Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)

Vierailija
27.01.2023 |

Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.

Kommentit (10127)

Vierailija
3101/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko nainen olla esilaulaja?

Vierailija
3102/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katolisella kirkolla on kuitenkin Neitsyt Marian kunnioitus, naispyhimyksiä ja arvostettuja naisteologeja Hildegard Bingeniläisestä lähtien. Joten naisilla on teologiassa arvovaltaa ja sananvaltaa ihan eri tavalla. Vl liikkeessä nainen ei edelleenkään kelpaa edes seuraisännän tehtäviin eli kuuluttamaan seuraavan virren. 

Huvittaa, kun tähän tai johonkin muuhun ketjuun kirjoitin joskus että kun menet suviseuroihin, siellä kaiuttimet raikaa päiväkausia mutta kaiuttimista ei kuulu yhtään kertaa naisen ääntä. Miehet kuuluttaa, puhuu, laulaa ja juontaa. Täällä alettiin väittää, että ajat ovat muuttuneet ja kyllä nykyään kuuluu naisen ääni... no tästä innostuneena minä menin viime kesänä suviseuroihin, ja yllätys yllätys, ei kuulunut naisen ääntä kaiuttimista kertaakaan. Jotainhan se kertoo arvostuksesta tai sen puutteesta.

Se on vanha ja turvallinen tapa. En menis muuttamaan ainakaan minkään tasa-arvon takia vanhaa perinnettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3103/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ehkä jopa paremmin ymmärrän halun olla ehkäisemättä kuin tuon miespuhujajutun. 

Jos uskoo, että vain Jumala päättää elämästä, niin sitten uskoo. Ja tietysti myös nainen voi näin uskoa. Silloin on loogista olla ehkäisemättä. 

Mutta että uskoo siihen, että vain mies voi puhua muille ihmisille? Siis julkisesti, hengellisessä tilaisuudessa. Se menee yli kaiken ymmärryksen..

Me vl - naiset emme hingu sinne  puhujanpönttöön. 

Täysin eri asia olla haluamatta kuin että se ei ole mahdollista! Minä esimerkiksi en halua ajaa autoa, mutta että joku sanoisi, että en saa, koska olen nainen!!

On tämä HIRVEÄ ongelma joillekin!  Itse en haluaisi mistään

Mutta on myös vl-naisia, jotka haluaisivat puhujiksi, mutta eivät pääse. Evl. kirkossa on useampiakin naisia, jotka ovat saaneet lähtöpassit liikkeestä, kun ovat ottaneet pappisvihkimyksen vastaan. Naisille on suoraan sanottu, että ette ole enää tervetulleita toimimaan liikkeen tehtävissä. Eli naiset eivät pääse puhujiksi, vaikka haluaisivat.

Pakko muuten sanoa, että uskoisin vl-naisilla olevan paljon viisasta sanottavaa, jos puhujiksi heidät liikkeessä otettaisiin. Olen kuunnellut jonkin verran vl-miesten puheita ja hämmentää, miten "huonoja" monet puheet ovat. Jotkut miehet saattavat löpistä kaikkea epäolennaista ja retoriset taidot loistavat poissaolollaan. Sitten taas on parempiakin puhujia. Surettaa vain, miten liikkeen parissa puhujaksi otetaan tehtävästä huonosti suoriutuva mies sen sijaan, että miehen paikalla olisi viisaasti puhuva nainen.

Vierailija
3104/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

* Nämä kysymykset poistetaan siksi, että tuollainen pohdinta ei sovi lestadiolaisille. *

Kommentoijan asenne on jo sellainen, ettei keskustelua voikaan syntyä. Jos toinen osapuoli on jo valmiiksi päättänyt, että lestadiolainen ei pohdi asioita, niin miksi toisen pitäisi vaivautua?

Onhan se oleellinen osa oppia ja kuultu ihan vl-pastorin suusta. Se pitää vaan uskoa kaikki, alusta loppuun. Uskon asiat ovat tässä uskossa uskon asioita, eikä niihin sovi liikaa järkeä sotkea.

Vierailija
3105/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ehkä jopa paremmin ymmärrän halun olla ehkäisemättä kuin tuon miespuhujajutun. 

