Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Lainaus ei toimi, mutta kommenttina sille, joka puhui aiemmista tylyistä puheista vs nykyinen tyyli ja kysyi, eikö mikään kelpaa.
Kyllä kelpaa. Nimittäin rehellisyys.
Jos vl eroaa, saako enää mennä uudelleen parisuhteeseen/naimisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni toteaa, ettei voi tietää, toivottavasti mahdollisimman moni pelastuu, jos ylipäätään on edes Jumalaa, ei sitäkään voi todistaa. silti kokee, että itse saa lohdun vain vl parissa.
Mistä se lohtu siellä tulee? Ihan vilpittömästi kysyn. Kun uskoa Jeesukseen nyt voi muutenkin, kuten itsekin uskon. Säännöistä? Yhteisöstä?
Mulle ja ystäville se tulee siitä synninpäästöstä eikä olla saatu sitä muualla. Olen elänyt ihan täysin normaalissa maailmassa ilman mitään kosketusta vl-uskoon alkuosan elämääni. Samoin muutama ystäväni. Ja toki lapsesta asti vl-uskoneet ovat sanoneet samaa, he, jotka ovat omakohtaisesti kokeneet uskon.
Kuvittelin ensin, että sitä samaa saa missä tahansa, mutta lopulta tajusin, että taidan olla nyt vl.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu taas kategoriaan "ei-suositeltavaa". Toisaalta, mikä on kohtuullista. Jos joku jättää vaikka puolisonsa parin avioliittovuoden jälkeen niin onko kohtuullista olettaa, että jätetty pysyy yksin jopa vuosikymmeniä. Ei minusta ole kohtuullista. Moni on mennytkin uudelleen naimisiin, vaikka hieman vaikea kysymys tuo selvästi on liikkeen sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Kohtuullisuus on jotenkin epärelevanttia.
Se on erittäin relevanttia pohtia mikä on rakkaudellisinta. Kuuluu kristinuskoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa. Kun eksä on kuollut.
Eli useimmiten käytännössä ei saa. Julmaa, julmaa. Tämäkö olisi sitä, että niin kuin haluaisitte itsellenne tehtävän, tehkää te myös samoin heille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni toteaa, ettei voi tietää, toivottavasti mahdollisimman moni pelastuu, jos ylipäätään on edes Jumalaa, ei sitäkään voi todistaa. silti kokee, että itse saa lohdun vain vl parissa.
Mistä se lohtu siellä tulee? Ihan vilpittömästi kysyn. Kun uskoa Jeesukseen nyt voi muutenkin, kuten itsekin uskon. Säännöistä? Yhteisöstä?
Mulle ja ystäville se tulee siitä synninpäästöstä eikä olla saatu sitä muualla. Olen elänyt ihan täysin normaalissa maailmassa ilman mitään kosketusta vl-uskoon alkuosan elämääni. Samoin muutama ystäväni. Ja toki lapsesta asti vl-uskoneet ovat sanoneet samaa, he, jotka ovat omakohtaisesti kokeneet uskon.
Kuvittelin ensin, että sitä samaa saa missä tahansa, mutta lopulta tajusin, että taidan olla nyt vl.
Mikähän mua vaivaa, kun en ymmärrä tuota jatkuvan synninpäästön tarvetta. Toki ollaan kaikki syntisiä, mutta että niin usein, ilmeisesti jopa päivittäin on siihen tarve. Ette te varmaan niin pahoja ihmisiä ole😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli useimmiten käytännössä ei saa. Julmaa, julmaa. Tämäkö olisi sitä, että niin kuin haluaisitte itsellenne tehtävän, tehkää te myös samoin heille.
