Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Itselläni särähti Ollea ja Eevaa käsitelleessä dokumentissa korvaan se, kun sanoivat, että heille liikkeen ulkopuolella olevat läheiset ovat ihan yhtä rakkaita ja samat pullat tms heillekin leivotaan. Eihän se sitä rakkautta katso tai toisten kohtelemista, mutta minusta on vähättelyä jättää vl-opetus aiheesta täysin sivuun. Vl-liike opettaa, että ainoastaan liikkeen parista löytyy pelastus ja muut joutuvat helvettiin. Ei se pullien leipominen sitä tosiasiaa poista, että vl:t ajattelevat muiden palavan helvetissä. Ei ole minusta kovin rakkaudellisesti ajateltu.
Ja kun joku tulee kuitenkin sanomaan, että ei itse ajattele näin. Ei ehkä ajattelekaan, mutta liikkeen virallinen linja on tämä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei koske kaikkia lestadiolaisia, mutta osaa porukasta.
Minua on aina ihmetyttänyt se, miten jotkut liikkeeseen kuuluvat eivät ole tippaakaan kiinnostuneita selvittämään liikkeensä tärkeitä oppeja ja kuitenkin osallistuvat aktiivisesti liikkeen tilaisuuksiin. Tämähän ei koske vain lestadiolaisia, vaan kaikkia muitakin uskonnollisia ryhmiä. Minun on vaikea käsittää, miten joku voi olla aktiivinen porukassa, jonka oppiin ei ole oikeasti halunnut perehtyä. Tässäkin keskustelussa on tullut vaikka kommentteja "kun ei se naisten pappeus ole meidän liikkeessä keskeinen asia, niin en ole tullut asiaa syvällisemmin pohtineeksi". Kyllähän se on yksi lestadiolaisuuden näkyviä piirteitä, jotka erottavat liikkeen valtakirkosta ja syytä olisi tietää perusteet sille, miksi liikkeen parissa näin ajatellaan. Samoin kuin esim. syntien anteeksiantamisen merkitys on ihan erilainen kuin valtakirkossa, mutta ei kukaan lestadiolainen ole tullut sanomaan, että
Oon itse lestadiolainen ja tunnistan tietyllä tavalla tuon, mitä tarkoitat. Olen itse asiassa usein miettinyt ihan samaa. Olen itse aika kyseenalaistava ja pohtiva luonteeltani ja olen joskus jopa kokenut kateutta niitä kohtaan, jotka eivät mieti niin paljon asioita.
Mutta omasta kokemuksesta tuollainen ei-asioiden-syitä-pohtiva asenne voi olla huonossa tapauksessa jopa uskolle vaaraksi. Koen, että nämä jotka eivät juuri kyseenalaista asioita voi jakaa karkeasti kahteen ryhmään: niihin, jotka uskovat - kuten Raamatussa ihan kehotetaankin - "lapsenomaisesti" ja pysyvät uskossa kuolemaansa saakka.
Sitten ovat ne, jotka alkavat jossakin vaiheessa elämäänsä kyseenalaistaa asioita, ja koska eivät koskaan ole miettineet ja selvittäneet perustetta jonkin asian takana eivätkä sen taustoja tunne, tulevat herkästi päätelmään, että perusteita ei ole ja jättävät liikkeen. Monille niistä tuntemistani ihmisistä, jotka ovat lähteneet liikkeestä, on käynyt juuri näin: tiettyyn pisteeseen asti eletään kyseenalaistamatta yhteisön mukana, sitten jokin asia/asiat alkavat hiertää ja kun perustetta sille ei tiedetä eikä ole "opeteltu" uskon asioista ehkä kriittisestikin keskustelemista, päätetään jättää yhteisö.
Olen siksi ajatellut, että oma pohtiva mielenlaatu voi siksi suojatakin uskoa. Ja käsittääkseni Raamatussa ihan kehotetaan jossakin kohtaa, että seurakunnan pitää tarkkailla sen opetusta/että henki säilyy oikeana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin oikeastaan arvelinkin, ettei nykyään synnytetä kuolemaan saakka. Mutta tuo opetus on ollut voimassa vielä minunkin lapsuudessani ja siksi varmaan näin niitä todella huonosti voivia vl-perheitä. Koska tuota opetusta jos seuraa, niin myöskään mikään vähäisempi ongelma, ei vaimon väsyminen eikä miehen aviorikos ole syy käyttää ehkäisyä. Siksi minä näin lestadiolaisuudesta sen karun puolen, eli lapset pitkin teitä ja pihoja yms.
