Äärimmäisen epäsäännölliset kuukautiset ilman mitään selittävää tekijää -vertaistukea kaivataan!
Kuukautiskiertoni on ollut all over the calendar yli 10 vuotta. Olen nyt 44. Toisinaan kierto on 90 päivää, toisinaan 17. Toisinaan vuotoa tulee kuin härän kurkusta, toisinaan on kolme päivää pientä tummaa tahraa ja se on siinä. Toisinaan ne kestää kolme päivää, toisinaan seitsemän.
Toisinaan on selvät pms-oireet, toisinaan ei mitään. Toisinaan on pms-oireet ilman kuukautisia, mikä on ehkä kaikkein rasittavinta, kun odotat että nyt ne ovat alkamassa ja sitten 2 vko pms:n jälkeen oireet haipuu ilman menkkoja.
Gynellä on tietysti käyty luonnollisesti kerran jos toisenkin. Kaksi kertaa löytyi pieni munasarjakysta, joka selitti hukuksissa olevat menkat, muuten ei mitään. Gyne vaan totesi, että "sä nyt vaan olet tommoinen".
Sitä se ei osannut selittää, että miksi minulla oli säännölliset menkat 13-26 ikävuodet. Sen jälkeen käytin viitisen vuotta ehkäisyrengasta, ja kun siitä luovuin, kroppani on ollut sitä mieltä että säännöllisyys on tyhmiä varten.
Ei kai tämä muuten niin kamalaa olisi, mutta minulla on aika neuroottinen luonne, joten aina, aina kun menkat suvaitsee olla häviksissä, alan epäillä, että olen raskaana tai minulla on syöpä, tai VÄHINTÄÄNKIN nolaan itseni alkamalla vuotaa kuin niagara jossain Arvokkaassa ja Tärkeässä Tilanteessa täysin yllättäen. Mikä on kyllä järjetön pelko, koska ainoa missä kuukautiseni ovat johdonmukaiset on se, että ensimmäinen vuotopäivä on aina melko maltillinen.
Lohdutelkaa tai kertokaa omia kokemuksianne, että en ole ainoa luonnonoikku jonka hormonit saa gynenkin ymmälleen.
Kommentit (23)
Tuossa iässä ovulaatiota ei välttämättä enää tapahdu joka kuukausi. Vuotoa voi silti tulla.
Suosittelen mirena-kierukkaa ja lisäksi mahdollisesti estrogeenikorvaushoitoa. Olet esivaihdevuosi-ikäinen nainen.
Kysyit kuitenkin täältä, pitkän selostuksen kera.
Kyllä vain se kuulostaa siltä, että vähintään esivaihdevuodet ovat alkaneet. Minkä verran munasoluja sinulla on vielä jäljellä?
Kysyisin myös toisen gynen mielipidettä. Sellaisrn, joka on erikoistunut kuukautishöiriöihin tai vaihdevuosiin.