Moni menee silti vaikka se ei yleisen mielipiteen mukaan ole hyväksyttävää. Osa tietysti myös jättää liikkeen. Eihän nuoret ihmiset välttämättä osaa arvioida oikein kenen kanssa avioituu. Kun mennään parikymppisenä naimisiin, ei välttämättä tunne itseään eikä varsinkaan kumppania kunnolla. Persoona on vielä muodostumassa. Jokuhan voi vaikka mennä naimisiin, huomata, että puolisolla onkin vaikea narsistinen persoonallisuushäiriö, ei jää muita vaihtoehtoja kuin lähteä suhteesta. Miksi silloin pitäisi tuomita itsensä mahdollisesti loppuelämän sinkkuuteen. Aika kova ajatusmalli olisi. Nää on eri juttuja kuin erota vaikka sen vuoksi, että ei enää huvita olla naimisissa tai alkuhuuma kadonnut tai muuta vastaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kysy keneltä tahansa ihan ev. lut. kirkon papilta täysin rehellinen mielipide asiaan. Jos hän tuntee Raamattunsa ja on sinulle vilpitön, hän tulee vastaamaan että periaatteessa ei saisi mennä uudelleen naimisiin, jos vihitty puoliso on elossa. Silti kirkko vihkii eronneitakin, eli joutuisi kuitenkin sen sinulle jotenkin selittämään. Itse en tiedä, miten kirkko selittää sen, miksi se vihkii eronneita. Pitäisi joskus mielenkiinnosta kysyä joltakulta teologilta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle se tulee siitä uskonopista. Aina ei jaksa osallistua yhteisön toimintaan ja ei ole niin "intoa" kaikkeen mahdolliseen, mutta aina seurapuhetta kuullessa mieli rauhoittuu ja tulee selkeä olo tämän sekavan ajan keskellä: tässä on kaiken ydin, tähän minä haluan uskoa.
Oma kokemukseni näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu taas kategoriaan "ei-suositeltavaa". Toisaalta, mikä on kohtuullista. Jos joku jättää vaikka puolisonsa parin avioliittovuoden jälkeen niin onko kohtuullista olettaa, että jätetty pysyy yksin jopa vuosikymmeniä. Ei minusta ole kohtuullista. Moni on mennytkin uudelleen naimisiin, vaikka hieman vaikea kysymys tuo selvästi on liikkeen sisällä.
Olen vl ja olen kanssasi samaa mieltä siitä, että ei tunnu kohtuulliselta. Mutta jos haluaa uskoa kristinuskon mukaan ja olla se oppien edessä täysin rehellinen, ei se hyväksy uudelleen avioitumista (tai, ellei kuolema ole erottanut).
Tätä kommenttia en nyt kohdista sinuun vaan ihan yleisesti: en ylipäätään ymmärrä ihmisiä, jotka haluavat uskoa (johonkin uskontoon) mutta ikään kuin rusinat pullasta syöden. Ehkä olen muutenkin periaatteellinen ihminen ja ajattelen, että jos haluaa uskoa, ei silloin ole mitään järkeä elää sen oppien vastaisesti. Jos kyseisen uskonnon opit eivät vastaa sitä, mitä itse hakee, etsii toisen tai jättäytyy uskonnottomaksi, jos mitään sopivaa ei löydy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni menee silti vaikka se ei yleisen mielipiteen mukaan ole hyväksyttävää. Osa tietysti myös jättää liikkeen. Eihän nuoret ihmiset välttämättä osaa arvioida oikein kenen kanssa avioituu. Kun mennään parikymppisenä naimisiin, ei välttämättä tunne itseään eikä varsinkaan kumppania kunnolla. Persoona on vielä muodostumassa. Jokuhan voi vaikka mennä naimisiin, huomata, että puolisolla onkin vaikea narsistinen persoonallisuushäiriö, ei jä
Mutta ihminen ei ajattele samalla tavalla kuin Jumala. Itse en osaa vastata, miksi hän on näin halunnut. Inhimillisesti ajatellen ehdottomasti olisin sitä mieltä, että uudelleen voisi avioitua. Mutta ei Raamattu anna siihen lupaa, jos oikeasti ollaan rehellisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni menee silti vaikka se ei yleisen mielipiteen mukaan ole hyväksyttävää. Osa tietysti myös jättää liikkeen. Eihän nuoret ihmiset välttämättä osaa arvioida oikein kenen kanssa avioituu. Kun mennään parikymppisenä naimisiin, ei välttämättä tunne itseään eikä varsinkaan kumppania kunnolla. Persoona on vielä muodostumassa. Jokuhan voi vaikka mennä naimisiin, huomata, että puolisolla onki
Mutta ihminen ei ajattele samalla tavalla kuin Jumala. Itse en osaa vastata, miksi hän on näin halunnut. Inhimillisesti ajatellen ehdottomasti olisin sitä mieltä, että uudelleen voisi avioitua. Mutta ei Raamattu anna siihen lupaa, jos oikeasti ollaan rehellisiä.
