyys tunnetaan Hengen yhteytenä, yhteisenä uskona ja keskinäisenä rakkautena. Seurakunnan ykseys voi joutua myös koetukselle. Jo Uuden testamentin aikana poikkeavien opillisten näkemysten seurauksena oli rakkauden rikkoutuminen ja hajaannus (Gal. 1:69, 4:1619; 1. Joh. 4:16).
Minun mielestäni ylläolevaan perustuen voi olla vain yksi joukko, yksi uskovien perhe, jossa jäsenillä on SAMANLAINEN uskonkäsitys keskenään.
Seurakunta on yksi ja pyhä. Ei Raamatun valossa voi olla monta erilaista pelastuvaa joukkoa, joissa on jokaisessa erilainen uskonkäsitys. Tai voi olla monta joukkoa, mutta se Pyhä Henki on vain yhdessä joukossa ja minä USKON, että tämä on se joukko.
Tämähän on uskon asia.
Yhtä lailla minä voisin sanoa samoin, että uskon oman seurakuntani olevan oikeassa. Niin kuin omalta osaltani uskonkin, mutta samaan aikaan pidän täysin oikeana, että kuka ihminen missä vain uskonnossa uskoo _Jumalan silmissä_ oikein, on ihan yhtä lailla uskovainen kuin minäkin. Näin minun uskontoni opettaa ja näin sanoo myös Raamattu. Ja en siis ole lestadiolainen.
Minulla on sellainen hassu tunne, että vl-liike on samanaikaisesti sekä oikeassa että väärässä. Ajattelen jotenkin niin, että vl-liike julistaa oppia, joka vaatii ihmiseltä arvosanaa 9 elämästä. Ihanne on korkealla ja raamatun mukainen. Mutta samanaikaisesti ajattelen, että Jumala pelastaa myös ne, jotka suoriutuvat elämästä vain arvosanalla 5.
Jeesuskin käytti vertauksia, joita kukaan ei ota kirjaimellisesti; 'Jos taas oikea kätesi johdattaa sinut ansaan, hakkaa se irti ja heitä se pois. Onhan parempi menettää yksi jäsen kuin joutua kokonaisena helvettiin.' Edes vl-liike ei opeta, että käsi pitäisi amputoida pelastuakseen. Tämä on vain se äärimmäinen kuva, millä Jeesus toi ilmi miten paljon syntiä pitää vastustaa.
Vl-liike tavallaan opettaa jyrkästi, että pelastuksen ehto on, jos kykenee äärimmäisen tarkasti Jumalan mielen mukaiseen elämään, henkisesti pitäisi amputoida se käsi. Ja totta, tavallaan kristityn siihen pitäisi pyrkiä elämässään. Mutta en osaa ajatella niin, että se olisi aidosti pelastuksen ehto. Ihmiset syntyy niin eri tilanteisiin, elämänkokemukset, ympäristö vaikuttaa ihmisen kykyyn suhtautua asioihin ja ymmärtää asioita, kaikkeen ei voi vaikuttaa. Jumala näkee jokaisen elämän kohtalon ja ymmärryksen tason ja antaa sen mukaan oikeudenmukaisen tuomion.
Tässähän se sanotaan Jeesuksen vertauksessakin, joilla on ymmärrystä/tietoa enemmän, niiltä vaaditaan enemmän. Vastaavasti, joilla ei ole, niiltä myös vaaditaan vähemmän. Tämä on sitä oikeudenmukaisuutta.
'Niiltä, joille on annettu paljon, myös odotetaan paljon. Niiltä, joilla on suuri vastuu, vaaditaan tavallista enemmän.'
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kristinusko ei ole oman oikeellisuuden julistamista". Olipa hyvin sanottu.
Millä paikkakunnalla muuten toimii lestadiolaisten ruokajono tarvitseville? Asunnottomien yömaja?
Anyone?
