Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Vierailija kirjoitti:
Maailmassa sen 10 000 uskontoa, Oliko ajatus mikä?
Täh? Nyt en ymmärrä pointtiasi, voitko selventää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo meikkikielto ja hiusten värjäys yms perustuu siihen, että Jumala on luonut meidät omaksi kuvakseen, niin sitä ei haluta muokata liikaa.
Onko Jumala siis nainen, kun nämä ulkonäkökiellot kohdistuvat näköjään vain naisiin?
Yhtälailla kai ne miehiäkin koskee, ei sitäkään katsota varmasti hyvällä jos joku mies meikkaa tai värjää hiuksensa.
Ei miehet nyt muutenkaan yleensä sellaista harrasta. Vl-miesten ei tarvi erottua ulkonäön puolesta. Naisten pitää vaikka moni haluaisi olla kaunis. Miksi raamatussa naiset saa meikata ja heidän kauneutta ylistetään mutta vl-naiset yritetään painaa harmaahiiriksi? On ristiriitaiset säännöt, ei niitä voi mitenkään käsittää.
"Kun kerran olette ottaneet omaksenne Herran Kristuksen Jeesuksen, eläkää hänen yhteydessään. Juurtukaa häneen, rakentakaa elämänne hänen varaansa ja vahvistukaa uskossa sen mukaan kuin teille on opetettu. Kaikukoon kiitoksenne runsaana. Pitäkää varanne, ettei kukaan houkuttele teitä harhaan tyhjillä ja pettävillä viisauden opeilla, jotka nojautuvat ihmisten perinnäisiin käsityksiin ja maailman alkuvoimiin eivätkä Kristukseen. Hänessä on jumaluus ruumiillistunut koko täyteydessään, ja hänen yhteydessään myös te olette tulleet tästä täyteydestä osallisiksi.
Kukaan ei siis saa tuomita teitä siitä, mitä syötte tai juotte tai miten noudatatte juhla-aikoja ja uudenkuun ja sapatin päiviä. Ne ovat vain sen varjoa, mikä on tulossa; todellista on Kristuksen ruumis. Teidän voittajan palkintoanne ei saa riistää teiltä kukaan, joka nöyryyttää itseään kieltäymyksin, vajoaa näkyihinsä ja palvoo enkeleitä. Sellaisen ihmisen tekevät hänen omat tyhjät ajatuksensa ylpeäksi, eikä hänellä ole yhteyttä Kristukseen, päähän, joka huolehtii koko ruumiista ja pitää sitä nivelten ja jänteiden avulla koossa, niin että se kasvaa Jumalan tarkoittamalla tavalla.
Jos kerran olette yhdessä Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkuvoimien ulottuvilta, miksi yhä käyttäydytte tämän maailman mukaisesti ja alistutte sellaisiin sääntöihin kuin älä tartu, älä maista, älä kosketa? Tämä kaikkihan koskee sellaista, mikä käytön jälkeen häviää. Kysymys on vain ihmisten käskyistä ja opeista. Nämä omatekoista hurskautta, nöyryyden harjoitusta ja ruumiin kurittamista vaativat käskyt tosin näyttävät viisailta, mutta todellisuudessa ne ovat arvottomia ja tyydyttävät vain ihmisen ylpeyttä." kol.2
Vierailija kirjoitti:
Sinä, joka peräänkuullutit perusteluja esim meikkikiellolle. Eihän niitä ole. Kysymys on yhteisöllisyydestä ja yhteisön säännöistä. Pääasia, että tehdään samalla tavalla ja muista erottuvasti ja vahvistetaan niin tärkeää eroa "me" ja " muut". Tämä on aina ollut tyypillistä uskonnollisille ja usein muillekin yhteisöille.
