Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äärimmäisen epäsäännölliset kuukautiset ilman mitään selittävää tekijää -vertaistukea kaivataan!

Vierailija
23.01.2023 |

Kuukautiskiertoni on ollut all over the calendar yli 10 vuotta. Olen nyt 44. Toisinaan kierto on 90 päivää, toisinaan 17. Toisinaan vuotoa tulee kuin härän kurkusta, toisinaan on kolme päivää pientä tummaa tahraa ja se on siinä. Toisinaan ne kestää kolme päivää, toisinaan seitsemän.

Toisinaan on selvät pms-oireet, toisinaan ei mitään. Toisinaan on pms-oireet ilman kuukautisia, mikä on ehkä kaikkein rasittavinta, kun odotat että nyt ne ovat alkamassa ja sitten 2 vko pms:n jälkeen oireet haipuu ilman menkkoja.

Gynellä on tietysti käyty luonnollisesti kerran jos toisenkin. Kaksi kertaa löytyi pieni munasarjakysta, joka selitti hukuksissa olevat menkat, muuten ei mitään. Gyne vaan totesi, että "sä nyt vaan olet tommoinen".

Sitä se ei osannut selittää, että miksi minulla oli säännölliset menkat 13-26 ikävuodet. Sen jälkeen käytin viitisen vuotta ehkäisyrengasta, ja kun siitä luovuin, kroppani on ollut sitä mieltä että säännöllisyys on tyhmiä varten.

Ei kai tämä muuten niin kamalaa olisi, mutta minulla on aika neuroottinen luonne, joten aina, aina kun menkat suvaitsee olla häviksissä, alan epäillä, että olen raskaana tai minulla on syöpä, tai VÄHINTÄÄNKIN nolaan itseni alkamalla vuotaa kuin niagara jossain Arvokkaassa ja Tärkeässä Tilanteessa täysin yllättäen. Mikä on kyllä järjetön pelko, koska ainoa missä kuukautiseni ovat johdonmukaiset on se, että ensimmäinen vuotopäivä on aina melko maltillinen.

Lohdutelkaa tai kertokaa omia kokemuksianne, että en ole ainoa luonnonoikku jonka hormonit saa gynenkin ymmälleen.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli tässä nyt vasta mieleeni, kun kirjoitin tuosta neuroottisuudesta, että voinkohan oikeasti olla koko ajan niin stressaantunut, että en siksi vaan ovuloi säännöllisesti?

-ap-

Vierailija
2/23 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi on iso vaikuttava tekijä, toinen hormonaaliset muutokset. Ja sen miljoona muuta syytä.

Mulla oli samaa. Kierron pituus mitä sattuu, vuodon ja vuotopäivien määrä täysin mahdotonta arvioida etukäteen, samoin kuin kivut ja ärtyneisyys tulivat ja menivät. Mulla syylliseksi paljastui hiljalleen hiipuva kilpirauhanen. Tilanne tasaantui kun löytyi sopiva annostus Tyroxinille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin ollut koko elämäni ajan epäsäännölliset kuukautiset, kierto mitä vain välillä 24-105 päivää ja mitään selittävää syytä ei ole löytynyt. Toisinaan saan Terolut kuurin joka on suurimmaksi osaksi auttanut mutta on myös aikoja jolloin ei mitään apua niistäkään.

Vierailija
4/23 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopea laihduttaminen

Syömishäiriöt

Lihominen ja ylipaino

Voimakas stressi

Ovuloimattomuus tai se että ovulaatio tulee joka kuukausi eri aikaan

Kilpirauhasen ongelmat

Pielessä olevat hormonitasot

Hoitamaton keliakia

Vierailija
5/23 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhaskokeita suosittelen minäkin. Itsellä oli kuukautiset ihan miten sattuu teini-iästä yli kolmikymppiseksi ja olivat säännölliset vain e-pillereiden pakottamana. Lopulta ilman pillereitä kierron pituus oli noin kolme kuukautta ja lääkärit epäilivät PCOS:ää. Päälle kolmikymppisenä löytyi aivolisäkeperäinen kilpirauhasen vajaatoiminta (>TSH alhaalla/normaali ja T4V alle viitteiden), johon sain lääkkeeksi tyroksiinin, joka korjasi kierron ja monta muutakin asiaa. Vajaassa vuodessa kierto muodostui kellontarkaksi 29 päivän kierroksi, joka pyörii täysin säännöllisenä edelleen, vaikka ikää piirun vaille 50 vuotta.

Vierailija
6/23 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla pcos ja kierrot todella epäsäännölliset. Ilman lääkitystä venyvät sinne + 90 päivään..

Vierailija
7/23 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen saanut keltarauhashormoni sen pari kertaa kun oli kysta, mutta se ei sovi minulle alkuunkaan. Jo kolmantena päivänä olen aivan valmis puremaan pään irti keneltä hyvänsä joka edes katsoo päin.

