Käyn salilla, olen keski-ikäinen nainen. Haluan pudottaa hieman painoa mutten halua suuria lihaksia.
Käykö minulle siihen parhaiten sarjat pienillä painoilla? Tai lähinnä soutu, pyörä, juoksumatto?
Kommentit (210)
Lihasten eteen pitää tehdä TÖITÄ.
Toisin sanoen, tee mitä haluat, mutta ei ole pelkoa, että saat näkyvät lihakset vahingossa :D
Nainen voi saada vain noin 2 kg lisää lihasta vuodessa rankalla lihasohjelmalla ja optimaalisella ravinnolla.
Tee silti reiluilla painolla . Ei ole vaaraa mistään jätti lihaksista. Lihasmassa kasvaa ja aineenvaihdunta kiihtyy tämän johdosta ja on koholla useamman päivän treenin jälkeen. Saat syödä hyvin ja samalla kiinteydyt. Vaakaa ei kannata tuijottaa tässä kohtaa ,koska treeni sitoo nestettä. Tähän lisäksi aerobista niin vältät ihon rupsahduksen yms.
Suosittelen juoksua ihan ulkona ja lihasvoimaa kasvattavaa kuntosaliohjelmaa.
Suurista lihaksista voit ap vain haaveilla.
Monipuolisuus on varmasti parasta tässäkin. Kokeilet eri kuntosalin tarjoamia mahdollisuuksia vapaista painoista kuntopyörään. Tutkaile mistä pidät ja suunnittelet tulevat treenit vaikka näiden ympärille.
Painonpudotukseen tällä on pieni vaikutus, koska se tehdään lähinnä ruokailutottumuksilla ja kaloreilla pelaamalla, mutta yleikuntoa parantavana sillä on muutoin suuri vaikutus.
Tutustu vaikka netistä aiheeseen pätkäpaasto (eli päivän kalorit nautitaan vain tietyn ajan raameissa, esim. 12-20), joka on varsin helppo toteuttaa joutumatta laittamaan kaikkia tottumuksia uusiksi.
Juttele yli puolet treeniajasta jonkun muun salilla olijan kanssa, ei rasita-kasvata lihaksia yhtään
Treenaustapaa voi muuttaa myös siinä vaiheessa, jos lihakset alkavat kasvaa omasta mielestä liian suuriksi. Lähtökohtaisesti mitä suuremmat lihakset, niin sitä enemmän ne polttavat rasvaa. Toisaalta näkyvästi suurten lihasten hankkiminen vaatii paljon työtä maksimipainoilla, joten kyllä sieltä välimaastosta löytyy ihan hyvät keskikokoiset painot, joilla treenaaminen on järkevää.
Kiitos kommenteista.
En tiedä miksi tuollaiset kommentit, että lihaksista saan vain haaveilla.
Olen puoli vuotta käynyt ja lihakset näkyy jo melko hyvin. Siksi kysyin, mikä sopisi tilanteeseen parhaiten, kun en halua enemmän näkyviä lihaksia.
Ap
Kannattaa ottaa sitten tosi varovasti. Itse tein kerran vahingossa liian isoilla painoilla ja näytän nyt nuorelta Schwarzeneggeriltä.
Mies-59 kirjoitti:
Juttele yli puolet treeniajasta jonkun muun salilla olijan kanssa, ei rasita-kasvata lihaksia yhtään
Ja tuon vastauksen kirjoitti?👀😳😂
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ottaa sitten tosi varovasti. Itse tein kerran vahingossa liian isoilla painoilla ja näytän nyt nuorelta Schwarzeneggeriltä.
Ups.
🤭👍🏻
Mies-59 kirjoitti:
Öö. Juttelen kylläkin kävelyllä.
Sinullapa on noita kummallista ohjeita. Varmaan olet juuri semmoinen tyyppi, joka varaat ne laitteet istumalla kännykällä palautusajan.
Niitä ainakin on monta.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommenteista.
Olen puoli vuotta käynyt ja lihakset näkyy jo melko hyvin. Siksi kysyin, mikä sopisi tilanteeseen parhaiten, kun en halua enemmän näkyviä lihaksia. Alussa kehitys voi olla nopeaakin mutta jossain kohtaa sekin hidastuu/loppuu jos treeniin ei tehdä muutoksia. Puoli vuotta on varsin lyhyt aika vielä. Ehkä siirtyisin enempi aerobiseen ja tekisin ylläpitävää lihastreeniä salilla 1-2 kertaa viikossa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommenteista.
Olen puoli vuotta käynyt ja lihakset näkyy jo melko hyvin. Siksi kysyin, mikä sopisi tilanteeseen parhaiten, kun en halua enemmän näkyviä lihaksia.
Ap
Laihduttaminen hävittää ne lihakset
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommenteista.
Ap
Sinähän kirjuri itse vastuksen jo,
Pitkät sarjat kevyet painot.
Katso maratoonareita. Pitkää pitkää kevyttä.
Vertaa 100metrin juoksijoihin. Lyhyttä treeniä ja kovia tehoja.
Niissä näet.
Tuli nyt vähän hassusti tuo vastaus tuonne sekaan :D
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu. Kokeilin kerran käydä lenkkipolun kuntopisteellä, ja seuraavana päivänä kaikki paidat repesivät kasvaneiden muskeleiden alla.
Eli AP:lle, ei tarvitse tosiaan olla huolissaan, että lihakset kasvaisivat häiritsevästi. Saata saada kyllä itsesi kiinteämmäksi ja vähentämään sisäistä rasvaa, mutta ei pelkoa, että lihaksesi kasvaisi vahingossa. Jos mahdollista, kannattaisi ottaa tunnin personal trainer aluksi ohjaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuli nyt vähän hassusti tuo vastaus tuonne sekaan :D
siis "Alussa kehitys voi olla nopeaakin mutta jossain kohtaa sekin hidastuu/loppuu jos treeniin ei tehdä muutoksia. Puoli vuotta on varsin lyhyt aika vielä. Ehkä siirtyisin enempi aerobiseen ja tekisin ylläpitävää lihastreeniä salilla 1-2 kertaa viikossa."
Eiköhän kaikki käy. Lihasten kasvatus ei noin vain tapahdu.