Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)

Vierailija
27.01.2023 |

Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.

Kommentit (10127)

Vierailija
3141/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua kylmäävät nuo lukuisat kommentit, joissa sanotaan, että jos liikkeen säännöistä ei ole samaa mieltä, sitten voi vapaasti lähteä liikkeestä. Vl-opissa liikkeestä lähteminen tarkoittaa helvettiin joutumista. Joten todella kammottavan kevyesti täälläkin tuommoisia kirjoittelevat. Jos olet eri mieltä - Heippa ja helvettiin vaan. Kertoo paljon siitä, miten tunnekylmä, kova uskonto on kyseessä.

Niinhän melkein kaikissa muissakin uskonnoissa ajatellaan. Ne, jotka on ulkopuolella, joutuu helvettiin. Miksi tämä ahdistaa sinua vain yhden pikkuisen uskontokunnan kohdalla? 

Mitäh? Ei me nyt islamista puhuta??

Oletko kuullut ekumeniasta? Evlut kirkko ei todellakaan opeta, että helvettiin vaan katoliset ja ortodoksit! Mutta te opetatte. 

Eivätkä päinvastoin me ortodoksit! Huom!

Vierailija
3142/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kylmäävät nuo lukuisat kommentit, joissa sanotaan, että jos liikkeen säännöistä ei ole samaa mieltä, sitten voi vapaasti lähteä liikkeestä. Vl-opissa liikkeestä lähteminen tarkoittaa helvettiin joutumista. Joten todella kammottavan kevyesti täälläkin tuommoisia kirjoittelevat. Jos olet eri mieltä - Heippa ja helvettiin vaan. Kertoo paljon siitä, miten tunnekylmä, kova uskonto on kyseessä.

Lestadiolaiset eivät ajattele noin. Vaan ajatus on, että jos ihminen uskoo väärin (eli eri tavalla kuin liikkeessä uskotaan), hän ei pääse taivaaseen vaikka kuuluisikin nimellisesti lestadiolaisiin. Koska Jumala tietäisi silti, ettei ihminen usko oikein.

- ex-vl

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3143/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kuullut ekumeniasta? Evlut kirkko ei todellakaan opeta, että helvettiin vaan katoliset ja ortodoksit! Mutta te opetatte. 

Ja ortodoksinen kirkko opettaa, että he ovat ainoa oikea kirkko. Ekumenian hengessä he pitävät mm. katolisia veljinään mutta vääräuskoisina.

Vierailija
3144/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lestadiolaiset eivät ajattele noin. Vaan ajatus on, että jos ihminen uskoo väärin (eli eri tavalla kuin liikkeessä uskotaan), hän ei pääse taivaaseen vaikka kuuluisikin nimellisesti lestadiolaisiin. Koska Jumala tietäisi silti, ettei ihminen usko oikein.

- ex-vl

Uskoo väärin! Vaikka uskoo ihan samaaniä Jumalaan! Mutta uskoo väärin! Nyt kyllä suututtaa. Miten ketkään voi olla näin ylimielisiä?

Vierailija
3145/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän melkein kaikissa muissakin uskonnoissa ajatellaan. Ne, jotka on ulkopuolella, joutuu helvettiin. Miksi tämä ahdistaa sinua vain yhden pikkuisen uskontokunnan kohdalla? 

Mitäh? Ei me nyt islamista puhuta??

Evlut kirkko opettaa, että suurin osa maailman ihmisistä menee helvettiin, vaikka sitä ei näin suoraan sanota. Se on kuitenkin kirkon oppi. Miksi kuulua tällaiseen uskontoon?

Vierailija
3146/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ex-vl

Uskoo väärin! Vaikka uskoo ihan samaaniä Jumalaan! Mutta uskoo väärin! Nyt kyllä suututtaa. Miten ketkään voi olla näin ylimielisiä?

Väärin ajattelevat pyritään heittämään ulos! Miksi luulet ettei se koskisi niitäkin, joita ei ole tajuttu heittää ulos?

