Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)

Vierailija
27.01.2023 |

Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.

Kommentit (10127)

Vierailija
3341/10127 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivistynyt ihminen ei käytä toisen vakaumuksesta, maailmankatsomuksesta jne. sanaa aivopesu. Kaikki omaksutut katsomuksethan ovat toisilta kuultuja tai opittuja. Koskee sekä hengellisiä että ei-hengellisiä katsomuksia.

Vierailija
3342/10127 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanan samvete synonyymejä, kaikki hyviä sanoja ja yksilökohtaisia merkitykseltään:

inre rösträttskänslaansvarskänslamoralinrehjärtamagedaimonkategoriskt imperativöverjagrättsmedvetanderöstskamskamkänsla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3343/10127 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivusta kysyn: miksi lestadiolaisille mikä tahansa liikettä kohtaan esitetty kritiikki on niin ehdottoman pahasta? Eihän mikään yhteisö ole täydellinen ja jokaisessa on omat hyvät ja huonot puolensa. Minä olen esimerkiksi aikanaan ollut vuosia töissä postilla. Posti oli minulle hyvä työnantaja: palkka oli kelpo, sain tehdä ylitöitä halutessani, työ oli mukavaa ja asiat sujuivat. Sitten taas ulkopuolisten palaute usein oli sitä, mikä kaikki postissa on pielessä. Ymmärrän toisten kritiikin, ei posti mikään täydellinen ole, milloin oli ongelmia pakettien ja kirjeiden kanssa. Ei se toisten ihan aiheesta esittämä kritiikki tehnyt tyhjäksi sitä, että minulle posti oli hyvä työpaikka ja muistelen yhä noita aikoja hyvällä.

Ei toki kritiikki ole pahasta, jos se esitetään asiallisesti ja siihen tyyliin, että asiasta haluaa kesku

Häh, mitä ihmettä tarkoitat? Enhän minä sanonut viestissäni mitään tuollaista. Keskustelua saa ja on hyväkin käydä paljon ja avoimesti, mutta se hämmentää, jos esim. saarnoissa esiintyy erilaisia opinnäkemyksiä uskon perusasioista

Vierailija
3344/10127 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei vastaa siihen, että miksi letadiolaiset haluatte kuulua evlut kirkkoon. Eikö ole hyviä syitä?

Vierailija
3345/10127 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei vastaa siihen, että miksi letadiolaiset haluatte kuulua evlut kirkkoon. Eikö ole hyviä syitä?

Muutama sivu taaksepäin oli avattu mm. kahden pappeuden asiasta. 

Vierailija
3346/10127 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta aivopesu ei ole asiallinen ilmaus. En ole vl ja olen myös kirjoittanut jonkun viestin ketjuun.  Kaikki meidät on johonkin kulttuuriin ja tapoihin "aivopesty". Niin se vain on. Kaikista niistä voi keskustella ja ajatuksia avartaa eikä niissä kaikissa järkeä ole. Loukkaamatta toisia.

Mitä muuta se on kuin aivopesua, että pikkulapsia manipuloidaan?

Koska on noin vaikeaa vastata, oletettavasti aivopesu jatkuu edelleen, joten otan kantaa sen pohjalta.

Lapset ovat helppoja aivopesun uhreja, sillä heidän mielensä kehitys on vielä kesken ja he ovat hyvin alttiita aivopesulle. Tällainen manipulointi jota tapahtuu jopa alle kouluikäisille lapsille on täydellisen hyväksymätöntä ja kuvottavaa. Pelotellaan helvetillä ja muuta mukavaa. Aivopesu on niin härskiä, kun kohde on helposti vedätettävissä oleva pikkulapsi, että verrokkia on hankala keksiä. Tässä ketjussa tätä toimintaa on pyritty vähättelemään rinnastuksilla, mutta en viitsi näitä lapsellisuuksia edes kommentoida.

Tuollaisesta jo lapsena alkaneesta aivopesusta jää yleensä vakavia seurauksia, ja irrottautuminen voi olla henkisesti hankalaa.

Aivopesu lähtee monesti liikkeelle siitä, että pyritään leimaamaan lestadiolaisen liikkeen ulkopuolella olevat henkilöt. Monilla on varmasti kokemusta, kuinka lestadiolaislapset suhtautuvat muihin. Itselläkään ei ole kerta tai kaksi, kun lapset huutelevat, "tepä ette pääse taivaaseen, lällällää".

Keskustelua ei voi käydä, kun muut koetaan uhkina ja vastustajina, mehän vain puolustamme omaa uskontoamme. Mutta te puolustatte oikeasti lasten aivopesua, manipulointia ja näitä manipuloinnin välineinä käytettäviä kieltoja ja sääntöjä.

