Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, ketkä ovat ne näkyvät johtajat ja pelottelu. Ei siis täytä lahkon määritelmää.
VL kuuluu ev.lut.kirkkoon, eli ei sovi lahkon määritelmään siltäkään osin, eikä ole näkyvää johtajaa olemassakaan.
Heillähän on johtajana rauhanyhdistysten keskusyhdistys SRK, jonka viisaat miehet päättävät mikä on sallittua ja mikä ei, ja näitä sääntöjä eli omaa yhteisöään he palvovat. Ai miten niin? Koska heidän omat sääntönsä menevät raamatun yli.
Sieltä ylimmästä johdosta kaikki lähtee.
Lahkot ovat uskonnollisia ryhmiä, jotka pyrkivät erottautumaan kirkosta ja hylkäävät sen arvovallan, olennaista ei ole se toimiiko ryhmä kirkon sisällä vai ei. Olennais
Minä taas uskon vakaasti siihen, että vl-yhteisö pyrkisi kirkon kanssa lähempään yhteyteen, jos kirkko ottaisi vahvemmin luterilaisuiden. Ei ole mitenkään tarkoituksellista olla eri mieltä ja omana joukkona ihan periaatteesta. Sen sijaan lahko haluaa olla täysin erillinen ja oma yksikkönsä no matter what.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä taitaa joku yksittäinen henkilö kiihdyttää itseään vimmaisesti rienaamaan vl-porukkaa. Kannattaa jättää omaan arvoonsa.
Peace <3Kerro missä viestissä tätä rienaamista näkyy?
En ole vl, mutta ei minusta missään. Terävää argumentointia sen sijaan kyllä. Se voi tietty pahalta tuntua, kun osoitetaan epäloogisuuksia ja epärehellisyyttä.
Epärehellisyyttä... jos joku vainoharhainen sitä näkee, on ongelma hänen omansa.
Epäloogisuutta on ihan jokaisella, joka tulkitsee Raamattua, koska ei ole tapaa, millä sen voisi tulkita johdonmukaisesti ja absoluuttisesti oikein ja jalkauttaa elämäänsä. Siksi en jaksa tuhlata ruutia ryhtymällä väittelyyn. Keskustella voin mielelläni.
Vierailija kirjoitti:
Minä ajattelen, että OMA synninpäästöni pitää tehdä vl-yhteisöön, koska en ole muualta saanut synninpäästön tuomaa rauhaa ja vapautta. En estä jotain muuta ihmistä uskomasta, että hän on löytänyt saman jostain muualta.
Olisi kuitenkin epärehellistä ja epäeettistä julistaa sellaista, että se kokemamme ilo ja rauha löytyy muualta, koska emme ole nähneet sitä muualla. Se on totuudessa pysymistä.
Se, että ette näe sitä muualla, kertoo vain teistä. Ei muusta.
Jo perusasetelma on epärehellinen. Kuulutaan vähemmistönä kirkkoon, jossa on yli 2 milj jäsentä. Julistetaan kuitenkin, että oikealla tavalla uskoo vain tämä pieni vähemmistö. Kadotukseen menee muut piispoja myöten. Mutta kysypä asiasta suoraan: no eihän me ny sillai...vaikka kyllä sillai. Vain sen näkemys on hyväksytty ja se siitä.
Kirkkoon kuulutaan kai vain siksi, kun onhan se kiva se joulukirkko ja entäs kirkkohäät, ne ovat ihania.
Kirkkoon kuulutaan myös siksi, että mahdollisimman moni saisi kuulla Jumalan sanaa saarnattavan siten kuin se meidän mielestämme, Raamattuun pohjautuen, kuuluu saarnata.
Vierailija kirjoitti:
Kirkkoon kuulutaan myös siksi, että mahdollisimman moni saisi kuulla Jumalan sanaa saarnattavan siten kuin se meidän mielestämme, Raamattuun pohjautuen, kuuluu saarnata.
Mitä tarkoitat? Teillähän on ne omat seurat.
Et taida tietää kuinka paljon on vl-pappeja
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti tiedän. Siinä oikein korostuu tuo epärehellinen alkuasetelma: palkka tulee papin itsensä mielestä vääräoppiselta järjestöltä. Mutta ilmeisesti pääasia, että palkka tulee...
