Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Vierailija kirjoitti:
Aina se avioeroa virallisesti hakenut osapuoli ei ole se, joka eroa on (enemmän) halunnut. Tiedän esimerkiksi parikin naista, jotka ovat tulleet aviomiestensä pettämiksi. Yksi mies yritti vierittää eron hakemisen vaimon harteille, mutta vaimo painosti miestä laittamaan eropaperit, koska mies oli pettänyt osapuoli. Toisen kohdalla vaimon oli pakko hakea eroa, kun mies vain otti tavaransa ja häipyi ilmoitettuaan, että haluaa erota.
On myös tapauksia, joissa ollaan paperilla naimisissa, vaikka ei asuta yhdessä eikä olla enää parisuhteessa. Ymmärrettäviä syitä erkaantumiseen ovat esim. pettäminen, alkoholismi, väkivalta (fyysinen/ henkinen/ seksuaalinen).
Ihmiset tarvitsevat rituaaleja. Erityisesti hädän hetkellä tai muuten vain lohtua tuomaan. Oli rituaali mikä tahansa. Briteissä on tärkeää sanoa, että let,s have a cuppa, oli tapahtunut mitä vain. Ja se ilmeisesti todella auttaa ymmärtämään, että.aurinko nousee huomennakin. Jos on lapsesta asti kuullut Levolle lasken Luojani, niin sen voima antaa illalla päivän päätteeksi lepoa ja rauhaa on ihan ymmärrettävä. Ja hieno asia.
On ymmärrettävää tästä näkökulmasta, että joillekin voi olla tärkeää kuulla, että " Jeesuksen nimessä ja veressä jne". Mikäpä siinä. Kellään ei ole elämässä niin helppoa, etteikö kaikki apu ja lohtu ja toivo olisi tervetullutta.
Ongelmalliseksi juttu menee, kun tuohon liitetään ylimääräisiä uskonnollisia elementtejä väittämällä esimerkiksi, että tuo lause on se ihan ainoa autuaaksitekevä ja mikään muu "rituaali" ei kelpaa samaan tarkoitukseen. Eikä edes ihan samojen lauseiden sanoja kelpaa, ellei kuulu samaan porukkaan. Silloin ollaan kyllä ihan hakoteillä.
Miten lestadiolaisuudessa voidaan edes puhua, että kyse on ripistä tai synnintunnustuksesta? Olin nimittäin jokunen vuosi sitten suviseuroissa. Puhuja antoi "synninpäästön" niillä.samoilla sanoilla ihan jokaiselle, joka vain kätensä nosti ilmaan. Sama synninpäästö kymmenille ihmisille puheen aikana. Katselin ja kuuntelin suu auki.
Mikä rippi se sellainen on, jossa synninpäästön antava ei edes tiedä, mitä.syntejä ihminen on ehkä tehnyt ja mitä niistä ajattelee? Ei tiedä, onko aitoa katumusta. Ei tiedä yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Miten lestadiolaisuudessa voidaan edes puhua, että kyse on ripistä tai synnintunnustuksesta? Olin nimittäin jokunen vuosi sitten suviseuroissa. Puhuja antoi "synninpäästön" niillä.samoilla sanoilla ihan jokaiselle, joka vain kätensä nosti ilmaan. Sama synninpäästö kymmenille ihmisille puheen aikana. Katselin ja kuuntelin suu auki.
Mikä rippi se sellainen on, jossa synninpäästön antava ei edes tiedä, mitä.syntejä ihminen on ehkä tehnyt ja mitä niistä ajattelee? Ei tiedä, onko aitoa katumusta. Ei tiedä yhtään mitään.
On yleinen rippi ja yksityinen rippi. Seurapuheissa annettava rippi on yleinen, kuten kirkossa papin saarnaama. Sitten on sielunhoidollinen,salainen rippi, joka käydään ihan suusanallisesti "rippi-isän/äidin" kanssa. Silloin saatetaan puhua asiasta laajemminkin, mikäli ripittäytyvä haluaa käsitellä ongelmaansa. Oleellista kuitenkin on se, että hän määrittää synnin SIINÄ LAAJUUDESSA kuin on tarpeellista hyvän omantunnon = Pyhän Hengen säilyttämiseksi.
