Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)

Vierailija
27.01.2023 |

Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.

Kommentit (10127)

Vierailija
3701/10127 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se teidän vahva usko on niin heikko, että se vaarantuu heti, jos vaikka vahingossa kuulee jonkun kiroavan elokuvassa tms? Eikö voi vain todeta, että tuosta leffasta en tykännyt? 

Kyllä. Juuri noin. Ja katsotko sinä leffoja, joista et tykkää? Jos katsot, ihmettelen hieman.

Vierailija
3702/10127 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se teidän vahva usko on niin heikko, että se vaarantuu heti, jos vaikka vahingossa kuulee jonkun kiroavan elokuvassa tms? Eikö voi vain todeta, että tuosta leffasta en tykännyt? 

Oma uskoni ei ainakaan ole mikään raudanluja vaan herkkä asia, jota on pakko vaalia. Se on tärkein asia, jonka haluan säilyttää ja pitää, mutta toki moni muukin asia vetää puoleensa, siksi on fiksumpaa keskittyä siihen, mihin omat arvot suuntautuvat kuin niitä vastaan, ettei ajaudu muualle. Vrt. Ei-uskovainen kulkeutuu porukkaan, jossa ei viihdykään. Fiksumpaa viettää aikansa sellaisten ihmisten kanssa sellaisissa harrastuksissa, joista pitää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3703/10127 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuule ihan tältä syksyltä tulee mieleen Hiljainen tyttö ja Aftersun. Molemmissa vahvasti lapsen nökökulma, vaikkeivat lasten elokuvia ole. 

Mutta. Mietityttää tuo lista ei sitä eikä tätä. Siis epätäydellisten ihmisten epätäydellinen elämä ei saa näkyä ollenkaan? 

Vierailija
3704/10127 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Juuri noin. Ja katsotko sinä leffoja, joista et tykkää? Jos katsot, ihmettelen hieman.

Mitä juuri noin? Että heti vaarantuu?

Ja ei, en katso, tietenkään. 

Vierailija
3705/10127 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule ihan tältä syksyltä tulee mieleen Hiljainen tyttö ja Aftersun. Molemmissa vahvasti lapsen nökökulma, vaikkeivat lasten elokuvia ole. 

Mutta. Mietityttää tuo lista ei sitä eikä tätä. Siis epätäydellisten ihmisten epätäydellinen elämä ei saa näkyä ollenkaan? 

Miksi haluaisin viettää aikani katsellen jotain .... määrittele mikä on epätäydellisten ihmisten epätäydellistä elämää, jotta saan siitä käsityksen mitä se pitää sisällään. Ainakaan itse en kaipaa mitään raskautusta elämääni.

Vierailija
3706/10127 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi haluaisin viettää aikani katsellen jotain .... määrittele mikä on epätäydellisten ihmisten epätäydellistä elämää, jotta saan siitä käsityksen mitä se pitää sisällään. Ainakaan itse en kaipaa mitään raskautusta elämääni.

No harmi, menetät paljon. Ihan samalla tavalla kuin menettää se, joka ei lue kirjoja. Mutta tämä nyt on taas tätä samaa harhautusta. Kysytään, miksi ei _saa_käydä elokuvissa.  Jos nyt joku haluaisi käydä ja vaikka useamminkin. Vastaus: emme pidä elokuvista. 

Vierailija
3707/10127 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma uskoni ei ainakaan ole mikään raudanluja vaan herkkä asia, jota on pakko vaalia. Se on tärkein asia, jonka haluan säilyttää ja pitää, mutta toki moni muukin asia vetää puoleensa, siksi on fiksumpaa keskittyä siihen, mihin omat arvot suuntautuvat kuin niitä vastaan, ettei ajaudu muualle. Vrt. Ei-uskovainen kulkeutuu porukkaan, jossa ei viihdykään. Fiksumpaa viettää aikansa sellaisten ihmisten kanssa sellaisissa harrastuksissa, joista pitää.

Ehkä siinä uskossa onkin joku vika, jos se kaatuu kuin korttitalo, jos joku vain puhaltaa...

