Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käyn salilla, olen keski-ikäinen nainen. Haluan pudottaa hieman painoa mutten halua suuria lihaksia.

Vierailija
25.01.2023 |

Käykö minulle siihen parhaiten sarjat pienillä painoilla? Tai lähinnä soutu, pyörä, juoksumatto?

Kommentit (210)

Vierailija
41/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaaraa suuresta lihasmassasta peruskuntosaliharjoittelulla.

Netti on täynnä ohjeita ja tietoa kuntosaliharjoittelusts. Suosittelen paria kertaa ohjaajan kanssa jotta opit tekemään liikkeet oikeen ja varioimaan niitä.

Vierailija
42/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla tavoitteilla tekisin lihasmassatreeniä yksinkertaistetulla perusohjelmalla kerran viikossa, ja muut kerrat intervallia noilla aerobisilla laitteilla. Kesän tultua ottaisin mukaan pitempää lenkkiä ulkona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollain ex kilpaurheilijalla voikin kasvaa nopeasti lihakset (takaisin), mutta taviskuntoilijalla ei kyllä sitten millään ellei ole joku hormonaalinen häiriö taustalla, esim liian korkea testosteronitaso. 

Vierailija
44/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi raukkeliini, luuletko oikeesti, että keski-ikäiselle naiselle tulee vahingossa isot lihakset?

Vierailija
45/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olkoon. Annan takuun että onnistut tavoitteessasi. Kukaan ei saa vahingossa liian suuria lihaksia, vaan suuret lihakset vaativat suuren työmäärän. Se, että omasta mielestäsi lihaksesi ovat jo hieman kasvaneet, ei todista mitään. Muutama milli raskerrosta on kadonnut, ei muuta. Keski-ikäisenä lihaksia ei juuri tule, vaikka yrittää.

Sitten se treeniohje. Sinulle sopivat sarjat niin pienillä painoilla, että painoja voidaan koko ajan lisätä. Muista harjoittaa kaikkia lihasryhmiä painoilla tai laitteilla. Portaiden nousua tai kävelemistä ei lasketa. Soutulaite, kuntopyörä ja juoksumatto ovat aerobista harjoittelua.

Tosi outoa lukea näitä kommentteja, että KUKAAN ei saa vahingossa liian suuria lihaksia, kun itsellä ihan youtubevideoiden avulla tehtyjen kotitreenien jälkeen ei mahdu enää housut reisistä tai takapuolesta jalkaan. Varsinkaan miehillä ei tunnu olevan mitään käsitystä siitä miten nopeasti naisten reisilihakset voivat kasvaa, koska heillä itsellään lihasten kasvatus ilmeisesti vaatii aika paljon työtä. Naisille suunnattuna monet jumppaohjeet ovat puolestaan täynnä ohjeistusta siitä miten treeni ei menisi reisiin, koska ne reidet vaan kasvavat helposti niin epätoivotun nopeasti. 

Oikeasti olet vaan lihonnut. 

T: nainen itsekin

En ole. Painoni on treenin aikana pysynyt samana, joten jos rasvaa olisi tullut lisää, olisi lihasten pitänyt pienentyä treenivuoden aikana. Se ei kuitenkaan ole mahdollista koska voima on lisääntynyt ja kyllähän lihas ja rasva näyttävätkin ihan eriltä.

Minulle nyt sinänsä on ihan sama uskooko joku että lihakseni ovat kasvaneet, mutta tuntuu vaan oudolta kun jotkut ovat noin uskomattoman varmoja asiastaan. Viimeksi eilen luin artikkelia otsikolla "Nainen, meneekö kaikki treenisi reisiin" tms, jossa neuvottiin mm. oikeaa kyykkäystekniikkaa siltäkin kannalta että reidet eivät kasvaisi liikaa, kuten ne esim. minulla ovat kasvaneet. Miksi tällaisia juttuja kirjoitettaisiin jos minä olisin maailman ainoa nainen jolla  alavartalon lihakset kasvavat helposti?

Vierailija
46/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla kehodysmorfia tässä nyt oikeasti taustalla. Useimmilla naisilla on sen verran rasvaakin reisissä ettei ne lihakset voi mitenkään kovin paljoa erottua. Toki jos ap on jo ennestään alipainon puolella niin silloin voi nopeammin tulla lihaserottuvuutta. Mutta silloin ei todellakaan pidä laihduttaa. 