Ei minkään jengin tarvitse kauan kasassa olla, niin tulee yhtenäinen hiustyyli tai sama rotsi päälle, sama tatuointi, kaulakoru tai huivi tai mikä ikinä. Ihan samasta tuossa on kyse, ei uskonnosta varsinaisesti. Sama ulkonainen habitus luo yhteisöllisyyden tunnetta samalla tavalla kuin myös vaikka oma tapa tervehtiä. Jengeilläkin on monesti ne omat kättelyt, joilla tervehditään vain omia. Kaikki tällaiset ovat kuin liimaa ihmisten välillä.
Jos joku alusta asti haluaisi rakentaa hengellisen liikkeen, niin lestadiolaisuudessa on monia piirteitä, jotka ovat kuin oppikirjasta. Tee näin, niin syntyy voimakas yhteisö.
Samaa olen joskus miettinyt, vaikken sosiologi olekaan. Voisi varmaan yhtä hyvin yhteisössä toimia, jos " sääntönä" olisi, että " me emme käytä vaatteissa punaista väriä." Toimisi kuin korvakorukielto. Eihän kaikilla muutenkaan ole korvakoruja. Mutta liikkeestä lähteneen erottaisi todennäköisesti hyvin korvakoruista/ punaisesta väristä. Ja siinä pysyneitä yhdistäisi kivasti sitoutuminen samanlaiseen ulkoasuun tässä suhteessa. "Eihän tässä oikeasti ole mitään järkeä, mutta samassa veneessä ollaan".
Mitkä ovat niitä asioita, joita ihmiseltä odotetaan? Mikä on se asia, jolla on lopulta merkitystä? Se on lähimmäisenrakkaus ja siitä syntyvät teot. Myötätunto, oikeudenmukaisuus, auttamisen halu, muista ihmisistä välittäminen. Se on se mitä ihmiseltä odotetaan, aitoa kristillistä rakkautta. Siihen pitäisi keskittyä, eikä miettimään saako hiuksia värjätä tai saako olla korvakoruja jne.
"Te annoitte minulle syötävää, kun minulla oli nälkä. Te annoitte minulle juotavaa, kun minulla oli jano. Te otitte minut luoksenne, vaikka olin teille vieras. Te annoitte minulle vaatteet, kun olin alaston. Te huolehditte minusta, kun olin sairas. Te tulitte katsomaan minua, kun olin vankilassa.
Siihen oikeamieliset vastaavat: Herra, milloin me muka näimme sinut nälissäsi ja annoimme sinulle ruokaa? Milloin näimme sinut janoissasi ja annoimme sinulle juotavaa? Milloin näimme sinut vieraana ja otimme sinut luoksemme? Milloin näimme sinut alastomana ja annoimme sinulle vaatteet? Milloin näimme sinut sairaana tai vankilassa ja tulimme luoksesi?
Kuningas vastaa heille: Minä vakuutan teille: sen, minkä te teitte yhdelle näistä huono-osaisista veljistäni ja sisaristani, te teitte minulle."
Ryhmäajattelulla tarkoitetaan ilmiötä, joka yllyttää ryhmän jäsenet yksimielisyyteen, jotta ryhmän ilmapiiri säilyisi hyvänä. Tällöin ryhmäläiset asettavat keskinäisen solidaarisuutensa kaiken muun edelle, eivätkä uskalla olla kriittisiä tai esittää ryhmän yhteisestä mielipiteestä poikkeavia mielipiteitä. Tämän seurauksena saatetaan päätyä huonoihin ratkaisuihin.
Vahva koheesio ei siis aina palvele ryhmän päämäärää, vaan kriittinen ajattelu ja sen mukanaan tuomat konfliktit ovat usein välttämättömiä parhaan mahdollisen lopputuloksen saavuttamiseksi. Ryhmäajatteluun johtava syy on esimerkiksi ryhmän sulkeutuneisuus omaan maailmaansa, jolloin se ei saa tai suostu vastaanottamaan ryhmän ulkopuolista palautetta. Ryhmäajattelu voi olla vaarallista, sillä liika yksimielisyys haittaa ongelmien havaitsemista. Organisaatio tarvitsee rakentavaa kritiikkiä ja sen kestävää yhteisöllisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ovat niitä asioita, joita ihmiseltä odotetaan? Mikä on se asia, jolla on lopulta merkitystä? Se on lähimmäisenrakkaus ja siitä syntyvät teot. Myötätunto, oikeudenmukaisuus, auttamisen halu, muista ihmisistä välittäminen. Se on se mitä ihmiseltä odotetaan, aitoa kristillistä rakkautta. Siihen pitäisi keskittyä, eikä miettimään saako hiuksia värjätä tai saako olla korvakoruja jne.
