Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)

Vierailija
27.01.2023 |

Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.

Kommentit (10127)

Vierailija
5421/10127 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa taas lainattua, mutta Abel on päiväkodissa ja varmaan Eldakin menee sinne jo pienenä. Ei Eeva ole kotiäiti.

Vierailija
5422/10127 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa ei puhuttais täällä yhden perheen asioista, ei tunnu hyvältä tällainen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5423/10127 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tulivat julkisuuteen ja alkoivat videoita tekemään. Silloin heistä saa puhua.

Vierailija
5424/10127 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tuossa edellä todettiin, että on väärin kaikkia osapuolia kohtaan, että suurperhe tulee, halusit tai et.

Niin sitä vaan, että kyllä se on eniten väärin niitä lapsia kohtaan, jotka eivät ole osaansa millään lailla valinneet. Vähän niin ja näinhän se valinnanvapaus on vanhempienkin kohdalla, mutta aikuisina, Suomessa asuvina ihmisinä heillä nyt periaatteessa kuitenkin olisi mahdollisuus toisinkin valita. Jos siis haluaisivat. 

En siis kiistä, etteikö olisi myös aivan loistavia suurperheen vanhempia. Hatunnosto heille ja maximum respect. Tiedän vain, että aina niin ei todellakaan ole enkä.ymmärrä, miksi Jumala haluaisi kenenkään syntyvän rakkaudettomaan syliin. 

Vierailija
5425/10127 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kauhistuttaa vain lukea Eevan instasta hänen mielenterveysongelmistaan nuorena. Noin kova lastenteko tahti ei ole välttämättä mielenterveydelle hyväksi.

Vierailija
5426/10127 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kauhistuttaa vain lukea Eevan instasta hänen mielenterveysongelmistaan nuorena. Noin kova lastenteko tahti ei ole välttämättä mielenterveydelle hyväksi.

Joillekin masennuksesta kärsiville lasten saaminen tuo jopa helpotusta elämään. Lapset tuovat rutiinia ja iloa. Eiköhän Eeva itse tiedä, mikä hänen mielenterveydelleen on hyväksi ja mikä ei. 

Vierailija
5427/10127 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu masennuksen syystä. Jos siihen liittyy täydellinen uupumus niin silloin jatkuvat raskaudet, synnytykset ja lastenhoito voi olla viimeinen niitti. Joskus masennuksesta toipumiseen tarvitaan täydellinen lepo. Yleistasolla tämä vaan.

Vierailija
5428/10127 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus on riittävä syy käyttää ehkäisyä. On tärkeää huolehtia omasta hyvinvoinnista. 

Vierailija
5429/10127 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillekin masennuksesta kärsiville lasten saaminen tuo jopa helpotusta elämään. Lapset tuovat rutiinia ja iloa. Eiköhän Eeva itse tiedä, mikä hänen mielenterveydelleen on hyväksi ja mikä ei. 

No, varmastikin tietää, mutta mitkäs hänen vaihtoehtonsa ovat? Luulen, että on kenelle vain, saati lestadiolaisäidille, kova kynnys sanoa, että en jaksa. En pysty. Varsinkin, kun se sellaisessa tapauksessa tarkoittaisi vakaumuksen vastaisesti toimimista eli ehkäisyä. 

Tuon ikäisten tyttöjen äitinä tuntuu tosi pahalta. Tyttöjen pitäisi tuossa iässä olla vielä vapaita kuin linnut valmiina lentämään maailmaan omia siipiä koetellen ja vahvistaen. 

Vierailija
5430/10127 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe sitä vakaumuksen vastaisena jos ehkäisee sen vuoksi, ettei koe jaksavansa. Eihän ihminen lähde jalka katkenneena myöskään tunturivaellukselle. Ihmisellä on oikeus arvioida mihin voimat riittää, niinhän arvioita tehdään kaikissa muissakin asioissa itse. 

Vierailija
5431/10127 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En näe sitä vakaumuksen vastaisena jos ehkäisee sen vuoksi, ettei koe jaksavansa. Eihän ihminen lähde jalka katkenneena myöskään tunturivaellukselle. Ihmisellä on oikeus arvioida mihin voimat riittää, niinhän arvioita tehdään kaikissa muissakin asioissa itse. 

Hienosti sanottu. Ainut vaan, että elämme kaikki pärjäämisen kulttuurissa. Eivätkä mielenterveysasiat ole vieläkään sama asia kuin jalkavamma. Lisää siihen vielä lestadiolaiskulttuurissa korostunur  äitiyden ihannointi ja korostus elämäntehtävänä. Asiat eivät ole helppoja. 