Minulle on itseasiassa aika lailla yhdentekevää, ehkäistäänkö vaiko eikö. Minua kiinnostaa vl-usko siksi, että haluan nähdä miten ne ihmiset elävät, jotka julistavat olevansa ainoita, jotka pääsevät taivaaseen. Nämä "juonenkäänteet" että ensin ei saa ehkäistä missään tapauksessa ja sitten saa ehkäistä sairastapauksissa, ovat kiintoisia, erityisesti se, miten ne selitetään. Samoin se tv -kielletty, internet -sallittu on mielenkiintoinen. Sitten t
Kuvaamani tapahtumat sijoittuvat Oulunsaloon :)
"Eihän Jumala ole antanut meille pelkuruuden henkeä, vaan voiman, rakkauden ja terveen harkinnan hengen."
Youtube: Bible project Suomi
Vierailija kirjoitti:
"Eihän Jumala ole antanut meille pelkuruuden henkeä, vaan voiman, rakkauden ja terveen harkinnan hengen."
Asioihin muuten kantaa ottamatta ihmettelen tuota Raamatun kohtaa, miten se on muuttunut uusimpaan käännökseen. Aikaisemmissa käännöksissä puhutaan voiman, rakkauden ja raittiuden hengestä. Raittius ja terve harkinta ovat mielestäni eri asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asioihin muuten kantaa ottamatta ihmettelen tuota Raamatun kohtaa, miten se on muuttunut uusimpaan käännökseen. Aikaisemmissa käännöksissä puhutaan voiman, rakkauden ja raittiuden hengestä. Raittius ja terve harkinta ovat mielestäni eri asioita.
Raittius, ettei ole sekavuuden tilassa, vaan mieleltään kirkas ja kykenee siten viisaaseen toimintaan/ajatteluun? Ehkä siinä on viitattu johonkin tuollaiseen. Raittius, olla raitis. Raitis taas voi olla raikas eli puhdas, uusi, virkistävä. Joka tapauksessa, uusi käännös vastaa todennäköisesti paremmin alkutekstin merkitystä ja on helpompi ymmärtää. Englanninkielinen teksti sanoo the spirit of a sound mind, mikä voisi kääntyä 'terveen mielen henki'. Terve/järkevä/vakaa/viisas.
Joka tapauksessa vanha käännös on joskus ongelmallinen koska sen merkitys ei aukene lukijalle. Esim.kymmenen neitseen vertaus, uusi käännös puhuu morsiusneidoista, mikä on jo huomattavasti helpompi ymmärtää. Vanha käännös ylkä, uusi käännös sulhanen. Sulhanen ja morsiusneidot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa jännä kyllä. Kiinnostuin itsekin tuosta, mikähän on taustalla. Alkukielen sana vastannut enemmän tuota korjatun käännöksen termiä? Olisiko jotakuta teologia tai muuta kirjanoppinutta paikalla :)
Vierailija kirjoitti:
Youtube: Bible project Suomi
Kiitos tästä vinkistä! Onpa mahtava projekti, kuuntelin/katsoin jo useita "jaksoja". Pitää vinkata tutuille kans!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivoisin vielä lisää tarkennusta sinulta asiaan, koska en itse tunnista ilmiötä. Totta kai aina on ollut ja yhä on sellaisia ihmisiä, jotka vaikka käyvät seuroissa ja muuten ovat "kuin uskovaiset", mutta eivät kuitenkaan elä uskon opin mukaisesti. Tällaisia ihmisiä oli
En viitsi, vaatisi aika pitkää käsittelyä. Sanotaanko näin, että arvot, elämä, Raamatun opetus, virallinen opetus, asiat ulospäin jne ei ole aina ihan keskenään oikeassa tasapainossa.
