Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)

Vierailija
27.01.2023 |

Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.

Kommentit (10127)

Vierailija
2961/10127 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä lainaussysteemi ei toimi. Tuossa edellä oli hyvä kirjoitus siitä, että jos lapsia on jo 10 ja enemmän ja äiti yli 40, niin joka ikinen raskaus lisää on merkittävä riski sekä äidille että vauvalle. Miksi pitää odottaa, että äiti on hengenvaarassa konkreettisesti, ennen kuin voi ehkäistä? Eikö jo olemassa olevilla lapsilla ja heidän hyvin voinnillaan (tulevalla orpoudella) ole mitään väliä? 

Vierailija
2962/10127 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä lainaussysteemi ei toimi. Tuossa edellä oli hyvä kirjoitus siitä, että jos lapsia on jo 10 ja enemmän ja äiti yli 40, niin joka ikinen raskaus lisää on merkittävä riski sekä äidille että vauvalle. Miksi pitää odottaa, että äiti on hengenvaarassa konkreettisesti, ennen kuin voi ehkäistä? Eikö jo olemassa olevilla lapsilla ja heidän hyvin voinnillaan (tulevalla orpoudella) ole mitään väliä? 

Jokainen äiti on, arvelen, neuvolapalveluiden piirissä. Odottaisin terkkareilta ja lääkäreiltä jämäkämpää suhtautumista. Voisi kai joku lääkäri jo ennen aivoinfarktia tms sanoa, että nyt oikeesti, sanon lääkärinä:  leikitte terveydellä ja hengellä ja ei enää uusia raskauksia, ymmärrättekö? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2963/10127 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen äiti on, arvelen, neuvolapalveluiden piirissä. Odottaisin terkkareilta ja lääkäreiltä jämäkämpää suhtautumista. Voisi kai joku lääkäri jo ennen aivoinfarktia tms sanoa, että nyt oikeesti, sanon lääkärinä:  leikitte terveydellä ja hengellä ja ei enää uusia raskauksia, ymmärrättekö? 

Tuota olen minäkin ihmetellyt täällä lestisalueella jo pitkään!! Mamoa porukkaa! Epäeettistä heiltä.

Vierailija
2964/10127 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en usko, että tuo auttaisi. Miehet vaan ajattelevat löytävänsä uudemman ja p

Tuo on totta, olen monen lestadiolaisen kuullut sanovan, että Jumala antaa kyllä uuden(vaimon).

Eräs tuntui jopa toivovan, että näin kävisi. Varmaan halusi saada "vaihdettua" kuoleman kautta nuorempaan, tällainen kuva ainakin minulle tuli, vaikka hän ei suoraan sitä sanonutkaan.

Vierailija
2965/10127 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kai se nainen itsekin tehdä päätöksen ehkäistä? Vaikka pillereillä? Vai viekö se mies pillerit pois naiselta?

Vierailija
2966/10127 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kai se nainen itsekin tehdä päätöksen ehkäistä? Vaikka pillereillä? Vai viekö se mies pillerit pois naiselta?

Voihan sen salaa tehdä, mutta kun nämä lestadiolaisnaiset on yleensä niin kynnysmattoja tässä asiassa. 

Vierailija
2967/10127 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivusta ja löyhästi asiaan liittyen. Ja ihan yleisesti. En halua kenenkään yksityiselämää repostella. 

Olen kolmen alle kouluikäisen äiti. Pienin on kohta vuoden. Olen niin väsynyt ja poikki iltaisin, kun lapset on saatu nukkumaan, että seksi ei ole ekana mielessä. Eikä tokana. Ei myöskään miehellä, joka onneksi on huolehtiva vanhempi myös. Siitä olen onnellinen.

Niin sitä vaan mietin, että miten ihmeessä voi ketään kiinnostaa seksi, jos lapsia on vaikka jo 12 ja perheessä on vauvajä ja vieläpä tietää siitä seksistä lähes varmasti seuraavan uuden raskauden. En käsitä.