Vierailija
5432/10127 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Hienosti sanottu. Ainut vaan, että elämme kaikki pärjäämisen kulttuurissa. Eivätkä mielenterveysasiat ole vieläkään sama asia kuin jalkavamma. Lisää siihen vielä lestadiolaiskulttuurissa korostunur  äitiyden ihannointi ja korostus elämäntehtävänä. Asiat eivät ole helppoja. 

Mielenterveysasiat voi olla lamauttavampia kuin jalkavamma. Ajattelen asiaa myös niin, että on lapsen etu ja oikeus syntyä tilanteeseen, jossa vanhemmilla on voimia antaa kunnollista hoivaa. Minusta tuo äärimmäinen uhrautuminen ja ehkäisykielteisyys on nimenomaan lain orjuutta. Ei oikein ymmärretä mitä on Jumalan rakkaus ja miten täydellistä se on. Jokaisen tulisi arvostaa myös omaa elämää lahjana, nähdä se aidosti sellaisena ja huolehtia siitä.

Vierailija
5433/10127 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En saa taas lainattua, mutta Abel on päiväkodissa ja varmaan Eldakin menee sinne jo pienenä. Ei Eeva ole kotiäiti.

Älä tee oletuksia, jos et tiedä. 

Enkö minä kahden lapsen äitinä ole kotiäiti kun vanhempi on päiväkodissa ja olen vauvan kanssa kahden kotona? Mikä sitten olen jos en kotiäiti?

Vierailija
5434/10127 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 3- vuotias vaatii niin paljon toimintaa ja virikkeitä, enkä koe pystyväni tarjota niitä tarpeeksi, kun vauva on niin itkuinen ja vaatii syliä 24/7. Esikoinen saa tarvitsemansa virikkeet ja oppii hoidossa hyödyllisiä taitoja. Minä saan pienet hetket levähtää, kun vauva sattuu nukkumaan. Kun esikoinen tulee päiväkodista, pystyn olla paremmin läsnä kun olen saanut pienet levähdyshetket päivään. Olen kokenut asiasta monet kerrat syyllisyyttä, mutta varhaiskasvatuksen opettajan sanoin; Ei kenenkään tarvi kasvattaa lapsia yksin. Siksi meillä on Suomessa laadukasta varhaiskasvatusta tarjolla, joten miksi olla hyödyntämättä sitä. Enkä todellakaan ole ainoa, joka näin toimii. Koko perhe voi paremmin, kun äiti voi paremmin. 

Vierailija
5435/10127 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tulivat julkisuuteen ja alkoivat videoita tekemään. Silloin heistä saa puhua.

Ovat silti tarkkoja. Esim. lasten kasvoja ei näy. Miksi siis ruotia lapsia?

Vierailija
5436/10127 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, varmastikin tietää, mutta mitkäs hänen vaihtoehtonsa ovat? Luulen, että on kenelle vain, saati lestadiolaisäidille, kova kynnys sanoa, että en jaksa. En pysty. Varsinkin, kun se sellaisessa tapauksessa tarkoittaisi vakaumuksen vastaisesti toimimista eli ehkäisyä. 

Tuon ikäisten tyttöjen äitinä tuntuu tosi pahalta. Tyttöjen pitäisi tuossa iässä olla vielä vapaita kuin linnut valmiina lentämään maailmaan omia si

Ei meidän pidä terveyden uhalla synnyttää. T. lestadiolainen nainen

Vierailija
5437/10127 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon ikäisten tyttöjen äitinä tuntuu tosi pahalta. Tyttöjen pitäisi tuossa iässä olla vielä vapaita

Ei todellakaan pidä!

Vierailija
5438/10127 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon ikäisten tyttöjen äitinä tuntuu tosi pahalta. Tyttöjen pitäisi tuossa iässä olla vielä vapaita kuin linnut valmiina lentämään maailmaan omia siipiään kokeilemaan ja vahvistamaan.

Kyllä! Olen ei vl- ihmisenä ollut vl-sukulaistytön häissä. Tyttö oli juuri täyttänyt 18 vuotta. Minun oli häissä vaikea tuntea iloa mistään. Pala kurkussa katselin alttaria kohti askeltanutta tyttöä, joka oli  mielestäni ihan lapsi vasta. Kun tiesin, mitä voi olla edessä, tuntui kuin olisi katsonut viatonta karitsaa valkoisissaan matkalla lahtipenkkiin.  Siis tältä minusta tuntui. 

Vierailija
5439/10127 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei meidän pidä terveyden uhalla synnyttää. T. lestadiolainen nainen"

Mistä voit tietää asian kaikkien muiden kohdalta?