Joku luultavasti kirjoittaa nyt, että helppohan sillä on kikkailla. Sinänsä ei, että sillä ampuu itseään nilkkaan, ellei koe aidosti synninpäästöä ja se tulee kyllä vastaan ennemmin tai myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät, että 1,23 miljardia katolilaista nimenomaisesti "painiskelee" asian kanssa? Tunnen heitä jonkin verran eikä yhdellekään tuntemistani se ole painiskelun asia ollenkaan. Heille usko on jotain ihan muuta, usko tai älä.
Sanoinkin, että ne, jotka uskovat kuten kirkko opettaa.
Heitä ei tosiaankaan ole 1,23 miljardia.
No, voi vielä määritellä että 1,23 miljardia ihmistä joka tapauksessa kuuluu kirkkoon, joka kieltää ehkäisyn (muun kuin luonnollisin menetelmin tehtynä).
Itse joskus ihmettelen sitä, että miksi lestadiolaiset tuomitaan uskonsa ehkäisynäkemyksestä - jota kaikki eivät edes noudata liikkeen sisällä - mutta katolisuus ei saa samanlaisia tunteita aikaan, vaikka tilanne on täysin vastaava myös siellä. Toki Suomessa heitä on sen verran vähän ja lestadiolaisia taas suhteellisen paljon, niin ehkä se keskustelu siksi pyörii täällä usein vain lestadiolaisten ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Naisten on vaikea löytää miestä vl-piireistä, koska miehiä on vähemmän ja monet myös jättävät liikkeen. Itse ratkaisin asian ottamalla puolison vl-liikkeen ulkopuolelta, vaikka se kiellettyä onkin. En halunnut elää koko elämää yksin.
Tämä palsta on ehkä vähän huono paikka jakaa pohdintoja toisten lestadiolaisten kanssa, mutta kommentoin viestiisi lyhyesti, että tuo asia on itselle vaikea liikkeessä, oikeastaan vaikeampi kuin ehkäisyasia. Miehiä tosiaan on liikkeessä naisia vähemmän varmaan monistakin syistä - yksi varmaankin ainakin juuri tuo, että miehiä lähtee liikkeestä jostakin syystä jonkin verran naisia enemmän. Olen itse myös herkkä taiteilijaluonne, ja on muutenkin usein sellainen olo että minua ymmärtävää kumppania on vaikea löytää. En siis sano, etteikö lestadiolaisten keskuudessa olisi tällaisia miehiä. Mutta joskus pohtii vain, että liikkeen ulkopuolella olisi paljon helpompi löytää itselle sopiva mies.
Toisaalta onhan se totta, että aika harva liikkeen ulkopuolinen varmaan jaksaa ottaa huomioon kaikkia uskon minulle tuomia arvoja. Lasten vastaanottoa yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisten on vaikea löytää miestä vl-piireistä, koska miehiä on vähemmän ja monet myös jättävät liikkeen. Itse ratkaisin asian ottamalla puolison vl-liikkeen ulkopuolelta, vaikka se kiellettyä onkin. En halunnut elää koko elämää yksin.
Ei se ole kiellettyä, se on vaan "ei-suositeltavaa".
Monesti olen kohdannut tämän asian lestadiolaisten kanssa, että asioista ei puhuta niin kuin ne ovat, vaan hämärretään kääntelemällä ja vääntelemällä sanoja.
Asiat, joita ei hyväksytä ovat kiellettyjä, käytti niistä sitten mitä termiä tahansa.
Tuota olen minäkin aina ihmetellyt. Kuin olisivat kaikki pienestä pitäen käyneet jotain poliitikkokoulua. " Tässähän ei ole kyse palvelujen heikentämisestä, vaan toiminnan tehost
Aina on jokin väärin päin... Joskus täällä on mainittu joistakin vanhoista Päivämiehen jutuista, joissa käytettiin todella suoraa ja ehkä kovaltakin kuulostavaa kieltä ja syytetty, että tuollaisesta tekstistä ei kuulu rakkaus. Nykyään tosiaan käytetään aikaisempaan verrattuna hyvin pehmeää ja varovaista kieltä. Minusta se on hyvä. Mutta ilmeisesti jokin muu tyyli (mikä?) olisi joidenkin mielestä parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole kiellettyä, se on vaan "ei-suositeltavaa".
Monesti olen kohdannut tämän asian lestadiolaisten kanssa, että asioista ei puhuta niin kuin ne ovat, vaan hämärretään kääntelemällä ja vääntelemällä sanoja.
Asiat, joita ei hyväksytä ovat kiellettyjä, käytti niistä sitten mitä termiä tahansa.
