Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan Oliver joutunut taas sairaalaan, kun ei ole youtube videoita tullut?
Tuskin. Kesä on varmaan aika kiireistä aikaa kuvausten osalta, häitä ja muita juhlia joten taitaa olla vain työkiireitä. Viikonloput menee kuvatessa ja viikot editoidessa. Instastoorissa oli viime viikolla kuva kun olivat rakenneultrassa ja siinä luki että seuraavalta videolta selviää onko tyttö vai poika tulossa, joten eiköhän uusi video tule kun kerkeää editoida.
Juurihan se videossa valitti, että tyhjää on runsaasti kesällä kalenterissa. On oikeasti melkoinen teko, jos joku onnistuu videokuvauksesta saamaan oikean, perheen elättävän toimeentulon ilman alan koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää. Kyllä tuossa on jaksaminen ennen pitkää koetuksella.
Jatkuvaa raskaanaoloa, rakenneultraa, neuvolaa, synnytyksestä toipumista, yövalvomista, sairaan lapsen lääkäriin kuskaamista parikymppisestä reilu nelikymppiseksi.
Oma, vapaaehtoinen valinta.
Vierailija kirjoitti:
Jatkuvaa raskaanaoloa, rakenneultraa, neuvolaa, synnytyksestä toipumista, yövalvomista, sairaan lapsen lääkäriin kuskaamista parikymppisestä reilu nelikymppiseksi.
Minä ajattelisin, että isoin haaste ei ole edes se toistuva raskaana oleminen, synnytykset ja vauvavuosi. Vaan se, että tuohon päälle on ne isommatkin lapset ja heidän huolellinen hoitamisensa. Minulla oli ainoan lapsen raskaus tosi vaikea, olin sairas raskausviikolta 4 asti. Vaikeudet terveyteni kohdalla eivät loppuneet synnytykseenkään. Ainokaisen kohdalla tuo oli kuitenkin jossain määrin inhimillistä: raskausaikana saatoin nukkua päiväunet miten halusin, sairauslomalla sain oikeasti levätä ja lapsen synnyttyä oli joskus sitä vapaata päiväuniaikaan. Jos taas lapsia olisi enemmänkin, niin en olisi voinut nukkua miten vain raskausaikana, sairausloma olisi mennyt vähintään osittain isompia lapsia hoitaessa ja päiväunet jäisi nukkumatta vauvan synnyttyä, kun isommat lapset eivät enää itse päikkäreitä nuku.
Minulla ei ole mitään sitä vastaan, jos joku väestöryhmä ei halua käyttää ehkäisyä ja haluaa ottaa vastaan kaikki lapset. Sitä en kuitenkaan ymmärrä, jos se tehdään vanhemman/vanhempien terveyden kustannuksella eli tilanteissa, joissa jaksaminen on jo valmiiksi koetuksella. Aika monen perheen realiteetti on se, että toisella/molemmilla vanhemmista on jotakin sairautta tai sitten joku lapsista sairastaa niin vaikeasti, että sairastaminen ja siihen liittyvät toimenpiteet haukkaavat ison osan vanhempien jaksamisesta ja ajasta.
Miten noista Eevan silmistä jaksetaan edelleen jauhaa tuolla uusimman videon kommenteissa. Hyvin Eeva vastannut siihen kun joku kommentoi, että näyttää kipeiltä että pitäiskö niihin laittaa jotain rasvaa 😅 Joillakin nyt sattuu olemaan geneettisesti tummemmat silmänaluset, vaikka kuin nukkuisi 12h yössä. Ei välttämättä enää tunnu missään jos on ala-asteelta asti saanut haukkuja omasta ulkonäöstä, mutta ei mun mielestä oo kovin kohteliasta kommentoida toiselle noin, vaikka olisikin huolissaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä monet pilkkaa. Onhan se naurettavaa, että lapsia tehdään solkenaan.
Mitä naurettavaa siinä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että nykyään saa itse päättää lapsiluvun ja jos on niin friikki ettei sitä itse päätä, niin saa nauraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että nykyään saa itse päättää lapsiluvun ja jos on niin friikki ettei sitä itse päätä, niin saa nauraa.
Saahan sitä nauraa, jos se sinulle aitoa iloa tuottaa. Toiset saavat ilonsa jostain muusta.
"Minulla ei ole mitään sitä vastaan, jos joku väestöryhmä ei halua käyttää ehkäisyä ja haluaa ottaa vastaan kaikki lapset. Sitä en kuitenkaan ymmärrä, jos se tehdään vanhemman/vanhempien terveyden kustannuksella eli tilanteissa, joissa jaksaminen on jo valmiiksi koetuksella"
- niin on päiväs kuin on voimassa ja vanhempien erityisesti äitien jaksaminen hengellistetään.
On syntiä miettiä elämään helpotusta.