Vierailija
2968/10127 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko, ettei uskonyhteisö kontrolloi jäseniään enään? Juuri eräs tuttu lestadiolainen joutui tentattavaksi uskonasioista, hänen usko kyseenalaistettiin. Eivät olleet tuntuneet uskovan hänen uskovan lestadiolaisuuden oppeihin, ja syyttivät valehtelijaksi, kun oli vakuuttanut uskovansa.

Eikö tämän tällaisen kontrolloinnin pitänyt olla historiaa?

Vierailija
2969/10127 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Tuo on totta, olen monen lestadiolaisen kuullut sanovan, että Jumala antaa kyllä uuden (vaimon).Eräs tuntui jopa toivovan, että näin kävisi. Varmaan halusi saada "vaihdettua" kuoleman kautta nuorempaan, tällainen kuva ainakin minulle tuli, vaikka hän ei suoraan sitä sanonutkaan. - Pitää lainata näin kun lainaaminen ei muuten toimi.

Kommentti on silkkaa panettelua ja ilkeyttä. Olen elänyt noin 60 vuotta liikkeen piirissä enkä ole kuullut kenenkään noin sanovan. Miten sinun tiellesi on sattunut niin monia vaimon kuolemaa toivovia? Ja sinun mukaasi eräs ilmaisi halunsa vaihtaa vaimonsa kuoleman kautta nuorempaan, vaikka hän ei niin sanonutkaan. Hävettääkö yhtään kirjoittaa tuommoista skeidaa?

Vierailija
2970/10127 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Tuo on totta, olen monen lestadiolaisen kuullut sanovan, että Jumala antaa kyllä uuden (vaimon).Eräs tuntui jopa toivovan, että näin kävisi. Varmaan halusi saada "vaihdettua" kuoleman kautta nuorempaan, tällainen kuva ainakin minulle tuli, vaikka hän ei suoraan sitä sanonutkaan. - Pitää lainata näin kun lainaaminen ei muuten toimi.

Kommentti on silkkaa panettelua ja ilkeyttä. Olen elänyt noin 60 vuotta liikkeen piirissä enkä ole kuullut kenenkään noin sanovan. Miten sinun tiellesi on sattunut niin monia vaimon kuolemaa toivovia? Ja sinun mukaasi eräs ilmaisi halunsa vaihtaa vaimonsa kuoleman kautta nuorempaan, vaikka hän ei niin sanonutkaan. Hävettääkö yhtään kirjoittaa tuommoista skeidaa?

En ole itse lestadiolainen, mutta olen samaa mieltä edellisen kanssa. Miehen laaja suku on lestadiolainen ja koskaan en ole kuullut mitään tuollaista. Suurperheitä on ja varsinkin nuoremmat miehet näyttävät olevan täysillä mukana perheestä huolehtimisessa. 

Vierailija
2971/10127 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole itse lestadiolainen, mutta olen samaa mieltä edellisen kanssa. Miehen laaja suku on lestadiolainen ja koskaan en ole kuullut mitään tuollaista. Suurperheitä on ja vars

Jatkan: mutta muuten edellä esiin tuodut ongelmat liittyen äitien terveyteen ovat ihan todellisia. Niistä keskustelemista ei pidä pilata tuomalla esiin ihan vain ilkeyksiä. 

Vierailija
2972/10127 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko, ettei uskonyhteisö kontrolloi jäseniään enään? Juuri eräs tuttu lestadiolainen joutui tentattavaksi uskonasioista, hänen usko kyseenalaistettiin. Eivät olleet tuntuneet uskovan hänen uskovan lestadiolaisuuden oppeihin, ja syyttivät valehtelijaksi, kun oli vakuuttanut uskovansa.

Eikö tämän tällaisen kontrolloinnin pitänyt olla historiaa?

Pitihän sen olla, mutta ei kai sitten kuitenkaan ole?

Vierailija
2973/10127 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miten sinun tiellesi on sattunut niin monia vaimon kuolemaa toivovia?"

Ymmärsitkö tahallasi väärin, eihän tuossa viestissäni lue niin?