Juu, ei pakko toki jos et jaksa. Toivoisin kuitenkin, että tosiaan ihmiset muistaisivat sen, että myös lestadiolaiset eivät ajattele kuin, että lestadiolainen=uskovainen, tai oikealla tavalla uskomassa. Tämä nyt vain on nimitys joukolle, jossa saarnataan tietynlaista oppia, ja johon voi kuulua sellaisiak
"lestadiolaiset eivät ajattele kuin, että lestadiolainen=uskovainen, tai oikealla tavalla uskomassa."
Erittäin epäselvästi ilmaistu. Mutta jos oikein ymmärsin, väite on myös ihan puhdasta valetta.
On täysin selvää, että ajattelevat olevansa ainoita oikeita uskovaisia. Ja sanon tämän usean kymmenen vuoden kokemuksella lestadiolaisista. Olen nimittäin kuullut lestadiolaisten suusta solvauksia vuosikymmenien ajan kohdistuen kaikkiin muihin kuin lestadiolaisiin. Kaikki muut uskovaiset ja ateistit on haukuttu epäusloisiksi, jotka eivät pääse taivaaseen.
Kaikkiin muihin ovat kohdistaneet myös terroritekoja, jonka he oikeuttavat uskolla. Heillä on omasta mielestään oikeus rikkoa ja tuhota muiden omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa jännä kyllä. Kiinnostuin itsekin tuosta, mikähän on taustalla. Alkukielen sana vastannut enemmän tuota korjatun käännöksen termiä? Olisiko jotakuta teologia tai muuta kirjanoppinutta paikalla :)
Yleensä kyse on juuri tuosta, teksti käännetty alkukieltä paremmin vastaavaksi. Näissä on myös kyse vivahteista, sata vuotta sitten raittiudella on ehkä ollut vähän eri merkitys kuin nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivoisin vielä lisää tarkennusta sinulta asiaan, koska en itse tunnista ilmiötä. Totta kai aina on ollut ja yhä on sellaisia ihmisiä, jotka vaikka käyvät seuroissa ja muuten ovat "kuin uskovaiset", mutta eivät kuitenkaan elä uskon opin mukaisesti. Tällaisia ihmisiä oli
En viitsi, vaatisi aika pitkää käsittelyä. Sanotaanko näin, että arvot, elämä, Raamatun opetus, virallinen opetus, asiat ulospäin jne ei ole aina ihan keskenään oikeassa tasapainossa.
Juu, ei pakko toki jos et jaksa. Toivoisin kuitenkin, että tosiaan ihmiset muistaisivat sen, että myös lestadiolaiset eivät ajattele kuin, että lestadiolainen=uskovainen, tai oikealla tavalla uskomassa. Tämä nyt vain on nimitys joukolle, jossa saarnataa
Kait sinä olet tehnyt rikosilmoituksen niistä mainitsemistasi terroriteoista? Syytös ainakin on vakava.
**Kaikkiin muihin ovat kohdistaneet myös terroritekoja, jonka he oikeuttavat uskolla. Heillä on omasta mielestään oikeus rikkoa ja tuhota muiden omaisuutta.**
Melkoinen syytös. Lähteiden mukaan Suomessa on tapahtunut oikeudellisessa mielessä vain yksi terroriteko, Turun puukotusisku. Noin 20 tapausta täyttää osittain terroriteon tunnusmerkit, mm. koulusurmia ei lueta niihin.
Solvaamisessakin pitää olla jokin kohtuus, vaikka tälläkin palstalla lestadiolaisiin kohdistuvaa vihapuhetta sisältävät kommentit saavat peukutuksia.
Toivottavasti ylläpito on hereillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, ei pakko toki jos et jaksa. Toivoisin kuitenkin, että tosiaan ihmiset muistaisivat sen, että myös lestadiolaiset eivät ajattele kuin, että lestadiolainen=uskovainen, tai oikealla tavalla uskomassa. Tämä nyt vain on nimitys joukolle, jossa saarnataa
No eivät ajattele. Varmaan kaikki lestadiolaiset tietävät jonkun, joka periaatteessa on mukana yhteisössä, mutta elää toisin kuin usko opettaa. Toisin kun jotkut luulevat, lestadiolaiset eivät kuitenkaan estä näiden ihmisten seuroissa käymistä jne.
