Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)

Vierailija
27.01.2023 |

Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.

Kommentit (10127)

Vierailija
3261/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ajan keskustelussa on lähes pelkkää pilkkaa. Kun joku lestadiolainen sanoo triggeröivän sanaparin "sydämen usko", tai haluavansa oikeasti elää kuten uskoo, palstalaiset ilmoittavat, että hänet on aivopesty. 

Keskustele sitten siinä, kun toinen osapuoli julistaa jatkuvasti, ettei joku osaa ajatella vaan on aivopesty. Varsinaista ajatusten Tonavaa tuollainen aivopesusta huutelu ei kuitenkaan edusta.

Miksi edes kysyä, jos ainoa vastaus mitä hyväksyy on se, että toinen uskoo väärin ja on aivopesty? 

En ole lestadiolainen itse. 

Vierailija
3262/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä jännä, miten toisaalta usko on vahva, mutta toisaalta niinkin heiveröinen ja  heikko, että vaarantuu vaikka elokuvan takia. En voi käsittää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3263/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko ajan keskustelussa on lähes pelkkää pilkkaa. Kun joku lestadiolainen sanoo triggeröivän sanaparin "sydämen usko", tai haluavansa oikeasti elää kuten uskoo, palstalaiset ilmoittavat, että hänet on aivopesty. 

Keskustele sitten siinä, kun toinen osapuoli julistaa jatkuvasti, ettei joku osaa ajatella vaan on aivopesty. Varsinaista ajatusten Tonavaa tuollainen aivopesusta huutelu ei kuitenkaan edusta.

Miksi edes kysyä, jos ainoa vastaus mitä hyväksyy on se, että toinen uskoo väärin ja on aivopesty? 

En ole lestadiolainen itse. 

Kiitos Sinulle tästä <3 , juuri tuolta se tuntuu. 

Vierailija
3264/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista  on sekin, miten sydän sanoo ihan sitä samaa, mitä srk:n johto opettaa...

Ei sitä uskois, miten lestadiolaisuus kyrsii joitakuita. 

Varmaan tästä haukkumisesta ja kiusaamisesta jotkut saavat suurtakin nautintoa....asiasta, joka ei heitä itseään edes koske!

Vierailija
3265/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista  on sekin, miten sydän sanoo ihan sitä samaa, mitä srk:n johto opettaa...

Jännä, että evlut kirkon mainstream-puoli vetoaa juurikin niihin valtavirran käsityksiin eikä kuitenkaan itse noudata niitä oppeja.

Jos usko Jeesukseen on se, mikä pelastaa, mitä pitäisi ajatella siitä, ettei millään hyväksytä uskonnollista liikettä, joka juurikin Jeesukseen uskoo? Miksi ei voi kestää ilman herjaamista ja ulinaa sitä? 

Vierailija
3266/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun luen tätä ketjua, niin saan kuvan että vl-uskovaiset naiset ovat:

* epäsiistejä (=meikkaamattomia)

* kouluttamattomia

* alistettuja

* synnytyskoneita

* aivopestyjä

jne. 

Taidan olla ihan rinnakkaistodellisuudessa, kun olen vl, korkeakoulutettu työssäkäyvä onnellinen perheenäiti, jolla on hyvin tasaveroinen suhde puolison kanssa. Ja samantyyppistä elämää elävät lähes kaikki lähipiirini uskovaiset perheet. 

Yritetäänkö kaikki olla vähän sivistyneempiä ja empaattisempia keskustelijoita <3

Vierailija
3267/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen suhtautunut vanhoillislestadiolaisiin myönteisesti, ovat olleet minun silmissäni ahkeraa ja ystävällistä väkeä. Isoisoäitini oli lestadiolainen, mutta erosi liikkeestä 60-luvulla, kun papit lähtivät liikkeestä ja liike jäi maallikkovetoiseksi. Lapsuuden kotipaikkakunnallani vanhoillislestadiolaisia oli melko vähän, luokkakavereissani oli muutamia. Tulin kanssani samaa sukupuolta olevien vl-nuorten kanssa hyvin toimeen, vietimme aikaa yhdessä koulussa ja he olivat oikein mukavia. Arvomaailmamme ovat olleet samanlaisia: alkoholi ei kuulunut arkeemme, uskonto oli meille tärkeä asia ja elimme kaikki rauhallista elämää. Lukiosta valmistuessamme pidin vielä muutaman vl-nuoren kanssa yhteyttä.

