Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)

Vierailija
27.01.2023 |

Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.

Kommentit (10127)

Vierailija
3221/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaus ei toimi, joten vastaan sinulle, 3232: 

Kirkko nimenomaan ei jätä kaste/pelastuskysymystä ihmisen päätäntävaltaan. Kirkko jättää sen Jumalan päätäntävaltaan. Kirkko ei pidä oikeana oppina sitä, että ihminen sanelee, kuka joutuu helvettiin. Koska Raamattu suorastaan kieltää tuollaisen jaottelun (hox, lestadiolaiset)! Sen sijaan kirkko opettaa, että saamme luottaa Jumalan armoon ja oikeudenmukaiseen tuomioon. Joten ei ole mitään pelättävää, kaikki tulee menemään oikein ja hyvin! 

Ei meidän opetuksemme sanele sitä, ketkä joutuvat kadotukseen. Oppi lähtee siitä ajatuksesta, että luotamme siihen, että ainakin tällä uskolla pelastumme. T. Vl

Vierailija
3222/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Niin on Jumala maailmaa rakastanut, että antoi ainoan poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän. "

Tuo on siis se pienoisevankeliumi. Ja se usko Jeesukseen riittää! Siinä ei sanota, että jokainen, joka kuuluu vanhoillislestadiolaiseen liikkeeseen!

Mihin tarvitaan luterilaista kirkkoa? Osaatko vastata? 

Onko se mielestäsi sama asia kuin vlliikkeen kaikki muut pelastuksesta täysin sulkeva oppi? Ei evlut kurkko opeta, että vain siihen kirkkoon kuuluvat pelastuvat.

Mihin te tarvitsette kirkkoa, joka on mielestänne harhaoppinen? Vain siihen, että joku vihkii ja hautaa?.

Pikemmin vain siihen, että saavat kirkkohä

Pieni korjaus, kirkossa - synagogassa. Mutta vastaava asia, jos nykyaikaa ajatellaan tuon pappeusasian näkökulmasta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3223/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luterilainen kirkko nimenomaan haluaa pitää vl:t kirkon jäseninä. Olisi aikamoinen lovi kirkon tuloihin ja asemaan, jos heitä ei jäseninä olisi. 

Sitä en tajua, miksi tavallinen riviluterilainen repii täällä pelihousujaan siitä, että vl:t uskovat eri tavalla kuin valtavirta. Miksi asia on joillekin näin suuri ongelma? Suomessa on uskonnonvapaus ja sitä pitää kunnioittaa.

Vierailija
3224/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luterilainen kirkko nimenomaan haluaa pitää vl:t kirkon jäseninä. Olisi aikamoinen lovi kirkon tuloihin ja asemaan, jos heitä ei jäseninä olisi. 

Sitä en tajua, miksi tavallinen riviluterilainen repii täällä pelihousujaan siitä, että vl:t uskovat eri tavalla kuin valtavirta. Miksi asia on joillekin näin suuri ongelma? Suomessa on uskonnonvapaus ja sitä pitää kunnioittaa.

Onhan se hämmentävää, että kirkkoon kuuluu uskonnollinen vähemmistö, joka katsoo pelastuksen olevan vain heidän joukossaan eikä kattavan kaikkia kirkkoon kuuluvia. Tämä olisi vähän sama, jos kirkossa joku porukka väittäisi, että vain kaikki Kuopiolaiset pelastuisivat (Kuopiossa n. 120 000 asukasta, mikä vastaa suunnilleen lestadiolaisten määrää Suomessa) ja vain kuopiolaisilla on aito usko. Tulee väistämättä olo, että miksi ne "kuopiolaiset" eivät sitten perusta ihan omaa uskontokuntaansa, jos kerta pelastus on vain heidän joukossaan. Ja kun kirkko menee liberaalimpaan suuntaan, niin ei sekään tätä vähemmistöä kirkon sisällä miellytä.