Itse en kyllä veronmaksajana haluaisi yhdenkään vlpapin palkkaan eurollakaan osallistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti tiedän. Siinä oikein korostuu tuo epärehellinen alkuasetelma: palkka tulee papin itsensä mielestä vääräoppiselta järjestöltä. Mutta ilmeisesti pääasia, että palkka tulee...
Itse en kyllä veronmaksajana haluaisi yhdenkään vlpapin palkkaan eurollakaan osallistua.
En minäkään. Outo on kuvio. Joku katsoo, että helvettiin oon menossa ja sitten mun pitää siitä vielä sille maksaa.
"Eipä tulisi mieleen kulkea keskustelupalstoilla kieltämässä ihmisiltä heidän uskoaan."
En ole lukenut tätä ketjua muuten kuin pari viimeistä sivua, enkä muutenkaan tunne vl-uskoa, mutta eikö siihen kuulu lainkaan lähetystyö, kuten muuhun kristillisyyteen? Meinaan vaan, että on hassua väittää, ettei ole kieltämässä muilta uskoa, jos omaan kuuluu se, että käännytetään muita.
Suomessa on uskonnonvavaus, jokainen voi kuulua parhaamaksi katsomaansa kirkkoon, liikkeeseen tai lahkoon. Maailman ihmisoikeusjärjestöt ovat olleet ihmeissään, mikä uskontoryhmittymä täällä pojkoisessa on, kun perheessä saattaa olla 15 lasta tai enemmänkin. Ihmettelijöille on kerrottu, kaikki on vapaaehtoista. Onko näin?
Turha väittää, kaikki naiset on luotu synnyttämään, näin ei todellakaan ole, synnyttäminen pitää olla vapaaehtoista, herätysliikkeestä sitä ei ohjeisteta vanhojen miesten raamatun tulkintojen mukaan.
Edesmennyt sukulaiseni, ev.lut, sanoi televisio on synnin laatikko, sitä mieltä ovat lestadiolaiset edelleen. Siinä vehkeessä on on-off nappula, jota kannattaa käyttää. Nykyisin tietsikalta saa näkyviin tv-ohjelmat, onneksi.
Vierailija kirjoitti:
"Eipä tulisi mieleen kulkea keskustelupalstoilla kieltämässä ihmisiltä heidän uskoaan."
En ole lukenut tätä ketjua muuten kuin pari viimeistä sivua, enkä muutenkaan tunne vl-uskoa, mutta eikö siihen kuulu lainkaan lähetystyö, kuten muuhun kristillisyyteen? Meinaan vaan, että on hassua väittää, ettei ole kieltämässä muilta uskoa, jos omaan kuuluu se, että käännytetään muita.
Lähetystyö tehdään kutsusta, ei pyytämättä. Samoin sielunhoidolliset keskustelut käydään nykyaikana (toivottavasti kaikki) niin, että henkilö itse ilmaisee kiinnostuksensa asiaan. Eli asioista kyllä kerrotaan ja toivotetaan tervetulleeksi ja tarjotaan armoa, jos henkilö itse osoittaa sen olevan tervetullutta. Kaikki ihmiset saavat pitää omat arvonsa, ovat ne ihan mitä tahansa.
Kysymys lestadiolaisille:
Olen ymmärtänyt, että tulevaisuudessa suviseurat kiertävät vain parilla paikkakunnalla käytännön syistä. Aiemmin suviseurat kiersivät eri puolilla Suomea. Miten lestadiolaiset suhtautuvat tähän muutokseen? En kuulu liikkeeseen, mutta minusta on ollut hienoa, että suviseurojen paikka vaihtelee. Näin ihmiset pääsevät paremmin eri puolilta Suomea mukaan (välillä on lyhyempi matka) ja toisaalta taas tulee eri paikat tutuiksi. "Tylsää", että nykyään käytännön syistä ei voida enää kierrättää vuoroa uusille paikkakunnille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähetystyö tehdään kutsusta, ei pyytämättä. Samoin sielunhoidolliset keskustelut käydään nykyaikana (toivottavasti kaikki) niin, että henkilö itse ilmaisee kiinnostuksensa asiaan. Eli asioista kyllä kerrotaan ja toivotetaan tervetulleeksi ja tarjotaan armoa, jos henkilö itse osoittaa sen olevan tervetullutta. Kaikki ihmiset saavat pitää omat arvonsa, ovat ne ihan mitä tahansa.
Omasta mielestäni jo asioista kertominen ja ainakin tervetulleeksi toivottaminen on lähetystyötä, koska noilla toimilla pyritään saamaan ihminen oman kirkkonsa pariin.