Yhteydenpidossa oli muutaman vuoden tauko ja eräs tuosta vl-kaveriporukasta lähestyi minua kysyen kuulumisiani. Kerroin, että opiskelen nykyisin yliop.."

Ottamatta kantaa muuhun, niin toki oman uskonyhteisön tilaisuudet ajavat edelle muista, vaikka VL yksin kirkon "alla" toimivista herätysliikkeistä onkin.

Ajatusleikkinä pyydän mahdollisia aktiivisia kirkossa kävijöitä miettimään, olisiko itselle näistä ensisijainen käyntipaikka juurikin kirkko, vai tulisiko edes mieleen mennä ry:n seuroihin? Tai ylipäätään, kuinka moni lähtee kovin herkästi kotiseurakunnan ulkopuolelle, jos on tottunut käymään tietyssä paikassa... Luulen, että helpoin on lähteä sinne omaan juttuun :) Toki olisi hyväksi tehdä yhteistyötä ja olla perillä siitä, mitä "naapurissa" opetetaan; turhia vääriä käsityksiä kun elää puolin ja toisin.

Itselleni kirkko on tärkeä paikka. Tosin viime vuosina minua on häirinnyt se, että kirkko pyrkii vähän liiaksikin mukautumaan nykyaikaan, ehkä sitten väkeä kosiskellakseen. Jumalan sana on kuitenkin muuttumaton. En tässä viittaa mihinkään tiettyyn yksittäiseen asiaan, havaintoja tästä on monia. 

T. Entinen vl

Vierailija
3268/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä entinen VL. Lapsuuteni vietin kyseisessä yhteisössä. Aikuisiällä lähdin liikkeestä, koska en voinut allekirjoittaa eksklusiivista seurakuntaoppia tai monia muitakaan opillisia käsityksiä asioista.

Kommenttiisi viitaten muistuttelen hienovaraisesti, että ihan jokaisella uskonyhteisöllä on olemassa tietyt painotukset ja suuntaviivat, jonkinlainen johtava elin lienee myös kaikilla. Virallinen kanta asioihin näin ollen tullee sieltä, mutta en ajattelisi, että tämä sulkee ihmisten omaa ajattelua pois. En kuitenkaan pitäisi outona, jos "johdolta" tullut kanta asiaan x tuntuu rivijäsenistä oikealta; mikä pointti olisi edes kuulua johonkin, jonka kantoja ei allekirjoita? Uskonyhteisöjä on kuitenkin niin monenlaisia, että varmaan jokaiselle etsivälle löytyy sopiva, sellainen, jonka näkemykset ei riitele omien arvojen kanssa.

Anna nyt sydämen kokea mitä kokee, ja koe sinä sitten eri tavalla jos se siltä tuntuu. Mitäpä ne toisten kokemiset on sinulta tai minultakaan pois.

Kritiikki kritiikkinä, mutta en minä ymmärrä, miksi joka asiaan pitää tarttua. 

Täällä on ilmeisesti VL:t koittaneet vastailla, mutta eihän kukaan jaksa keskustella, jos kaikkea vain kritisoidaan ja kauhistellaan. Täytyy kuitenkin muistaa, että vanhoillislestadiolaisuus on monelle näille vastaajalle ihan sitä arjen elämää kaikkine iloineen ja suruineen, ei sen kummallisempaa. Kukapa haluaisi omaa elämäänsä morkattavan?

Vierailija
3269/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin tämän. Ihan vilpittömästi ilman pilkkaa haluan kysyä ja ihmetellä.   Luuletteko, että "sydän" olisi ilman srk: n opetusta osannut sanoa, että ei saa vaikka  käydä näytelmiä katsomassa? Miten ihmeessä se olisi semmoiseen päätynyt? Jos pystytte kuvittelemaan sellaisen "paljaan " olotilan.  Riippumatta siis sisällöstä. Tai se " sydän"  olisi kuunnellut Jeesuksesta kertovaa gospel- musiikkia ja todennut, että hyi olkoon, tämähän  on paha juttu?

Voi ei, ja tuossa alla vastasin sinulle aika kärkkäästi. Anteeksi! Luulin itsekin että riitaa haastaaksesi kirjoittelet.

Niin. Voiko tässä olla myös tavoista ja tottumuksista kysymys, sen pohjalta mitä on ollut ennen. Onko elämä teattereissa aikanaan ollut ns. paheellista, ja sitten nähty ettei sinne voi mennä?

