Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)

Vierailija
27.01.2023 |

Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.

Kommentit (10127)

Vierailija
3241/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vl-Lähetystyötä tehdään oikeasti vain kuin ennen vanhaan..Mennään kehitysmaahan, jossa kristinuskon tietämys on heikkoa. Julistetaan tätä omaa uskoa oikeaksi. Joku uskoo aina ja " kääntyy" ja jippii. Eihän niillä ihmisillä ole oikeasti mitään mahdollisuutta arvioida uskon perusteita tai verrata sitä muihin näkemyksiin. 

Vierailija
3242/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen suhtautunut vanhoillislestadiolaisiin myönteisesti, ovat olleet minun silmissäni ahkeraa ja ystävällistä väkeä. Isoisoäitini oli lestadiolainen, mutta erosi liikkeestä 60-luvulla, kun papit lähtivät liikkeestä ja liike jäi maallikkovetoiseksi. Lapsuuden kotipaikkakunnallani vanhoillislestadiolaisia oli melko vähän, luokkakavereissani oli muutamia. Tulin kanssani samaa sukupuolta olevien vl-nuorten kanssa hyvin toimeen, vietimme aikaa yhdessä koulussa ja he olivat oikein mukavia. Arvomaailmamme ovat olleet samanlaisia: alkoholi ei kuulunut arkeemme, uskonto oli meille tärkeä asia ja elimme kaikki rauhallista elämää. Lukiosta valmistuessamme pidin vielä muutaman vl-nuoren kanssa yhteyttä.

Yhteydenpidossa oli muutaman vuoden tauko ja eräs tuosta vl-kaveriporukasta lähestyi minua kysyen kuulumisiani. Kerroin, että opiskelen nykyisin yliopistossa teologiaa ja minusta tulee pappi. Yhteydenpito loppui tyystin tuohon, eikä yhteydenottoihini en

Olen pahoillani kokemastasi. Olen kuitenkin varma, että kyseessä on yksittäistapaus. Yleensä vl-papit ja muut kirkossa työskentelevät arvostavat suuresti kirkkoa ja työympäristöään. Omalla paikkakunnallani toimii kirkossa useakin vl-pappi ja ainakin näin seurakuntalaisen näkökulmasta näyttävät tulevan muiden pappien ja henkilökunnan kanssa oikein hyvin toimeen. Vl-taustainen kirkkoherra on todella pidetty koko kaupungissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3243/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No kyllä minä vaikka kuuntelen rytmikkäämpää musiikkia kuin vl:t ehkä keskimäärin. Mutta ei minua kukaan ole siitä tullut puhuttelemaan, hyvin rauhassa olen ylipäätään saanut tässä uskossa olla. Oman kokemukseni mukaan täällä ei kukaan toista kyttää. Seuroissa käydään, kuunnellaan saarnat ja väliajalla jutellaan tuttavien kanssa kahvilla, sitten lähdetään taas jatkamaan omaa elämäämme ja arkeamme. Koen, että hyvin vapaasti saa tässä liikkessä olla jos ei aktiivisesti ala itse tuputtamaan julkisesti vaikka jotain uskonoppia vastustavaa näkemystä. Siinä tapauksessa ymmärrän hyvin, jos asiaan joudutaan puuttumaan. Ei sitä kukaan varmasti mielellään koskaan tee, mutta pakkohan se on."

Todella mielenkiintoista kyllä, jos julkisesti ja kaikkien kuullen kuuntelet muuta kuin virsiä, Siionin lauluja tai tietyn tyyppistä klassista, ja kukaan ei silti katso aiheelliseksi puhutella sinua.

Toinen vaihtoehto on, että teet asioita piilosta käsin, ja toimit siten epärehellisesti.

Kuitenkin puheissa opetetaan, että uskon omakohtaisuus ei ole synonyymi sille, että voi tehdä mitä hyvänsä, esimerkiksi nyt musiikkia kuunnellen.

