Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Yksi asia mikä häiritsi tätä lukiessa on "uskon vaarantuminen". Mitä tämä tarkoittaa? Se että olen katsonut esim Breaking Badia ei ole muuttanut omia moraalikäsityksiäni millään tavalla. Moraalini eikä persoonani ole muuttunut millään tavalla, olen täysin sama ihminen kuin ennen sarjan katsomista. Huumeet ja huumelordit on pahasta. Miksi vl pelottelee että usko vaarantuu? Mitä tämä tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Yksi asia mikä häiritsi tätä lukiessa on "uskon vaarantuminen". Mitä tämä tarkoittaa? Se että olen katsonut esim Breaking Badia ei ole muuttanut omia moraalikäsityksiäni millään tavalla. Moraalini eikä persoonani ole muuttunut millään tavalla, olen täysin sama ihminen kuin ennen sarjan katsomista. Huumeet ja huumelordit on pahasta. Miksi vl pelottelee että usko vaarantuu? Mitä tämä tarkoittaa?
Kertoi siitä, että lestadiolaisuus on heikko uskonto ja elämänkatsomus. Pysyy voimissaan ainoastaan niin että jäsenet erotetaan normi elämästä. Vahvan uskonnon ei tarvitse toimia näin.
Vierailija kirjoitti:
Usko vaarantuu = ryhmäkuri löystyy.
Sama jankkaus alkoi taas, kun porukka selvisi aakkostelijan aiheuttamasta hämmingistä. Ihan rakentavassa hengessä.
Vierailija kirjoitti:
Minä yritän selittää. Olen ollut "molemmilla puolilla", joten tiedän mitä on olla "ihan tavallinen". Toisaalta, jos sinun pitäisi kuvailla vaikkapa orgasmi, jollekin joka ei ole sitä koskana kokenut niin kuinka hyvin luulisit kuulijan oikeasti ymmärtävän, mistä on kyse.
Eli kun ihminen uskoo, kuten vl, hän uskoo, että hänen sisällää on ikään kuin pieni kynttilä. Pyhä Henki. Tunsin, miten tällainen syttyi sisälleni, kun "tulin uskoon" = sain parannuksen = "ryhdyin lestadiolaiseksi".
Tuo Pyhä Henki valaa sieluun ihan ylimaallista rauhaa, sellaista kaunista vapautta ja iloa. Se on myös se, joka pitää yllä uskovaisen omatuntoa siitä, mikä on hyväksi ja mikä väärin.
Kynttilän liekki on mikä on. Happi loppuu, se sammuu. Tuuli puhaltaa, se sammuu. Sataa vettä, se sammuu. Jokainen sydämestään uskova vl kuitenkin pitää tuota liekkiä elämänsä tärkeimpänä asiana ja haluaa varjella sitä sammumasta. Se, että katsot jotain ohjelmaa, ei sitä liekkiä tuosta vaan sammuta, mutta se voi ajan kanssa johtaa siihen, ettet enää välitä siitä liekistä, kun ajatus on harhannut muualle ja se pääsee sammumaan. Tai sitten alat pitää jotain muuta asiaa tärkeämpänä.
Sitä voisi verrata myös vaikkapa avioliittoon. Avioliitolle yleensä käy huonosti, jos toinen pettää, harrastaa liikaa tms. Sitä pitää vaalia, että se kestäisi ja voisi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaista on elää maailmassa jossa jokaisen vl kuulumattoman ajattelee palavan helvetin lieskoissa? Olen utelias sillä ajatuskin ahdistaa itseäni. Kulkisin maailmassa jossa kaikki muut on tuomittuja. Muistan kun lapsuuteni vl kaverit kertoi että tulen palamaan helvetissä. Onko tämmöinen maailmankatsomus lapselle oikeasti terveellinen. Vilpittömästi kysyn, silloinkin ahdistuin.
En kaipaisi välttelyä ja kiertelyä kuinka vl uskovaiset ei itse tuomitse näin, että vain Jumala tuomitsee tällä tavoin.
