Hoikka vs. kurvikas - väärin jaoteltu
Sillä kurvikashan tarkoittaa lähinnä sitä, että on selvästi hoikka vyötärö lantioon verrattuna. Siispä, myös hoikka voi olla kurvikas, mikä luonnehtikin monia "vanhan ajan" kaunottaria.
Kommentit (11)
Niin. Itse ainakin olen kurvikas juurikin hoikkuuden takia. Jos olisin tuhdimpi, niin olisin paljon tasapaksumpi.
Ääruesimerkki tästä on Maila Nurmio, ja Marilyn Monroekin oli tällainen. Uudempi esimerkki kurvikkaasta on Jennifer Lopez.
Kurvikkaalla on sivusta ja edestä katsottuna pyöreitä muotoja. Vartalotyyppi X, eli tiimalasi. Myös full figured. Hoikka on enemmänkin H-kirjain.
Joku saattaa olla kurvikas ylipainoisuudesta huolimatta, ja liika laihuus saattaa hävittää sitä jonkin verran. Yleisesti on kuitenkin kyse lantio/vyötärö -ratiosta.
Vierailija kirjoitti:
Kurvikkaalla on sivusta ja edestä katsottuna pyöreitä muotoja. Vartalotyyppi X, eli tiimalasi. Myös full figured. Hoikka on enemmänkin H-kirjain.
Miten niin? Jos on rasvaprosentti alhaalla, mutta selvästi tiimalasivartalo ja esim. pyöreä takapuoli, niin eikö silloin ole kurvikas? Myös ylipainoinen voi olla H-mallia.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen hoikka, ja mun lantion ja vyötärön erotus on 30 cm. Olen mielestäsi siis suoran mallinen?
Olen itse kurvikas, mutta en haluaisi kuvailla itseäni niin, koska se mielletään nykyään lihavuudeksi.
Ottaa päähän tämä sanojen väärinkäyttö.
Vähän samntapainen on sanan "liikunnallinen" käytyö hoika/laihan synonyymina.
Nykyään sanaa kurvikas käytetään virheellisesti selvästä ylipainoisuudesta.