Tällöin ehkä vähän herää kysymystä siitä, miksi tieten tahtoen toimit vl-kristillisyyden opetusta vastoin - ja jos kerran tällainen tarve on, miksi koet tarvetta kuulua yhteisöön, jonka opetuksia et selkeästi näiltä osin voi allekirjoittaa?

Vierailija
3244/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitapa ens kerralla seuroihin korvakorut ja katso, mitä tapahtuu...

Olen laittanutkin, eikä ole tapahtunut mitään. Mltä pitäisi tapahtua? 

Oikeasti? Missä päin mahdat vaikuttaa?

Oulussa. Meikkaan myös kevyesti ja niin tekevät monet nykyään. Minua vilpittömästi kiinnostaisi kuulla, että mitä pitäisi tapahtua? En tiedä, onko ennen vanhaan ollut tapana alkaa huomautella ihmisille joistakin asioista suoraan, mutta ei nykyään ainakaan toiselle aleta tuollaisista asioista papattaa.

Jos vaikka eläisin avosuhteessa ja olisin kertonut tuttavilleni käyttäväni ehkäisyä, saisin varmasti tuomitsevia kommentteja, mutta niin pitäisi silloin saadakin, sillä kyseessä olisivat uskonoppia vastaan olevat asiat, joista pitäisikin nostaa keskustelua ja kokisin surulliseksi asiaksi, jos kukaan ei minulle niistä mitään kommentoisi. 

Vierailija
3245/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa kuulla, että naisten ulkoasun kontrollointi on lieventynyt. Koskeekohan tuo koko Suomea?

Mitä odottaisin tapahtuvaksi? Paheksuvia ja ihmetteleviä katseita. Kysymyksiä elämästä kautta rantain: mitäs sinulle kuuluu? Joltain vanhalta tai vanhemmalta, jonka kanssa et yleensä juttele. Hienovaraista kehotusta tulla osallistumaan johonkin, mihin et yleensä osallistu. Jotain sellaista. 

Itse tunnen läheisesti kolme ex vl- naista. Lähes ensimmäisiä tekoja exänä: laittavat korvakorut! Ei ollut ennen suotavaa. 

Vierailija
3246/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen suhtautunut vanhoillislestadiolaisiin myönteisesti, ovat olleet minun silmissäni ahkeraa ja ystävällistä väkeä. Isoisoäitini oli lestadiolainen, mutta erosi liikkeestä 60-luvulla, kun papit lähtivät liikkeestä ja liike jäi maallikkovetoiseksi. Lapsuuden kotipaikkakunnallani vanhoillislestadiolaisia oli melko vähän, luokkakavereissani oli muutamia. Tulin kanssani samaa sukupuolta olevien vl-nuorten kanssa hyvin toimeen, vietimme aikaa yhdessä koulussa ja he olivat oikein mukavia. Arvomaailmamme ovat olleet samanlaisia: alkoholi ei kuulunut arkeemme, uskonto oli meille tärkeä asia ja elimme kaikki rauhallista elämää. Lukiosta valmistuessamme pidin vielä muutaman vl-nuoren kanssa yhteyttä.

Yhteydenpidossa oli muutaman vuoden tauko ja eräs tuosta vl-kaveriporukasta lähestyi minua kysyen kuulumisiani. Kerroin, että opiskelen nykyisin yliopistossa teologiaa ja minusta tulee pappi. Yhteydenpi

Tapauksia on kyllä ollut useampi ja eri seurakunnissa eli ei ole ollut yksittäistapauksista kyse. Vanhoillislestadiolaiset työkaverit, kanttorit/suntiot ovat olleet melko ystävällisiä, mutta koskaan eivät kehu työtäni. Vanhoillislestadiolaiset eivät myöskään mielellään tule messuihin ja muihin tilaisuuksiimme, vaan menevät ry:n järjestämiin seuroihin ja tilaisuuksiin. Häissä ja hautajaisissa on aina heillä omat papit. Kastamaan kelpaan, jos liikkeen pappia ei ole saatavilla. Kasteeseen "kelpuuttamiseni" johtuu siitä, että teologisesti kaste ei ole vanhoillislestadiolaisille ratkaiseva asia.