Varmaan monet vl-perheet lahjoittaa rahaa keräyksiin, mutta yhteisöllä ei taida olla mitään ulkopuolisille suunnattua avustuksen muotoa. Mikä olisi ihan paikallaan kyllä, eihän ole kyse taloudellisesti köyhästä yhteisöstä. Varmaan myös Afrikassa asuvia vl-ihmisiä autetaan monin tavoin. Mutta kristinuskoon sisältyy se ajatus, että kaikkia vähäosaisia tulisi auttaa, ei vain omaa porukkaa. Rikollisjärjestötkin auttavat omiaan, se ei varsinaisesti vielä täytä sitä, mitä kristinusko opettaa. Koska kaikki ihmiset on luojan luomia. Ensimmäisinä vuosisatoina kristityt huolehtivat orvoiksi jääneistä, sairaista, ihmisistä, joilla ei ollut mitään. Siihen aikaan ei tietysti ollut sosiaaliturvaa, mutta noin toimimalla he myös saivat laajasti ihmisten kunnioituksen ja herättivät mielenkiinnon, tätä arvellaan yhdeksi syyksi, miksi kristinusko levisi niin laajalle, jos mietitään hengellisen syyn lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä paikkakunnalla muuten toimii lestadiolaisten ruokajono tarvitseville? Asunnottomien yömaja?
Anyone?
Käsittääkseni tällaista toimintaa ei ole, mutta he tekevät rauhanyhdistysten sisällä diakoniatyötä ja tukevat vaikeissa tilanteissa olevia sisaria ja veljiä myös ruoka-avun keinoin.
Tästä tuli muuten "ahaa"-elämys. Ei ruoka-avusta, vaan ylipäätään siitä, että vl-liike on melko sisäänpäin kääntynyt. Monet seurakunnat näkyvät tavallisessa arjessa jollakin tapaa tekemällä yhteistyötä eri tahojen, kuten päiväkotien, koulujen, vanhainkotien ja sen sellaisten kanssa. On ruokakassien jakoa ja muuta.
Ennakkoluuloja on, ja tulee varmasti aina olemaan ihan kaikkia uskonyhteisöjä kohtaan jossain määrin. Minusta on hienoa, että vl-yhteisökin on hieman alkanut avautua ja suviseurojen aikaan on mukavia artikkeleita perheistä, jotka suviseuroihin matkaavat. Mutta ehkä jonkinlaista ovien raottamista pitäisi muutenkin tehdä, niin enimmät ennakkoluulot hälvenisivät. Se on ihan totta, että väärää tietoa on paljon, mutta toki niitä on myös koskien helluntailaisuus, baptisteja,... Tai katolisia, ortodokseja ja niin edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anyone?
Varmaan monet vl-perheet lahjoittaa rahaa keräyksiin, mutta yhteisöllä ei taida olla mitään ulkopuolisille suunnattua avustuksen muotoa. Mikä olisi ihan paikallaan kyllä, eihän ole kyse taloudellisesti köyhästä yhteisöstä. Varmaan myös Afrikassa asuvia vl-ihmisiä autetaan monin tavoin. Mutta kristinuskoon sisältyy se ajatus, että kaikkia vähäosaisia tulisi auttaa, ei vain omaa porukkaa. Rikollisjärjestötkin auttavat omiaan, se ei varsinaisesti vielä täytä sitä, mitä kristinusko opettaa. Koska kaikki ihmiset on luojan luomia.
Nimenomaan, kun vlliike kerran omien sanojensa mukaan on se ainoa paikka maailmassa jossa on pyhä henki niin ihmeen mustasukkaisesti tämä porukka pitää siitä hengestä kiinni. Ettei vaan hengen pihaustakaan pääsisi pihahtamaan ulkopuolisille, maailmallisille ihmisille. Tiukasti pysytellään vaan omassa porukassa, kaikki muut ovat kuin jotain kartettavia ruttotautisia.
"Tehkää hyvää niille jotka teitä vihaavat" kuuluu Raamatun ohje ja olisikin mahtava nähdä liikkeen yhteisöllinen joukkovoima valjastettuna johonkin ulkopuolelle suuntautuvaan toimintaan/hyvän tekemiseen. Tämä kertoisi, että tällä sakilla tosiaan on jotain sellaista ihan poikkeuksellista mitä kannattaa muidenkin tavoitella. Nykyinen sisäänpäinkääntyneisyys on vaan niin hengetöntä ja pystyynkuollutta.