Itse en ainakaan ole saanut sellaista opetusta, että aina puhuttaisiin kuinka muut palaa helvetissä. En omille lapsillenikaan sitä halua opettaa. Ajattelen, että Jumala antaa sen viimeisen tuomion Taivaan porteilla, eikä se ole meidän ihmisten tehtävä. Mutta uskon siihen, että kun uskon miten vl-opetus opettaa, minä pääsen Taivaaseen. Olen vastuussa vain omasta uskostani. Toisen puolesta ei voi uskoa, enkä voi tietää toisen todellista uskoa, niin kenellekään ei voi sanoa että sinä et pääse Taivaaseen. Opetuksen ydin on evankeliumin ilosanomassa ja vapaus synnistä. Olen pahoillani, että olet joutunut kuulemaan tuollaista lapsena. Uskon että nykyään jos joku vl-lapsi sanoisi tuollaista kaverilleen, vanhemmat kävisivät vakavan keskustelun lapsen kanssa ettei noin saa sanoa kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla olisi kysymys lestadiolaisille:
Miksi monet liikkeeseen kuuluvat haluavat ehdottomasti vl-papin häihin ja hautajaisiin, mutta kasteisiin kelpaa myös ei-vl-pappi omasta kotiseurakunnasta? Ymmärtäisin paremmin, jos kaikkiin toimituksiin haluttaisiin oma vl-pappi, mutta miksi kasteen kohdalla ei ole niin ehdotonta? Jopa seurakunnan naispuoliset papit käyvät vl-kasteisiin, vaikka muihin toimituksiin heitä ei otettaisi.
T. Kirkkoherranvirastolla töissä
Minulla ei ole tietoa mainitsemastasi asiasta, mutta minulla on vastakysymys: oletko saanut jostakin luvan kertoa asiakkaiden asioita Vauva-palstalla? Jos siis oikeasti olet kirkkoherranvirastolla töissä.
Viestistäni ei käy ilmi, missä päin asu
Saattaisihan joku vaikka luulla, että lestadiolaiset vapaa-ajallaan yhteen kokoontuessaan pelkästään laulavat virsiään ja kuuntelevat seurapuheita. Itse taas arvelisin, että monessa lestadiolaisperheessä saatetaan noiden lisäksi vaikka pelata yhdessä lautapelejä, tehdä käsitöitä ja lukea kirjoja.
Lestadiolaisnuorilla on ihan älyttömän vilkas ja sosiaalinen seuraelämä, mistä moni nuori saattaisi olla kateellinen, jos tekeminen ilman päihteitä kelpaa. Porukat ovat yleensä ottaen avoimia ja vastaanottavaisia. Vaikka soitetaan instrumentteja ja lauletaan siionin lauluja, pelataan jalkapalloa tms. joukkuepelejä, mennään nuotiolle, melotaan, retkeillään metsässä ja muualla, vuokrataan mökkejä ja leirikeskuksia porukalla, leivotaan, pelataan, tunnetaan porukkaa Suomen joka kolkasta jne. Kaarlo Hurtig joskus sanoi, että vl-nuoret ovat siitä hauskoja, että heitä voi olla jonkun kotona kymmenittäin vanhempien poissa ollessa ja vanhempien tullessa koti on siistimpi kuin lähtiessä ja lisäksi sinne on leivottu tuoretta pullaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla olisi kysymys lestadiolaisille:
Miksi monet liikkeeseen kuuluvat haluavat ehdottomasti vl-papin häihin ja hautajaisiin, mutta kasteisiin kelpaa myös ei-vl-pappi omasta kotiseurakunnasta? Ymmärtäisin paremmin, jos kaikkiin toimituksiin haluttaisiin oma vl-pappi, mutta miksi kasteen kohdalla ei ole niin ehdotonta? Jopa seurakunnan naispuoliset papit käyvät vl-kasteisiin, vaikka muihin toimituksiin heitä ei otettaisi.
T. Kirkkoherranvirastolla töissä
Minulla ei ole tietoa mainitsemastasi asiasta, mutta minulla on vastakysymys: oletko saanut jostakin luvan kertoa asiakkaiden asioita Vauva-palstalla? Jos siis oikeasti olet kirkkoherranvirastolla töissä.
Parhaassa tapauksessa vl-nuorten elämä on juuri tuollaista, kuin viestissäsi kuvaat. Ikävä kyllä ei ole kiveen hakattu asia, että aina porukat olisivat noin vastaanottavaisia ja reiluja. Syntisiä ja viallisia ovat myös liikkeen ihmiset. Haluan muistuttaa tästä sen vuoksi, että jollakulla ei tulisi myöskään liian positiivinen käsitys vl-nuorten elämästä.
Olen itse vl ja kotoisin pienehköltä paikkakunnalta, jossa oli paljon lestadiolaisia. Luokallani taisi ainakin puolet oppilaista olla vl-perheestä. Olin vähän outolintu paikkakunnan nuorten parissa, myös vl-nuorten keskellä, herkkä ja haaveileva, kun suurin osa muista oli urheilullisia rämäpäitä. Päädyinkin muuten myöhemmin opiskelemaan itse taidealaa.
Olin hyvin yksinäinen peruskouluaikoinani ja kiusattukin, minut tietoisesti jätettiin porukoiden ulkopuolelle. Suviseurat olivat todella ahdistava kokemus varsinkin siinä iässä, kun kaikki muut oman ikäiset tuntuivat viettävän iloisina aikaa kentällä yömyöhään kun itse nyhjäsin vanhempien asuntovaunulla.