Vierailija
3347/10127 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan tämän saavan nyt ne perinteiset alapeukut, mutta kirjoitan silti omasta kokemuksestani.

Elämäni aikana olen ollut tekemisissä monien lestadiolaisten ja entisten lestadiolaisten kanssa. Yksittäistä poikkeusta lukuun ottamatta lestadiolaiset ovat olleet mukavia, ystävällisiä ja olen viihtynyt heidän kanssaan. Jos tapaan jossain lestadiolaisen, niin voin melko varmaksi sanoa jo etukäteen, että yhdessä oleminen ja jutteleminen sujuu oikein mukavasti. Olemme perhekeskeisiä, arvostamme perusarkea ja elämme rauhaisasti. Silti lestadiolaisten taholta välillämme on ollut jonkinlainen "kalvo", joka erottaa meidät toisistamme. Heistä aistii sen, että vaikka ihan mukavasti tulemme toimeen, niin he jakavat ihmiset "meihin ja toisiin". Minä olen se armosta osaton aktiivisesti kirkossa käyvänä, rukoilevana ja rauhaisaa elämää elävänä, kun en usko kuten vl opettaa enkä ole liikkeen parissa. Olen ollut tekemisissä myös monien entisten lestadiolaisten (jotka elävät nykyään hengellistä elämäänsä ev.lut.kirkossa) kanssa ja heidän kanssaan tätä samaa "kalvoa" ei ole. Heidän seurassaan aistii, että eivät koe minun olevan jotenkin armosta osaton ja erilainen, vaan pitävät minua vertaisenaan ja näkevät minut uskovaisena siinä missä itsensäkin. Ja teroitan vielä: nämä entiset lestadiolaiset ovat aivan yhtä mukavia kuin liikkeeseen kuuluvatkin. Minulla ei ole mitään lestadiolaisia vastaan, minua vain surettaa tuo jaottelu oikein uskoviin ja uskosta osattomiin. Meillä on kuitenkin kristittyinä paljon yhteistä ja elämäntavat ovat hyvin samankaltaiset.

Vierailija
3348/10127 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mulle, vl-seudulla kasvaneelle, heidän kulttuurinsa on parasta viihdettä. 

Esim. tuo että pappi tervehtii eri tavalla eli Jumalan terveellä omiaan ja sanoo vain päivää muille pitäisi soittaa hälytyskelloja, ettei tuo pappi ole palkkaansa ansainnut. Ikinä ei kristityn pidä erotella seurakuntalaisiaan noin.

En kuulu ev.lut.kirkkoon enää ettei mun kirkollisverot mene noiden pappien palkkoihin. Ei semmoinen kuulu papinvirkaan joka pitää suurinta osaa automaattisesti he***tiin menijöinä.

Vierailija
3349/10127 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta aivopesu ei ole asiallinen ilmaus. En ole vl ja olen myös kirjoittanut jonkun viestin ketjuun.  Kaikki meidät on johonkin kulttuuriin ja tapoihin "aivopesty". Niin se vain on. Kaikista niistä voi keskustella ja ajatuksia avartaa eikä niissä kaikissa järkeä ole. Loukkaamatta toisia.

Mitä muuta se on kuin aivopesua, että pikkulapsia manipuloidaan?

Koska on noin vaikeaa vastata, oletettavasti aivopesu jatkuu edelleen, joten otan kantaa sen pohjalta.

Lapset ovat helppoja aivopesun uhreja, sillä heidän mielensä kehitys on vielä kesken ja he ovat hyvin alttiita aivopesulle. Tällainen manipulointi jota tapahtuu jopa alle kouluikäisille lapsille on täydellisen hyväksymätöntä ja kuvottavaa. Pelotellaan helvetillä ja muuta mukavaa. Aivopesu on niin härskiä, kun kohde on helposti vedätettävissä oleva pikkulapsi, että verrokkia on hankala k

Tuo on kyllä totta. Olen nähnyt dokumentteja, joissa vllapset puhuvat sujuvasti siitä, miten uskottomat joutuvat tulimereen. Ihan sydäntä kylmää tuommoinen.

Vierailija
3350/10127 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ihan kristittyinä itseään pitävät ihmiset ovat potkimassa lestadiolaisia pois kirkosta. Onko muita, jotka eivät kelpaa kirkon jäseniksi? Saattaahan siellä kirkonpenkissä istua täysin jumalaton ihminen, joka nauraa mielessään koko kirkkotouhulle, mutta hänetkin toivotetaan tervetulleeksi (niin kuin oikein onkin). 