Vl liike perustelee omaa oikeellisuuttaan usein tällä kohdalla:
"Rauhaa teille, sanoi Jeesus uudelleen. Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minä teidät. Näin sanottuaan hän henkäisi heitä kohti ja sanoi: Ottakaa Pyhä Henki. Jos päästätte jonkun synneistään, hän saa ne anteeksi, mutta jos ette, hän ei saa niitä anteeksi."
Tässä tulkinnassa on vain muutamia ongelmia. Ensinnäkin tämä kohta kertoo ensimmäisistä kristityistä, joille annettiin Pyhä Henki ja "hengen valtuudet". Ei ollut olemassa ylös kirjoitettua sanomaa uuden testamentin muodossa, ei ollut kristillisiä kirkkoja ja yhteisöjä, ei ollut mitään muuta kuin Jeesuksen täyttämä lupaus lunastuksesta ja pieni joukko Jeesukseen uskovia, jotka tiesivät Jeesuksesta. Ei ollut tapahtunut laajaa Pyhän Hengen vuodatusta, vaan tämä tapahtui vasta kun opetuslapset lähtivät levittämään sanomaa.
Vl-liike ei ota huomioon, että Jeesuksen sanoista alkaen, kristinusko ja Pyhän Hengen työ on levinnyt kaikkialle maailmaan, joka kolkkaan. Vl-liike väittää tietävänsä, että Pyhä Henki on historian saatossa ollut vain pienen ryhmän keskellä kerrallaan. Ongelma kuitenkin on, että tälle teorialle ei ole mitään todisteita, ei edes raamattuun vedoten. Sen sijaan kristinuskon leviämisestä todistaa se, että kristillisiä kirkkoja on joka puolella maailmaa, eikö tämä ole Pyhän Hengen työ? Ja mikä tärkeintä, voiko joku varmuudella sanoa, ettei se ole Pyhän Hengen vaikutusta? Millä perusteella?
Hyviä tekstejä edellä. Näkispä tosiaan sen päivän, että vlliike jollain tavalla auttaisi muita apua tarvitsevia kuin omiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vilpittömästi kysyn oletteko joskus miettineet miksi juuri vl-uskon perusteita niin kovasti kyseenalaistetaan?
Ainakaan tällä palstalla en ole tässä mittakaavassa nähnyt muita vakaumuksia ruodittavan.
Me yritämme toki vastailla kun uskomme perusteita kysytään (ja usein on ihan väärää tietoa liikkeellä, läheskään kaikkea ei jaksa oikaista). Eikö jokainen usko juuri siten, mitä pitää oikeana? Miksi meidän uskoamme kaivellaan? Emme me mielestäni kaivele muiden vakaumuksia.
Onko syynä kuitenkin epäilys siitä, josko sittenkin elävä usko on juuri se, jota meidän seuroissa julistetaan?
Minä henkilökohtaisesti olisin vain onnellinen, jos olenkin ollut väärässä uskossani ja kaikki ihmiset pääsisivät Taivaaseen.
Uskossa elän, Herraan luotan - kotihin minut noudetaan
Tervetuloa seuroihin ja kuulolle kesäseuraradio.fi &l
Minusta nämä ovat kaksi eri asiaa:
1. Liikkeeseen kuuluvat kertovat, että tämä vakaumus on ainoa oikea ja siinä on hyvä elää. Liike virallisesti toteaa, että pelastus löytyy vain heidän joukostaan.
2. Liikkeeseen kuuluvat kertovat, että tämä vakaumus on juuri heidän omalla kohdallaan se oikeimman tuntuinen ja siinä on hyvä elää. Liike virallisesti toteaa, että pelastus löytyy ainakin heidän joukostaan.
Näissä on jo iso ero, miten asiaan suhtaudutaan. Lestadiolaisuudessa ei olisi mielestäni mitään ongelmaa, jos suhtautumistapa olisi jälkimmäinen. Valitettavasti se on tuo ensimmäinen. Sillä ei ole merkitystä, jos yksittäinen lestadiolainen ajattelee tavalla 2, jos virallinen oppi on kohdan 1 mukainen.