Vierailija
47/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino ei putoa salilla pienillä eikä kevyillä harjoituksilla. Lihakset painavat rasvaa enemmän, mutta vointi, ryhti ja jaksaminen paranee. Paino putoaa järkevän ruokavalion avulla. Laihduttajalle sopivia liikuntamuotoja ovat esimerkiksi säännöllinen, reipas ja riittävän pitkäkestoinen kävely tai kevyt hölkkä. Repimällä rikkoo paikat.

Vierailija
48/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kans ymmärrä näitä kommentteja. Itse olen vajaan vuoden treenannut kotona 3-4x krt vko isommilla painoilla, lisännyt vähän proteiinia ruokaan ja hups kun reidet ja hauikset kaks kertaa isompana jo nyt.

Vierailija
49/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olkoon. Annan takuun että onnistut tavoitteessasi. Kukaan ei saa vahingossa liian suuria lihaksia, vaan suuret lihakset vaativat suuren työmäärän. Se, että omasta mielestäsi lihaksesi ovat jo hieman kasvaneet, ei todista mitään. Muutama milli raskerrosta on kadonnut, ei muuta. Keski-ikäisenä lihaksia ei juuri tule, vaikka yrittää.

Sitten se treeniohje. Sinulle sopivat sarjat niin pienillä painoilla, että painoja voidaan koko ajan lisätä. Muista harjoittaa kaikkia lihasryhmiä painoilla tai laitteilla. Portaiden nousua tai kävelemistä ei lasketa. Soutulaite, kuntopyörä ja juoksumatto ovat aerobista harjoittelua.

Tosi outoa lukea näitä kommentteja, että KUKAAN ei saa vahingossa liian suuria lihaksia, kun itsellä ihan youtubevideoiden avulla tehtyjen kotitreenien jälkeen ei mahdu enää housut reisistä tai takapuolesta jalkaan. Varsinkaan miehillä ei tunnu olevan mitään käsitystä siitä miten nopeasti naisten reisilihakset voivat kasvaa, koska heillä itsellään lihasten kasvatus ilmeisesti vaatii aika paljon työtä. Naisille suunnattuna monet jumppaohjeet ovat puolestaan täynnä ohjeistusta siitä miten treeni ei menisi reisiin, koska ne reidet vaan kasvavat helposti niin epätoivotun nopeasti. 

En ole. Painoni on treenin aikana pysynyt samana, joten jos rasvaa olisi tullut lisää, olisi lihasten pitänyt pienentyä treenivuoden aikana. Se ei kuitenkaan ole mahdollista koska voima on lisääntynyt ja kyllähän lihas ja rasva näyttävätkin ihan eriltä.

Minulle nyt sinänsä on ihan sama uskooko joku että lihakseni ovat kasvaneet, mutta tuntuu vaan oudolta kun jotkut ovat noin uskomattoman varmoja asiastaan. Viimeksi eilen luin artikkelia otsikolla "Nainen, meneekö kaikki treenisi reisiin" tms, jossa neuvottiin mm. oikeaa kyykkäystekniikkaa siltäkin kannalta että reidet eivät kasvaisi liikaa, kuten ne esim. minulla ovat kasvaneet. Miksi tällaisia juttuja kirjoitettaisiin jos minä olisin maailman ainoa nainen jolla  alavartalon lihakset kasvavat helposti?

Tuolla artikkelilla varmasti tarkoitettiin sitä että saa myös pakarat, keskivartalon yms aktivoitua kyykyssä. Monilla reisilihakset dominoi voiman suhteen. 

Vierailija
50/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko epänormaalia karvankasvua? Akne? Toimiiko hormonikierto normaalisti?  

Vierailija
51/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos reisi- tai pakaralihas saa kunnolla ärsykettä, se polttaa rasvaa pois juuri näiltä alueilta ja siksi näyttää siltä, että lihas on esillä, vaikka sen reiden ympärysmitta ei olisi tosiasiassa muuttunut yhtään. Jos lopettaa se lihaskunnon ylläpitämisen, se lihas siinä reidessä pehmenee ja muuttuu rasvaksi.

Lihas ei voi muuttua rasvaksi eikä rasva lihakseksi. Ne on ihan eri kudosta. 

Vierailija
52/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko epänormaalia karvankasvua? Akne? Toimiiko hormonikierto normaalisti?  

Taitaa jormakin löytyä housun lahkeesta.