Kokemus on monilla täysin päinvastainen kuin sinulla, miksi haluat kieltää muiden totuuden? 

Kalevassa on esimerkiksi ollut tällainen juttu:

""Ehkäisykieltoselvitys" kumpusi ex-lestadiolaisista

Ihmisoikeusliitto sai kimmokkeen pureutua lestadiolaisten ehkäisykysymykseen ex-vanhoillislestadiolaisilta. Liiton pääsihteeri Kristiina Kouros kertoo, että muutama entinen liikkeen jäsen otti heihin yhteyttä ja kertoi kokevansa, että liike polkee heidän ihmisoikeuksiaan.

Ihmisoikeusliitto sai kimmokkeen pureutua lestadiolaisten ehkäisykysymykseen ex-vanhoillislestadiolaisilta. Liiton pääsihteeri Kristiina Kouros kertoo, että muutama entinen liikkeen jäsen otti heihin yhteyttä ja kertoi kokevansa, että liike polkee heidän ihmisoikeuksiaan.

"Asioita oli useita, mutta selkeimmin nousi esiin tämä ehkäisykielto. He kokevat, että (liikkeessä) on olemassa aivan selkeä ehkäisykielto. Se on kommunikoitu heille vahvasti liikkeen johdon taholta ja koko yhteisön ilmapiirissä", Kouros kuvailee.

Liitto on ryhtynyt selvittämään, onko kielto ongelmallinen ihmis- ja perusoikeuksien kannalta. Sen saamien tietojen mukaan kielto on johtanut jopa kuolemaan tilanteissa, joissa naisen elimistö ei ole kestänyt jatkuvia raskauksia.

"Se ei sinällään ole ongelma, jos joku haluaa synnyttää monta lasta. Edes se ei ole ongelma, jos joku haluaa ottaa vaikka kuolemanriskin niin tehdessään, jos valinta on vapaaehtoinen ja aito", Kouros kuvailee.

"Kysymys on pakosta."

Pääsihteeri kertoo saaneensa asian julkitulon jälkeen runsaasti yhteydenottoja, joissa on valotettu vastaavankaltaisista tuntemuksista."

Vierailija
5440/10127 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei meillä ole mitään ehkäisykieltoa", Suomen Rauhanyhdistyksen Keskusyhdistyksen pääsihteeri Aimo Hautamäki kommentoi.

"Kysymys on siitä, että Jumala on elämän ja kuoleman Herra. Hänellä on valta antaa elämä ja ottaa se pois. Tästä näkökulmasta uskovaiset vanhemmat tekevät omat ratkaisunsa ja antavat lasten määrän säätelyn Jumalan käsiin."

Hautamäen mukaan ehkäisystä pidättäytyminen on jokaisen oma asia. "Pitkä historia osoittaa, että tämän raamatun tulkinnan ja käsityksen mukaan se on johtanut siihen, että ehkäisyä ei käytetä."

Suomen lääkäriliiton toiminnanjohtajan Heikki Pälveen mukaan lääkäreiden hoidettavana on silloin tällöin äitejä, joilla on takanaan jo monta synnytystä ja seuraava muodostaisi turvallisuusriskin.

"On ollut tilanteita, joissa äidin halu ja lääkärin käsitys hänen turvallisuudestaan ovat joutuneet vastakkain."

Pälveen mukaan lääkäri ei voi tehdä potilaalle sellaista toimenpidettä, jota tämä ei tahdo. Hän voi vain valottaa, mikä olisi lääketieteellisesti järkevää, viisasta ja suositeltavaa.

"Aika ilmeistä on ollut, että (ehkäisystä kieltäytymisen) taustalla on ollut äidin voimakas näkemys siitä, että ehkäisy ei ole asiallista."

Oysin synnytys- ja naistentautien klinikan ylilääkäri, professori Juha Tapanainen kertoo, että ehkäisystä keskustellaan lestadiolaissynnyttäjien kanssa ani harvoin.

Äidille saatetaan ehdottaa esimerkiksi sterilisaation mahdollisuutta.

"Sterilisaatioon lopulta päätyviä on ollut tosi vähän", Tapanainen valottaa.

Ylilääkäri pitää tilannetta ongelmallisena, sillä monet perheet hyväksyisivät kuitenkin kohdun poistamisen äidin terveyttä vaarantavissa tilanteissa. Sterilisaatio on selvästi isompi pala purtavaksi.

"Kohdunpoisto on iso leikkaus, kun taas sterilisaatio on pikku homma. Lopputulos on kuitenkin ihan sama."

Ketju on lukittu.