Vierailija
3147/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on täysin ok, että lestadiolaisilla on oma käsityksensä ehkäisemättömyydestä, jos molemmat pariskunnan osapuolet ovat asiasta samaa mieltä ja vapaaehtoisesti haluavat tuohon sitoutua. Virallisestihan liikkeen kanta ehkäisyyn ei ole muuttunut mihinkään, mutta tuntemani +30 v lestadiolaiset naiset ovat tehneet toisen ratkaisun. Eivät menneet naimisiin 18 v iässä, vaan halusivat ensin opiskella lukion jälkeisen tutkinnon ja matkustella. Menivät naimisiin 23-25 v iässä, kun tutkinto oli tehty. Lapsia on tullut selvästi vähemmän, kun heidän vanhemmillaan. Tavallista on, että n.35-vuotiaalla lapsia on 3-4. Jollain tavalla ehkäisyä käyttävät, koska lapsiluku ei ole tuon isompi. Moni lestadiolainen kolmekymppinen pari valitsee nykyisin vaihtoehdon, että lapsia on "perusperhettä" enemmän, mutta kymmenpäistä katrasta eivät halua. Liikkeen näkökulmasta tuo 3-4 lapsen perhe on vielä "ok", kun lapsi

En ole sanonut, että lestadiolaisten pitäisi mennä heti täysi-ikäistyessään naimisiin. Moni tekee niin, koska seksi ei kuulu seurusteluun ja ei jakseta odottaa. Aika monelle nuorelle (heillä aikakäsitys on erilainen kuin aikuisilla) olisi todella vaikeaa seurustella ilman seksiä siihen asti, kun on jatko-opinnot amk:ssa tai yliopistossa käyty. Siksi monille jää oikeastaan vaihtoehdoksi "valita", että menee täysi-ikäistyessään naimisiin. Eikä tämä koske vain lestadiolaisia, vaan myös muita tiukemmin asioihin suhtautuvia uskontokuntia. Juuri tapasin erääseen toiseen uskontokuntaan kuuluvat nuoret, -05 ja -04 syntyneet eli 18- ja 19-vuotiaat avioituivat keskenään. Eihän tuon ikäisiä mene naimisiin muuten kuin uskonnollisista syistä.

Vierailija
3148/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko kiinnostuneita lestadiolaisuudesta, vai miksi te täällä utelette ja kyselette lestadiolaisten elämästä näin kovasti?  

Minä en koskaan voisi "kääntyä" lestadiolaiseksi eräästä henkilökohtaisesta syystä, mutta lestadiolaisuus muiden uskontojen ja etiikan lisäksi kiinnostaa minua ilmiönä (kuten monet muutkin asiat). Itseäni ihmetyttää, että jotkut asiat lestadiolaisuudessa eivät tunnu kokonaisuutena loogisilta, esimerkiksi tämä:

Lapsiluku ei ole pariskunnan itsensä päätettävissä, vaan Jumala antaa parille tarkoitetut lapset. Ehkäisy on kielletty, koska se estäisi Jumalan tahdon tapahtumisen. Hedelmöityshoidot ovat kuitenkin ok, niitä ei ole vl-johto kieltänyt. Tämä ihmetyttää minua siksi, että hedelmöityshoidothan ovat puuttumista lapsil

Palataanpa tuosta muiden uskontokuntien jankkauksesta takaisin lestadiolaisiin. Saisiko näihin kysymyksiin vastauksia?

