Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tuo Oliver näyttää nykyään tosi sairaalta. Silloin televisiossa kun oli perjantai ohjelmassa oli niin terveen ja reippaan nuoren miehen oloinen. Voi, kun saisivat selville sen juurisyyn, mikä aiheuttaa noita aivokalvontulehduksia.
Henkisestikkin varmasti tosi raskasta, kun ei syytä löydy. Jättäähän tollanen traumat jos joutuu kärsimään kovista kivuista ja olla hirveässä kuumeessa viikkotolkulla. Taisi uusimmalla videolla sanoakin, että nyt tuo viimeisin sairaalareissu otti koville henkisesti, vaikkei fyysisesti ollutkaan niin rankka.
Onko nämä rokotevastaisia kuten monet vl:t ovat? Kahteen yleisimpään aivokalvontulehduksen aiheuttamaan on rokote, onko Ollella ne otettuna? Monelle ei rokotteet luonnonvastaisina kelpaa, mutta luonnoton sairaalahoito sitten käy kyllä - vaikka kai
Ainakin koronarokotteet on ottanut ja neuvolassa lapsille antavat laittaa rokotteet, joten uskon että on itselläkin rokotteet kunnossa. Itse taas olen saanut sen käsityksen että vl:t juuri ottavat kaikki rokotukset. Toki varmasti rokotevastaisia siitäkin porukasta löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tuo Oliver näyttää nykyään tosi sairaalta. Silloin televisiossa kun oli perjantai ohjelmassa oli niin terveen ja reippaan nuoren miehen oloinen. Voi, kun saisivat selville sen juurisyyn, mikä aiheuttaa noita aivokalvontulehduksia.
Henkisestikkin varmasti tosi raskasta, kun ei syytä löydy. Jättäähän tollanen traumat jos joutuu kärsimään kovista kivuista ja olla hirveässä kuumeessa viikkotolkulla. Taisi uusimmalla videolla sanoakin, että nyt tuo viimeisin sairaalareissu otti koville henkisesti, vaikkei fyysisesti ollutkaan niin rankka.
Onko nämä rokotevastaisia kuten monet vl:t ovat? Kahteen yleisimpään aivokalvontulehduksen aiheuttamaan on rokote, onko Ollella ne otettuna? Monelle ei rokotteet luonnonvastaisina kelpaa, mutta luonnoton sairaalahoito sitten käy kyllä - vaikka kai
Jos ne olisi ollut jonkun yleisen bakteerin tai viruksen aiheuttamia niin kai se aiheuttaja olisi saatu jo selville. Taitaa olla joku harvinaisempi juttu, jos kerran kaikki mahdollinen on tutkittu eikä mitään ole selvinnyt. Koko vartalokin kuvattu ja pää moneen kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on Ollen yrityksen toimiala? Videokuvaaminen? Valmistuiko hän puuseppäkoulusta?
Videokuvaaminen. Valmistuu tässä kuussa, mutta lääkärit on sanoneet, että se jotenkin aiheuttaa aivokalvontulehduksia siis se puusepän työ siksi perusti tuon yrityksen.
Vähän vaikea uskoa että ovat noin sanoneet. Toki kunnon vl:lle on sitten sallittua vaihtaa alaa kun ensin joku auktoriteetti kuten lääkäri on muka noin sanonut, vaikka oikea syyhän on että vain haluaa tehdä niin. Jos olisi joku oikea terveydellinen este alalla toimimiseen, Olle saisi määrältään korkeaa ammatillista uudelleenkoulutustukea uuteen ammattiin kouluttautumiseen.
Niin varmasti saisikin uudelleenkoulutustukea, mutta miksipä sitä opiskella jos on jo tulevaisuuden suunnitelmat valmiina. Videokuvauksille on varmasti kysyntää, varsinkin kun on taitava myös editoimaan.