Jotenkin tuo tuntuu niin kovin itsestään selvältä, että tuntuu ihan käsittämättömältä, että joillekin voi olla noilla asioilla merkitystä. Enkä minä mikään teologi ole, mutta varovasti sanoisin, että tästäkin voisi ehkä ihan itse kysyä Jumalalta rukouksessa? Niin että onko Sinulle jotain merkitystä minun hiusteni värillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo meikkikielto ja hiusten värjäys yms perustuu siihen, että Jumala on luonut meidät omaksi kuvakseen, niin sitä ei haluta muokata liikaa.
Onko Jumala siis nainen, kun nämä ulkonäkökiellot kohdistuvat näköjään vain naisiin?
Yhtälailla kai ne miehiäkin koskee, ei sitäkään katsota varmasti hyvällä jos joku mies meikkaa tai värjää hiuksensa.
Ei miehet nyt muutenkaan yleensä sellaista harrasta. Vl-miesten ei tarvi erottua ulkonäön puolesta. Naisten pitää vaikka moni haluaisi olla kaunis. Miksi raamatussa naiset saa meikata ja heidän kauneutta ylistetään mutta vl-naiset yritetään painaa harmaahiiriksi? On ristiriitaiset säännöt, ei niitä voi mitenkään käsittää.
No kyllä nykyään on tosi yleistä että naiset saattaa meikata. Sen verran vähän, että sitä ei jostain lehtikuvista välttämättä heti hoksaa ja kyllä naiset ovat edelleen tosi luonnollisen näköisiä, sen verran pientä ehostamista. Ja ei ole mikään kummallisuus enää jokin hiusten pieni sävyttäminen. Siinäkin tyyli on hyvin luonnollinen, en ole nähnyt kellään selkeästi/silmiinpistävästi värjättyjä hiuksia.
Tuohon parta-asiaan en ole koskaan edes törmännyt, olen varmaan sen verran nuori. Tai siihen, että miehillä ei saisi olla jotenkin vähän pidempi tukka. En ole tullut ajatelleeksikaan, että tuollaisesta nykyään kukaan pahastuisi - heti tulee pieleen useampikin tuttu vl-mies, jolla on niin pitkät hiukset, että ne saa pienelle ponnarille/nutturalle vähän sellaiseen surffityyliin (yleensä nuorempia miehiä kyllä ovat, vanhemmilla miehillä näitä ei näe).
Mutta joo, kyllä tuollaisetkin asiat muuttuvat mutta usein niin vähitellen, että ehkä sitä ei kauhean selvästi äkkiseltään hoksaa.
Kiva kuulla, että muutosta on tapahtunut ulkonäköasiassa eikä pipo ole enää ihan niin kireällä! Oikeasti kiva, ei ironiaa.
Olisipa mielenkiintoista kuulla tällaisesta liikkeen sisäisestä pohdinnasta ihan konreettinen esimerkki. Kaipa sellaisen voisi kertoa, kun se antaisi vain positiivista kuvaa liikkeestä?
"Miksi kritiittinen pohdintamme ei ehkä aina välity ulkopuolisille voi johtua siitä, että asioita pyritään käsittelemään mahdollisimman rakentavalla ja asiallisella tavalla."
Joku vl-ihminen kirjoitti ilmeisen harmistuneena: "Ja tällä tarkoitan kulttuurisia asioita, jotka eivät ole suoraan uskonoppiin liittyviä, kuten juuri näitä hiusten kihartamisia sun muita." Pointtina ilmeisesti se, että jotkut kuvittelevat hiusasioiden ja muiden kuuluvan uskonoppiin ja sitten sitä ihmettelevät.