Eikä kyllä ole mitään panettelua, vaan ihan todellisia lestadiolaisten kommentteja kysymykseen, "mitä jos vaimo kuolee synnytyksessä"

Jos ensimmäinen asia, joka vastatessa kyseiseen kysymykseen on, "Jumala antaa kyllä uuden", ei kyllä tule kovin vaimoaan arvostavaa kuvaa henkilöstä! 

Vierailija
2974/10127 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairas kultti.

Vierailija
2975/10127 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Miten sinun tiellesi on sattunut niin monia vaimon kuolemaa toivovia?"

Ymmärsitkö tahallasi väärin, eihän tuossa viestissäni lu

Tämä on kummallinen myytti, jota en ole kuullut muualta kuin täältä. Vanhoillislestadiolaiset ei noin puhu. 

Vierailija
2976/10127 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole itse lestadiolainen, mutta olen samaa mieltä edellisen kanssa. Miehen laaja suku on lestadiolainen ja koskaan en ole k

Jatkan: mutta muuten edellä esiin tuodut ongelmat liittyen äitien terveyteen ovat ihan todellisia. Niistä keskustelemista ei pidä pilata tuomalla esiin ihan vain ilkeyksiä. 

Ihan todellisia kommentteja ne olivat, sinun mielessä ne vain muuttuu ilkeyksiksi! 

Vierailija
2977/10127 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kummallinen myytti, jota en ole kuullut muualta kuin täältä. Vanhoillislestadiolaiset ei noin puhu. 

Kummallinen vastaus, lestadiolaiset puhuvat juuri noin.

Olen kuullut sanottavan esimerkiksi:

Jumala antaa vaimon(myös sen uuden vaimon)

Jumala antaa rikkauden.

Jumala päättää lapsiluvun. 

Nuo nyt tulivat ensimmäisenä mieleen.

Eli Jumala sitä, ja Jumala tätä. Kaikki kerrotaan Jumalan kautta.

Vierailija
2978/10127 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä ovat hyvin vaarallista väkeä. Selailin äsken tiktokkia, ja siellä tuli useasti vastaan 11vuoriaan tytön viestejä, joissa kertoi nyrkkeilijä Niklas Räsänen kosketellen hänen genitaaleja väkisin. Siinä kerrottiin hänen olevan syvä kristitty. 

Vaikea kuvitella, että joku kirjoittaisi tuollaista, jos ei pidä paikkansa. Minä en tuollaista tiktokista löydä edes haku toiminnolla. 

Kumma että tuli lestadiolaisista mikä tahansa negatiivinen asia esille, kirjoittaja pyritään leimaamaan pahantahtoiseksi valehtelijaksi. Mutta

Niklasta ei puolusta kukaan noin rajun syytteenkään jälkeen. Jos Niklaksen tilalla olisi sana lestadiolainen, hyökättäisiin kirjoittajan kimppuun, sillä ei olisi väliä onko väite totta tai ei. 

Mutta, onko tuo Niklaksesta esitetty väite totta, jos on luulisi löytyvän esittää linkki.

Vierailija
2979/10127 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

* Eli Jumala sitä, ja Jumala tätä. Kaikki kerrotaan Jumalan kautta. * Oletko koskaan ollut ev. lut. kirkon jumalanpalveluksessa? Noinhan sielläkin saarnataan. Koko kristillinen usko perustuu siihen, että Jumala johtaa elämäämme.

Vierailija
2980/10127 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

* Eli Jumala sitä, ja Jumala tätä. Kaikki kerrotaan Jumalan kautta. * Oletko koskaan ollut ev. lut. kirkon jumalanpalveluksessa? Noinhan sielläkin saarnataan. Koko kristillinen usko perustuu siihen, että Jumala johtaa elämäämme.

On siinä näkemyksessä eroa. Lestadiolaisuudessa kun tuntuu olevan "menestysteologian" piirteitä ts varallisuus esim kertoo Jumalan siunanneen ja hyvää uskovaista siis näin maallisestikin palkitaan. Tämä on evlut kirkossa vieras ajatus.

Ketju on lukittu.