"lestadiolaisuus" on vain tänä aikana annettu nimi yhteisölle. Ei se nyt tarkoita, että jos on yhteisön jäsen, vaikka jonkun rauhanyhdistyksen jäsen, että uskoisi liikkeen saarnaaman opin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
**Kaikkiin muihin ovat kohdistaneet myös terroritekoja, jonka he oikeuttavat uskolla. Heillä on omasta mielestään oikeus rikkoa ja tuhota muiden omaisuutta.**
Melkoinen syytös. Lähteiden mukaan Suomessa on tapahtunut oikeudellisessa mielessä vain yksi terroriteko, Turun puukotusisku. Noin 20 tapausta täyttää osittain terroriteon tunnusmerkit, mm. koulusurmia ei lueta niihin.Solvaamisessakin pitää olla jokin kohtuus, vaikka tälläkin palstalla lestadiolaisiin kohdistuvaa vihapuhetta sisältävät kommentit saavat peukutuksia.
Tämä. Viesti saanut vielä yläpeukkuja. Järkyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Just katoin.Vaikuttavat selvästi onnelisilta,se on aina ihana asia. Ei oo minulta pois heidän onnensa.
T.37v.ateisti.Nuoruuden lapsellisuutta. Haluan kuulla onko samaa mieltä 10 lapsen jälkeen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkoinen syytös. Lähteiden mukaan Suomessa on tapahtunut oikeudellisessa mielessä vain yksi terroriteko, Turun puukotusisku. Noin 20 tapausta täyttää osittain terroriteon tunnusmerkit, mm. koulusurmia ei lueta niihin.Solvaamisessakin pitää olla jokin kohtuus, vaikka tälläkin palstalla lestadiolaisiin kohdistuvaa vihapuhetta sisältävät kommentit saavat peukutuksia.
Tämä. Viesti saanut vielä yläpeukkuja. Järkyttävää.
Saavat huijata ei -lestadiolaisia. Itsellä monta esimerkkiä ollut lähipiirissä, varastaneet ja pettäneet
Kiva, provoilijat ilmestyvät taas ketjuun ja saavat aikaan jälleen yhden pitkän aktiivisen ketjun poistamisen Moden taholta. Kiitos vaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko jotkut oikeasti näin lapsellisia, että puuttuvat yksittäiseen sanaan? Kansankielessä puhutaan terroriteoista kun puhutaan esim. "kettutyttöjen" tekemistä turkistarhoihin kohdistuvasta vahingonteosta.
Ehkä sanaa ei ihan oikein aina käytetä, mutta täytyy olla todella tyhmä jos luulee kyseisessä viestissä puhuttavan varsinaisesta terroristijärjestön tekemästä terroriteosta.
Tämä ei koske kaikkia lestadiolaisia, mutta osaa porukasta.
Minua on aina ihmetyttänyt se, miten jotkut liikkeeseen kuuluvat eivät ole tippaakaan kiinnostuneita selvittämään liikkeensä tärkeitä oppeja ja kuitenkin osallistuvat aktiivisesti liikkeen tilaisuuksiin. Tämähän ei koske vain lestadiolaisia, vaan kaikkia muitakin uskonnollisia ryhmiä. Minun on vaikea käsittää, miten joku voi olla aktiivinen porukassa, jonka oppiin ei ole oikeasti halunnut perehtyä. Tässäkin keskustelussa on tullut vaikka kommentteja "kun ei se naisten pappeus ole meidän liikkeessä keskeinen asia, niin en ole tullut asiaa syvällisemmin pohtineeksi". Kyllähän se on yksi lestadiolaisuuden näkyviä piirteitä, jotka erottavat liikkeen valtakirkosta ja syytä olisi tietää perusteet sille, miksi liikkeen parissa näin ajatellaan. Samoin kuin esim. syntien anteeksiantamisen merkitys on ihan erilainen kuin valtakirkossa, mutta ei kukaan lestadiolainen ole tullut sanomaan, että en nyt oikein tiedä tästä asiasta sen enempää.