Itse asiassa asia ei ole Raamatussa noin selkeästi kuin annat ymmärtää.
eronnut voi avioitus uudelleen sitten kun ex on kuollut. Minkä Jumala yhdistää, sitä ihminen ei saa erottaa.
Järjetöntä hommaa.
Ajattelen niin, että avioliitto on tarkoitettu elinikäiseksi mutta joskus siitä periaatteesta joudutaan hyvästä syystä luopumaan. Samalla tavalla kuin on käsky 'älä tapa', mutta sodassa siitä periaatteesta joudutaan luopumaan, koska puolustetaan vapautta ja viattomien elämää. Muussa tapauksessa kaikki kristityt olisi aseistakieltäytyjiä. Se olisi kuitenkin ongelmallista, koska hyökkäävä taho voisi tehdä raakaa väkivaltaa lapsille ja naisille. Niinpä joskus ainoa vaihtoehto on puolustautua aseellisesti. Painavista syistä voidaan joutua siis luopumaan periaatteesta/käskystä/ohjeesta. Silloin ne eivät sido ihmistä samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elän itse tätä todeksi, enkä pidä tilannetta kohtuuttomana tai julmana. Jokainen valitkoon itse oman tiensä. Kukaan ei pakota tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvittelin ensin, että sitä samaa saa missä tahansa, mutta lopulta taju
Mikähän mua vaivaa, kun en ymmärrä tuota jatkuvan synninpäästön tarvetta. Toki ollaan kaikki syntisiä, mutta että niin usein, ilmeisesti jopa päivittäin on siihen tarve. Ette te varmaan niin pahoja ihmisiä ole😀
Minua ainakin vaivasi se, etten ollut koskaan saanut sellaista synninpäästöä, koska en ole törmännyt siihen muualla.
Ei ihminen tajua huojennusta, jos ei ole ollut kovassa pinteessä. Ei ihminen tajua orgasmia, jos ei ole sellaista saanut. Ei sokea voi tietää vihreän ja keltaisen eroa. Jne jne.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen niin, että avioliitto on tarkoitettu elinikäiseksi mutta joskus siitä periaatteesta joudutaan hyvästä syystä luopumaan. Samalla tavalla kuin on käsky 'älä tapa', mutta sodassa siitä periaatteesta joudutaan luopumaan, koska puolustetaan vapautta ja viattomien elämää. Muussa tapauksessa kaikki kristityt olisi aseistakieltäytyjiä. Se olisi kuitenkin ongelmallista, koska hyökkäävä taho voisi tehdä raakaa väkivaltaa lapsille ja naisille. Niinpä joskus ainoa vaihtoehto on puolustautua aseellisesti. Painavista syistä voidaan joutua siis luopumaan periaatteesta/käskystä/ohjeesta. Silloin ne eivät sido ihmistä samalla tavalla.
Raamatussa on ohje olla kuuliainen esivallalle. Siksi vl nimenomaan on armeijamyönteinen eikä sivarimyönteinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni menee silti vaikka se ei yleisen mielipiteen mukaan ole hyväksyttävää. Osa tietysti myös jättää liikkeen. Eihän nuoret ihmiset välttämättä osaa arvioida oikein kenen kanssa avioituu. Kun mennään parikymppisenä naimisiin, ei välttämättä tunne itseään eikä varsinkaan kumppania kunnolla. Persoona on vielä muodostumassa. Jokuhan voi vaikka mennä naimisiin, huomata, että puolisolla onki
Elän tuonkaltaisessa tilanteessa. Ihan helppoa on vastata, että uudelleenavioituminen ainakin toisi paljon sotkua ja härvellystä eri ihmisten välille ja ehkä jopa riitaa tms kuormaa. Jumalan ohjeet ovat ihmisten parhaaksi, miten eletään sopusoinnussa.
Olen punninnut vaihtoehdot ja päätynyt meidän opettamamme kannan mukaiseen elämään. Jos tuntuu yksinäiseltä ja pahalta välillä niin on olo, että tätä arvoa vastaan toimiminen toisi levottomalla ja huonolla tavalla pahaa oloa.