Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ketään muuta ihmetytä, että Oliver ja Eeva ovat aina väsyneitä? Nukkuvat pitkään aamulla ja vielä päiväunia. Joo, heillä on kaksi pientä lasta mutta ovat vielä nuoria, vähän yli parikymppisiä eli virtaa pitäisi riittää.
Huomaa, ettei sinulla ole lapsia. Ei kahden pikkulapsen kanssa molemmat voi nukkua pitkään ellei lapset ole hoidossa kodin ulkopuolella. Kokeile itse nukkua niin, että joku herättää sinut monta kertaa yössä ja kerro, kuinka pirteä olet vaikka saisit joku aamu nukkua pidempään.
On minulla lapsia.
Useimmat on silti väsyneitä, kun on kaksi pikkulasta. Mihin perustuu luulisi, että nuori ei tartte unta tai että nuo nukkuvat pitkään? Hehän tekevät niin että antaa välillä toisen nukkua pidempään, mutta ei se poista väsynyttä, kun lapset herättää yöllä.
Poikahan on hoidossa päivät. Tyttö toki vielä pieni ja kätevähän se on päikkärit ottaa samalla kuin hänkin.
Vierailija kirjoitti:
Poikahan on hoidossa päivät. Tyttö toki vielä pieni ja kätevähän se on päikkärit ottaa samalla kuin hänkin.
Kaikki ei osaa ottaa päikkäreitä. Ja monesti silloin kun lapsi nukkuu, on helppo tehdä kotitöitä kun saa rauhassa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/8395417e-f2dd-41d9-8bc7-58bdef03d…
Miten lestadiolaiset voivat kannattaa sitä että linnanjuhlissa olisi miespari kättelemässä juhlavieraita?
Ei ole ollut mitään Haaviston vaalitilaisuutta vaan muutama ihminen on ollut paikalla. Jostakin syystä Haavisto puhuu vaalitilaisuudesta. Hänen elämäntapansa ei todellakaan sovi lestadiolaisiin arvoihin, vaikka jokainen itse päättää, ketä äänestää.
ihan mielenkiinnosta kysyn, että kun homoksi tai ei-heteroksi synnytään, eli se ei ole valinta missään vaiheessa elämää " ryhtyä" ei-heteroksi, niin pitäisikö tällaisen henkilön sitten vastentahtoisesti valita itselleen puoliso vastakkaisesta sukupuolesta? Ja toteuttaa seksuaalisuuttaan sitten muualla? Vai jättäytyä suosiolla sinkuksi? Mitä tekee lestadiolainen ei-hetero henkilö aikuisena?
Vierailija kirjoitti:
Eikö ketään muuta ihmetytä, että Oliver ja Eeva ovat aina väsyneitä? Nukkuvat pitkään aamulla ja vielä päiväunia. Joo, heillä on kaksi pientä lasta mutta ovat vielä nuoria, vähän yli parikymppisiä eli virtaa pitäisi riittää.
Minusta on ymmärrettävää että ihminen joka on käynyt läpi monta aivokalvontulehdusta ja toipuu niistä saa olla väsynyt ja myös ihminen jolla on raudan puutetta on myös väsynyt. Ja ovat lisäksi pikkulasten vanhempia. Vaikkeivät kyllä mielestäni vaikuta mitenkään erityisen väsyneiltä. Ja en minä ainakaan ole saanut käsitystä että he nukkuisivat aamulla pitkään. Viime videoissa Oliver on nukkunut välillä päiväunia. Eipä toisten nukkumiset tai nukkumattomuudet kuulu kenellekään toiselle. Eikä aina voi tietää toisten taustoja, eikä videotkaan kerro sitä koko elämää vaan ovat oikeasti ihan miljoonasosa siitä koko elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen saanut käsityksen että poika on vain osan viikosta hoidossa. Monessa videossa hän on pyörinyt taustalla aamusellakin, eikä kyse ole ollut viikonlopusta.
Ylellä oli mielenkiintoinen juttu aiheesta.
Itse en henkilökohtaisesti ymmärrä sitä, miksi wanhojen tanssit nähdään seksuaaliseen läheisyyteen kannustavana asiana. Itse kahdesti aikoinaan wanhat tanssineena täytyy sanoa, että seksiin liittyvät ajatukset oli wanhoista kaukana. Lähinnä keskityttiin muistamaan askeleet, eikä sitä tanssittu mitenkään todella lähellä toisia. Eikä pukeutuminen ole mielestäni mitenkään erityisen paljastavaa, ei ainakaan omina kouluvuosinani ollut. Wanhoissa oli pitkät helmat ja monilla hansikkaat/peittävä yläosa. Paljon paljastavammin moni pukeutuu kesällä.