Jos uskoo, että vain Jumala päättää elämästä, niin sitten uskoo. Ja tietysti myös nainen voi näin uskoa. Silloin on loogista olla ehkäisemättä. 

Mutta että uskoo siihen, että vain mies voi puhua muille ihmisille? Siis julkisesti, hengellisessä tilaisuudessa. Se menee yli kaiken ymmärryksen..

Eivätkö nämä koske myös naisia?

Te olette maan suola; mutta jos suola käy mauttomaksi, millä se saadaan suolaiseksi? Se ei enää kelpaa mihinkään muuhun kuin pois heitettäväksi ja ihmisten tallattavaksi. Te olette maailman valkeus. Ei voi ylhäällä vuorella oleva kaupunki olla kätkössä; eikä lamppua sytytetä ja panna vakan alle, vaan lampunjalkaan, ja niin se loistaa kaikille huoneessa oleville. Niin loistakoon teidän valonne ihmisten edessä, että he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät teidän Isäänne, joka on taivaissa.

Minkä minä sanon teille pimeässä, se puhukaa päivän valossa. Ja minkä kuulette kuiskattavan korvaanne, se julistakaa katoilta. Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin.

Vierailija
3106/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko kiinnostuneita lestadiolaisuudesta, vai miksi te täällä utelette ja kyselette lestadiolaisten elämästä näin kovasti?  

Minä en koskaan voisi "kääntyä" lestadiolaiseksi eräästä henkilökohtaisesta syystä, mutta lestadiolaisuus muiden uskontojen ja etiikan lisäksi kiinnostaa minua ilmiönä (kuten monet muutkin asiat). Itseäni ihmetyttää, että jotkut asiat lestadiolaisuudessa eivät tunnu kokonaisuutena loogisilta, esimerkiksi tämä:

Lapsiluku ei ole pariskunnan itsensä päätettävissä, vaan Jumala antaa parille tarkoitetut lapset. Ehkäisy on kielletty, koska se estäisi Jumalan tahdon tapahtumisen. Hedelmöityshoidot ovat kuitenkin ok, niitä ei ole vl-johto kieltänyt. Tämä ihmetyttää minua siksi, että hedelmöityshoidothan ovat puuttumista lapsil

Kalevan sivuilla Olavi Voittonen kertoi aikoinaan, että syntyvyyden säännöstely missään muodossaan ei tule vanhoillislestadiolaisille kuuloonkaan. Silloin opettivat, että tämä usko on se joka pysyy samana vaikka ympärillä maailma muuttuu. 

Vierailija
3107/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummasti joku on nyt niin ahdistunut ehkäisystä ja jankkaa siitä. Tosiasia on, että jokainen päättää lopulta itse. Terveyden perusteella ehkäistään.

Perheet on pienentyneet muutenkin, joten kyllä sitä ehkäisyä käytetään muutenkin enemmän kuin ennen. Vanhoillislestadiolaisilla on aivot ja itsemääräämisoikeus kuten muillakin.

Toki on itsemääräämisoikeus, mutta ehkäisyn käytöstä joutuu liikkeen opin mukaan kadotukseen. Mutta niinhän se on lestadiolaisissakin, että harva on enää oikeassa uskossa vaan on vain ns. Etnisiä lestadiolaisia. Halutaan rusinat pullasta eli kaikki kiva liikkeestä vaan ei elää opin mukaan.

Vierailija
3108/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katolisella kirkolla on kuitenkin Neitsyt Marian kunnioitus, naispyhimyksiä ja arvostettuja naisteologeja Hildegard Bingeniläisestä lähtien. Joten naisilla on teologiassa arvovaltaa ja sananvaltaa ihan eri tavalla. Vl liikkeessä nainen ei edelleenkään kelpaa edes seuraisännän tehtäviin eli kuuluttamaan seuraavan virren. 

Huvittaa, kun tähän tai johonkin muuhun ketjuun kirjoitin joskus että kun menet suviseuroihin, siellä kaiuttimet raikaa päiväkausia mutta kaiuttimista ei kuulu yhtään kertaa naisen ääntä. Miehet kuuluttaa, puhuu, laulaa ja juontaa. Täällä alettiin väittää, että ajat ovat muuttuneet ja kyllä nykyään kuuluu naisen ääni... no tästä innostuneena minä menin viime kesänä suviseuroihin, ja yllätys yllätys, ei kuulunut naisen ääntä kaiuttimista kertaakaan. Jotainhan se kertoo arvostuksesta tai sen puutteesta.

Joskus töissä kuunneltiin radiosta suoraa lähetystä suviseuroista. Puheet ja asenteet olivat niin sairaita, ettei kukaan voinut olla nauramatta. Yhdenkään naisen ääntä ei kuulunut, vaan vanhempien miesten. 

Vierailija
3109/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko nainen olla esilaulaja?

Kyllä voi ja onkin. Maakunnallisissa kesäseuroissa ovat naiset myös esilaulajina.  

Vierailija
3110/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin eri asia olla haluamatta kuin että se ei ole mahdollista! Minä esimerkiksi en halua ajaa autoa, mutta että joku sanoisi, että en saa, koska olen nainen!!

On tämä HIRVEÄ ongelma joillekin!  Itse en haluaisi mistään

Aivojen käyttö on sallittua sinullekin. Sinun haluamisillasi ei ole mitään merkitystä, vaan sillä onko heillä jotka haluavat samat mahdollisuudet sukupuolesta riippumatta.

Vierailija
3111/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tämä HIRVEÄ

Jos tämä asia on niin tärkeä joillekin naisille, niin eihän siinä auta muu, kuin lähteä liikkeestä, jonka oppeja ei ymmärrä, tai hyväksy. Eikö se niin mene muussakin elämässä.

Vierailija
3112/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon on tullut täysin järjettömiä viestejä, joissa vakuutellaan "mutta kun minä en halua". 

Kertoisiko tämä, että aihe on tabu, eikä sitä saa kritisoida?

Vierailija
3113/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voitte kirjoittaa tähän  sävyyn: "jonkun tasa- arvon takia" ei pidä mitään muuttaa tms. Vähän siinä on vähättelevä.sävy.

Kun se ihmisten ja sukupuolten välinen tasa-arvo on asia, jonka eteen on tehty työtä ja taisteltu vuosisatoja. Ja sen työn hedelmistä tekin ja teidän lapsenne nautitte.  Varmasti haluaisitte, että tyttärillänne olisi elämässä samat mahdollisuudet kuin pojilla. Ettekö?Ja nyt sitten suhtaudutte siihen noin. 

Vierailija
3114/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon on tullut täysin järjettömiä viestejä, joissa vakuutellaan "mutta kun minä en halua". 

Eihän täällä muuta tehdäkään!

Vierailija
3115/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voitte kirjoittaa tähän  sävyyn: "jonkun tasa- arvon takia" ei pidä mitään muuttaa tms. Vähän siinä on vähättelevä.sävy.

Kun se ihmisten ja sukupuolten välinen tasa-arvo on asia, jonka eteen on tehty työtä ja taisteltu vuosisatoja. Ja sen työn hedelmistä tekin ja teidän lapsenne nautitte.  Varmasti haluaisitte, että tyttärillänne olisi elämässä samat mahdollisuudet kuin pojilla. Ettekö?Ja nyt sitten suhtaudutte siihen noin. 

Kysytkö samaa katolisilta ja ortodokseilta? 

Vierailija
3116/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki lestadiolaiset eivät halua esim. meikata, päästä seurapuhujiksi tai päättää itse lapsiluvustaan. Sitten on heitä, jotka haluaisivat niin tehdä, mutta eivät ääneen voi sitä sanoa. Ja osahan jättää liikkeen, kun ei saa tehdä haluamiaan asioita.

Vierailija
3117/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

* Nämä kysymykset poistetaan siksi, että tuollainen pohdinta ei sovi lestadiolaisille. *

Kommentoijan asenne on jo sellainen, ettei keskustelua voikaan syntyä. Jos toinen osapuoli on jo valmiiksi päättänyt, että lestadiolainen ei pohdi asioita, niin miksi toisen pitäisi vaivautua?

Onhan se oleellinen osa oppia ja kuultu ihan vl-pastorin suusta. Se pitää vaan uskoa kaikki, alusta loppuun. Uskon asiat ovat tässä uskossa uskon asioita, eikä niihin sovi liikaa järkeä sotkea.

Totta, tuokin on niin moneen kertaan kuultua. Mutta miksi lestadiolaiset silti vääristelevät jatkuvasti kaikista asioista?