Minulta puuttuukin kokonaan se teini-iän sosiaalinen ilo vl-porukoissa, jollaista viestissäsi kuvailit. Onneksi kuitenkin sain sellaista kokea myöhemmin muuttaessani opiskelupaikkakunnalleni. Sain ensimmäistä kertaa elämässäni hyviä ystäviä niin vl- kuin ei-vl-piireistäkin ja ehdin elää myös sitä sosiaalista "iltakyläelämää".
Usko itsessään on aina ollut minulle tärkeä asia. Olen muistuttanut elämässäni itseäni ja haluan muistuttaa myös teitä, joilla ehkä on huonojakin kokemuksia vl-ihmisistä siitä, että kannattaa aina katsoa sitä uskon ydintä - mitä se sisältää ja millaista se opetus on - ja muistaa, että myös meidän liikkeessämme on ihmisiä, jotka toimivat väärin ja saattavat jopa käyttää hyväkseen uskonoppeja ja yhteisön luonnetta.
Minulle usko on suurempi asia kuin liikkeen epätäydelliset, virheitä tekevät ihmiset (jollainen toki itsekin olen), vaikka totta kai hyvässä tapauksessa samalla tavalla uskovat ovat suuri tuki ja ihan Raamattukin kehottaa olemaan säännöllisesti yhteydessä muihin uskoviin.
Oliver ja Eeva vastaavat instassa kysymyksiin. Ottavat kuulemma kaikki lapset vastaan. Ihmeen pitkä väli nyt näyttää tulevan.
Vierailija kirjoitti:
Oliver ja Eeva vastaavat instassa kysymyksiin. Ottavat kuulemma kaikki lapset vastaan. Ihmeen pitkä väli nyt näyttää tulevan.
Sulla ei vissiin riitä tieto ja ymmärrys siihen, että niitä lapsia ei automaattisesti putkahtele vuoden välein vaikka kuin yrittäisi ja vaikka ensimmäisen ja toisen lapsen välillä olisi lyhyt ikäero. Toisekseen, et voi tietää onko Eeva voinut olla raskaana, mutta saanut keskenmenon, jolloin tuollainen kyseenalaistaminen on ala-arvoista ja voi satuttaa aika lujasti.
Meilläkin ensimmäisellä ja toisella lapsella on 1v3kk ikäeroa ja seuraavat 4 ovat tulleet 2,5 vuoden ikäerolla vaikka yritys on ollut kova, että ikäero olisi ollut vieläkin pienempi.
Raudanpuute myös voi hankaloittaa raskautumista.
Olen sitä mieltä, että omassa elämässä on jotain puutteita, jos ehtii ja täytyy jonkun toisen asioita noin tarkkaan miettiä. Eletään kaikki omaa elämäänme, jooko?
Olen myös ollut "molemmilla puolilla", ja minun elämään valo syttyi kunnolla siinä vaiheessa, kun lähdin vl-liikkeestä. Olen uskonut aina, ja olin nuorena aika kiivaskin vl-opin puolustaja. Sitten Jumala sai avata silmät. Se rauha, vapaus ja ilo, jota nyt koen, on paljon suurempaa. Vl-liikkeen oppi ei ollenkaan ole kokonaan pielessä, kyllä sinnekin pilkottaa sama lämmin valo kuin muille uskoville, mutta valo tulee tavallaan kaltereiden läpi, ja armo saavutetaan ehtojen kautta. Se hämärtää Kristuksen työtä aika paljon. Tuo pieni hento liekki on kielikuva jonka lapsuudesta tunnistan, se on osuva. Se on juuri se kaltereiden ja varjojen läpi heikosti tuikkiva Jumalan valo. Kun sieltä pääsi murtautumaan pois - valoa olikin kaikkialla!
Vierailija kirjoitti:
Olen myös ollut "molemmilla puolilla", ja minun elämään valo syttyi kunnolla siinä vaiheessa, kun lähdin vl-liikkeestä. Olen uskonut aina, ja olin nuorena aika kiivaskin vl-opin puolustaja. Sitten Jumala sai avata silmät. Se rauha, vapaus ja ilo, jota nyt koen, on paljon suurempaa. Vl-liikkeen oppi ei ollenkaan ole kokonaan pielessä, kyllä sinnekin pilkottaa sama lämmin valo kuin muille uskoville, mutta valo tulee tavallaan kaltereiden läpi, ja armo saavutetaan ehtojen kautta. Se hämärtää Kristuksen työtä aika paljon. Tuo pieni hento liekki on kielikuva jonka lapsuudesta tunnistan, se on osuva. Se on juuri se kaltereiden ja varjojen läpi heikosti tuikkiva Jumalan valo. Kun sieltä pääsi murtautumaan pois - valoa olikin kaikkialla!