Vierailija
3149/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on täysin ok, että lestadiolaisilla on oma käsityksensä ehkäisemättömyydestä, jos molemmat pariskunnan osapuolet ovat asiasta samaa mieltä ja vapaaehtoisesti haluavat tuohon sitoutua. Virallisestihan liikkeen kanta ehkäisyyn ei ole muuttunut mihinkään, mutta tuntemani +30 v lestadiolaiset naiset ovat tehneet toisen ratkaisun. Eivät menneet naimisiin 18 v iässä, vaan halusivat ensin opiskella lukion jälkeisen tutkinnon ja matkustella. Menivät naimisiin 23-25 v iässä, kun tutkinto oli tehty. Lapsia on tullut selvästi vähemmän, kun heidän vanhemmillaan. Tavallista on, että n.35-vuotiaalla lapsia on 3-4. Jollain tavalla ehkäisyä käyttävät, koska lapsiluku ei ole tuon isompi. Moni lestadiolainen kolmekymppinen pari valitsee nykyisin vaihtoehdon, että lapsia on "perusperhettä" enemmän, mutta kymmenpäistä katrasta eivät halua. Liikkeen näkökul

Luuletko, että joku vahtii, mitä nuoret keskenään tekee tai käyttääkö nuori aviopari ehkäisyä? 

Vierailija
3150/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko kiinnostuneita lestadiolaisuudesta, vai miksi te täällä utelette ja kyselette lestadiolaisten elämästä näin kovasti?  

Minä en koskaan voisi "kääntyä" lestadiolaiseksi eräästä henkilökohtaisesta syystä, mutta lestadiolaisuus muiden uskontojen ja etiikan lisäksi kiinnostaa minua ilmiönä (kuten monet muutkin asiat). Itseäni ihmetyttää, että jotkut asiat lestadiolaisuudessa eivät tunnu kokonaisuutena loogisilta, esimerkiksi tämä:

Lapsiluku ei ole pariskunnan itsensä päätettävissä, vaan Jumala antaa parille tarkoitetut lapset. Ehkäisy on kielletty, koska se estäisi Jumalan tahdon tapahtumisen. Hedelmöityshoidot ovat kuitenkin ok, niitä ei ole vl-johto kieltänyt. Tämä ihmetyttää minua siksi, että hedelmöityshoidothan ovat puuttumista lapsilukuun siinä missä ehkäisykin on. Eikö näissä tilanteissa Jumalan tahto olisi, että pari jäisi la

Tästäkin aiheesta olisi syytä jatkaa keskustelua. Hedelmöityshoidot eivät ole mikään pikkujuttu "tai epäolennaista lestadiolaisuuden kannalta", vaan juurikin tuohon Jumalan tahdonmukaiseen elämään puuttumista.

Vierailija
3151/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on täysin ok, että lestadiolaisilla on oma käsityksensä ehkäisemättömyydestä, jos molemmat pariskunnan osapuolet ovat asiasta samaa mieltä ja vapaaehtoisesti haluavat tuohon sitoutua. Virallisestihan liikkeen kanta ehkäisyyn ei ole muuttunut mihinkään, mutta tuntemani +30 v lestadiolaiset naiset ovat tehneet toisen ratkaisun. Eivät menneet naimisiin 18 v iässä, vaan halusivat ensin opiskella lukion jälkeisen tutkinnon ja matkustella. Menivät naimisiin 23-25 v iässä, kun tutkinto oli tehty. Lapsia on tullut selvästi vähemmän, kun heidän vanhemmillaan. Tavallista on, että n.35-vuotiaalla lapsia on 3-4. Jollain tavalla ehkäisyä käyttävät, koska lapsiluku ei ole tuon isompi. Moni lestadiolainen kolmekymppinen pari valitsee nykyisin vaihtoehdon, että lapsia on "perusperhettä" enemmän, mutta kymm

Osa nuorista pareista käyttää ehkäisynä varmoja päiviä tai pidättäytyy seksistä. Osa voi käyttää ihan ehkäisyäkin. Vaikea uskoa, että nuorten hedelmällisyys olisi heikentynyt niin, että lapsi per vuosi tahdista olisi tullut lapsi 3 vuoden välein tahti.