Vierailija
3225/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lestadiolaisia on arvioiden mukaan suunnilleen 100 000-120 000. Iso osa heistä on lapsia ja nuoria, jotka eivät maksa kirkollisveroa alaikäisinä. Kirkosta eroaa vuosittain muutenkin jo ihmisiä ja kirkon väkiluku on pienentynyt aika lailla viimeisen 15 vuoden aikana. Ei tuo kirkollisverojen osalta kovinkaan kirpaisisi, kun väkimäärä putoaa kuitenkin. En siis sanoisi, että kirkollisvero on syy siihen, että lestadiolaiset halutaan pitää kirkon jäseninä. Syy on kirkon ykseys. Jeesuskin toivoi omiensa olevan yhtä. 

Vierailija
3226/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua häiritsee riviluterilaisena seuraava asia:

Minä riviluterilaisena ajattelen, että sekä minä että lestadiolainen ihminen pelastumme. Olemmehan kumpikin uskovaisia ja uskomme Raamatun kolmiyhteiseen Jumalaan. Ajattelen, että usko riittää, kuten Raamatussa sanotaan.

Lestadiolaiset ajattelevat, että pelastus löytyy ainoastaan heidän liikkeensä parista. Vain heidän liikkeessään on aito usko, muiden usko ei ole oikeaa pelastavaa uskoa. Lisäksi vaaditaan lestadiolaista julistamaan synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Pelastavalla uskolla on siis lestadiolaisen mukaan enemmän ehtoja, joita minä en liikkeen ulkopuolisena voi täyttää. Kyllähän se risoo, että toinen rajaa pelastuksen minulta pois ja vielä kehtaa valittaa, kuinka häntä kohdellaan tässä niin syrjivästi lestadiolaisuutensa vuoksi.

Vierailija
3227/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lestadiolaisia on arvioiden mukaan suunnilleen 100 000-120 000. Iso osa heistä on lapsia ja nuoria, jotka eivät maksa kirkollisveroa alaikäisinä. Kirkosta eroaa vuosittain muutenkin jo ihmisiä ja kirkon väkiluku on pienentynyt aika lailla viimeisen 15 vuoden aikana. Ei tuo kirkollisverojen osalta kovinkaan kirpaisisi, kun väkimäärä putoaa kuitenkin. En siis sanoisi, että kirkollisvero on syy siihen, että lestadiolaiset halutaan pitää kirkon jäseninä. Syy on kirkon ykseys. Jeesuskin toivoi omie

Osin totta, mutta on asialla konkreettisiakin merkityksiä. Varmaan 90% kirkon kanttoreista vl:ia jne

Vierailija
3228/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä riviluterilaisena ajattelen, että sekä minä että lestadiolainen ihminen pelastumme. Olemmehan kumpikin uskovaisia ja uskomme Raamatun kolmiyhteiseen Jumalaan. Ajattelen, että usko riittää, kuten Raamatussa sanotaan.

Lestadiolaiset ajattelevat, että pelastus löytyy ainoastaan heidän liikkeensä parista. Vain heidän liikkeessään on aito usko, muiden usko ei ole oikeaa pela

Hindut ja muut eivät tule sanomaan minulle, että uskoni on jotenkin väärää. Lestadiolaisilta taas olen sitä saanut kuulla.

Vierailija
3229/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lestadiolaiset ajattelevat, että pelastus löytyy ainoastaan heidän liikkeensä parista. Vain heidän liikkeessään on aito usko, muiden usko ei ole oikeaa pela

Hindut ja buddhalaiset eivät kuulu samaan kirkkoon kuin minä! Siinä.on vuoren kokoinen ero. 

Miltä sinusta itsestäsi tuntuisi, jos seuroissa vieressäsi istuisi tyyppi, jonka tiedät pitävän omaa uskoasi vajavaisena ja vääränä? Näin on tapahtunut kirkossani. Tuntui ihan kamalalta. 

Ja muuten. Tuo " ainakin tässä liikkeessä pelastuu" on pelkkää sanojen vääntelyä. Ihan sama asiahan se on vain toisin ilmaistuna. Eli:  Tämä liike ja usko on se ainoa oikea. 