Vierailija kirjoitti:
Mikään ulkonainen asia itsessään ei ole synti. Synti on sydämen luopumista Jumalasta. Se on sisäinen tila.
Paavali kor. : Kaikki on minulle luvallista mutta en saa antaa minkään hallita itseäni"
Jeesus: "Ja niin te olette tehneet Jumalan sanan tyhjäksi perinnäissääntönne tähden.Te ulkokullatut. Oikein teistä Esaias ennusti, sanoen: 'Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana;mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä'.Kuulkaa ja ymmärtäkää.Ei saastuta ihmistä se, mikä menee suusta sisään; vaan mikä suusta käy ulos, se saastuttaa ihmisen.Jokainen istutus, jota minun taivaallinen Isäni ei ole istuttanut, on juurineen revittävä pois.
Ettekö käsitä, että kaikki, mikä menee suusta sisään, vatsaan ja ulostuu? Mutta mikä käy suusta ulos, se tulee sydämestä, ja se saastuttaa ihmisen.Sillä sydämestä lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, haureudet, varkaudet, väärät todistukset, jumalanpilkkaamiset. Nämä ihmisen saastuttavat; mutta pesemättömin käsin syöminen ei saastuta ihmistä."
Tulkitsen tämän niin, että mikään ulkoinen (korvakorut, meikki, musiikki, tv, elokuvat...) ei saastuta ihmistä. Ihmisen oma kovasydämisyys saa hänet tekemään syntiä eli rikkomaan Jumalaa ja lähimmäistä vastaan.
Tulkitsen samoin ja toivoisin, että toiset uskovaiset lakkaa tekemästä tulkintoja muiden uskosta ulkoisten asioiden perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Olen ymmärtänyt, että tulevaisuudessa suviseurat kiertävät vain parilla paikkakunnalla käytännön syistä. Aiemmin suviseurat kiersivät eri puolilla Suomea. Miten lestadiolaiset suhtautuvat tähän muutokseen? En kuulu liikkeeseen, mutta minusta on ollut hienoa, että suviseurojen paikka vaihtelee. Näin ihmiset pääsevät paremmin eri puolilta Suomea mukaan (välillä on lyhyempi matka) ja toisaalta taas tulee eri paikat tutuiksi. "Tylsää", että nykyään käytännön syistä ei voida enää kierrättää vuoroa uusille paikkakunnille.
Suviseurapaikkakuntia on tällä hetkellä kolme, Pudasjärvi, Kauhava ja Loppi, mutta ymmärtääkseni uusia alueita vielä etsitään. Tähän ratkaisuun on tultu ihan käytännön syistä eli mainituilla paikkakunnilla seurat voidaan pitää lentokentillä. Näin ei ole pelkoa * saviseuroista *, jollaisia on muutaman kerran koettu.
Olen samaa mieltä, että on ollut mukava matkustaa uusille paikkakunnille suviseuroihin, mutta ymmärrän hyvin myös pakon saneleman tilanteen.
Vierailija kirjoitti:
Kolmella paikkakunnalla järkätään suviseurat nykyään. Peltoseuroissa ongelmana oli maaperän pehmeys sadekelillä. Nykyiset paikat ovat lentokenttiä ja peltoalueita on vahän suhteessa entiseen. Toisaalta uudistus on hyvä, koska seurojen järjestäminen on näin paljon halvempaa ja tietty paremmat olosuhteet. Toisaalta vaihtelu kyllä virkisti.
Kieltämättä aavistuksen huvitti, kun somessa törmäsin kristinuskoon liittyvään postaukseen ja siellä heti ekassa kommentissa oli joku kommentoinut englanniksi "vain ortodoksikirkko on oikea" jne. Se on liikuttavan inhimillistä, miten yleistä on tämä "vain me" ajattelu. Usko synnyttää ihmisessä kuitenkin rakkaudellisin tavan suhtautua lähimmäisiin, ei tuomitsevan. Silloin on vapaa vaatimuksista ja katselee muita ihmisiä rakkaudesta ja myötätunnosta käsin. Voi luottaa siihen, että Jumala tekee työn silloin kun ihminen vilpittömästi etsii, etsivä löytää, kolkuttavalle avataan. "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi." "Minä annan teille uuden käskyn: rakastakaa toisianne! Niin kuin minä olen rakastanut teitä, rakastakaa tekin toinen toistanne."