Vierailija
3152/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsiluku ei ole pariskunnan itsensä päätettävissä, vaan Jumala antaa parille tarkoitetut lapset. Ehkäisy on kielletty, koska se estäisi Jumalan tahdon tapahtumisen. Hedelmöityshoidot ovat kuitenkin ok, niitä ei ole vl-johto kieltänyt. Tämä ihmetyttää minua siksi, että hedelmöityshoidothan ovat puuttumista lapsilukuun siinä missä ehkäisykin on. Eikö näissä t

Hassua, että sinä tulkitset, mihin mikäkin perustuu. Toisin kuin luulet, ei vl:t perustele asiaa noin. Jos ihminen sairastuu, uskova ei ajattele, että Jumalan tahto että kuolee pois, vaan käytetään kaikki se lääketieteellinen apu hoitoon, mitä saatavilla on. Jos lasta ei tule, hoidetaan lapsettomuutta. Jos ihminen ei viihdy työssään, etsitään parempi työ. 

Vierailija
3153/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katolisella kirkolla on kuitenkin Neitsyt Marian kunnioitus, naispyhimyksiä ja arvostettuja naisteologeja Hildegard Bingeniläisestä lähtien. Joten naisilla on teologiassa arvovaltaa ja sananvaltaa ihan eri tavalla. Vl liikkeessä nainen ei edelleenkään kelpaa edes seuraisännän tehtäviin eli kuuluttamaan seuraavan virren. 

Huvittaa, kun tähän tai johonkin muuhun ketjuun kirjoitin joskus että kun menet suviseuroihin, siellä kaiuttimet raikaa päiväkausia mutta kaiuttimista ei kuulu yhtään kertaa naisen ääntä. Miehet kuuluttaa, puhuu, laulaa ja juontaa. Täällä alettiin väittää, että ajat ovat muuttuneet ja kyllä nykyään kuuluu naisen ääni... no tästä innostuneena minä menin viime kesänä suviseuroihin, ja yllätys yllätys, ei kuulunut naisen ääntä kaiuttimista kertaakaan. Jotainh

Tähän joku vastasi, että se on vanha ja turvallinen tapa, että vain miehet on äänessä. Pakko kyllä sanoa, että kovin on heikoissa kantimissa turvallisuuden tunne, jos se on vain sen varassa, että vain miehet on äänessä.

Vierailija
3154/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on täysin ok, että lestadiolaisilla on oma käsityksensä ehkäisemättömyydestä, jos molemmat pariskunnan osapuolet ovat asiasta samaa mieltä ja vapaaehtoisesti haluavat tuohon sitoutua. Virallisestihan liikkeen kanta ehkäisyyn ei ole muuttunut mihinkään, mutta tuntemani +30 v lestadiolaiset naiset ovat tehneet toisen ratkaisun. Eivät menneet naimisiin 18 v iässä, vaan halusivat ensin opiskella lukion jälkeisen tutkinnon ja matkustella. Menivät naimisiin 23-25 v iässä, kun tutkinto oli tehty. Lapsia on tullut selvästi vähemmän, kun heidän vanhemmillaan. Tavallista on, että n.35-vuotiaalla lapsia on 3-4. Jollain tavalla ehkäisyä käyttävät, koska lapsiluku ei ole tuon isompi. Moni lestadiolainen kolmekymppinen pari valitsee nykyisin vaihtoehdon, että lapsia on "perusperhettä" enemmän, mutta kymmenpäistä katrasta eivät halua. Liikkeen näkökulmasta tuo 3-4 lapsen perhe on vielä "ok", kun lapsia on kuitenkin tullut.

Eiköhän se lapsiluvun säännöstely olekaan enää syntiä? 

Vierailija
3155/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsiluku ei ole pariskunnan itsensä päätettävissä, vaan Jumala antaa parille tarkoitetut lapset. Ehkäisy on kielletty, koska se estäisi Jumalan tahdon tapahtumisen. Hedelmöityshoidot ovat kuitenkin ok, niitä ei ole vl-johto kieltänyt. Tämä ihmetyttää minua siksi, että hedelmöityshoidothan ovat puuttumista lapsi

Siinä ei mitään, että sairaat saavat hoitoa ja kurjassa työpaikassa olevat etsivät uuden työn. Nämä asiat eivät liity lapsiluvun säätelyyn. Hedelmöityshoidot taas liittyvät, kun muuten lapsia saamaton pariskunta puuttuu Jumalan luomistyöhön saamalla lapsia avun turvin.