Siitä nostan hattua, että jos tanssit eivät tunnu omalta jutulta vakaumuksellisista syistä, niin jätetään väliin, mutta osallistutaan päivään muuten auttamalla. Hienoa, että löytyy muita tehtäviä, joilla voi olla mukana yhteisessä päivässä. Omana kouluaikanani lestadiolaisille (ja muutamille muille, jotka eivät osallistuneet), ei ollut mitään tuollaista tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Itse en henkilökohtaisesti ymmärrä sitä, miksi wanhojen tanssit nähdään seksuaaliseen läheisyyteen kannustavana asiana. Itse kahdesti aikoinaan wanhat tanssineena täytyy sanoa, että seksiin liittyvät ajatukset oli wanhoista kaukana. Lähinnä keskityttiin muistamaan askeleet, eikä sitä tanssittu mitenkään todella lähellä toisia. Eikä pukeutuminen ole mielestäni mitenkään erityisen paljastavaa, ei ainakaan omina kouluvuosinani ollut. Wanhoissa oli pitkät helmat ja monilla hansikkaat/peittävä yläosa. Paljon paljastavammin moni pukeutuu kesällä.
Siitä nostan hattua, että jos tanssit eivät tunnu omalta jutulta vakaumuksellisista syistä, niin jätetään väliin, mutta osallistutaan päivään muuten auttamalla. Hienoa, että löytyy muita tehtäviä, joill
Hämmensi, kun jutussa viitattiin siihen, että parinvaihtotanssit voisivat aiheuttaa kiinnostumisen johonkin toiseen ja suhde voisi mennä tuossa. Tähän ajatteluun olen muutenkin törmännyt vl-piireissä: fyysinen kontakti ajaisi toiseen ihastumiseen tai pettämiseen. Itse olen ev.lut. uskovainen, mutta ajattelisin näin ilman uskoakin: minulla ei ole koskaan ollut mitään kiinnostusta oman puolison pettämiseen, eikä minulla ole ollut parisuhteen ulkopuolisia ihastuksia. Olen jo lapsesta asti ollut sellainen, että olen ihastunut yhteen ihmiseen kerrallaan. Lapsena tykkäsin naapurinpojasta 6 vuotta (ikävuodet 9-15), vaikka mitään ei koskaan tapahtunut eikä poika tiennyt tunteistani. Aikuisena olen ollut samanlainen: kun pidän yhdestä ihmisestä, niin muut ei kiinnosta. Sama juttu on nykyään aviomieheni kanssa. En minä katsele muita, enkä koe kiinnostusta muihin sillä tavalla. Vaikka olisin fyysisesti lähekkäin esimerkiksi työkaverini kanssa, niin ei se saa minua ihastumaan toiseen ihmiseen. Minulle toisen ihmisen koskeminen (mitä esimerkiksi vaikka monessa hoiva-alan työssä tai harrastuksessa tehdään) ei ole millään lailla seksuaalisuuteen viittaava asia. Kaikki ihmiset eivät ole kiinnostuneita pettämisestä, eikä iso osa ihmisistä koskaan aio pettää puolisoaan.
Minua häiritsee valtavasti tuo oletus, että kaikki ihmiset olisivat heti hinkumassa ihastumaan tai pettämään, jos ovat jonkun muun kuin puolisonsa lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä nostan hattua, että jos tanssit eivät tunnu omalta jutulta vakaumuksellisista syistä, niin jätetään väliin, mutta osallistutaan päivään muuten autta
Jotenkin kummallista hokea hoiva-alaa. Lestadiolaisille ei ole mitään ongelmaa työskennellä hoitajina. Miksi se pitää sekoittaa johonkin tanssiin?
Miksi tämä vanhojentanssikeissi tuotiin tähänkin keskusteluun? Sillehän on aivan oma haukkumisketjunsa täällä. Olen pyytänyt ylläpidolta, että jompikumpi ketju poistettaisiin, kun molemmissa samat ihmiset kirjoittavat samoja juttuja. Eipä näy asia ylläpitoa kiinnostavan, kun keskustelu saa jatkua molemmissa ketjuissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä nostan hattua, että jos tanssit eivät tunnu omalta jutulta vakaumuksellisista syistä, niin jätetään väliin, mutta osallistutaan päivään muuten autta
Ehkä tuossa on sellainen ajattelu, ettei halua antaa edes mahdollisuutta tällaiselle. Näin minä sen ymmärtäisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se ole selvä mistä tuo perinne olla itse lukematta Raamattua tulee. VLopissa on niin paljon elementtejä, jotka eivät perustu Raamattuun. Mutta puheissa annetaan ymmärtää, että näin olisi. Sanotaan, että Raamatun mukaan Jumalan lapset sitä ja tätä tai Raamatun mukaan Jumalan valtakunnassa näin. Annetaan kuulijoille se kuva, että Raamatussa kerrotaan asioista juuri niin kuin se asia vanhoillislestadiolaisuudessa ymmärretään. En tiedä, ehkä jopa itse uskotaan niin, jos henilö on tarpeeksi opissa sisällä. Vaikka näinhän ei Raamatussa tietenkään lue
Tai annetaan ainakin ihan neutraalille tai muuta tarkoittavalle Raamatun kohdalle ihan ikioma vltulkinta. Esimerkkinä tästä vaikka "älkää istuko siellä, missä kiusaajat" = kiellettyjä ovat baletti, ooppera, elokuvat, teatteri...