Se hyvä olo tulee tietysti raamatun sanomasta, ei vl-liikkeestä. Samaa hyvää oloa kokee muutkin kristityt.
Ensin sanotaan, ettei tuntemuksiin voi luottaa ja heti perään kun oma tuntemus on se, että tässä yhteisössä on oikea usko. Muiden tuntemuksilla ei oikeastaan ole väliä, vain oma kokemus voi olla aito. Tämä sen kaltaista "älyllistä" kikkailua, että oksat pois. Ei kestä kyllä älyllistä tarkastelua.
Vierailija kirjoitti:
Hyviä tekstejä edellä. Näkispä tosiaan sen päivän, että vlliike jollain tavalla auttaisi muita apua tarvitsevia kuin omiaan.
Kylläpä kirjoitat kovaa tekstiä, mutta varmaan haluat seistä sanojesi takana. Tuskinpa minuakaan tunnet etkä siis voi tietää, mitä elämässäni teen. Kuitenkin sinä kirjoitit niin kuin kirjoitit.
Mitä Raamatussa sanotaan hyvän tekemisestä?
Vuorisaarnassa Jeesus itse opettaa näin:
Varokaa harjoittamasta hurskauttanne ihmisten edessä sitä varten, että he katselisivat teitä, muuten ette saa palkkaa Isältänne, joka on taivaissa. Kun siis annat almuja, älä soitata torvea edelläsi, niin kuin tekopyhät tekevät synagogissa ja kaduilla, jotta ihmiset ylistäisivät heitä. Totisesti minä sanon teille: he ovat jo palkkansa saaneet. Kun sinä annat almun, älköön vasen kätesi tietäkö, mitä oikea kätesi tekee, jotta almusi pysyisi salassa. Isäsi, joka salassa näkee, palkitsee sinut.
Kun rukoilette, älkää olko niin kuin tekopyhät. He asettuvat mielellään rukoilemaan synagogiin ja katujen kulmiin, jotta ihmiset näkisivät heidät. Totisesti minä sanon teille: he ovat jo palkkansa saaneet. Mutta kun sinä rukoilet, mene kammioosi, sulje ovesi ja rukoile Isääsi, joka on salassa. Isäsi, joka salassa näkee, palkitsee sinut. (Matt. 6: 1-6)
Kun Jeesus oli lopettanut puheensa, kansanjoukot olivat hämmästyksissään hänen opetuksestaan. Hän opetti niin kuin se, jolle on annettu valta, ei niin kuin lainopettajat. (Matt. 7: 29)
Ei tuolla raamatun kohdalla voi kyllä perustella sitä, että jättää auttamatta heikoimpia ihmisiä. Muuten kaikki avustusjärjestötkin olisi vain hurskastelun. Ei. Se tarkoittaa sitä, että autetaan kunnioittavalla asenteella ja hienovaraisesti, ei ylhäältä päin vaan rinnalle asettumalla.
"Sitten kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: Tulkaa tänne, te Isäni siunaamat. Te saatte nyt periä valtakunnan, joka on ollut valmiina teitä varten maailman luomisesta asti. Minun oli nälkä, ja te annoitte minulle ruokaa. Minun oli jano, ja te annoitte minulle juotavaa. Minä olin koditon, ja te otitte minut luoksenne. Minä olin alasti, ja te vaatetitte minut. Minä olin sairas, ja te kävitte minua katsomassa. Minä olin vankilassa, ja te tulitte minun luokseni.
Siihen oikeamieliset vastaavat: Herra, milloin me muka näimme sinut nälissäsi ja annoimme sinulle ruokaa? Milloin näimme sinut janoissasi ja annoimme sinulle juotavaa? Milloin näimme sinut vieraana ja otimme sinut luoksemme? Milloin näimme sinut alastomana ja annoimme sinulle vaatteet? Milloin näimme sinut sairaana tai vankilassa ja tulimme luoksesi?