Ei kukaan toinen vl pysty estämään jos vl päättää mennä naimisiin liikkeen ulkopuolisen kanssa. Kun avioliitto o
"Ette ole pystyneet yrityksistä huolimatta estämään edes television katselua tai ehkäisyä. Osa on tehnyt niitä salassa."
Kehen tämä "te" viittaa? Kuka siis on jokin tuollainen valvoja liikkeessä, joka yrittää estää siihen kuuluvien television katselun yms? En ole vielä tähän päivään mennessä törmännyt tuollaiseen tahoon.
-vl
Vierailija kirjoitti:
Miksi vl-liike ei vain myöntäisi avoimesti 'emme ihmisinä tiedä täydellisesti kaikkia asioita pelastukseen liittyen, mutta julistamme evankeliumia ja uskomme, että ainakin tällä tavalla uskomalla ihminen pelastuu'. Tämän jälkeen ei tarttisi kieltäytyä lukuisista haastattelupyynnöistä kun ei osatakaan vastata opillisiin kysymyksiin. Siitähän siinä on kyse. Jos opillisiin kysymyksiin osattaisiin selkeästi vastata niin silloin niihin myös vastattaisiin. Tuokin on muuten yksi kummallinen juttu, yleensä uskonnolliset yhteisöt kertovat todella mielellään omasta maailmankuvastaan, mutta vl-liike ei. Jos pitää jotain asiaa totuutena, niin silloinhan haluaa, että mahdollisimman moni muukin ihminen kuulisi sen totuuden.
Pakko sanoa että tässäkin ketjussa on välillä hyvinkin uutterasti pyritty vastaamaan opillisiinkin kysymyksiin. Itsekin olen kirjoittanut useita pitkiäkin selontekoja, joissa olen yrittänyt avata opillista taustaa jonkin asian takia. Ja mltä tarkoitat tuolla, että vl:t eivät kertoisi omasta maailmankuvastaan? Kyllä minusta esimerkiksi taas tässä ketjussa on avattu välillä melko henkilökohtaisellakin tasolla omaan maailmankuvaan liittyviä asioita.
-vl
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset tarvitsevat rituaaleja. Erityisesti hädän hetkellä tai muuten vain lohtua tuomaan. Oli rituaali mikä tahansa. Briteissä on tärkeää sanoa, että let,s have a cuppa, oli tapahtunut mitä vain. Ja se ilmeisesti todella auttaa ymmärtämään, että.aurinko nousee huomennakin. Jos on lapsesta asti kuullut Levolle lasken Luojani, niin sen voima antaa illalla päivän päätteeksi lepoa ja rauhaa on ihan ymmärrettävä. Ja hieno asia.
On ymmärrettävää tästä näkökulmasta, että joillekin voi olla tärkeää kuulla, että " Jeesuksen nimessä ja veressä jne". Mikäpä siinä. Kellään ei ole elämässä niin helppoa, etteikö kaikki apu ja lohtu ja toivo olisi tervetullutta.
Ongelmalliseksi juttu menee, kun tuohon liitetään ylimääräisiä uskonnollisia elementtejä väittämällä esimerkiksi, että tuo lause on se ihan ainoa autuaaksitekevä ja mikään muu "rituaali" ei kelpaa samaan tarkoitukseen. Eikä edes ihan samoje
Kyllä se usein tuodaan saarnoissa ja muualla esille, että anteeksianto ei ole riippuvainen sanamuodosta. Eihän tuo lestadiolaistenkaan keskuudessa ole aina ollut nykyinen "Jeesuksen nimessä ja veressä", vaan on muuttunut historian saatossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä palsta on ehkä vähän huono paikka jakaa pohdintoja toisten lestadiolaisten kanssa, mutta kommentoin viestiisi lyhyesti, että tuo asia on itselle vaikea liikkeessä, oikeastaan vaikeampi kuin ehkäisyasia. Miehiä tosiaan on liikkeessä naisia vähemmän varmaan monistakin syistä - yksi varmaankin ainakin juuri tuo, että miehiä lähtee liikkeestä jostakin syystä jonkin verran naisia enemmän. Olen itse myös herkkä taiteilijaluonne, ja on muutenkin usein sellainen olo että minua ymmärtävää kumppania on vaikea löytää. En siis sano, etteikö lestadiolaisten keskuudessa olisi tällaisia miehiä. Mutta joskus pohtii vain, että liikkeen ulk
Suhteet on monesti myös kaukana haavekuvista ja ideaalista. Itse olen päättänyt keskittyä muuhun ja ehkäisykielto auttaa siinä, ettei lähde sekoilemaan kiusauksissa seksin kanssa. Olen siis vl-sinkkunainen.