Jos itse lukee Raamattua, saattaapi mieleen tulla ajatus: Hetkinen! Eihän täällä missään niin sanota.
Tämä!
Vierailija kirjoitti:
Siitä nostan hattua, että jos tanssit eivät tunnu omalta jutulta vakaumuksellisista syistä, niin jätetään väliin, mutta osallistutaan päivään muuten auttamalla. Hienoa, että löytyy muita tehtäviä, joill
Kuvasi vanhojentansseista on tosi vanhentunut. Joskus tosiaan niihin pukeuduttiin peittävästi ja oikeasti "vanhanaikaisesti", eivät ne ole olleet sellaiset enää vuosiin.
Lisäksi kannattaa muistaa, että tanssit voivat olla tosi erilainen tilaisuus koulusta riippuen. Tosi isoissa kouluissa tanssitaan vähän valssia ahtaalla liikkasalin lattialla. Jotkin koulut taas tekevät pitkän ohjelman, joka sisältää erilaisia koreografioita. Mitä olen nähnyt, niin saattavat sisältää todella sisältää joskus elementtejä, jotka ymmärrän uskonnollisille ihmisille vieraiksi. Eräässä tanssissa koreografiassa esim. Ikään kuin juopoteltiin ja voivat muutenkin sisältää paljon eroottisia elementtejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/8395417e-f2dd-41d9-8bc7-58bdef03d…
Miten lestadiolaiset voivat kannattaa sitä että linnanjuhlissa olisi miespari kättelemässä juhlavieraita?
Ei ole ollut mitään Haaviston vaalitilaisuutta vaan muutama ihminen on ollut paikalla. Jostakin syystä Haavisto puhuu vaalitilaisuudesta. Hänen elämäntapansa ei todellakaan sovi lestadiolaisiin arvoihin, vaikka jokainen itse päättää, ketä äänestää.
ihan mielenkiinnosta kysyn, että kun homoksi tai ei-heteroksi synnytään, eli se ei ole valinta missään vaiheessa elämää " ryhtyä" ei-heteroksi, niin pitäisikö tällaisen henkilön sitten vastentahtoisesti valita itselleen puoliso vastakkaisesta sukupuolesta? Ja toteuttaa seksuaalisuuttaan sitten muualla?
Varmaan nykyään useimmat elävät sinkkuina. Ehkä joskus historiassa jotkut ovat menneet vastentahtoisesti naimisiin eri sukupuolta olevan kanssa, mutta en usko sen nykyään olevan yleistä.
Se on todella mahdollista, vaikka nykyajan yliseksualisoituneessa yhteiskunnassa ajatusta pidetään usein jotenkin täytenä mshdottomuutena.
https://uusitie.com/identiteettini-ytimessa-ei-ole-homoseksuaalisuus-va…
Pervo pitää olla, että paheksuu nuorten opettelemia tansseja, yleisönä vanhemmat ja muu suku. Jos muut yleisöön edes mahtuvat, yleensä ei. Tanssivat myös vanhempiensa kanssa. Kannattaisi ensin se oma pää puhdistaa likaisista ajatuksista ja vasta sitten paheksua muita.
Moniko vl on edes nähnyt itse niitä vanhojen tansseja, ihan omin silmin? Kun ne kerran niin kamalia ovat ettei kukaan voi osallistua, niin ette kai ole katsomaankaan menneet? Vai? Kuvittelette sitten kaikenlaista ja uskotte, kun naapurin serkun kaima oli kuulema nähnyt niin semmoista, että kuulkaa...
Vierailija kirjoitti:
Moniko vl on edes nähnyt itse niitä vanhojen tansseja, ihan omin silmin? Kun ne kerran niin kamalia ovat ettei kukaan voi osallistua, niin ette kai ole katsomaankaan menneet? Vai? Kuvittelette sitten kaikenlaista ja uskotte, kun naapurin serkun kaima oli kuulema nähnyt niin semmoista, että kuulkaa...
Tämä! Ihan nauratti nuo " eroottiset elementit"! Joo, voihan siellä joku frakissa tai iltapuvussa lannetta keinuttaa, mutta luulis normaalin ihmisen sen kestävän...
Vierailija kirjoitti:
Ollaanhan me nyt oltu yleisössä katsomassa, kun kaverit tanssii.
Ja naurakaa vain, mutta kyllä niitä eroottisia elementtejä on paljonkin joissakin tansseissa. Menkää itse joskus seuraamaan
Jos tanssi on kielletty siksi, että se on "seksuaalista", niin miksi aviopari ei saa keskenäänkään tanssia?
On minulla lapsia.