Käyn salilla, olen keski-ikäinen nainen. Haluan pudottaa hieman painoa mutten halua suuria lihaksia.
Käykö minulle siihen parhaiten sarjat pienillä painoilla? Tai lähinnä soutu, pyörä, juoksumatto?
Kommentit (210)
Voit aika turvallisin mielin tehdä ihan mitä lystäät.
Lihaksia ei kasva enää keski-ikäiselle miehellekään ihan vaan "salilla käymällä" ja naiselle vielä vähemmän
Olemassa olevat lihakset saa kiinteämmäksi ja niihin lisää voimaa tekemällä liikkeitä sellaisilla painoilla että voi tehdä 2-3 kymmenen toiston sarjaa.
Jos ei halua enemmän näkyviä lihaksia, niin sitten kohti korkeampaa rasvaprosenttia. Paino laskee => rasvaprosentti pienenee > lihaserottuvuus kasvaa => pienemmätkin lihat näyttää helposti isommalle, varsinkin jos lähtökohta on, ettei erottuvuutta ole ollut ensinkään.
Aloittelijalla voi lihas kasvaa varsin helpostikin, mutta se tasottuu kyllä nopeasti ja jos niitä oikeasti haluaa kasvattaa, vaatii se paljon pitkäjänteistä työtä. Jos haluaa maksimoida painon pudotuksen ja lihaksien minimoinnin, niin sitten vaan pitkää kestävyystreeniä minimikaloreilla, mutta tuolloinkin ne vähät jääneet lihakset kyllä tulevat esiin.
Eli mäkkärin kautta vaan ja lihakset piiloon.
Jos iso ylävartalo pelottaa, niin tee ylävartaloa aina samoilla painoilla, niin että jonkinlainen sinulle sopiva voimataso pysyy. Liian lihaksikasta alavartaloahan ei naisella ole olemassakaan, jos estetiikkaa ajatellaan.
M
Mä oon tehnyt vuoden kotitreeniä kehon painolla, noin 3 x viikossa, ja kyllä mulla on tullut aika muhkeat reisi- ja perselihakset. En oo mikään kovin ahkera peiliintuijottelija, joten en ehkä huomannut tarpeeksi ajoissa tätä kehitystä, joka siis itselleni oli epätoivottu. Nyt olen siirtynyt pääasiassa aerobiseen treeniin ja lihastreeniä vain kerran viikossa.
En siis allekirjoita lainkaan tuota etteivät lihakset voi kasvaa helposti tai vahingossa.
Suuret lihakset vaativat samat harjoitusmäärät kuin esim. Minna Pajulahdella on. Taviksella ei todellakaan mitään vaaraa, vaikka viisi kertaa viikossa salilla. Tehot ovat sen verran mitättömiä.
Onneksi olkoon. Annan takuun että onnistut tavoitteessasi. Kukaan ei saa vahingossa liian suuria lihaksia, vaan suuret lihakset vaativat suuren työmäärän. Se, että omasta mielestäsi lihaksesi ovat jo hieman kasvaneet, ei todista mitään. Muutama milli raskerrosta on kadonnut, ei muuta. Keski-ikäisenä lihaksia ei juuri tule, vaikka yrittää.
Sitten se treeniohje. Sinulle sopivat sarjat niin pienillä painoilla, että painoja voidaan koko ajan lisätä. Muista harjoittaa kaikkia lihasryhmiä painoilla tai laitteilla. Portaiden nousua tai kävelemistä ei lasketa. Soutulaite, kuntopyörä ja juoksumatto ovat aerobista harjoittelua.
Jos reisi- tai pakaralihas saa kunnolla ärsykettä, se polttaa rasvaa pois juuri näiltä alueilta ja siksi näyttää siltä, että lihas on esillä, vaikka sen reiden ympärysmitta ei olisi tosiasiassa muuttunut yhtään. Jos lopettaa se lihaskunnon ylläpitämisen, se lihas siinä reidessä pehmenee ja muuttuu rasvaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon tehnyt vuoden kotitreeniä kehon painolla, noin 3 x viikossa, ja kyllä mulla on tullut aika muhkeat reisi- ja perselihakset. En oo mikään kovin ahkera peiliintuijottelija, joten en ehkä huomannut tarpeeksi ajoissa tätä kehitystä, joka siis itselleni oli epätoivottu. Nyt olen siirtynyt pääasiassa aerobiseen treeniin ja lihastreeniä vain kerran viikossa.
