Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Olle oli tehnyt hienon videon. Hän vaan näyttää vieläkin jotenkin sairaalta.
Yksi asia on ihmetyttänyt minua, kun olen kasvokkain seurannut lestadiolaisten kommentteja ei-lestadiolaisten elämästä ja päinvastoin. Usein ollaan todella ehdottomia. Esim. "Kukaan lestadiolainen ei koskaan katso telkkaria." ei-lestadiolaisen mukaan, vaikka toki on heitäkin, jotka katsovat esim. luonto-ohjelmia. "Kaikilla lestadiolaisilla on yli 10 lasta" vaikka näin ei oikeasti ole.
Lestadiolaisten kanssa jutellessa on surettanut, miten moni ajattelee, että lestadiolainen perhe on ainoa turvallinen kasvuympäristö ja että ei-lestadiolaisissa perheissä juodaan ja on muuten epäsopivaa menoa. Kun olen itse ei-lestadiolaisena kertonut lestadiolaiselle, että ei meidänkään perheessä juoda lainkaan alkoholia, niin vastaus on aina ollut "mutta kuule kyllä lähes kaikissa ei-uskovaisissa perheissä juodaan".
Ei puolin ja toisin tunnuta käsittävän, että ihmiset ja perheet ovat erilaisia. Ei-lestadiolainenkin perhe voi olla lapselle turvallinen kasvuympäristö. Olen ev.lut. ja kyllä meidän perheessä lapselle on vauvasta asti kerrottu Jeesuksesta, viety kirkkoon ja rukoiltu lapsen kanssa joka päivä. Lapsella on turvallinen koti, jossa on molemmat vanhemmat läsnä, lapsen kanssa tehdään arkisia asioita yhdessä ja elämä on rauhaisaa.
Kuuntelin erään muutaman vuoden vanhan ohjelman, jossa vl-nainen kertoi uskostaan ja vl-elämästä. Nainen sanoi, että ei häntä haittaa, että naiset eivät pääse puhujiksi ja hän ei tiedä ketään naista, joka siihen tehtävään haluaisi. Tämän kommentin olen kuullut monta kertaa. Ettei kukaan nainen tuohon tehtävään haluaisi. Ei kai kukaan liikkeen parissa elävä nainen voi sanoa ääneen, että haluaisi puhujaksi, kun se on yksiselitteisesti kielletty. Omasta halusta puhujaksi olisi turha edes ääneen sanoa, kun se ei muuttaisi asiaa. Mutta näkeehän sen, mitä puhujan tehtäviin haluaville naisille on käynyt. Evankelis-luterilaisesta kirkosta löytyy mm. piispa Mari Leppänen, joka suljettiin heti pappisvihkimyksensä jälkeen ulos vl-liikkeestä. Mari olisi halunnut pysyä liikkeessä ja olla pappi, mutta nämä asiat sulkevat toisensa pois.
Eipä Jeesuksenkaan seura kelvannut kuin murto-osalle hänen eläissään. Edes kaikille, jotka ikään kuin uskoivat samoin. Ihan vaan ajatuksena nostan tämän vetämättä mitään rajaviivoja kenenkään välille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi asia on ihmetyttänyt minua, kun olen kasvokkain seurannut lestadiolaisten kommentteja ei-lestadiolaisten elämästä ja päinvastoin. Usein ollaan todella ehdottomia. Esim. "Kukaan lestadiolainen ei koskaan katso telkkaria." ei-lestadiolaisen mukaan, vaikka toki on heitäkin, jotka katsovat esim. luonto-ohjelmia. "Kaikilla lestadiolaisilla on yli 10 lasta" vaikka näin ei oikeasti ole.
Lestadiolaisten kanssa jutellessa on surettanut, miten moni ajattelee, että lestadiolainen perhe on ainoa turvallinen kasvuympäristö ja että ei-lestadiolaisissa perheissä juodaan ja on muuten epäsopivaa menoa. Kun olen itse ei-lestadiolaisena kertonut lestadiolaiselle, että ei meidänkään perheessä juoda lainkaan alkoholia, niin vastaus on aina ollut "mutta kuule kyllä lähes kaikissa ei-uskovaisissa perheissä juodaan".
Ei puolin ja toisin tunnuta käsittävän, että ihmiset ja perheet ovat erilaisia. Ei-lestadi
Varmasti vaikuttaa se, että lestadiolaiset eristäytyvät muista, joten heille ei oikeaa kuvaa tule. Siihen päälle joukkopsykoosi, jossa vahvistetaan käsityksiä.
Toisin päin tällaista eristäytymistä ei tapahdu, lestadiolaisetkin otetaan joukkoon. Joten tällaisia vääriä käsityksiä ei synny samalla tavalla.