Miksi kaikki on aina niin huolissaan siitä, että saako Eeva omaa aikaa? Miksi kukaan ei oo koskaan huolissaan Ollen oman ajan puutteesta? Kyllä mieskin tarvii omaa aikaa, molemmat tasapuolisesti.
Vaikka Eeva onkin hiljaisempi persoona, se ei tarkoita etteikö hän osaisi pitää huolta omista tarpeista ja oikeuksista. Jotenkin ärsyttää että meidän hiljaisten ja ujompien naisten ajatellaan olevan miesten tossun alla. Heillä vaikuttaa olevan oikein tasavertainen ja toisia kunnioittava parisuhde.
Tuli vaan tämä mieleen kun joku kommentoi taas heidän videoon, että saahan Eeva välillä omaa aikaa.
Laittaisi meikkivoidetta silmien ympärille.
Onko muuten lestadiolaispariskunnilla lapsettomuutta? Tiedän, että hedelmöityshoidot ovat sallittuja. Entä miten suhtaudutaan, jos joku pariskunta on kokonaan lapseton? Puhutaanko asiasta läheisten kanssa?
Yritän uudelleen. Viisikymmentä vuotta sitten, jos nainen lakkasi varpaankynnet, saattoi joutua hoitokokoukseen vaikka keskellä yötä. Voisiko lestadiolaisuudessa sallia perhesuunnittelu ja ehkäisy viidenkymmenen vuoden kuluttua?
Vierailija kirjoitti:
Yritän uudelleen. Viisikymmentä vuotta sitten, jos nainen lakkasi varpaankynnet, saattoi joutua hoitokokoukseen vaikka keskellä yötä. Voisiko lestadiolaisuudessa sallia perhesuunnittelu ja ehkäisy viidenkymmenen vuoden kuluttua?
En usko, että liikkeen virallinen johto koskaan sallisi ehkäisyä. Ehkäisyn salliminen tarkoittaisi sitä, että myönnettäisiin aiemman käytännön olleen väärä. Sen sijaan epäilen, että käy sama kuin ev. lut. kirkossa tasa-arvoisen avioliittolain suhteen: osa ryhtyy itse toimiin, kun kirkko ei saa tehtyä asiassa enemmistön toivomaa päätöstä. Eli oma arvioni on, että osa lestadiolaisista päättää itse ehkäisystä ja viis veisaa siitä, mitä liikkeen virallinen oppi sanoo. Näiden perheiden kohdalla epäilen, että lapsiluku on silti yhä suurempi, kuin keskivertolapsiperheissä, joissa on n. 2 lasta.
Ja onhan tätä muutosta tapahtunut jo nyt. Omassa lapsuudessani lestadiolaisperheissä oli usein +10 lasta, nykyisin monessa lestadiolaisperheessä lapsiluku on pienempi. Tuskin kaikkien kohdalla on kyse sekundaarisesta lapsettomuudesta, vaan perhekoon pienentyminen on tietoinen päätös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että liikkeen virallinen johto koskaan sallisi ehkäisyä. Ehkäisyn salliminen tarkoittaisi sitä, että myönnettäisiin aiemman käytännön olleen väärä. Sen sijaan epäilen, että käy sama kuin ev. lut. kirkossa tasa-arvoisen avioliittolain suhteen: osa ryhtyy itse toimiin, kun kirkko ei saa tehtyä asiassa enemmistön toivomaa päätöstä. Eli oma arvioni on, että osa lestadiolaisista päättää itse ehkäisystä ja viis veisaa siitä, mitä liikkeen virallinen oppi sanoo. Näiden perheiden kohdalla epäilen, että lapsiluku on silti yhä suurempi, kuin keskivertolapsiperheissä, joissa on n. 2 lasta.
Ja onhan tätä muutosta tapahtunut jo nyt.
Eiköhän tuo johdu osalla ihan koulutustasosta. Parikymppisenä ensimmäiset lapsensa saavat lestadiolaiset ovat yleensä ammattikoulun käyneitä. Yliopistoon suuntaavat taas lykkäävät naimisiinmenoa ja sitä myötä lasten saamista valmistumisen tienoille asti, jotta saavat tutkinnon tehtyä. Onhan siinä iso ero, että onko vaikka Ollen ja Eevan tavoin 22 v vuotiaana jo 3 lasta vai onko vasta menossa naimisiin 25-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki lestadiolaiset, jotka tiedän, on menneet nuorena naimisiin koulutustasoon katsomatta. Moni saa lapsia jo opiskeluaikana. Ei se estä kouluttautumasta.
Vierailija kirjoitti:
Onko muuten lestadiolaispariskunnilla lapsettomuutta? Tiedän, että hedelmöityshoidot ovat sallittuja. Entä miten suhtaudutaan, jos joku pariskunta on kokonaan lapseton? Puhutaanko asiasta läheisten kanssa?