Vierailija
3247/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa kuulla, että naisten ulkoasun kontrollointi on lieventynyt. Koskeekohan tuo koko Suomea?

Mitä odottaisin tapahtuvaksi? Paheksuvia ja ihmetteleviä katseita. Kysymyksiä elämästä kautta rantain: mitäs sinulle kuuluu? Joltain vanhalta tai vanhemmalta, jonka kanssa et yleensä juttele. Hienovaraista kehotusta tulla osallistumaan johonkin, mihin et yleensä osallistu. Jotain sellaista. 

Itse tunnen läheisesti kolme ex vl- naista. Lähes ensimmäisiä tekoja exänä: laittavat korvakorut! Ei ollut ennen suotavaa. 

Voin kyllä täysin, täysin vilpittömästi todeta että tuntuisi todella kummalliselta ja epäkohteliaalta, jos joku alkaisi minua seuroissa mulkoilla! Onnekseni en ole sellaista kokenut tai sitten en ole asiaa huomannut. En tiedä onko tuollaista tehty joskus aikaisemmin sitten. Ehkä ihmiset ovat pidättyväisempiä ja hienovaraisempia muutenkin nykyään? 

Vierailija
3248/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin kyllä täysin, täysin vilpittömästi todeta että tuntuisi todella kummalliselta ja epäkohteliaalta, jos joku alkaisi minua seuroissa mulkoilla! Onnekseni en ole sellaista kokenut tai sitten en ole asiaa huomannut. En tiedä onko tuollaista tehty joskus aikaisemmin sitten. Ehkä ihmiset ovat pidättyväisempiä ja hienovaraisempia muutenkin nykyään

Esimerkkini olivat kyllä ihan viime vuosilta eikä menneisyydestä. 

Vierailija
3249/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin kyllä täysin, täysin vilpittömästi todeta että tuntuisi todella kummalliselta ja epäkohteliaalta, jos joku alkaisi minua seuroissa mulkoilla! Onnekseni en ole sellaista kokenut tai sitten en ole asiaa huomannut. En tiedä onko tuollaista tehty joskus aikaisemmin sitten. Ehkä ihmiset ovat pidätt

Ai että olet saanut osaksesi paheksuvia katseita seuroissa? Mielenkiinnosta kyselen, että missä päin Suomea tällaista sitten on tapahtunut? 

Vierailija
3250/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin kyllä täysin, täysin vilpittömästi todeta että tuntuisi todella kummalliselta ja epäkohteliaalta, jos joku alkaisi minua seuroissa mulkoilla! Onnekseni en ole sellaista kokenut tai sitten en ole asiaa huomannut. En tiedä onko tuollaista tehty j

Olikohan tuo kysymys katseista  minulle? En siis ole itse vl enkä ole koskaan ollutkaan. Satun suvun kautta tuntemaan sekä vlväkeä että liikkeen jättäneitä. 

Vierailija
3251/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteydenpidossa oli muutaman vuoden tauko ja eräs tuosta vl-kaveriporukasta lähestyi minua kysyen kuulumisiani. Kerroin, että opiskelen nykyisin yliop

Paljon voimia sinulle!!

Vierailija
3252/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku on SRK:n tekemästä lähetystyöstä kiinnostunut, tietoa siitä löytyy SRK:n nettisivuilta.