Yksittäisten lestadiolaisten kanssa voi olla tekemisissä, mutta et voi olla mukana isomman porukan kanssa. Kokemuksesta voin sanoa, että käsketään tylysti poistua.
Vierailija kirjoitti:
Olle oli tehnyt hienon videon. Hän vaan näyttää vieläkin jotenkin sairaalta.
Ei mun mielestä hän näytä sairaalta, mutta kyllähän tollaset sairaalajaksot verottaa niin fyysisesti kuin henkisestikkin ja ottaa keholla aikaa toipua kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
* Ehkä kuvaavaa on, kun itsellä oli lestadiolainen kylässä ja muut katsoivat elokuvaa, hän katsoi muista erossa kännykällään Kummelia YouTubesta. En ymmärrä, miksi elokuva on vielä pahempi, kun ei edes uskaltanut katsoa television suuntaan? *
Älä viitsi keksiä tai olisit edes keksinyt paremman jutun. Tuleeko sinulle hyvä mieli potaskan puhumisesta?
Jos sinä edes hieman ajattelisit, ymmärtäisit ettei tuollaisia tarinoita kukaan keksi. Mitä sillä saavuttaisi, jos tuollaisen tarinan keksisi? Ei yhtään mitään, mutta kerroin sen koska se on totta.
Mikä niissä elokuvissa niin kovasti pelottaa, sen huomasi myös tämän ketjun aiemmasta elokuvakeskustelusta? Valtava tarve oli todistella, miksi elokuvat ovat sopimattomia. Sellainen kuva siitä jäi vaikken keskustelua kovin tarkkaan seurannut, kun en osallistunut siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
* Ehkä kuvaavaa on, kun itsellä oli lestadiolainen kylässä ja muut katsoivat elokuvaa, hän katsoi muista erossa kännykällään Kummelia YouTubesta. En ymmärrä, miksi elokuva on vielä pahempi, kun ei edes uskaltanut katsoa television suuntaan? *
Älä viitsi keksiä tai olisit edes keksinyt paremman jutun. Tuleeko sinulle hyvä mieli potaskan puhumisesta?Jos sinä edes hieman ajattelisit, ymmärtäisit ettei tuollaisia tarinoita kukaan keksi. Mitä sillä saavuttaisi, jos tuollaisen tarinan keksisi? Ei yhtään mitään, mutta kerroin sen koska se on totta.
Mikä niissä elokuvissa niin kovasti pelottaa, sen huomasi myös tämän ketjun aiemmasta elokuvakeskustelusta? Valtava tarve oli todistella, miksi elokuvat ovat sopimattomia. Sellainen kuva siitä jäi vaikken keskustelua kovin tarkkaan seurannut, kun en osallistunut siihen.
* Mitä sillä saavuttaisi, jos tuollaisen tarinan keksisi? *
Sitä minäkin ihmettelen. Mitään muuta motiivia en keksi kuin saattaa lestadiolaiset naurunalaisiksi ja osoittaa, kuinka tyhmiä he sinun mielestäsi ovat.
Aika moni voisi tuntea olonsa kiusaantuneeksi rauhanyhdistyksellä, vaikka se ei sinänsä p e l o t t a i s i .
Tupakka on päihde. Taitaa olla monen hermolääke ..?
Nikotiini on kova addiktoimaan. Tupakka ok? Lasi viiniä ei?
Vierailija kirjoitti:
Uteliaisuudesta kysyn: siis onko stimulantti päihde tupakka vaikka tunnin välein ok, mutta esim. Annos 12 cl viiniä esim. kahdesti kuussa ei ok?
Raamattu kieltää juopumusken, kuitenkin monta kertaa mainitsee viinin. Lisäksi , voiko ulkoinen koristus tarkoittaakin ihmsiten omaisuutta ja mammonaa ja sillä kerskauta, eikä esim. Naisten punaista huulipunaa?
Vierailija kirjoitti:
Minusta on moukkamaista kutsua vl kylään, jos meinaa katsoa elokuvaa. Se on kuin kutsua kasvissyöjä syömään lihapataa kertomatta etukäteen, että tarjolla on vain liharuokaa.
Eri asia, jos on esittänyt kutsun nimenomaan elokuvailtaan, jolloin hän olisi voinut kieltäytyä nätisti koko vierailusta.
Lopeta jo se jankkaaminen, ei häntä oltu kutsuttu kylään, vaan sattui tulemaan ennalta ilmoittamatta kun paikalla oli jo muita jotka halusivat katsoa elokuvaa. Asiasta ei oltu keskusteltu aiemmin, eikä kukaan tiennyt miten hän suhtautuu asiaan.
Ihan hänen oma valinta oli se Kummelin katsominen, muut katsoivat sitä elokuvaa.
