Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)

Vierailija
27.01.2023 |

Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.

Kommentit (10127)

Vierailija
3381/10127 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voiko tuota asiaa sen verran tässä raottaa, että jos liikkeen perustaja oli Lestadius, 1800- luvulla, niin joku on siis ollut kuitenkin jo  häntä ennen. Kuka  tai ketkä ja missä ja mikä yhteys heillä oli Lars Leeviin?

Vierailija
3382/10127 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voiko tuota asiaa sen verran tässä raottaa, että jos liikkeen perustaja oli Lestadius, 1800- luvulla, niin joku on siis ollut kuitenkin jo  häntä ennen. Kuka  tai ketkä ja missä ja mikä yhteys heillä oli Lars Leeviin?

Laestadius on perustanut uskon itse. Hän sai näkyjä (mahdollisesti epilepsiakohtauksia), joissa kerrottiin miten asiat oikeasti ovat. 

Laestadiuksella oli 42-vuotiaana kaksi lasta, mutta lopulta lapsia siunaantui viisitoista. Esiaviollista seksiä harrastettiin ja vuosien jälkeen Laestadius itse vihki vaimonsa käyttöön. Kova synnintunto herralla oli aiheista ja siksi vl:ien pitää lisääntyä ja täyttää maa ja pidättäytyä esiaviollisista suhteista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3383/10127 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://seura.fi/asiat/tutkivat/lestadiolaiset-maalitauluna/

On kyllä naiivi kirjoitus, olen itse ollut useilla työpaikoilla, joissa lestadiolaisista on saatettu muutama sana sanoa. Ei mitään pahaa, mutta kuten tästäkin ketjusta näemme, moni asia on tabu, ja siksi ne koetaan niin kuin koetaan. 

Kaikki ihan neutraalikin keskustelu koetaan hyökkäyksenä, ja sitten taas jälleen kerran uhriudutaan. 

Vierailija
3384/10127 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tuo liikkeen kotisivut ja osan "historia". Siellä kertomus menee näin: Lestadius tapasi Lapin matkoillaan Milla Mikälieolin, joka " auttoi Lestadiuksen elävään uskoon". That's it. 

Herättää vain enemmän ihmetystä. Mikäs nainen se Milla Suomen Lapista oli, joka on ihan ainoana maailmassa ollut "elävässä uskossa". Miten ihmeessä? 

Ja eikö ole käsittämätöntä, että tähän tarinaan uskovat (?) katsovat, että nainen ei saa saarnata. Vaikka koko liike perustuu naisen saarnaan! Ei tässä voi kuin äimistellä ihmisen mieltä. 

Vierailija
3385/10127 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit lukea netistä Lestadiuksen elämästä. Siellä kerrotaan myös hänen hengellisestä heräämisestään.

Vierailija
3386/10127 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Minä kyllä taannoin tapasin eräässä porukassa vlnaisen. Hän oli ainut vl. Tapasimme myös kaksin. Minä voin viiniä, hän ei. Minä meikkasin, hän ei. Ja meillä oli tosi mukavaa. 

Vierailija
3387/10127 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://seura.fi/asiat/tutkivat/lestadiolaiset-maalitauluna/

On kyllä naiivi kirjoitus, olen itse ollut useilla työpaikoilla, joissa lestadiolaisista on saatettu muutama sana sanoa. Ei mitään pahaa, mutta kuten tästäkin ketjusta näemme, moni asia on tabu, ja siksi ne koetaan niin kuin koetaan. 

Kaikki ihan neutraalikin keskustelu koetaan hyökkäyksenä, ja sitten taas jälleen kerran uhriudutaan. 

Vl-kulttuuri on vaikenemisen kulttuuri, jossa kaikki ikävät asiat kuuluu vaieta kuoliaaksi. Epäkohdista puhuminen vain osoittaa, että sielunvihollinen käyttää asiasta puhujaa tarkoituksiinsa.

Vierailija
3388/10127 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen. 

Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta. 5Sillä me odotamme uskosta vanhurskauden toivoa Hengen kautta. 6Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.

13Te olette näet kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa. 14Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi". Mutta jos te olette Hengen kuljetettavina, niin ette ole lain alla. 19Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus, 20epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot, 21kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa. 22Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen. 23Sellaista vastaan ei ole laki. 

Vierailija
3389/10127 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi kirjoitusvirheet, olen huono näpyttelemään. 

Vierailija
3390/10127 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen. 

Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta. 5Sillä me odotamme uskosta vanhurskauden toivoa Hengen kautta. 6Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.