Vierailija
3253/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, onko Oulussa osin se, että seuroissa kävijöitä on niin paljon. Ei siellä pysty satojen ihmisten keskeltä alkaa tiirailemaan että onkohan tuolla poskipunaa vai ei. Ja oman kokemukseni mukaan pieni ehostaminen tosiaan on aika yleistä nykyään. En itsekään mitään raskasta meikkiä naamaan vetäisisi ihan jo että en aiheuttaisi pahennusta (tähän kehotetaan myös Raamatussa - ei halua tieten tahtoen myöskään provosoida käytöksellään). Mutta mielestäni kevyt ehostus ei ole ainakaan enää tällaista provosointia jos joskus sekin on sellaiseksi luettu. Oma vl-mummini on aina käyttänyt peitepuikkoa ihon virheiden ja punoituksen tms. peittämiseen, ja en pidä kyllä nykyään mitään pientä vaikka kurkastusvoiteen käyttöä mitenkään paheksuttavana.

Erittäin maltillisesti vl-naiset silti vieläkin meikkaavat, en edes ole välttis huomannut toisen edes meikkaavan ennen kuin on ehkä tullut esille, että jotain vähän naamaan laittaa.

Mielestäni meikit ovat muutenkin osin luisuneet hyvinvointi-/virkistystuotteiden puolelle, huulirasvoissa saattaa olla punaista sävyä ja aurinkovoiteissa itseruskettavaa.

Ehkä itsekin saattaisin yllättyä, jos joku tuttu tulisi selvässä täydessä tällingissä tai hiukset ihan eri värisiksi käsiteltyinä seuroihin. En alkaisi tuollaisesta asiasta "puhuttelemaan", mutta hämmennys saattaisi näkyä ensikohtaamisella. Sivistyneenä ihmisenä jatkaisin sitten keskustelua mahdollisimman luontevasti sen jälkeen. Mutta myönnän, että yllättynyt ensireaktio voisi olla vaikea peittää täysin.

Vierailija
3254/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki nuorehkot lestadiolaiset, jotka tiedän näyttävät näiden videolla esiintyvien tapaan aina jostain syystä ihan sairaille

Jos on niin suvaitsevaista, kuin kerrotaan, niin silmänaluspeitevoiteet käyttöön! Päivän vinkki vl- naisille. 

Vierailija
3255/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin asti se suvaitsevaisuus nykyään ulottuu? Saako tukkaa värjätä? 

Vierailija
3256/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin asti se suvaitsevaisuus nykyään ulottuu? Saako tukkaa värjätä? 

Saakosaakosaakositäjatätä... Sulle tiedoksi, että itsensä värjääminen ei ole kaikille naisille se ykkösasia. Ai et usko, no älä usko.

Vierailija
3257/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, saako? Oli nyt sitten ykkösasia tai viides asia. 

Vierailija
3258/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehän te vl-ihmiset elätte saakositäjasaakotätä  - maailmassa, emme me. Saako kuunnella rytmimusiikkia ( missähän se raja menee), saako käydä elokuvissa, saako käydä teatterissa, saako urheilla tavoitteellisesti, saako käydä teatterissa, saako käydä oopperassa, saako itse soittaa popbiisejä, saako käydä konsertissa ja jos niin millaisessa...Eri, mutta sivusta seurannut.

Nämä asiat on annettu heille valmiiksi pureskeltuna ja ainoana totuutena, mitä ei pidä kyseenalaistaa. 

Tunnen useita lahkosta lähteneitä, moni on sanonutkin että aluksi tuntui oudolta käyttää omia aivojaan ja ajatella ihan itse. Kukaan ei sano miten mihinkin pitää suhtautua, ja jopa ketä pitää äänestää. 

Vierailija
3259/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki nuorehkot lestadiolaiset, jotka tiedän näyttävät näiden videolla esiintyvien tapaan aina jostain syystä ihan sairaille

Jos on niin suvaitsevaista, kuin kerrotaan, niin silmänaluspeitevoiteet käyttöön! Päivän vinkki vl- naisille. 

Hyi, oletpa ilkeä. 

Vierailija
3260/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huojuu heinän lailla / lupaus maailman, / kutsu pohjaa vailla / ansana kiusaajan. / Sydän valoa vasten / joukossa armolasten / turvassa vaellan.

Ketju on lukittu.