Ylipäänsä on moukkamaista huudattaa telkkaria jos joku on kylässä, olipa vl tai ei. Ainakin ennen muinoin oli. Jos joku tuli kylään niin telkkari laitettiin usein kiinni ihan kohteliaisuudesta vierasta kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on moukkamaista kutsua vl kylään, jos meinaa katsoa elokuvaa. Se on kuin kutsua kasvissyöjä syömään lihapataa kertomatta etukäteen, että tarjolla on vain liharuokaa.
Eri asia, jos on esittänyt kutsun nimenomaan elokuvailtaan, jolloin hän olisi voinut kieltäytyä nätisti koko vierailusta.
Lopeta jo se jankkaaminen, ei häntä oltu kutsuttu kylään, vaan sattui tulemaan ennalta ilmoittamatta kun paikalla oli jo muita jotka halusivat katsoa elokuvaa. Asiasta ei oltu keskusteltu aiemmin, eikä kukaan tiennyt miten hän suhtautuu asiaan.
Ihan hänen oma valinta oli se Kummelin katsominen, muut katsoivat sitä elokuvaa.
Sattuikin tulemaan yllättäen juuri silloin, kun kotiin oli kutsuttu muitakin vieraita. Mistä tiesikin tulla paikalle juuri silloin (kutsumatta)?
Alkoholi itsessään ei ole syntiä vaan humaltuminen on se ongelma. Silloin itsekontrolli pettää ja voi tehdä jotain väärää, tai joku muu voi tehdä sinulle jotain väärää.
Jäin mietttimään tuota. On jotenkin kummallisen kuuloista, mutta uskovaisella on kiusauksia. Ei niitä ole, jos ei ole uskovainen. Raamatun mukaan sielunvihollinen etsii, kenet se saisi mukaansa. Kai se on sitten pakko uskoa, että se tulee sieltä. Uskovaisellakin ne kiusaukset vähenevät, kun on jalka riittävän tukevasti molemmissa maailmoissa.
Kuuntelin tänään mielenkiinnosta Tornion rauhanyhdistykseltä seurakuntapäivien alustuksen, kun sieltä päin olen kotoisin. Harmi kun sitä ei enää löytynyt tallenteena. Oli tosi mielenkiintoinen, vaikka olenkin vain perus kristitty enkä lestadiolainen. Osa asioista oli sellaisia mistä olen itse täysin eri mieltä, kuten homoliitot mutta oli kyllä niin paljon hyvää asiaa että ihan hämmästyin. Aiheena oli "Uskominen tässä ajassa" ja tosi mukavasti puhuja kertoi esim siitä, miten lähetystyötä ei tehdä väkipakolla, vaan sitä tehdään jos joku pyytää erikseen. Toinen mistä puhuttiin, oli se miten kohdata toinen uskova joka on "ajautumassa maailmaan" ja synnin tielle, miten hänen luokseen pitää mennä nöyrällä mielellä ja kahden kesken keskustelemaan ja kysymään kuulumisia, eikä painostaen mihinkään.
Yllättävää oli se että puhuja myös sanoi, ettei "epäuskoisten" ystävien merkitystä saa vähätellä, kun kaikilla ei välttämättä ole uskovaisia ystäviä. Eli jopa kannustettiin olemaan ja ystävystymään muidenkin kuin lestadiolaisten kanssa.
Kolmas aihe ja osio jonka meidän jokaisen olisi pitänyt kuulla oli somen hyödyt ja haitat. Ensin kerrottiin, kuinka paljon se on tuonut hyvää myös uskovien elämään, kun sen avulla voidaan pitää yhteyttä toisiin ja pitää seuroja myös etänä. Sitten puhuttiin somen vaaroista ja siitä, miten siellä kanssakäyminen voi tuoda väärinymmärryksiä ja siellä on niin helppo kiusata. Luki myös jotain otteita tutkimuksesta jossa oli tutkittu somen hyötyjä ja haittoja.
En muista puoliakaan, mutta kuunnellessa ajattelin heti että linkkaan tallenteen tänne, kun oli niin mielenkiintoinen. Harmi kun eivät tallenna puheita yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uteliaisuudesta kysyn: siis onko stimulantti päihde tupakka vaikka tunnin välein ok, mutta esim. Annos 12 cl viiniä esim. kahdesti kuussa ei ok?
Raamattu kieltää juopumusken, kuitenkin monta kertaa mainitsee viinin. Lisäksi , voiko ulkoinen koristus tarkoittaakin ihmsiten omaisuutta ja mammonaa ja sillä kerskauta, eikä esim. Naisten punaista huulipunaa?
Eikö tupakka mene päähän?
On minulle ihan se ja sama, haluaako joku tulla yhteisöömme (toki jokaisesta tulleesta iloitaan). Motiivi on se, että jos joku ilmaisee sielun hätää ja kaipuuta Jumalan puoleen, osaan kertoa vain omastani ja tarjota evankeliumia.