Vierailija
53/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon tehnyt vuoden kotitreeniä kehon painolla, noin 3 x viikossa, ja kyllä mulla on tullut aika muhkeat reisi- ja perselihakset. En oo mikään kovin ahkera peiliintuijottelija, joten en ehkä huomannut tarpeeksi ajoissa tätä kehitystä, joka siis itselleni oli epätoivottu. Nyt olen siirtynyt pääasiassa aerobiseen treeniin ja lihastreeniä vain kerran viikossa. 

En siis allekirjoita lainkaan tuota etteivät lihakset voi kasvaa helposti tai vahingossa.

Voi antaa vaikutelman isoista lihaksista jos on rasvaa siinä päällä. Kannattaa vähän lueskella niin ymmärtää paremmin miten se lihas kasvaa. Toki jos on aivan huippugeenit niin kannustaisin kilpailemaan jossain bodyfitnessissa tms.

Mun reisien ja pepun kasvaminen on kyllä ihan 100% lihasten kasvamista. Rasvakerros ei ole kasvanut vaan pikemminkin ohentunut. Kyllähän sen nyt erottaa kumpaa massan lisäys on :D Rasva ja lihas näyttävät sekä tuntuvat ihan eriltä, ja lihaksen kasvun huomaa myös voiman kasvamisena. Kannattaa hieman lueskella, niin ymmärtää edes tämän :P 

Bodyfitness ei kiinnosta.

On tuo sinänsä mahdollista, että ns. newbie gainssit, eli aloittavan lihaskasvu on aina yksilöllistä ja voi olla yllättävänkin nopeaa. Sinulle lohdullista tuossa on, että se ei ole pysyvää vaan tasoittuu tosiaan viimeistään noilla vuoden paikkeilla. Eli jos ole tehnyt nuo 3x/vko -treenisi niin, että ne ovat kaikki kohdistuneet alavartaloon, treenit ovat olleet tiukkoja ja lihaksia on väsytetty lähes loppuun asti, niin on se mahdollista. Tuohon kun yhdistetään laskeneen rasvaprosentin aiheuttama visuaalinen 'harha', niin vaikutelma on suuri.

Mutta kuten monet muutkin täällä, niin minäkin uskon että voit jaksaa saliharrastamista aivan turvallisin mielin ja tuleva kasvaminen vaatisi yhä kovempaa ja kovempaa panostusta. Ei salitreeni mikään pakko tietenkää olen, jos lajina tunnu omalta, niin pyöräily/soutu/juoksu ja muut aerobitset lajit on erinomaisia myös.

Vierailija
54/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua niin raivostuttaa nämä, ketkä on heti selittämässä, että ei sulle mitään lihaksia voi tulla. KYLLÄ VOI!

Esim. itse haluaisin mieluummin eroon näistä jo olemassa olevistakin lihaksista. Mulla on kunnon pattipohkeet, naiseksi isot hartialihakset jne. Tottakai olen varsinkin nuorena urheillut paljonkin, mutta on se vähän rakenteellistakin.

Kyse on myös lihasten muodosta ja kyllä ne muotoutuu naisillakin joko pateiksi tai solakoiksi lajista ja treenaustyylistä riippuen.

Varsinkin miehet ei tunnu ymmärtävän ollenkaan tätä, että naiset ei oikeasti halua niitä lihaksia, jos eivät itse saa bodarilihaksia kehitettyä. Nainen ei halua esim. pohjelihaksia ollenkaan. Kipsiin laittaminen olisi tehokkainta.

Vierailija
55/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

SIis olet keski-ikäinen nainen, joka pelkää, että lihakset yhtäkkiä kasvavat sulle. Harva mieskään saa itsestään mitään Bull Mentulan kaltaista lihapilveä saati sitten nainen, joilla on vielä huonommat edellytykset kasvattaa valtavia näkyviä lihaksia. 

Eikö vanhoille (menopaussin) ohittaneille naisille suositella voimaharjoittelua (aerobisen sijaan), jotta lihakset pysyisivät toimintakykyisinä vanhuuteen saakka?

Vierailija
56/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos reisi- tai pakaralihas saa kunnolla ärsykettä, se polttaa rasvaa pois juuri näiltä alueilta ja siksi näyttää siltä, että lihas on esillä, vaikka sen reiden ympärysmitta ei olisi tosiasiassa muuttunut yhtään. Jos lopettaa se lihaskunnon ylläpitämisen, se lihas siinä reidessä pehmenee ja muuttuu rasvaksi.

Paikallinen rasvanpoltto on fiktionaalista. Lihas ei myöskään muunnu rasvaksi, eikä toisinpäin. Ovat täysin eri solurakennetta.