Kuningas vastaa heille: Minä vakuutan teille: sen, minkä te teitte yhdelle näistä huono-osaisista veljistäni ja sisaristani, te teitte minulle.
Sitten hän sanoo vasemmalla puolellaan oleville: Menkää pois luotani, te kirotut! Menkää ikuiseen tuleen, joka on sytytetty Paholaiselle ja hänen enkeleilleen. Te ette antaneet minulle syötävää, vaikka minulla oli nälkä. Ette antaneet minulle juotavaa, vaikka minulla oli jano. Ette ottaneet minua luoksenne, vaikka olin koditon. Ette antaneet minulle vaatteita, vaikka olin alaston. Ette huolehtineet minusta, vaikka olin sairas ja vankilassa.
Silloin hekin sanovat: Herra, milloin muka näimme sinut nälissäsi tai janoissasi tai kodittomana tai alastomana tai sairaana tai vankilassa, emmekä auttaneet sinua? Siihen kuningas vastaa: Minä vakuutan teille: sen, minkä te jätitte tekemättä yhdellekin näistä pienimmistä, te jätitte tekemättä minulle.
Niin he lähtevät kärsimään ikuista rangaistusta, mutta oikeamieliset lähtevät ikuiseen elämään."
Ottaako vl-liike tämän kohdan yhtä kirjaimellisesti kuin muut raamatun kohdat, joilla perustellaan oman tulkinnan oikeellisuutta? Jos ottaa niin miltä näyttää tilanne viimeisen tuomion valossa? Palkitaanko ihminen vl-yhteisön jäsenyydestä, miten on? Onko merkki oikeamielisyydestä vl-liikkeen jäsenyys vai ehkä sittenkin aito rakkaus muita ihmisiä kohtaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä kirjoitat kovaa tekstiä, mutta varmaan haluat seistä sanojesi takana. Tuskinpa minuakaan tunnet etkä siis voi tietää, mitä elämässäni teen. Kuitenkin sinä kirjoitit niin kuin kirjoitit.
Varokaa harjoittamasta hurskauttanne ihmisten edessä sitä varten, että he katselisivat teitä, muuten ette saa palkkaa Isältänne, joka on taivaissa. Kun siis annat almuja, älä soitata torvea edelläsi, niin kuin tekopyhät tekevät synagogissa ja kaduilla, jotta ihmiset ylistäisivät heitä. Totisesti minä sanon teille: he ovat jo palkkansa saaneet. Kun sinä annat almun, älköön vasen kätesi tietäkö, mitä oikea kätesi tekee, jotta almu
Käänsit kummasti keskustelun ja asian itseesi vaikka kyse ei ole yksittäisistä ihmisistä vaan vlliikkeen kokonaiskuvasta. Niin iso joukko kuin vl pystyisi "ihmeisiin" jos liikkeen yleismeininki olisi toisenlainen. Eli se on johdollinen asia. -eri-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varokaa harjoittamasta hurskauttanne ihmisten edessä sitä varten, että he katselisivat teitä, muuten ette saa palkkaa Isältänne, joka on taivaissa. Kun siis annat almuja, älä soitata torvea edelläsi, niin kuin tekopyhät tekevät synagogissa ja kaduilla, jotta ihmiset ylistäisivät heitä. Totisesti minä sanon teille: he ovat jo palkkansa saaneet. Kun sinä annat almun, älköön vasen kät
Yläkanttiinkin arvioiden vl-lestadiolaisia on alle 2 % Suomen väestöstä. Mikä on se ihme, jota heiltä odotat? Entäs ne 98 % ?
Ei kyse ole siitä, mikä määrä ihmisiä joissain yhteisöissä on tai minkä verran yhteisöllä on omaisuuttaan. Kyse on asennoitumisesta ja halusta tehdä oikein. Jokainen voi antaa myös vähästään. Vl-liike voisi tehdä yhteisönä pienimuotoista auttamistyötä, ei olisi isokaan ponnistus kun katsoo miten suviseurat, toimitalot rakennetaan tuosta vaan, laaja julkaisutoiminta jne.
Siis hekö ovatkin niitä ainoita oikeita? Eihän tälle voi kuin nauraa.