Vierailija
3708/10127 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No harmi, menetät paljon. Ihan samalla tavalla kuin menettää se, joka ei lue kirjoja. Mutta tämä nyt on taas tätä samaa harhautusta. Kysytään, miksi ei _saa_käydä elokuvissa.  Jos nyt joku haluaisi käydä ja vaikka useamminkin. Vastaus: emme pidä elokuvista. <

Olen ollut 28 vuotta elämästäni keskiverto suomalainen ja katsonut elokuvia, tiedän kyllä ihan tarkkaan, mistä olen luopunut. Tai no, on kai leffat nykyään vähän toisia kuin silloin joskus, mutta noin niin kuin yleisesti ottaen tiedän kyllä. 

Vierailija
3709/10127 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä siinä uskossa onkin joku vika, jos se kaatuu kuin korttitalo, jos joku vain puhaltaa...

Onko avioliitossa jokin vika, jos se kaatuu siihen, että toinen osapuoli pettää? 

Ihmiset tekevät elämässään valintoja, koska kaikkea ei voi saada. Tietyt valinnat johtavat tiettyyn lopputulokseen ja sulkevat toisia teitä. Niin se vaan menee ihan jokaisella ihmisellä maailmassa. Jos koet työsi tärkeäksi, et ryyppää aamuviiteen ennen työaamua. Jos koet kotisi tärkeäksi, ylläpidät sen kuntoa. Jos koet kuntosi tärkeäksi, harrastat liikuntaa. jne jne. eiköhän tuo rautalanka riitä? 

Vierailija
3710/10127 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi haluaisin viettää aikani katsellen jotain .... määrittele mikä on epätäydellisten ihmisten epätäydellistä elämää, jotta saan siitä käsityksen mitä se pitää sisällään. Ainakaan itse en kaipaa mitään raskautusta elämääni

No kaipa mikä tahansa, kun täydellistä elämää ei ole. 

Raskautusta... otetaan vaikka suomalainen elokuva Sokea mies, joka ei halunnut nähdä Titanicia. Kertoo MS- potilaasta, esittäjänä itse tautia sairastava. Siinä on väkivaltaa, kun pyörätuolipotilas ryöstetään. Sellaista tapahtuu epätäydellisessä elämässä, valitettavasti. Onhan se " raskautusta". Sekö tarkoittaisu, että sitä ei voi katsoa? Seksiä siinä ei ole. 

Mutta elokuva on myös hauska. Todella hieno. Itkin lopussa ja se oli puhdistava kokemus.  Voi näitä on niin paljon! Jäätte niin paljosta paitsi. 

Vierailija
3711/10127 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko avio

Mitkä ne taas olivat ne kultin ominaispiirteet...? Sääntöjä on ( joku taisi alkuun lipsauttaa, että elokuvat on kielletty, koska niin on joskus päätetty), mutta kysypä niistä, niin niitä ei ole, vaan ihan omia päätöksiä on kaikki...

Vierailija
3712/10127 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle henkilökohtaisesti, ja nyt puhun vain itseni puolesta, tällaiset keskustelut jättävät ikävän olon. Tarkoitan sitä, että jos vastaan täällä johonkin kysymykseen, siihen tulevat vastaukset tuntuvat hyökkäykseltä: siltä, että toinen haluaa todistaa minun olevan väärässä ja haluaa, että luopuisin omasta näkökulmastani. Tämä ei tunnu aidosti kunnioittavalta ja siltä, että haluttaisiin aidosti lisätä ymmärrystä.