Siksi en voi käyttää hormoniehkäisyäkään, helppohan tämä ongelma olisi muuten saada pillereillä hallintaan mutta kun on sekopää niin on.

Toisaalta mietin, että mahtaakohan hormoniehkäisyn sopimattomuus liittyä siihen, että kun omat hormonit puuhailee mitä sattuu, olen koko ajan epäsynkronissa sen laatan kanssa? Tai siis renkaan, sitä olen käyttänyt. Sen pitäisi olla matalahormoninen ja niin hyvin siedetty. My ass. Silloinen gyne oikein suositteli käyttämään kaksi rengasta putkeen tai pitämään sitä ylimääräisen viikon (hormoneja on kuulemma ihan riittävästi siihen), mutta minulla alkoi aina menkat noista välttämisyrityksistä huolimatta -SILLOIN korppani oli sitä mieltä, että nyt kuule vuodetaan säännöllisesti, säädä sinä renkainesi mitä tykkäät.

-ap-

Vierailija
8/23 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anovulaatio

Vierailija
9/23 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasen ym- vaivojen listaajille, mainitsin että olen käynyt gynellä asiasta moneen kertaan eikä selittävää tekijää löydy. Kaikki veriarvoni ovat täydelliset ja muutenkin olen terve kuin pukki. Kynnet ja hiukset kasvaa tolkuttomasti, lämmönsäätely toimii hyvin, mikä sulkenee kilpparivaivat pois sekin.

-ap-

Vierailija
10/23 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilpirauhasen ym- vaivojen listaajille, mainitsin että olen käynyt gynellä asiasta moneen kertaan eikä selittävää tekijää löydy. Kaikki veriarvoni ovat täydelliset ja muutenkin olen terve kuin pukki. Kynnet ja hiukset kasvaa tolkuttomasti, lämmönsäätely toimii hyvin, mikä sulkenee kilpparivaivat pois sekin.

-ap-

Onko hormoni verikokeita otettu? Esim. estrogeeni, keltarauhashormoni, follikkelia stimuloiva hormoni FSH ja luteinisoiva hormoni eli LH ?

Vierailija
11/23 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ovulaatiohäiriö varmaan, kun kystiakin ollut.. Ne yleensä syntyy kun munasolun irtoamisprosessissa on häikkää. Mittauta S-prog.

Vierailija
12/23 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap-

Onko hormoni verikokeita otettu? Esim. estrogeeni, keltarauhashormoni, follikkelia stimuloiva hormoni FSH ja luteinisoiva hormoni eli LH ?

Kaipasin vertaistukea, en neuvoja seikoista jotka löytyvät viiden minuutin googlauksella.

Mikä siinä on, että aina tällä palstalla tulee jotain päsmäreitä neuvomaan itsestäänselvyyksiä, kun joku haluaisi vertaistukea?

Luuletteko oikeasti, että keksitte jotain mitä gyne ei ole keksinyt selvittää?

ap

Vierailija
13/23 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöpä se on :(

Vierailija
14/23 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväksy kohtalosi että sinun parasta ennen päiväyksesi on menossa! Kohta viisikymppinen akan ketkula. Ei ne mensut toimi kuten teinitytöillä.

Vierailija
15/23 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap-

Kaipasin vertaistukea, en neuvoja seikoista jotka löytyvät viiden minuutin googlauksella.

Mikä siinä on, että aina tällä palstalla tulee jotain päsmäreitä neuvomaan itsestäänselvyyksiä, kun joku haluaisi vertaistukea?

Luuletteko oikeasti, että keksitte jotain mitä gyne ei ole keksinyt selvittää?

ap

Kukaan ei halua auttaa kiukkuista vaihevuosia potevaa mummelia joka on aggressiivinen kuon haimasyöpä konsanaan.

Vierailija
16/23 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin oli minullakin epäsäännölliset kuukautiset eikä niitä sen kummemmin tutkittu, kierto oli 3 vkoa - 3 kk. Vain e-pillereillä ne oli säännölliset. Kummallista oli, että tulin kuitenkin hyvin helposti raskaaksi vaikka luulin, että on vaikeaa. Kohdusta pääsin eroon nelikymppisenä.

Vierailija
17/23 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kans vähän vastaavanlainen tilanne. Kiertopäivä 74 saatiin katkaistua keltarauhashormonilla ja tutkimuksien kautta parasta aikaa tätä soppaa selvitellään. Ikää mulla 29v. Todella turhauttavaa, että miten niinkin normaali asia kuin MENKAT eivät voi tulla sitten normaalisti. Odotellaan..

Vierailija
18/23 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuodet kolkuttaa nurkan takana. Varaudu että saat pian sanoa heipat menkoillesi.

Vierailija
19/23 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovuloimattomuus. Uskomatonta ettei gynesi sitä osannut selvittää.

Vierailija
20/23 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tänään, että raudanpuute voi aiheuttaa epäsäännöllistä kiertoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi