Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
* Eli Jumala sitä, ja Jumala tätä. Kaikki kerrotaan Jumalan kautta. * Oletko koskaan ollut ev. lut. kirkon jumalanpalveluksessa? Noinhan sielläkin saarnataan. Koko kristillinen usko perustuu siihen, että Jumala johtaa elämäämme.
On siinä näkemyksessä eroa. Lestadiolaisuudessa kun tuntuu olevan "menestysteologian" piirteitä ts varallisuus esim kertoo Jumalan siunanneen ja hyvää uskovaista siis näin maallisestikin palkitaan. Tämä on evlut kirkossa vieras ajatus.
"Tuntuu olevan".. Älä kirjoita jos et tiedä todeksi. Nyt kirjoitat kyllä jostain muusta herätysliikkeestä kuin meistä lestadiolaisista, sillä ei meillä varallisuus kerro mitään Jumalan siunaamisesta. Maallisella varallisuudella ei ole mitään merkitystä, vaan sydämen usko ja nöyryys kertoo Jumalan siunauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
* Eli Jumala sitä, ja Jumala tätä. Kaikki kerrotaan Jumalan kautta. * Oletko koskaan ollut ev. lut. kirkon jumalanpalveluksessa? Noinhan sielläkin saarnataan. Koko kristillinen usko perustuu siihen, että Jumala johtaa elämäämme.
On siinä näkemyksessä eroa. Lestadiolaisuudessa kun tuntuu olevan "menestysteologian" piirteitä ts varallisuus esim kertoo Jumalan siunanneen ja hyvää uskovaista siis näin maallisestikin palkitaan. Tämä on evlut kirkossa vieras ajatus.
"Tuntuu olevan".. Älä kirjoita jos et tiedä todeksi. Nyt kirjoitat kyllä jostain muusta herätysliikkeestä kuin meistä lestadiolaisista, sillä ei meillä varallisuus kerro mitään Jumalan siunaamisesta. Maallisella varallisuudella ei ole mitään merkitystä, vaan sydämen usko ja nöyryys kertoo Jumalan siunauksesta.
Senkö takia teillä on Suomen tiukimmat laittomat talouskartellit?
Nimenomaan raha on tärkeintä ja se kuinka hyvin pärjää. Töissä meillä on näitä ja ovat häikäilemättömiä.
Ystäväni on neljän lapsen äiti, on lestadiolainen. Hän ei pysty saamaan enempää lapsia, kohtu on poistettu. Hän on aivan uupunut neljän lapsen kanssa (joista vanhin on jo ekaluokkailainen). Jokaisella lapsella on nepsy -diagnoosi, nuorimmaisella vielä tutkimukset kesken, mutta aivan samaa oirehdintaa. Hän on aivan uupunut lasten oireiluun.
En voi olla ajattelematta, jos lapsia olisi kymmenen.. miten äidin silloin kävisi. Toisekseen.. jokaisella on joku diagnoosi, joten luultavasti myös seuraavilla olisi.
Mielestäni on järjetöntä, että lapsia vain tehdään ja "otetaan kaikki vastaan". Kyllä Suomessa vuonna 2024 voi ehkäistä ja itse päättää lapsiluvusta. Huom, ITSE päättää. Ei "herranhaltuun".
Ja kyllä, olen väsynyt ystäväni jatkuvaan valitukseen arjestaan.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni on neljän lapsen äiti, on lestadiolainen. Hän ei pysty saamaan enempää lapsia, kohtu on poistettu. Hän on aivan uupunut neljän lapsen kanssa (joista vanhin on jo ekaluokkailainen). Jokaisella lapsella on nepsy -diagnoosi, nuorimmaisella vielä tutkimukset kesken, mutta aivan samaa oirehdintaa. Hän on aivan uupunut lasten oireiluun.
En voi olla ajattelematta, jos lapsia olisi kymmenen.. miten äidin silloin kävisi. Toisekseen.. jokaisella on joku diagnoosi, joten luultavasti myös seuraavilla olisi.
Mielestäni on järjetöntä, että lapsia vain tehdään ja "otetaan kaikki vastaan". Kyllä Suomessa vuonna 2024 voi ehkäistä ja itse päättää lapsiluvusta. Huom, ITSE päättää. Ei "herranhaltuun".
Ja kyllä, olen väsynyt ystäväni jatkuvaan valitukseen arjestaan.
Kuinkahan moni vlnainen salaa haaveilee, että jokin johtaisi pakolliseen kohdunpoistoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että yksikään vlnainen on itse kunnolla lukenut ja tutkinut Raamattua ja teologista tutkimusta niin, että olisi ihan itse itsenäisesti tullut siihen päätelmään, että " totta tosiaan, naisethan eivät voi seuroissa puhua"!
Ei. Vaan ovat tämän oppineet miehiltä.
Miten muutenkaan voisi olla, kun ottaa huomioon, että täysiä maallikoitahan ne miespuhujatkin ovat!
Niinpä! Kaikella kunnioituksella maanviljelijöitä ja sähköasentajia ja whatnot kohtaan. Hienoja ammatteja. Mutta kaukana heidän pitäis pysyä siitä, että muille kertovat, miten pitää Raamattua tulkita ja muiden elämäänsä elää.
Tämä! Miten ihmeessä voivat saada jonkinlaisen auktoriteettiaseman? Sekö oikeasti riittää, että on mies? Vaikka olisi jätekuski, peruskoulu kesken? Ja sillä päihittää uskon asioissa ja Raamatun tulkinnassa auktoriteetissa vaikka teologian tohtorisnaisen? Voitteko selittää?
Ihan sama mitä tänne lestadiolaisena kirjoittaa, sitä ei uskota tai ymmärretä tai ei haluta uskoa tai ymmärtää. Haukutaan ja lytätään kaikki mitä yrität sanoa. Sellaista se on ihan oikeassakin elämässä. Jo ala-asteelta on alkanut minunkin maalittaminen ja haukkuminen lestaksi, syrjiminen ja se on jatkunut työelämään saakka. Nykyään suurin kauhistelun aihe on juurikin minun perheeni koko. Olen 10 lapsen onnellinen äiti ja kauhistuttaa lukea tätä ketjua ja ajatella millaista esimerkkiä aikuiset ihmiset antavat lapsille ja mitä omat lapseni joutuvat kokemaan koulumaailmassa.
Lestadiolaisuudessa on varmasti toisten silmissä paljon epäkohtia ja meidänkin joukossa on niitä mätiä omenia ja kaikenlaisia ihmisiä. Varmasti myös joku on kokenut lestadiolaisten puolesta kiusaamista ja syrjintää joka on ehdottomasti väärin. Toivoisin kuitenkin, että me saisimme elää rauhassa oman näköistä elämää eikä joka tuutista tulisi sitä negatiivista, vaan joku joskus näkisi meissä jotain hyvääkin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama mitä tänne lestadiolaisena kirjoittaa, sitä ei uskota tai ymmärretä tai ei haluta uskoa tai ymmärtää. Haukutaan ja lytätään kaikki mitä yrität sanoa. Sellaista se on ihan oikeassakin elämässä. Jo ala-asteelta on alkanut minunkin maalittaminen ja haukkuminen lestaksi, syrjiminen ja se on jatkunut työelämään saakka. Nykyään suurin kauhistelun aihe on juurikin minun perheeni koko. Olen 10 lapsen onnellinen äiti ja kauhistuttaa lukea tätä ketjua ja ajatella millaista esimerkkiä aikuiset ihmiset antavat lapsille ja mitä omat lapseni joutuvat kokemaan koulumaailmassa.
Lestadiolaisuudessa on varmasti toisten silmissä paljon epäkohtia ja meidänkin joukossa on niitä mätiä omenia ja kaikenlaisia ihmisiä. Varmasti myös joku on kokenut lestadiolaisten puolesta kiusaamista ja syrjintää joka on ehdottomasti väärin. Toivoisin kuitenkin, että me saisimme elää rauhassa oman näköistä elämää eikä joka tuutista tulisi sitä negatiivista,
Hienoa, että olet onnellinen! Mahtavaa. Mutta etkö oikeasti näe mitään ongelmia siinä, että hedelmällisyysikänsä loppumetreilllä olevat lähes viiskymppiset naiset synnyttävät terveytensä ja henkensä vaarantaen? Eihän se nyt niin voi olla, että eipä mitään ongelmaa! !Vai voiko?
Mulla on kokemusta työpaikkakiusaaja lesta pomosta. Raamatussa vissiin käsketään kiusaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kokemusta työpaikkakiusaaja lesta pomosta. Raamatussa vissiin käsketään kiusaamaan.
Eiköhän tuossa ole enemmän kyse yksilöstä. Enkä siis ole lestadiolainen.
Vierailija kirjoitti:
Lestadiolaisuudessa on varmasti toisten silmissä paljon epäkohtia ja meidänkin joukossa on niitä mätiä omenia ja kaikenlaisia ihmisiä. Varmasti myös joku on kokenut lestadiolaisten puolesta kiusaamista ja syrjintää joka on ehdottomasti väärin. Toivoisin kuitenkin, että me saisimme elää rauhassa oman näköistä elämää eikä joka tuutista tulisi sitä negatiivista,
Ymmärtääköhän nämä kirjoittajat, kuinka koomisina muut näkevät nämä viestit? Toisaalta vaaditaan saada elää oman näköistä elämää, mutta halutaan antaa päätäntävalta omasta elämästä muille.
Tuskin tätä kukaan lestadiolaisäiti on kirjoittanut, ei kukaan varmasti haluaisi luovuttaa päätösvaltaa siitä omasta elämästä muille, kun kuitenkin aikuisista ihmisistä on kyse.
Kukaan liikkeen ulkopuolinen ei ole määrännyt millaista se oman näköinen elämä on, silti tässä viestissä kritiikki on osoitettu liikkeen ulkopuolisille. Miksei kritiikkiä osoiteta niille, jotka oikeasti määrittelevät miten täytyy elää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lestadiolaisuudessa on varmasti toisten silmissä paljon epäkohtia ja meidänkin joukossa on niitä mätiä omenia ja kaikenlaisia ihmisiä. Varmasti myös joku on kokenut lestadiolaisten puolesta kiusaamista ja syrjintää joka on ehdottomasti väärin. Toivoisin kuitenkin, että me saisimme elää rauhassa oman näköistä elä
Kenenkään ei pidä synnyttää henkeään tai terveyttään vaarantaen. Tuossa iässä neuvolakäyntejä on tiheästi ja äidin voinnista pidetään huolta. Jos ennen raskautta terveydestä tulee huolta ja jos lääkäri on sitä mieltä, että tuleva raskaus olisi liian suuri rasite äidille silloin kuunnellaan lääkäriä. Jos äidin terveys sallii, ei raskaudelle ole estettä oli sitten 20 tai 45. Eikä ole itsestään selvää että yli 40v edes saa enää lapsia. Suurimmalla osalla lapsiluku on siihen mennessä täynnä. Lapset on suuri lahja ja luotamme että Jumala varjelee ja siunaa raskauden ja synnytykset ja kaikki menee niin, kuin on tarkoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lestadiolaisuudessa on varmasti toisten silmissä paljon epäkohtia ja meidänkin joukossa on niitä mätiä omenia ja kaikenlaisia ihmisiä. Varmasti myös joku on kokenut lestadiolaisten puolesta kiusaamista ja syrjintää joka on ehdottomasti väärin. Toivoisin kuitenkin, että me saisimme elää rauhassa oman näköistä elä
Tätä juuri tarkoitin tuolla viestilläni, että mitään ei uskota mitä tänne kirjoittaa. Heti epäillään minun äitiyttäni. Miksi lestadiolainen perheen äiti ei olisi voinut sitä kirjoittaa.
Enkä ole luovuttanut päätösvaltaa omasta elämästäni yhtään kenellekään, eikä ole muutkaan lestadiolaisnaiset. Tätä samaa jankkaamista se on aina, jokapaikassa. Onneksi itse tiedän oman elämäni ja se on onnellista. Turhaapa sitä on yrittää täällä enää todistella, kun ei ulkopuolinen ymmärrä tätä meidän yhteisöä.
Sanot, että kirjoitukseni näyttävät koomisilta muiden silmissä, mutta minulle sinun kirjoituksesi oli koominen.
Ihminen lisääntyy liikaa jos vaan antaa, johtuu siitä että lapsikuolleisuus olisi ihmiselläkin huomattavan suuri ilman nykyaikaista lääketiedettä.
"Tätä juuri tarkoitin tuolla viestilläni, että mitään ei uskota mitä tänne kirjoittaa. Heti epäillään minun äitiyttäni. Miksi lestadiolainen perheen äiti ei olisi voinut sitä kirjoittaa.
Enkä ole luovuttanut päätösvaltaa omasta elämästäni yhtään kenellekään, eikä ole muutkaan lestadiolaisnaiset. Tätä samaa jankkaamista se on aina, jokapaikassa. Onneksi itse tiedän oman elämäni ja se on onnellista. Turhaapa sitä on yrittää täällä enää todistella, kun ei ulkopuolinen ymmärrä tätä meidän yhteisöä.
Sanot, että kirjoitukseni näyttävät koomisilta muiden silmissä, mutta minulle sinun kirjoituksesi oli koominen."
Ei näihin viesteihin, missä esitetään tyhmempää kuin onkaan jaksa aina vastata. No pistetään yksi linkki aiheesta.
https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/uskonnon-uhrien-tukijarjesto-julkaisi…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lestadiolaisuudessa on varmasti toisten silmissä paljon epäkohtia ja meidänkin joukossa on niitä mätiä omenia ja kaikenlaisia ihmisiä. Varmasti myös joku on kokenut lestadiolaisten puolesta kiusaamista ja syrjintää joka on ehdottomasti väärin. Toivoisin kuitenkin, ett
Tässä taitaa olla kyse siitä, että ei-lestadiolaiset usein kokevat, että lestadiolaisten naisten kohdalla ehkäisykielto ja muut asiat ovat miehen valintoja. Ei ymmärretä, että se on myös naisen valinta. Tuosta päätösvallasta luulen, että ihmisillä on asiassa näkemyseroja. Joissakin tilanteissa lestadiolaiset naiset kokevat, että mies perheen päänä hoitaa tietyt asiat. Ulkopuoliselle tämä voi näyttäytyä sellaisena, että päätösvalta on miehellä jotenkin pakotetusti ja nainen on siitä luopunut vastentahtoisesti. Todellisuudessa lestadiolainen nainen voi olla hyvin tyytyväinen, kun mies hoitaa nuo tietyt asiat ja naisen "ei tarvitse".
* Taitaa olla *, * luulen, että *, * voi olla * ovat kaikki pelkkiä arveluja muiden ihmisten elämästä. Ei kannata yrittää mennä arvailemaan, miten asiat jossakin perheessä ovat, jos ei tunne perhettä läpikotaisin.
Omasta perheestäni voin kertoa, että minä synnytin perheemme nyt jo aikuiset lapset (koska mieheltä se ei onnistunut) ja mies rakensi meille kodin (koska minä en sitä osannut tehdä). Asioista on aina päätetty yhdessä, kotityöt jaettu vanhempien ja lasten kesken (esim. leipominen opittiin jo lapsuudenkodissa ja lapset ovat vieneet sen taidon omiin koteihinsa). Elämässä on ollut vastoinkäymisiä niin kuin muillakin eikä kaikki ole mennyt niin kuin itse olisi halunnut, mutta kiitollisuus on päällimmäinen tunne. Huonomminkin olisi voinut käydä.
Miksi lestadiolaiset aina joko kieltävät kaikki ongelmat tai kieltäytyvät niistä keskustelemasta? Kaikki asiallisetkin kysymykset koetaan uhkana ja ilkeilynä ja heti on siilipuolustus päällä. Ei se oikein ole kypsää ja aikuismaista toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lestadiolaiset aina joko kieltävät kaikki ongelmat tai kieltäytyvät niistä keskustelemasta? Kaikki asiallisetkin kysymykset koetaan uhkana ja ilkeilynä ja heti on siilipuolustus päällä. Ei se oikein ole kypsää ja aikuismaista toimintaa.
Minua nyppii se, kun monissa tilanteissa asiallisiinkin kommentteihin tai kysymyksiin suhtaudutaan kettumaisesti. "Ei kaikki lestadiolaiset ole samanlaisia, älä yleistä". Ei varmasti ole kaikki samanlaisia, mutta paljon yhteistä heissä on. Ei ole sattumaa, että tietyistä asioista ajatellaan samalla tavalla.
Tuokin ex nyrkkeilijä kuulemma lasten koskija.