Olipa hyvin sanottu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei vissiin riitä tieto ja ymmärrys siihen, että niitä lapsia ei automaattisesti putkahtele vuoden välein vaikka kuin yrittäisi ja vaikka ensimmäisen ja toisen lapsen välillä olisi lyhyt ikäero. Toisekseen, et voi tietää onko Eeva voinut olla raskaana, mutta saanut keskenmenon, jolloin tuollainen kyseenalaistaminen on ala-arvoista ja voi satuttaa aika lujasti.
Meilläkin ensimmäisellä ja toisella lapsella on 1v3kk ikäeroa ja seuraavat 4 ovat tulleet 2,5 vuoden ikäerolla vaikka yritys on ollut kova, että ikäero olisi ollut vieläkin pienempi.
Onko tuo provo,? Minkä ihmeen takia joku tieten tahtoen haluaisi, että kuusi lasta syntyisi - tai enemmän - mahdollisimman pienellä ikäerolla? Eihän tuossa ehdi edes äidin kroppa palautua kunnolla synnytysten välillä! Lasten edusta nyt puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo provo? Minkä ihmeen takia joku tieten tahtoen haluaisi, että kuusi lasta syntyisi - tai enemmän - mahdollisimman pienellä ikäerolla? Eihän tuossa ehdi edes äidin kroppa palautua kunnolla synnytysten välillä! Lasten edusta nyt puhumattakaan.
Ei nyt anna lainata tuota viestiä, mutta puoleksi vitsillä heitin että yritys oli kova että ikäerot olisi olleet vieläkin pienempiä. Pääpointti varmaan kuitenkin tuli selväksi, että ehkäisyä ei ollut ja yritettiin tulla raskaaksi ja siltikin ikäeroiksi tuli 2,5 vuotta vaikka mahdollisuus vielä pienempiin ikäeroihin olisi ollut.
Ja tuohon palautumisasiaan; jokaisen kehot ovat niin erilaisia että joillakin 6 synnytystä vuoden ikäeroilla menee tuosta noin vain ja toisella menee yhdestä synnytyksestä ja raskaudesta palautumiseen vuosia. Jokainen tuntee oman kehonsa parhaiten, joten annetaan lapsiasioiden olla jokaisen omia päätöksiä, eikä kauhistella niitä vaikka joku haluaisikin monta lasta pienillä ikäeroilla.
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt anna lainata tuota viestiä, mutta puoleksi vitsillä heitin että yritys oli kova että ikäerot olisi olleet vieläkin pienempiä. Pääpointti varmaan kuitenkin tuli selväksi, että ehkäisyä ei ollut ja yritettiin tulla raskaaksi ja siltikin ikäeroiksi tuli 2,5 vuotta vaikka mahdollisuus vielä pienempiin ikäeroihin olisi ollut.
Ja tuohon palautumisasiaan; jokaisen kehot ovat niin erilaisia että joillakin 6 synnytystä vuoden ikäeroilla menee tuosta noin vain ja toisella menee yhdestä synnytyksestä ja raskaudesta palautumiseen vuosia. Jokainen tuntee oman kehonsa parhaiten, joten annetaan lapsiasioiden olla jokaisen omia päätöksiä, eikä kauhistella niitä vaikka joku haluaisikin monta lasta pienillä ikäeroilla.
Anteeks nyt vaan, mutta kyllä kauhistelen.
Mitä merkitystä on "oman kehon tuntemisella", jos kerran ehkäistä ei saa?
Olen mielenkiinnolla seurannut keskustelua lestadiolaisuudesta täällä viimeisen vuoden aikana. Olen lukenut aiheeseen liittyviä kirjoja, nettikeskustelua, Päivämiestä jne. Opillisesti en koskaan voisi olla itse lestadiolainen, koska en allekirjoita ko. oppia. Sen sijaan muutama liikkeeseen kohdistettu kritiikki ihmetyttää itseäni:
-Lapsiluvun kritisointi. Jos kaikista lapsista huolehditaan ja perhe itse näitä lapsia toivoo, niin se riittää. Syntyvyys on nykyään niin alhainen, että hyvä, kun jotkut vielä saavat lapsia. Minä arvostan perhe-elämää ja lestadiolaiset pitävät perhettä tärkeänä.
-Täällä on kritisoitu, kun lestadiolaiset eivät katso elokuvia/kuuntele rytmimusiikkia jne. Eihän ei-lestadiolaisetkaan kaikki tykkää kaikesta. Minä en ole koskaan tykännyt kauhuelokuvista/kovin jännittävistä tv-ohjelmista, enkä sellaisia halua katsoa. Ooppera ei kiinnosta, enkä ole vuosiin käynyt festareillakaan. Makunsa kullakin, olipa syy kieltäytymisen takana sitten vakaumus tai vain se, ettei kiinnosta.