Miten ihmeessä joku edes kysyy, onko jollain ihmisryhmällä lapsettomuutta? Mistä lähtien uskonto on mielestäsi vaikuttanut asiaan yhtään mitenkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä joku edes kysyy, onko jollain ihmisryhmällä lapsettomuutta? Mistä lähtien uskonto on mielestäsi vaikuttanut asiaan yhtään mitenkään?
Endometrioosi ja muut vastaavat lapsettomuutta aiheuttavat syyt ovat usein perinnöllisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja onhan tätä muutosta tapahtunut jo nyt.
Juuri näin on selvästi käynyt ainakin tällaisen rivilestadiolaisen näkökulmasta. Selvät suurperheet ovat käyneet harvinaisemmiksi ja myös keskusteluilloissa tai SRK:n leireillä näkyy keskusteluissa, että ne ison perheen (yli 6 lasta) 30-40-vuotiaat vanhemmat kokevat olevansa jotenkin poikkeavia myös lestadiolaisten parissa. Yksi tekijä on varmasti koulutustason nousu ja naimisiinmenon myöhästyminen ja joku vaikutus voi olla ihan yleisellä hedelmällisyyden laskulla, mutta eivät ne yksin riitä selittämään sitä, että ensin saadaan napakkaan tahtiin 3-4 lasta ja sen jälkeen tulee vuosien tauko, jonka jälkeen ehkä vielä yksi iltatähti, jos sitäkään. Ehkäisyä tai keskeytettyä yhdyntää siis käytetään ihan varmasti - ja näistä kyllä myös puhutaan ainakin omassa ikäluokassani suht avoimesti.
Lestadiolaisessa opetuksessa on perinteisesti korostettu, että jokainen lapsi halutaan ottaa vastaan, koska he ovat Jumalan lahjoja. Toisaalta on myös painotettu, että uskovaisen ihmisen pitää luottaa siihen, että Jumala kyllä huolehtii vaikeuksienkin keskellä. Nykynuoret ja nuoret aikuiset korostavat enemmän sitä ajatusta, että koska lapset ovat Jumalan lahjoja, heistä on velvollisuus pitää erityisen hyvää huolta ja siksi uutta raskautta ei haluta, jos sen koetaan vaarantavan olemassa olevien lasten kasvua tai turvallisuuden tunnetta. Naiset ovat myös tarkempia terveydestään eivätkä ole valmiita mihin tahansa uhrauksiin. Enää ei siis ajatella, että ehkäisy olisi ok vain naisen ollessa kuolemanvaarassa, vaan vaikeat raskaudet, mielenterveysongelmat, uupuminen, synnytyspelko ja sektiot ovat relevantteja syitä käyttää ehkäisyä ja lykätä seuraavaa raskautta. Myös parisuhteet ovat ehkä aiempaa tiiviimpiä ja puolisot keskustelevat näistä asioista enemmän keskenään kuin joskus 90-2000 -luvulla.
Tästä huolimatta vanhoillislestadiolaiset tuntuvat suhtautuvat lasten saamiseen huomattavasti positiivisemmin kuin valtaväestö. Monilla on kokemusta lasten hoitamisesta, lähipiirissä on läheisiä lapsia ja kotoa saatu malli rohkaisee siihen, että jos vanhemmatkin pärjäsivät edes jotenkin 10 lapsen kanssa, emmeköhän mekin ainakin 3 lasta haltsaa. Mielestäni tällä hetkellä tilanne on aika ihanteellinen - lasten saantiin suhtaudutaan positiivisesti ja suhteellisen luottavaisesti, mutta samalla pidetään huolta niistä jo syntyneistä lapsista ja vanhempien terveydestä ja jaksamisesta.
Tämä näkökulma on 33-vuotiaan pääkaupunkiseutulaisen naisen näkökulma. Muualla Suomessa tilanne voi olla toinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. En myöskään usko, että liike ottaisi enää avoimen jyrkkää kantaa ehkäisyasiaan. Virallisesti toki todetaan, että kaikki lapset otetaan vastaan. Mutta kyllä liikkeen parissa mietitään, miten ihmiset saadaan pysymään liikkeessä.
Ja tuota ylläolevan mainitsemaa näkökulman muuttumista on tapahtunut muissakin asioissa. Omassa lapsuudessani lestadiolaisilla oli ehdotonta, että mitään musiikkia (muuta kuin klassista, virsiä ja Siionin lauluja) ei kuunnella eikä telkkaria katsota lainkaan. Nykyään törmää lestadiolaisiin, jotka seuraavat telkkarista urheilukilpailuita, katsovat luonto-ohjelmia tai jopa muutakin, kunhan ohjelma ei ole mitään K16-kamaa. Musiikin suhteenkin on mielestäni tapahtunut "rentoutumista" eli osa kuuntelee musiikkiakin, kunhan siinä ei lauleta mistään juopottelusta, irtosuhteista yms.