Vierailija
3156/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on täysin ok, että lestadiolaisilla on oma käsityksensä ehkäisemättömyydestä, jos molemmat pariskunnan osapuolet ovat asiasta samaa mieltä ja vapaaehtoisesti haluavat tuohon sitoutua. Virallisestihan liikkeen kanta ehkäisyyn ei ole muuttunut mihinkään, mutta tuntemani +30 v lestadiolaiset naiset ovat tehneet toisen ratkaisun. Eivät menneet naimisiin 18 v iässä, vaan halusivat ensin opiskella lukion jälkeisen tutkinnon ja matkustella. Menivät naimisiin 23-25 v iässä, kun tutkinto oli tehty. Lapsia on tullut selvästi vähemmän, kun heidän vanhemmillaan. Tavallista on, että n.35-vuotiaalla lapsia on 3-4. Jollain tavalla ehkäisyä käyttävät, koska lapsiluku ei ole tuon isompi. Moni lestadiolainen kolmekymppinen pari valitsee nykyisin vaihtoehdon, että lapsia on "perusperhettä" enemmän, mutta kymmenpäistä katrasta eivät halua. Liikkeen näkökulmasta tuo 3-4 lapsen perhe on vielä "ok", kun lapsi

eiköhän tuossa meinattu sitä, että vaikka virallinen opetus on tuollainen, niin liikkeen sisälläkin moni valitsee toisin

Vierailija
3157/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliver ja Eeva käyttää takuulla ehkäisyä.

Vierailija
3158/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla, että joku samaan kirkkoon kuuluva voi käyttää vaikka minusta uskovaisesta ihmisestä termiä "armosta osaton"? Tai puhuu "Jumalan lapsista", joihin minä en kuulu.

Ettekö vlväki  käsitä, miten äärettömän loukkaavaa kielenkäyttönne on? Ja samaan aikaan ihmettelette, että "miksi puututte elämäämme ja antakaa eri lailla ajattelevien olla". Miksi meistä ei tykätä, nyyh. No, miksiköhän?

Tiedän, että monet veeällät pohtii tuota asiaa, eivätkä uskalla tuomita muita uskonsuuntia. Itse mukaanlukien.

Vierailija
3159/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla, että joku samaan kirkkoon kuuluva voi käyttää vaikka minusta uskovaisesta ihmisestä termiä "armosta osaton"? Tai puhuu "Jumalan lapsista", joihin minä en kuulu.

Ettekö vlväki  käsitä, miten äärettömän loukkaavaa kielenkäyttönne on? Ja samaan aikaan ihmettelette, että "miksi puututte elämäämme ja antakaa eri lailla ajattelevien olla". Miksi meistä ei tykätä, nyyh. No, miksiköhän?

He uskovat olevansa ainoita ,jotka pääsevät taivaaseen.

Ei kaikki lestadiolaiset ajattele noin. Monille se vl-liikkeen julistus tuo kuitenkin turvaa, onhan se keskeisiltä osin kuitenkin raamatunmukainen. 

Jos joku ei usko niin kuin opetetaan, tiedät varmasti mikä sen seuraus on.

Ei opetus ole sellaista kuin annat ymmärtää. Lestadiolaisillakin tärkein asia on julistaa evankeliumia, ei miettiä tuomioita. Tiedän puhujia, joiden en ole koskaan kuullut saarnaavan, että vain lestadiolaiset pelastuisivat. He keskittyvät raamatun sanoman julistamiseen niin kuin oikein on.

Vierailija
3160/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliver ja Eeva käyttää takuulla ehkäisyä.

Mistä näin päättelet? Kovasti he ainakin videoilla ovat toivoneet lisää lapsia ja sanoneet että ottavat kaikki vastaan mitä annetaan. 

Ketju on lukittu.