Tiesittekö, että Lestadius ei itse ollut ollenkaan sitä mieltä, että pelastava usko edellyttää kuulumista vlliikkeeseen? Ja että vielä 1909 kokouksessa todettiin, että sellainen ajattelu on Raamatun vastaista.
Poissulkeva oppi on vasta myöhempää perua. Sitä voi jokainen miettiä, miksi sellainen keksittiin.
Tutustukaa itse liikkeen historiaan!
Vierailija kirjoitti:
Tiesittekö, että Lestadius ei itse ollut ollenkaan sitä mieltä, että pelastava usko edellyttää kuulumista vlliikkeeseen? Ja että vielä 1909 kokouksessa todettiin, että sellainen ajattelu on Raamatun vastaista.
Poissulkeva oppi on vasta myöhempää perua. Sitä voi jokainen miettiä, miksi sellainen keksittiin.
Kuka se siellä alapeukuttaa silkkaa faktaa? Ja ennen kaikkea, miksi? Pistikö ajattelemaan? Jos, niin se on vain hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka se siellä alapeukuttaa silkkaa faktaa? Ja ennen kaikkea, miksi? Pistikö ajattelemaan? Jos, niin se on vain hyvä.
No kai tiedät että lestadiolaisilla on kaksi pelottavaa asiaa. Toinen on tieto ja tiede. Toinen on oma ajattelu.
Sivusta kysyn: miksi lestadiolaisille mikä tahansa liikettä kohtaan esitetty kritiikki on niin ehdottoman pahasta? Eihän mikään yhteisö ole täydellinen ja jokaisessa on omat hyvät ja huonot puolensa. Minä olen esimerkiksi aikanaan ollut vuosia töissä postilla. Posti oli minulle hyvä työnantaja: palkka oli kelpo, sain tehdä ylitöitä halutessani, työ oli mukavaa ja asiat sujuivat. Sitten taas ulkopuolisten palaute usein oli sitä, mikä kaikki postissa on pielessä. Ymmärrän toisten kritiikin, ei posti mikään täydellinen ole, milloin oli ongelmia pakettien ja kirjeiden kanssa. Ei se toisten ihan aiheesta esittämä kritiikki tehnyt tyhjäksi sitä, että minulle posti oli hyvä työpaikka ja muistelen yhä noita aikoja hyvällä.
Vierailija kirjoitti:
Sivusta kysyn: miksi lestadiolaisille mikä tahansa liikettä kohtaan esitetty kritiikki on niin ehdottoman pahasta? Eihän mikään yhteisö ole täydellinen ja jokaisessa on omat hyvät ja huonot puolensa. Minä olen esimerkiksi aikanaan ollut vuosia töissä postilla. Posti oli minulle hyvä työnantaja: palkka oli kelpo, sain tehdä ylitöitä halutessani, työ oli mukavaa ja asiat sujuivat. Sitten taas ulkopuolisten palaute usein oli sitä, mikä kaikki postissa on pielessä. Ymmärrän toisten kritiikin, ei posti mikään täydellinen ole, milloin oli ongelmia pakettien ja kirjeiden kanssa. Ei se toisten ihan aiheesta esittämä kritiikki tehnyt tyhjäksi sitä, että minulle posti oli hyvä työpaikka ja muistelen yhä noita aikoja hyvällä.
Sanopa muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuin sinä nyt tuollaista epäilet! Eihän me lestadiolaiset ajatella mitään. Meidät on aivopesty. Tuskin meillä on oikeita aivojakaan.
Sinun kannattaa perehtyä kuinka aivopesu toimii! Aivopestytkin ajattelevat, tosin luulevat myös niiden aivopesussa syötettyjen ajatusten olevan omia. Eli joissakin asioissa voi ajatella itsenäisesti, ja osa asioista on valmiiksi syötettyjä.
Ulkopuolisesta ryhmä näyttää samankaltaiselta näiden yhtenäisten ajatusten vuoksi.
Mutta kehtaisitko sanoa, että ette ole aivopestyjä, vaan olette niin samankaltaisia, että vaikuttaa vain siltä?