Tuntuu, että ketjua seurataan SRK:n taholta, ei tätä oikein muu voi selittää. Viestejä tulee kuin Pietarin trollitehtaalta, viestien sisältö on niin yhtenäistä, ja naisten tai sellaisena esiintyvien kirjoitukset tasa-arvoasioista kuulostavat omituiselta. Voiko nykyään olla noin ajattelevia naisia lestadiolaisliikkeen parissa.

Vierailija
3118/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummasti joku on nyt niin ahdistunut ehkäisystä ja jankkaa siitä. Tosiasia on, että jokainen päättää lopulta itse. Terveyden perusteella ehkäistään.

Perheet on pienentyneet muutenkin, joten kyllä sitä ehkäisyä käytetään muutenkin enemmän kuin ennen. Vanhoillislestadiolaisilla on aivot ja itsemääräämisoikeus kuten muillakin.

Toki on itsemääräämisoikeus, mutta ehkäisyn käytöstä joutuu liikkeen opin mukaan kadotukseen. Mutta niinhän se on lestadiolaisissakin, että harva on enää oikeassa uskossa vaan on vain ns. Etnisiä lestadiolaisia. Halutaan rusinat pullasta eli kaikki kiva liikkeestä vaan ei elää opin mukaan.

Miksi tämä häiritsee sinua? Eikö ole hyvä, että ajat ja tavat muuttuvat? Ei roomalaiskatolisetkaan useinkaan elä kuten paavi sanoo. Miksi ulkopuolisia ottaa päähän, että ihmiset itse valitsevat, miten elävät?

Vierailija
3119/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko kiinnostuneita lestadiolaisuudesta, vai miksi te täällä utelette ja kyselette lestadiolaisten elämästä näin kovasti?  

Minä en koskaan voisi "kääntyä" lestadiolaiseksi eräästä henkilökohtaisesta syystä, mutta lestadiolaisuus muiden uskontojen ja etiikan lisäksi kiinnostaa minua ilmiönä (kuten monet muutkin asiat). Itseäni ihmetyttää, että jotkut asiat lestadiolaisuudessa eivät tunnu kokonaisuutena loogisilta, esimerkiksi tämä:

Lapsiluku ei ole pariskunnan itsensä päätettävissä, vaan Jumala antaa parille tarkoitetut lapset. Ehkäisy on kielletty, koska se estäisi Jumalan tahdon tapahtumisen. Hedelmöityshoidot ovat kuitenkin ok, niitä ei ole vl-johto kieltänyt. Tämä ihmetyttää minua siksi, että hedelmöityshoidothan ovat puuttumista lapsil

En ole koskaan ajatellut että keskeytetty yhdyntä tai ovulaation aikaan kieltäytyminen seksistä voisi olla syntiä meille. Ethän edes voi olla täysin varma milloin ovulaatiosi on. Eikä se ole mielestäni lapsiluvun säätelemistä. 

Vierailija
3120/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on täysin ok, että lestadiolaisilla on oma käsityksensä ehkäisemättömyydestä, jos molemmat pariskunnan osapuolet ovat asiasta samaa mieltä ja vapaaehtoisesti haluavat tuohon sitoutua. Virallisestihan liikkeen kanta ehkäisyyn ei ole muuttunut mihinkään, mutta tuntemani +30 v lestadiolaiset naiset ovat tehneet toisen ratkaisun. Eivät menneet naimisiin 18 v iässä, vaan halusivat ensin opiskella lukion jälkeisen tutkinnon ja matkustella. Menivät naimisiin 23-25 v iässä, kun tutkinto oli tehty. Lapsia on tullut selvästi vähemmän, kun heidän vanhemmillaan. Tavallista on, että n.35-vuotiaalla lapsia on 3-4. Jollain tavalla ehkäisyä käyttävät, koska lapsiluku ei ole tuon isompi. Moni lestadiolainen kolmekymppinen pari valitsee nykyisin vaihtoehdon, että lapsia on "perusperhettä" enemmän, mutta kymmenpäistä katrasta eivät halua. Liikkeen näkökulmasta tuo 3-4 lapsen perhe on vielä "ok", kun lapsia on kuitenkin tullut.

Ketju on lukittu.