Itse olen tullut siihen tulokseen, että haluan seurata Jeesusta, en mitään ulkoisia uskonyhteisöjen sääntöjä. Tosin korinttolaiskirjeessä todetaan: "Kaikki on minulle luvallista, mutta kaikki ei ole hyödyksi." 

T. Entinen VL 

Vierailija
3270/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä entinen VL joka kirjoitit tuosta ajatusleikistä, hyvin kirjoitettu! 

Vierailija
3271/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olle ollut taas sairaalassa. Onneksi pääsi tällä kertaa helpommalla. Rankka syksy ollut kyllä heidän perheellä, jospa tämä vuosi olisi helpompi. Kaikkea hyvää heille! 

Vierailija
3272/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän täällä joku sanoi, että lestanuoret näyttävät sairailta, ilmeisesti, kun eivät ole pakkelissa.

Vierailija
3273/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehän te vl-ihmiset elätte saakositäjasaakotätä  - maailmassa, emme me. Saako kuunnella rytmimusiikkia ( missähän se raja menee), saako käydä elokuvissa, saako käydä teatterissa, saako urheilla tavoitteellisesti, saako käydä teatterissa, saako käydä oopperassa, saako itse soittaa popbiisejä, saako käydä konsertissa ja jos niin millaisessa...Eri, mutta sivusta seurannut.

Nämä asiat on annettu heille valmiiksi pureskeltuna ja ainoana totuutena, mitä ei pidä kyseenalaistaa. 

Tunnen useita lahkosta lähteneitä, moni on sanonutkin että aluksi tuntui oudolta käyttää omia aivojaan ja ajatella ihan itse. Kukaan ei sano miten mihinkin pitää suhtautua, ja jopa ketä pitää äänestää. 

Joo, on ollut outoa. Mutta voi sitä riemua myös!!

Moni on nuorena lähtenyt mutta moni on vanhempana myös tullut takaisin. 

Vierailija
3274/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, että henkilöä, joka puolustaa lestadiolaisia ja kertoo, ettei itse ole vl, pidetään useammassakin kommentissa valehtelijana. 

Vierailija
3275/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas ollut Oliver sairaalassa.  Huolestuttavaa, että on koko ajan kipeänä. 

Vierailija
3276/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilkkaajien mielestä uskovaisten elämässä ei ole mitään järkeä. 

Sitä ei olekaan tarkoitus järjen kautta ymmärtää, vaan uskon kautta. Jo Raamatussa kerrotaan, että saamme kärsiä pilkkaa uskon tähden. 

Toivon että mahdollisimman moni rohkaistuu tulemaan rauhanyhdistykselle. Se tuntuu aina ihanalta, kun näkee siellä uusia ihmisiä. <3

Myös netissä voi kuunnella nettiseurat.fi

Vierailija
3277/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä? Missä kertoivat?

Vierailija
3278/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä? Missä kertoivat?

Uudessa youtube videossa. En voi laittaa ääniä päälle, niin en tiedä miksi.

Vierailija
3279/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen, että henkilöä, joka puolustaa lestadiolaisia ja kertoo, ettei itse ole vl, pidetään useammassakin kommentissa valehtelijana. 

Ei ole mitään syytä, että joku puolustaisi asioita joista ei tiedä mitään. Eihän siinä olisi mitään järkeä. 

Mutta haukkujat, jotka ei ole itse vl-porukkaa, tuntevat mielestäsi vanhoillislestadiolaisuutta erinomaisesti? 

Vierailija
3280/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään syytä, että joku puolustaisi asioita joista ei tiedä mitään. Eihän siinä olisi mitään järkeä. 

Mutta haukkujat, jotka ei ole itse vl-porukkaa, tuntevat mielestäsi vanhoillislestadiolaisuutta erinomaisesti? 

Varmaan jo kommenteista huomaat, niin kyllä. Vaikka ei tosiasioista keskustelu ole mitään haukkumista, voisiko tuon ilkeämielisen jankkauksen lopettaa. Mitä tuolla muiden kommenttien kutsumisella haukkumiseksi luulet saavuttavasi?

Tällä hetkellä odotan mielenkiinnolla miten erään tutun käy, kun hänet on kutsuttu keskustelemaan "näkemyksellisistä asioista".

Tuntuu itse pelkäävän erotetuksi joutumista.

Ketju on lukittu.