Vierailija
3351/10127 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ihan kristittyinä itseään pitävät ihmiset ovat potkimassa lestadiolaisia pois kirkosta. Onko muita, jotka eivät kelpaa kirkon jäseniksi? Saattaahan siellä kirkonpenkissä istua täysin jumalaton ihminen, joka nauraa mielessään koko kirkkotouhulle, mutta hänetkin toivotetaan tervetulleeksi (niin kuin oikein onkin). 

No hän ei varmaankaan pidä minua " uskottomana" !

Vierailija
3352/10127 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri tavat kirkoissa ( onko papilla kaulus vai kaapu) on eri asia kuin eri uskon käsitys!!

Vierailija
3353/10127 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eri tavat kirkoissa ( onko papilla kaulus vai kaapu) on eri asia kuin eri uskon käsitys!!

Jos kaikilla pitää olla sama uskonkäsitys, ei kirkkoon jää montaakaan jäsentä. Kirkossa on jäseniä ateisteista naispappeutta avoimesti vastustaviin liikkeisiin (jotka ei ole lestadiolaisia). Minkälainen puhdistus pitää tehdä?

Vierailija
3354/10127 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän tuumattaisiin vaikka Mormonikirkossa, jos haluaisin liittyä jäseneksi, mutta sanoisin: en sitten usko mihinkään Joseph Smithin juttuihin tai jo kuolleiden kastamiseen. Maksan kyllä kymmenykset. 

Eivätköhän toteaisi, että ovi on tuossa suunnassa. 

Onneksi evlut kirkolla ei ole mitään kriteerejä. Olisi vaikea perustella asemaa valtionkirkkona, kun enemmistö jäsenistä potkastaisiin pihalle.

Enkä yhtään liioittele. Juttelepa joskus kirkon jäsenten kanssa. Jokaisella ihan eri käsitykset uskonasioista. Liittymiseen ei vaadita mitään uskoa, kun se tehdään useimmiten jo vauvana.

Vierailija
3355/10127 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän pointin, mutta ehkä jäseneksi pyrkivä sanoisi pikemmin: haluan kuulua teidän jengiin, vaikka oottekin menossa helvettiin! Onneks mä en

.

Luterilaiseen kirkkoon kelpaa jäseneksi kuka vain siihen on vauvana liitetty. Myöhemminkin onnistuu ilman minkäänlaista uskoa.

Mikä ihmeen jankutus täällä oikein on? Jos kirkkoa haluaa rajata vain oikein uskoville, mitä se ikinä onkaan, ei mitään kirkkoa kuten sen tunnemme, enää ole. Niin yksinkertaista se on. 

Jos et tykkää kirkon jäsenkriteereistä, voit pyrkiä muuttamaan niitä. Täysin kirkon oma asia, ketkä jäseniksi kelpaa.

Vierailija
3356/10127 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai voi olla jokaisella oma uskonkäsitys. Ja saa olla. Enkä minä tiedä, miten naapuri uskoo. Vai uskooko. Eikä mun tarvitsekaan tietää. 

Mutta sanokaas, jos joku tieto multa puuttuu. Onko olemassa toista ryhmää, joka toisaalta kuuluu kirkkoon, mutta jonka oman virallisen opin mukaan  pelastus kuuluu vain ryhmäläisille? On?  Tai ei? 

Vierailija
3357/10127 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tälle yhdelle keskustelijalle on niin kauheaa se, pääseekö hän taivaaseen lestadiolaisten mielestä vai ei? Hekö siellä on porttia vahtimassa, vai miksi asia aiheuttaa niin voimakkaita tunteenpurkauksia?

Vierailija
3358/10127 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohta sen jälkeen opetuslapset tulivat Jeesuksen luo ja kysyivät: Kuka on suurin taivasten valtakunnassa?

Silloin Jeesus kutsui luokseen lapsen, asetti hänet heidän keskelleen ja sanoi:

Totisesti: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, te ette pääse taivasten valtakuntaan. Se, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, on suurin taivasten valtakunnassa. Ja joka minun nimessäni ottaa luokseen yhdenkin tällaisen lapsen, se ottaa luokseen minut.

Miten tuo liittyy mihinkään?

Kaikki vaan tappelee mitä pitäisi uskoa ja ajatella ja miten elää, paheksuntaa ja ylpeilyä joka suunnalla, tuomitsemista, keskeisten oppien kieltämistä jopa pappien taholta. Jokainen voi miettiä tuota raamatun kohtaa omalle kohdalleen, Jeesus asetti lapsen uskon esikuvaksi. 

Vierailija
3359/10127 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älköön tehkö uskosta monimutkaista, ole uskossasi lojaali, niinkuin lapsi uskoo.

Vierailija
3360/10127 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeä harhaoppi on kyseessä. Jännä havaita miten sokeutuneita vl:t ovat. 

Ketju on lukittu.