Kun sain parannuksen, ihan aidosti ihmettelin, miten voi olla, ettei koko maailma ole lestadiolaisia. Sitten tajusi, ettei kaikkia kiinnosta. Ihan kuin vannoutunut koripalloilija joutuu tajuamaan, ettei se laji kiinnosta suurtakaan osaa ihmisistä, etenkään niin, että haluaisi pelata itse.
Jos taas kertoilisin asiasta, valitettaisiin, että lyön Raamatulla päähän.
On ihan kohteliasta olla hiljaa. Asiallisiin keskusteluihin olen vastannut aina, mihinkään vänkäämiseen tai maalittamiseen ei tarvitse.
Sinkun osa vl-piireissä on kyllä kova. Ei saa harrastaa minkäänlaista seksiä, ei edes halailla vastakkaisen sukupuolen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Sinkun osa vl-piireissä on kyllä kova. Ei saa harrastaa minkäänlaista seksiä, ei edes halailla vastakkaisen sukupuolen kanssa.
Minä kyllä halailen, mutta mistä kaikki löytäisivät halailijan, jonka kanssa on kiva halata, mutta ei takuuvarmasti edetä seksiin tai kosketteluun.
Vierailija kirjoitti:
Olen se parannuksen saanut. Voisin koska vaan vaihtaa takaisin, mutta en koe osaani huonommaksi kuin keskivertokansalaisella vaan paremmaksi, siksi en ole lähtenyt.
kyseinen lahko on täynnä omituisia asioita : parannuksen tekoa, tulimerta, elävää uskoa, hoitokokouksia, hillitöntä lisääntymistä jne. Kaikille asioille otetaan tueksi joku irrallinen Raamatun lause, jolla perustellaan omituisia tulkintoja
Henkinen väkivalta on arkipäivää kyseisessä liikkeessä, mutta lahkoon kuuluvat eivät sitä ymmärrä.
Jos esim joku arvostelee lahkoa, se on merkki maailmanlopusta, koska uskovia kohtaan hyökätään.
Vierailija kirjoitti:
Siksi siellä mennäänkin ~20v naimisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vl-liike ei vain myöntäisi avoimesti 'emme ihmisinä tiedä täydellisesti kaikkia asioita pelastukseen liittyen, mutta julistamme evankeliumia ja uskomme, että ainakin tällä tavalla uskomalla ihminen pelastuu'. Tämän jälkeen ei tarttisi kieltäytyä lukuisista haastattelupyynnöistä kun ei osatakaan vastata opillisiin kysymyksiin. Siitähän siinä on kyse. Jos opillisiin kysymyksiin osattaisiin selkeästi vastata niin silloin niihin myös vastattaisiin. Tuokin on muuten yksi kummallinen juttu, yleensä uskonnolliset yhteisöt kertovat todella mielellään omasta maailmankuvastaan, mutta vl-liike ei. Jos pitää jotain asiaa totuutena, niin silloinhan haluaa, että mahdollisimman moni muukin ihminen kuulisi sen totuuden.
Pakko sanoa että tässäkin ketjussa on välillä hyvinkin uutterasti pyritty vastaamaan opillisiinkin kysymyksiin. Itsekin olen kirjoittanut useita pitkiäkin selontekoja,
Muut opit ei niin häiritse, mutta erittäin ongelmallisena pidän sitä ajatusta, että vain vl-kristityt olisi taivaskelpoisia. Se on nimittäin Raamatun valossa todella todella ongelmallinen ajatusmalli. Minusta se oppi ei kestä älyllistä, rehellistä, raamatullista tarkastelua.
Aika moni toteaa, ettei voi tietää, toivottavasti mahdollisimman moni pelastuu, jos ylipäätään on edes Jumalaa, ei sitäkään voi todistaa. silti kokee, että itse saa lohdun vain vl parissa.
Aina se avioeroa virallisesti hakenut osapuoli ei ole se, joka eroa on (enemmän) halunnut. Tiedän esimerkiksi parikin naista, jotka ovat tulleet aviomiestensä pettämiksi. Yksi mies yritti vierittää eron hakemisen vaimon harteille, mutta vaimo painosti miestä laittamaan eropaperit, koska mies oli pettänyt osapuoli. Toisen kohdalla vaimon oli pakko hakea eroa, kun mies vain otti tavaransa ja häipyi ilmoitettuaan, että haluaa erota.