Vierailija
3713/10127 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi haluaisin viettää aikani katsellen jotain .... määrittele mikä on epätäydellisten ihmisten epätäydellistä elämää, jotta saan siitä käsityksen mitä se pitää sisällään. Ainakaan itse en kaipaa mitään raskautusta elämääni

Raskautusta... otetaan vaikka suomalainen elokuva Sokea mies, joka ei halunnut nähdä Titanicia. Kertoo MS- potilaasta, esittäjänä itse tautia sairastava. Siinä on väkivaltaa, kun pyörätuolipotilas ryöstetään. Se

Niinpä. Meillä on jokaisella oma elämämme ja omat mielenkiinnon kohteet. Eivät kaikki ei-uskovaisetkaan pidä elokuvia välttämättöminä elämyksinä. Yhtä hyvin vl voi sanoa, että jäät todella paljosta paitsi, kun et ole kokenut sitä samanlaista iloa, rauhaa ja vapautta, minkä hän on kokenut. Ja hevosharrastaja voi sanoa, että ihminen on jäänyt paljosta paitsi, kun ei ole laukannut niityllä ilman satulaa tai vaeltaja, jos joku ei ole yöpynyt tunturissa. 

Vierailija
3714/10127 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle henkilökohtaisesti, ja nyt puhun vain itseni puolesta, tällaiset keskustelut jättävät ikävän olon. Tarkoitan sitä, että jos vastaan täällä johonkin kysymykseen, siihen tulevat vastaukset tuntuvat hyökkäykseltä: siltä, että toinen haluaa todistaa minun olevan väärässä ja haluaa, että luopuisin omasta näkökulmastani. Tämä ei tunnu aidosti kunnioittavalta ja siltä, että haluttaisiin aidosti lisätä ymmärrystä.

Niinpä. Olen kertonut omasta suhteestani elokuviin eikä sitä edes yritetä ymmärtää. Kuitenkaan en ole kaupannut tätä kenellekään enkä yrittänyt saada ihmisiä luopumaan omista elokuvahetkistään. Ymmärrän, miksi he katsovat niitä. 

Vierailija
3715/10127 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on "vanhasta elämästäni" ikävä kahta asiaa, eikä kumpikaan niistä ole elokuvat. 

Vierailija
3716/10127 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei käsittääkseni kiellä ketään ratsastamasta. Siinä on se valtava ero. 

Vierailija
3717/10127 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niinpä. Tai sano,  että välttelen hevosia, ettei uskoni vaarantuisi.

Vierailija
3718/10127 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksin. Kukaan ei tietäisi, jos katsoisin täällä elokuvia vaikka kuinka. En halua.

Vierailija
3719/10127 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raskautusta... otetaan vaikka suomalainen elokuva Sokea mies, joka ei halunnut nähdä Titanicia. Kertoo MS- potilaasta, esittäjänä itse tautia sairastava. Siinä on väkivaltaa, kun pyörätuolipotilas ryöstetään. Se

Samaa mieltä kyseisestä elokuvasta, aivan loistava, ja vaikka itse olen ex vl.

Tämä elokuva on kaiken lisäksi vielä ilmaiseksi nähtävissä YLE-areenassa vielä muutaman päivän ajan.

Mutta millainen kokemus se on vl katsoa, jos katsomista pitää lähtökohtaisesti syntinä?

Itsellä meni kauan, ennen kuin pystyin katsomaan elokuvaa ilman "historian painolastia". Mistään elokuvasta en olisi pystynyt aloittamaan, kun kestot ovat alkaen tunti. Ajatusten harhautuminen synnintekoon tai johonkin muuhun vaikuttaa katsomiskokemukseen.

Ei kuitenkaan ole vaikea elokuva, joten juonessa voi ehkä pysyä paremmin kiinni, ellei synnintunnossaan lopeta kesken. Jotkut elokuvat olen joutunut katsomaan useampaan kertaan, jotta pysyy mukana tarinassa.

Meihin on niin syvään iskostettua synnintunne, ettei jotkut katso koskaan elämänsä aikana katso elokuvia. 

Vierailija
3720/10127 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko oikeasti jotenkin epäselvää ero siinä, että en halua tai en voi/saa?

Minä olen se, joka eli noin 30 tavisvuotta. Elokuvat ja muu on ihan selvästi "en halua". Ne kaksi asiaa, joita on ikävä, haluaisin, mutta en koe olevani hyväksi itselleni, joten kieltäydyn niistä. Ja nämä kaikki nämä ovat yleisesti huonoksi katsottuja eli "kiellettyjä" asioita.

Ketju on lukittu.