Vierailija
3230/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lestadiolaiset ajattelevat, että pelastus löytyy ainoastaan heidän liikkeensä parista. Vain heidän liikkee

Kyllä he sanoisivat, jos kysyisit. Jos taas joku vl on sinulle tullut tuollaista sanomaan niin se ei ole sopivaa, vaan kyseessä on ollut yksinkertaisesti ajattelematon ja huonokäytöksinen ihminen. Jätä hänet omaan arvoonsa ja elä rauhassa sitä omaa elämääsi. 

Vierailija
3231/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, kontrollointi ei ole tätä päivää lestadiolaisuudessa. Se, jos joku puhelee ääneen yleisesti, ettei halua lapsia ja ehkäisee, niin silloin varmaan joku kysyy, että mikä homma.

Ilmeisesti olet lestadiolainen, mutta miten voit olla noin tietämätön oman uskonyhteisösi toiminnasta?

Olen kyllä saanut lestadiolaisten kanssa tekemisissä ollessani, että moni on erittäin epärehellinen, valehdellaan ja huijataan. 

Eli valehteletko, vai etkö oikeasti tiedä?

Kyllä jäseniä kontrolloidaan vieläkin, uusin tietämäni tapaus ihan vuodenvaihteessa.

Miksi faktat pyritään aina kieltämään?

Kuinka monta tapausta tiedät? Et varmaan kuulu itse liikkeeseen, koska jos kuuluisit, tietä

Oletko itse koskaan tehnyt mitään vlnormista poikkeavaa? Et varmaan. 

Vierailija
3232/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monen, varsinkin pienen paikkakunnan kirkollinen elämä näivettyisi, jos lestadiolaiset lähtisivät pois. Monissa seurakunnissa on lestadiolaisia pappeja, kanttoreita, suntioita ja muita työntekijöitä. Eihän sitä silti koskaan tiedä, vaikka sellainen aika joskus tulisi siksi, että kirkkomme menee niin vapaamieliseksi, ettei konservatiiveilla ole siellä enää sijaa.

Vierailija
3233/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kysy, älä kyseenalaista, mene vaikka kävelylle. Onhan tuokin yksi tapa yrittää tukahduttaa keskustelu. 

Vierailija
3234/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, kontrollointi ei ole tätä päivää lestadiolaisuudessa. Se, jos joku puhelee ääneen yleisesti, ettei halua lapsia ja ehkäisee, niin silloin varmaan joku kysyy, että mikä homma.

Ilmeisesti olet lestadiolainen, mutta miten voit olla noin tietämätön oman uskonyhteisösi toiminnasta?

Olen kyllä saanut lestadiolaisten kanssa tekemisissä ollessani, että moni on erittäin epärehellinen, valehdellaan ja huijataan. 

Eli valehteletko, vai etkö oikeasti tiedä?

Kyllä jäseniä kontrolloidaan vieläkin, uusin tietämäni tapaus ihan vuodenvaihteessa.

Miksi faktat pyritään aina kieltämään?

Kuinka monta tapausta tiedät? Et varmaan

No kyllä minä vaikka kuuntelen rytmikkäämpää musiikkia kuin vl:t ehkä keskimäärin. Mutta ei minua kukaan ole siitä tullut puhuttelemaan, hyvin rauhassa olen ylipäätään saanut tässä uskossa olla. Oman kokemukseni mukaan täällä ei kukaan toista kyttää. Seuroissa käydään, kuunnellaan saarnat ja väliajalla jutellaan tuttavien kanssa kahvilla, sitten lähdetään taas jatkamaan omaa elämäämme ja arkeamme. Koen, että hyvin vapaasti saa tässä liikkessä olla jos ei aktiivisesti ala itse tuputtamaan julkisesti vaikka jotain uskonoppia vastustavaa näkemystä. Siinä tapauksessa ymmärrän hyvin, jos asiaan joudutaan puuttumaan. Ei sitä kukaan varmasti mielellään koskaan tee, mutta pakkohan se on. 