13Te olette näet kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa. 14Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi". Mutta jos te olette Hengen kuljetettavina, niin ette ole lain alla. 19Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus, 20epäjumalanpalv

Eli Raamattu puhuu lahkoja kuten vl vastaan.

Vierailija
3391/10127 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää lukeko lapsille "levolle lasken luojani" rukousta, se voi aiheuttaa monille pelkotiloja.

Tässä pari hyvää vaihtoehtoa.

"Jeesus mua suojele, heikkoa pientä lasta, voimallasi varjele, hukkaan joutumasta."

"Rakas Jeesus siunaa meitä, anna meille enkeleitä, siivillänsä meidät peitä, ethän koskaan hylkää meitä. "

Vierailija
3392/10127 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelutaidot hukassa? No, autan. 

Joku sanoo, että vlliike on kultti. Olet eri mieltä. Aloitat vastauksen näin: 

- mielestäni vlliike ei ole kultti, koska... 

Tai 

- vlliike eroaa kultista siinä, että...

Etkä vain poista viestiä. Ok?

Vierailija
3393/10127 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai 

Juuri näin, hyvin perusteltu vastaus pystyy korjaamaan virheelliset väitteet. Ainakin jos tuo väite on virheellinen, mutta onko?

Lahkon tunnusmerkit se ainakin täyttää täysin, vaikka näennäisesti toimiikin kirkon sisällä.

Vierailija
3394/10127 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni vl-ihmisistäkin on sitä mieltä, että tuo ehkäisy-kielto on ihmislähtöinen laki. Riippuu ympyröistä missä näin voi avoimesti sanoa. Onneksi nykyään ainakin osa ihmisistä ymmärtää asiasta hieman enemmän. 

Vierailija
3395/10127 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa, minä en ole tajunnut, että kultiksi kutsuminen on loanheittoa. Itse miellän sen vain sellaiseksi uskonyhteisöksi, joka uskoo, että ainoastaan heillä on taivaan avaimet. Eli...????

Vierailija
3396/10127 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis epäasiallisiin väitteisiin pitäisi argumentoida niin, että niiden esittäjä muuttaa mielipidettään? Jos joku sanoo, että tiettyyn etniseen tai uskonnolliseen ryhmään kuuluvat on aivopestyjä tai ajattelukyvyttömiä, oikeastiko joku lähtee perustelemaan ettei näin ole? Että se edes on hänen tehtävänsä. 

Epäasiallisista kommenteista vastaa yksin niiden esittäjä. Ei kukaan muu. 

Jos sinua sanottaisiin aivopestyksi, katsotko tosiaan että on sinun asia muuttaa tämä käsitys? 

Vierailija
3397/10127 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahaa, minä en ole tajunnut, että kultiksi kutsuminen on loanheittoa. Itse miellän sen vain sellaiseksi uskonyhteisöksi, joka uskoo, että ainoastaan heillä on taivaan avaimet. Eli...????

Vl:t ei noin opeta.

Vierailija
3398/10127 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos googlaat " lestadiolaisuus elää rajanvedosta muuhun maailmaan" niin saat artikkelin, jossa liikkeessä kasvanut ja elänyt, mutta liikkeestä lähtenyt arvio liikkeen luonnetta. Mikäpä minä olen olemaan eri mieltä. Varmasti tuntee asian paremmin. 

Vierailija
3399/10127 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin kuvaavaa tämän keskustelun tasosta on se, kun joku kertoo, että lestadiolaisia ei pidä ottaa yhtä enempää samaan työpaikkaan ja seuraavaksi lestadiolaisia syytetään, että häpeävät itseään niin, ettei kerro asiasta töissä. Ja itse asiassa heitä ei syrjitä töissä, kunhan kuvittelevat...

Varsinaista tosielämän parodiaa, jota olisi mahdotonta edes keksiä, jos olisi koomikko.

Vierailija
3400/10127 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai 

Juuri näin, hyvin perusteltu vastaus pystyy korjaamaan virheelliset väitteet. Ainakin jos tuo väite on virheellinen, mutta onko?

Lahkon tunnusmerkit se ainakin täyttää täysin, vaikka näennäisesti toimiikin kirkon sisällä.

"Lahko on nykyisessä päämerkityksessään vallitsevasta kirkosta eronnut uskonnollinen ryhmä. Laajemmassa merkityksessään lahko on mistä hyvänsä kirkko- tai uskontokunnasta irrottautunut ryhmä tai liike" 

Wikipedian määritelmä. Eli tämän määritelmän mukaan ei ole lahko.

Ketju on lukittu.