Sehän olisi varmin merkki aivopesusta, ja lisäksi siitä ettet itse edes ymmärrä tätä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin ihmettelen tätä. Kun nuo asiat ovat varmaan todennettavissa joistain jäljelle jääneistä saarnoista ja pöytäkirjoista. Jos joku kirjoittaa, että antibiootti keksittiin vuonna 1928, niin alapeukutatteko sitäkin? Että eipäs keksitty ( no kylläpä vaan) vai että sitä ei saa ääneen sanoa ( miksi ei?)
Ei se marttyyriuskaan mitään rakentavaa tuo. (Eihän meillä ole aivojakaan, aina meitä haukutaan). Voisiko sitä ihan aikuisten oikeasti kertoa, että mitä ajatuksia herää siitä, että eksklusiivinen seurakuntaoppi ei ole se alkuperäinen oppi? Vai onko se todellakin niin, että pää pensaaseen vain ja sormet korviin, en halua kuunnella blaa blaa blaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei toki kritiikki ole pahasta, jos se esitetään asiallisesti ja siihen tyyliin, että asiasta haluaa keskustella eikä asetelma ole se, että toisella on jo niin vahva mielipide valmiiksi, että keskustelua ei ole oikein edes mahdollista aloittaa. Varmasti on myös kärkkäämpiä vl:ia, mutta monet meistä ovat tottuneet vastaamaan kriittisiin kysymyksiin ja avaamaan asiaa parhaamme mukaan siitä lähtökohdasta käsin, miten asian itse näemme.
Minusta tässäkin ketjussa on ollut välillä todella hyvää keskustelua puolin ja toisin ja olen itsekin kirjoittanut tänne vastauksia kriittisiinkin viesteihin.
Olen melko varma, että jokainen tässä yhteisössä kasvanut on törmännyt myös epäkohtiin, ikäviin ihmisiin ja muuhun "ei-suoraan-uskoon-liittyvään", inhimilliseen virheellisyyteen liikkeen keskellä. Mutta itse suhtaudun asiaan liittämättä näitä huonoja kokemuksia itse uskoon. Täydellistä joukkoa nimittäin ei löydy mistään.
Noihin hoitokokousviesteihin vastaan lyhyesti nyt vain, että niiden suhteen on aikoinaan varmasti tehty virheitä, mutta oman kokemukseni mukaan niitä kyllä ei nykyään järjestetä. Tai en ole itse törmännyt sellaisiin. Ehkä jonkinlaisia sielunhoidolllsia keskusteluja on käyty myös viime aikoina, jos nuo uutisten henkilöt ovat sellaisia kokeneet. Koska en tiedä niistä tarkemmin, en osaa sanoa enempää, millaisia ovat olleet. Kannattaa kuitenkin muistaa myös se, että joskus (ei toki aina) jonkun henkilön kanssa on pakko ottaa keskusteluun jokin asia, jos hän vaikka levittää väärää oppia tms. uskovaisten keskuudessa. Ei ev-lut-kirkonkaan pappi voi vaikka saarnata kirkossa ihan mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuin sinä nyt tuollaista epäilet! Eihän me lestadiolaiset ajatella mitään. Meidät on aivopesty. Tuskin meillä on oikeita aivojakaan.
Sinun kannattaa perehtyä kuinka aivopesu toimii! Aivopestytkin ajattelevat, tosin luulevat myö
Ihmettelen, että miksi ajattelette meidän olevan samankaltaisia, kun itsestä tuntuu että tässä joukossa on tallaajaa kyllä ihan laidasta laitaan.