En siis allekirjoita lainkaan tuota etteivät lihakset voi kasvaa helposti tai vahingossa.
Voi antaa vaikutelman isoista lihaksista jos on rasvaa siinä päällä. Kannattaa vähän lueskella niin ymmärtää paremmin miten se lihas kasvaa. Toki jos on aivan huippugeenit niin kannustaisin kilpailemaan jossain bodyfitnessissa tms.
Varsinkaan miinuskaloreilla et todellakaan saa isoja lihaksia kasvatettua. Naisen on oikeasti todella vaikeaa kasvattaa lihaksia, saati että saisi oikein näkyviä tuloksia. Kannattaa vaan rohkeasti kolistella rautoja, laihduttaessa menettää aina myös lihaksia joten voit estää kehonkoostumuksesi muuttumista huonompaan suuntaan. Lisäksi luusto tykkää.
En usko, että AP:lla on juuri lihaksia kerennyt muodostua, varmaan pidät ihmisen normaalia ja tervettä lihasmassaa "näkyvinä" jos lähtökohta on ollut se, ettei ole ollenkaan lihasmassaa. Lihakset eivät keski-ikäisellä, varsinkaan naisella kasva, kauhean isoiksi ellei harrasta salia 4-5x viikossa ja treenaa isoilla painoilla nousujohteisesti ja syö runsaasti proteiinia ja energiaa sisältävän ruokavalion mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olkoon. Annan takuun että onnistut tavoitteessasi. Kukaan ei saa vahingossa liian suuria lihaksia, vaan suuret lihakset vaativat suuren työmäärän. Se, että omasta mielestäsi lihaksesi ovat jo hieman kasvaneet, ei todista mitään. Muutama milli raskerrosta on kadonnut, ei muuta. Keski-ikäisenä lihaksia ei juuri tule, vaikka yrittää.
Sitten se treeniohje. Sinulle sopivat sarjat niin pienillä painoilla, että painoja voidaan koko ajan lisätä. Muista harjoittaa kaikkia lihasryhmiä painoilla tai laitteilla. Portaiden nousua tai kävelemistä ei lasketa. Soutulaite, kuntopyörä ja juoksumatto ovat aerobista harjoittelua.
Tosi outoa lukea näitä kommentteja, että KUKAAN ei saa vahingossa liian suuria lihaksia, kun itsellä ihan youtubevideoiden avulla tehtyjen kotitreenien jälkeen ei mahdu enää housut reisistä tai takapuolesta jalkaan. Varsinkaan miehillä ei tunnu olevan mitään käsitystä siitä miten nopeasti naisten reisilihakset voivat kasvaa, koska heillä itsellään lihasten kasvatus ilmeisesti vaatii aika paljon työtä. Naisille suunnattuna monet jumppaohjeet ovat puolestaan täynnä ohjeistusta siitä miten treeni ei menisi reisiin, koska ne reidet vaan kasvavat helposti niin epätoivotun nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommenteista.
En tiedä miksi tuollaiset kommentit, että lihaksista saan vain haaveilla.
Olen puoli vuotta käynyt ja lihakset näkyy jo melko hyvin. Siksi kysyin, mikä sopisi tilanteeseen parhaiten, kun en halua enemmän näkyviä lihaksia.
Ap
Yhtälö, että haluaa pudottaa painoa ja samaan aikaan olisi näkyvät ja liian suuret lihakset, on aika arveluttava.
On hyvä muistaa, että alussa lihaskasvu on suurinta. Se tasoittuu 6kk-12kk välillä. Sen jälkeen jokainen milli on todella kovan työn takana tavallisella naisella.