Siinä kuitenkin olet oikeassa, että jos reisilihas kasvaa ja rasvaprosentti pysyy samana, niin lihaksen esiintulo on selkeämpi.

57/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama pointti: ne suuret lihakset eivät synny yhdessä yössä, ei edes yhdessä vuodessa, hädin tuskin vuosikymmenessä, jos treenaat koko ajan tavoitteellisesti ja ilman douppia. Ei siis ole pelkoa, että heräät aamulla, ja sinulla on suuret lihakset. Toisekseen, ne lihakset ovat ainoa, joka sitä rasvaa polttaa energiakseen siinä sinun kehossasi, joten painonpudotuksen kannalta ne suuret lihakset olisi vain hyödyksi. Mitä pienemmät lihakset, sen vähemmän ne käyttävät rasvaa energiakseen per aikayksikkö. Fakta. Mitä siihen treeniin tulee, aina pitää treenata niin, että hengästyy ja syke nousee. Pienillä painoilla treenaaminen on ajanhukkaa, pitää aina olla painot, joiden käsittely riittää rasitukseen. Ei mitään ykkösiä maksimipainoilla, vaan painot, joilla voi tehdä 20 toistoa, mutta joilla 24-5 toistoa on liikaa. Toistoja vähintään se 15, suositus 15-25 toistoa tehtynä oikein ja hyvällä tekniikalla sekä liikeradalla. Sen lisäksi 30 min kävelyä juoksumatolla vähintään 6 asteen nousulla ennen treeniä, ja treenin jälkeen sama, mieluummin isommalla nousulla. Itse aloitan 15 asteen nousulla ja pudotan siitä pari astetta joka toinen minuutti, lopettaen siihen 6 asteen nousuun. Tasamaalla kävely on teeskentelyä ja ajanhukkaa, ylämäkeen kävely rasittaa huomattavasti enemmän, ellei toimi kuten naiset keskimäärin, ts. roikutaan kahvoissa niin, että joka tapauksessa kävellään tasamaata riippumatta juoksumaton kulmasta.

Vierailija
58/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kommentoi ja kiittää muutamasta oikeasti hyvästä vastauksesta! Vähennän salitreeniä ja lisään muuta liikuntaa.

Muutama vastaaja sen ymmärsikin, että tavallinen nainen ei tarkoita suurilla lihaksilla mitään kehonrakentajaa :)

Enkä tietääkseni sanonut missään vaiheessa, että minulla olisi reilusti rasvakerrosta. Olen normaalipainoinen. Keskivartalossa hieman liikaa, siitä haluan vähitellen eroon.

On tosi ikävää, että jätät tekemättä jotain kivaa vain siksi, että ulkonäkösi muuttuu sinusta vähemmän viehättäväksi.

Vierailija
59/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla artikkelilla varmasti tarkoitettiin sitä että saa myös pakarat, keskivartalon yms aktivoitua kyykyssä. Monilla reisilihakset dominoi voiman suhteen. 

Kyllä, nimenomaan kyse oli siitä, että reisilihakset dominoivat voiman suhteen, ja treeni aktivoi vain niitä jolloin ne kasvavat monen makuun liikaa. 

Ja tosiaan vaikka minulla ovat reidet kasvaneet omaan makuuni liikaa, niin kyse on vain ulkonäöllisestä seikasta, eli tarkoitukseni ei ole tässä missään nimessä sanoa että esim. ap:lla on syytä pelätä lihasten liiallista kasvua. Moni varmasti tykkäisi sellaisista reisistä mitä minulla on tällä hetkellä ja onhan ne vahvat. Ei tämä siis mikään katastrofi ole, halusin tässä vaan oikaista sitä harhakäsitystä että naisen lihakset eivät voi kasvaa vahingossa.

Omankaan kokemukseni perusteella lihasten kasvua ei kuitenkaan tarvitse pelätä senkään takia, että yleensä ihmiset varmasti huomaavat jos joku kohta tuppaa kasvamaan liikaa, ja siinä vaiheessa voi treeniä painottaa jonnekin muualle. Itse tein pitkään pelkkää alavartalotreeniä enkä osannut odottaa tällaisia tuloksia joten en älynnyt vaihtaa ohjelmaa ajoissa. Asiaan varmaan liittyi sekin että käytän lähes aina hametta eikä muutosta huomannut housuistakaan heti.

Vierailija
60/210 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun roppa on ku nuorella Kikellä, habaa löytyy!