Mutta ok. Eivät siis ole ainakaan suoraan(?) uskonoppiin liittyviä vaan kulttuurisia kysymyksiä. Miksi lestadiolaisuudessa sitten on erotuksena muihin herätysliikkeeseen niin paljon näitä "kulttuurisia" kysymyksiä eli sosiaalisia normeja? Kirkoista nyt puhumattakaan, joissa on siis myös hyvällä tavalla tässä suhteessa katto korkealla ja seinät leveällä ja meitä monenlaisia tallaajia mahtuu mukaan ilman yhdenmukaisen ulkonäön normia. Noin esimerkiksi. Mistä siinä on kysymys?
Vierailija kirjoitti:
Kiva kuulla, että muutosta on tapahtunut ulkonäköasiassa eikä pipo ole enää ihan niin kireällä! Oikeasti kiva, ei ironiaa.
Tuossa joitain nopsaan googlattuja kuvia suviseuroista, poimin nyt sellaisia joissa sattui näkymään niitä pidempitukkaisia miehiä, jos se oli yksi asia jota ei oo joskus "saanut" olla. Tuo asia sitten ainakin on muuttunut, en ole itse törmännyt hiusten pituuteen puuttumiseen millään tavalla
https://janitaautio.com/wp-content/uploads/2022/04/suviseurat_by_janita…
https://i.pinimg.com/736x/8b/5d/02/8b5d02966ff73661e3ba68d7ee028af7.jpg
Iloisen näköisiä nuoria ja kivoja kuvia! T. Ei- vl, pitänee aina mainita😃
Toivottavasti kiinnostuneet kuuntelevat joskus seuroja vaikka eivät rohkaistuisi paikalle menemään.
https://www.nettiseurat.info/
kaikki ovat seuroihin tervetelleita <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa joitain nopsaan googlattuja kuvia suviseuroista, poimin nyt sellaisia joissa sattui näkymään niitä pidempitukkaisia miehiä, jos se oli yksi asia jota ei oo joskus "saanut" olla. Tuo asia sitten ainakin on muuttunut, en ole itse törmännyt hiusten pituuteen puuttumiseen millään tavalla
https://i.pinimg.com/736x/8b/5d/02/8b5d02966ff73661e3ba68d7ee028af7.jpg
Koskeeko sama vapautuminem myös nuoria naisia?
Vierailija kirjoitti:
Olisipa mielenkiintoista kuulla tällaisesta liikkeen sisäisestä pohdinnasta ihan konreettinen esimerkki. Kaipa sellaisen voisi kertoa, kun se antaisi vain positiivista kuvaa liikkeestä?
"Miksi kritiittinen pohdintamme ei ehkä aina välity ulkopuolisille voi johtua siitä, että asioita pyritään käsittelemään mahdollisimman rakentavalla ja asiallisella tavalla."
Valitettavasti se on aiemmin ollut enemmän vaikenemisen kulttuuria. Jos ei ole hyväksynyt "sääntöjä" tai kyseenalaistanut ne, niin vika on ollut yksilössä, ei yhteisössä. Kritiikinsietokyky on ollut hyvin heikko yleisellä tasolla. Pahimmillaan epäilysten on sanottu olevan sielunvihollisen kuiskuttelua, tämä on ehkä tehokkain tapa hiljentää oma ajattelu. Tosiasiassa totuus kestää kaiken kritiikin ja epäilykset ja kyseenalaistamisen, se "ei pala tulessakaan", kuten sanonta kuuluu. Silloin jos ajattelu ja kysely koetaan uhkana, jotain on pahemman kerran pielessä.
Eikö teistä itsestänne vlväki ole yhtään hassun- kurista, että pitää edes keskustella siitä, voiko aikuisella ihmisellä olla vähän pidempi tukka tai mikä nyt sitten on kenenkin mielestä "luonnollista" ehostamista? Ei edes pikkuriikkisen?