Ehkä kaikki vl:t eivät mieti asioita sen syvemmin mutta ainakin oma lähipiirini on aina käynyt ja käy jatkuvaa keskustelua ja pohdintaa uskon ja liikkeen sisäisistä asioista. Ja mitä on aivopesu? Eivätkö ihmiset yleensäkin elä aika paljon annettujen roolivaatimusten ja yhteiskunnan odotusten mukaan? Tunnen oikeastaan aika harvoja ihmisiä näin yleisestikin ottaen, jotka olisivat hyvin vahvasti täysin oman tien kulkijoita eläisivät irrallaan yhteiskunnan odotuksista kuin Nuuskamuikkuset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toki kritiikki ole pahasta, jos se esitetään asiallisesti ja siihen tyyliin, että asiasta haluaa keskustella eikä asetelma ole se, että toisella on jo n
Taas käytetään sanaa "uskovainen" vain vanhoillislestadiolaisista!! Kyllä sieppaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toki kritiikki ole pahasta, jos se esitetään asiallisesti ja siihen tyyliin, että asiasta haluaa keskustella eikä asetelma ole se, että toisella on jo n
Mitähän ihmettä tarkoittaa ihan käytännössä " levittää väärää oppia" ? Epäilee jotain asiaa ääneen ja haluaisi siitä keskustella? Tuskinpa moni kovin aktiivisesti mitään " levittää" ts lehtisiä jakelee ja ovikelloja soittelee. Tiukka on siis kontrolli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä siis halutaan sulkea sananvapaus pois yhteisöstä.! !😒.. Ei saa olla eri mieltä julkisesti. Juuri se on manipulointia
Ai miten veti johtopäätöksen? Tuossahan se kerrottiin. Kertokaa toki esimerkki siitä, mitä voi käytännössä tarkoittaa "väärän opin levittäminen"? Ehkä ymmärrän sitten paremmin.
P.S. Se, ettei ketään muita hyväksytä "uskovaisiksi", ei ole mikään pieni ja mitätön yksityiskohta. Vaikka kurjoitus muuten toki olikin asiallinen.
Ajatusleikki. Teoriassa. Joku avaa seurojen kahvitauolla keskustelun. Oletteko muuten koskaan miettineet, että miksi ei nainen voisi olla joskus myös puhujana?
Mitäs tapahtuisi? Vilkas keskustelu? Vai. Vaivaantunut hiljaisuus? Myöhemmin henkilön ovikello soi ja siellä on joku seurakunnan vanhin? Pitäisi vähän jutella. Miten tämä menis?
Vierailija kirjoitti:
Ajatusleikki. Teoriassa. Joku avaa seurojen kahvitauolla keskustelun. Oletteko muuten koskaan miettineet, että miksi ei nainen voisi olla joskus myös puhujana?
Mitäs tapahtuisi? Vilkas keskustelu? Vai. Vaivaantunut hiljaisuus? Myöhemmin henkilön ovikello soi ja siellä on joku seurakunnan vanhin? Pitäisi vähän jutella. Miten tämä menis?
Riippuu siitä, missä asemassa tämä henkilö on. Jos hän on nobody (kyseessä on melko hierarkkinen yhteisö), niin seuraa ehkä hiljaisuutta ja mahdollisesti selän takana juoruilua. Ei kummempaa. Mutta jos hän on esimerkiksi saarnaaja, niin siitä seuraa hoitokokous (tai puhuttelu, niin kuin täällä halutaan sanoa, samasta asiasta kuitenkin kyse), ja jos hän ei muuta mieltään, niin hänet vapautetaan tehtävistään.
Muistaakseni sanoi videolla että lääkäri ei voi poissulkea sitä etteikö nuo oireet voisi johtua puunpölystä. On olemassa sairaus, jossa puunpöly aiheuttaa juuri samoja oireita, korkeaa kuumetta ja kovaa pää- ja niskakipua. Ihan oma valinta ollut siirtyä nyt yrittäjäksi, sitä jo pidemmän aikaa miettinyt mutta nyt oli hyvä aika siirtyä kun ei tiedä oireiden syytä. Kyllä vl:t saa vaihtaa alaa ja kouluttautua uudestaan tai alkaa yrittäjäksi ihan vaan siitä syystä että haluaa tehdä niin, eikä sille tarvi olla terveydellistä perustetta.