Vierailija
3235/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitapa ens kerralla seuroihin korvakorut ja katso, mitä tapahtuu...

Vierailija
3236/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen laittanutkin, eikä ole tapahtunut mitään. Mltä pitäisi tapahtua? 

Vierailija
3237/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen laittanutkin, eikä ole tapahtunut mitään. Mltä pitäisi tapahtua? 

Oikeasti? Missä päin mahdat vaikuttaa?

Vierailija
3238/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä kysy, älä kyseenalaista, mene vaikka kävelylle. Onhan tuokin yksi tapa yrittää tukahduttaa keskustelu. 

Kävelykommentti oli henkilölle, joka ei pyrkinyt keskusteluyhteyteen vaan ilmaisi vain ärtymyksensä vl:ia kohtaan. Jos tavoite ei ole juuri keskustella, kuunnella mitä toinen sanoo ja nostaa asiallisesti kysymyksiä esille, en ymmärrä, miksi kiusaa vain itseään oleskelemalla itselleen ikävässä ympäristössä. 

Vierailija
3239/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiväthän suviseurat mitään lähetystyötä ole vaan porukan oma kokoontuminen. 

Ja muuten lähetystyötä tehdään vain joissain kehitysmaissa. 

No, kyllähän ne lähetystyön nimissä tehdään ja järjestetään. (suviseurat siis). 

Lähetystyötä tehdään ulkomailla niin moneen maahan, että en jaksa kaikkia tässä edes luetella. Puhujamatkoja säännöllisesti niin Afrikkaan kuin Yhdysvaltoihin kuin monelle muullekin mantereelle. Pitkiäkin, kuukausia kestäviä lähetysmatkoja. 

Vierailija
3240/10127 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen suhtautunut vanhoillislestadiolaisiin myönteisesti, ovat olleet minun silmissäni ahkeraa ja ystävällistä väkeä. Isoisoäitini oli lestadiolainen, mutta erosi liikkeestä 60-luvulla, kun papit lähtivät liikkeestä ja liike jäi maallikkovetoiseksi. Lapsuuden kotipaikkakunnallani vanhoillislestadiolaisia oli melko vähän, luokkakavereissani oli muutamia. Tulin kanssani samaa sukupuolta olevien vl-nuorten kanssa hyvin toimeen, vietimme aikaa yhdessä koulussa ja he olivat oikein mukavia. Arvomaailmamme ovat olleet samanlaisia: alkoholi ei kuulunut arkeemme, uskonto oli meille tärkeä asia ja elimme kaikki rauhallista elämää. Lukiosta valmistuessamme pidin vielä muutaman vl-nuoren kanssa yhteyttä.

Yhteydenpidossa oli muutaman vuoden tauko ja eräs tuosta vl-kaveriporukasta lähestyi minua kysyen kuulumisiani. Kerroin, että opiskelen nykyisin yliopistossa teologiaa ja minusta tulee pappi. Yhteydenpito loppui tyystin tuohon, eikä yhteydenottoihini enää vastattu kenenkään taholta. Aikuisena työelämässä minulla on ollut muutamia vl-työkavereita suntioina/kanttoreina. Yhteistä heille kaikille on ollut se, että koskaan eivät sano mitään positiivista palautetta työstäni. Koskaan eivät kehu saarnaa, puheitani tai sitä, miten teen työtäni. Ja kun joku tulee sanomaan, että miksi heidän pitäisi kehua. Meillä on kaikissa työyhteisöissä ollut tapana, että työkaverit antavat positiivista palautetta toisten työstä. Kuuluu kohteliaisiin käytöstapoihin ja siihen, että arvostamme toistemme työtä ja kannustamme toisiamme. Minäkin olen kehunut vl-työkavereideni työn jälkeä, kiitokset he ottavat vastaan, mutta eivät kehu koskaan takaisin. Tottakai näistä tuntemieni vanhoillislestadiolaisten reaktioista tulee vahvasti olo, että minua ei hyväksytä pappeuteni vuoksi ja työni pappina on heistä väärin.

Ketju on lukittu.