Vinkkinä sanoisin, että unohda ulkonäkö ja tee salilla juuri niitä asioita, joista tykkäät. Jos pidät voimatyyppisestä 3-6 sarjoista, tee niitä. Jos taas tykkäät lihaskasvuun tähtäävistä, lähes failureen menevistä 6-15 sarjoista, tee niitä. Jos tykkäät aerobisesta, tee sitä. Ota tavoitteeksi nauttia salilla käymisestä mahdollisimman paljon.
Riippuu kai siitä, mitkä on ne ap:n tarkoittamat liian isot lihakset? Onko ne sellaiset, että ylipäänsä näkyy, että lihaksia on?
Ap kommentoi ja kiittää muutamasta oikeasti hyvästä vastauksesta! Vähennän salitreeniä ja lisään muuta liikuntaa.
Muutama vastaaja sen ymmärsikin, että tavallinen nainen ei tarkoita suurilla lihaksilla mitään kehonrakentajaa :)
Enkä tietääkseni sanonut missään vaiheessa, että minulla olisi reilusti rasvakerrosta. Olen normaalipainoinen. Keskivartalossa hieman liikaa, siitä haluan vähitellen eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi outoa lukea näitä kommentteja, että KUKAAN ei saa vahingossa liian suuria lihaksia, kun itsellä ihan youtubevideoiden avulla tehtyjen kotitreenien jälkeen ei mahdu enää housut reisistä tai takapuolesta jalkaan. Varsinkaan miehillä ei tunnu olevan mitään käsitystä siitä miten nopeasti naisten reisilihakset voivat kasvaa, koska heillä itsellään lihasten kasvatus ilmeisesti vaatii aika paljon työtä. Naisille suunnattuna monet jumppaohjeet ovat puolestaan täynnä ohjeistusta siitä miten treeni ei menisi reisiin, koska ne reidet vaan kasvavat helposti niin epätoivotun nopeasti.
Oikeasti olet vaan lihonnut.
T: nainen itsekin
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen juoksua ihan ulkona ja lihasvoimaa kasvattavaa kuntosaliohjelmaa.
Suurista lihaksista voit ap vain haaveilla.
Vihoviimeinen harrastus nivelten kannalta on juoksu ulkona jos ei tiedä mitä tekee ja aina silloinkaan. Siellä salilla on paljon nivelille kevyempiäkin vaihtoehtoja kuin juoksu. Nuo mitä hän itse ehdottaa eli soutulaite ja kuntopyörä ovat loistavia vaihtoehtoja kenelle vain. Nimim. Harrastin 20 vuotta juoksua ja nivelet eivät kestä sitä enää.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommenteista.
En tiedä miksi tuollaiset kommentit, että lihaksista saan vain haaveilla.
Olen puoli vuotta käynyt ja lihakset näkyy jo melko hyvin. Siksi kysyin, mikä sopisi tilanteeseen parhaiten, kun en halua enemmän näkyviä lihaksia.
Ap
Vedätkö steroideja, vai oletko biologisesti mies? Jotain jätät nyt kertomatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi antaa vaikutelman isoista lihaksista jos on rasvaa siinä päällä. Kannattaa vähän lueskella niin ymmärtää paremmin miten se lihas kasvaa. Toki jos on aivan huippugeenit niin kannustaisin kilpailemaan jossain bodyfitnessissa tms.
Mun reisien ja pepun kasvaminen on kyllä ihan 100% lihasten kasvamista. Rasvakerros ei ole kasvanut vaan pikemminkin ohentunut. Kyllähän sen nyt erottaa kumpaa massan lisäys on :D Rasva ja lihas näyttävät sekä tuntuvat ihan eriltä, ja lihaksen kasvun huomaa myös voiman kasvamisena. Kannattaa hieman lueskella, niin ymmärtää edes tämän :P
Bodyfitness ei kiinnosta.
Joopajoo. Miten ne lihakset näkyy, jos sinulla on reilusti rasvakerrosta laihdutettavaksi?