Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uudella työpaikalla on whatsapp-ryhmä, minua ei ole kutsuttu

Vierailija
22.01.2023 |

Ryhmässä on siis kaikki paitsi minä, myös esimies on siellä. Ryhmän ylläpitäjä on paikan kakkoshenkilö. Esimieheni aina joskus sanoo, että whatsapp-ryhmässähän oli tästä tms. Sanon, etten ole ryhmässä. Hän siihen, että ai jaa, no hän lähettää mulle sen tiedon erikseen.
Olen ollut paikassa nyt pari kuukautta. 10 henkilöä töissä.
Onko asiallista?

Kommentit (122)

Vierailija
61/122 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko sut on lisätty ryhmään?

Miten muka? Eihän se edes uskalla pyytää ryhmään liittämistä ja muut siellä luulee että ap on mukana ryhmässä jakamassa työasioita.

ajattelin että se on tässä maanantaiaamuun löytänyt itseltään selkärangan ja käynyt heti kysymässä lisäämistä

Vierailija
62/122 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten muka? Eihän se edes uskalla pyytää ryhmään liittämistä ja muut siellä luulee että ap on mukana ryhmässä jakamassa työasioita.

ajattelin että se on tässä maanantaiaamuun löytänyt itseltään selkärangan ja käynyt heti kysymässä lisäämistä

Olen vielä kotona, työt tänään klo 10 alkaen. Ja nyt voitte jatkaa keskenänne tai olla jatkamatta, olen iltaan saakka töissä, enkä av:lla. Kiitos keskustelusta kaikille ja mukavaa päivää ja uutta viikkoa. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/122 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselle tulee mieleen, että jos tuo pieni porukka on ollut jo pidempään yhdessä kyseessä on enemmän hitsautuneen kaveriporukan kuin työyhteisön wa. Eli sitä ryhmää ei ole luotu työasioiden infoomiseen vaan illanviettojen  jälkipelien ruotimiseen. Siten ymmärtäisin ettei sinne niin vaan uutta ihmistä liitetä.

Tämä on se syy, jota epäilen. Että siellä saatetaan jotain työasiaakin sivuta, mutta on enempi kaveriporukan ryhmä. Kaikki ovat olleet vuosia töissä meillä. Voin kyllä nyt vihjailla tai suoraan pyytää pääsyä ryhmään, mutta epämukava tunne on päällimmäisenä, kun epäilen sen olevan enemmän yksityinen työpaikan kaveriporukka. Johon kuuluvat kaikki paitsi minä. Ap

No entäpä sitten? Olisiko se niin kamalaa? Oletko sinä noiden työkavereiden kaveri? Jos et, silloin pitää itse tehdä aktiivisesti töitä, että pääsee mukaan porukkaan (jos haluaa). 

Yhdessä sosiaalipsykologian tutkimuksessa tarkkailtiin päiväkoti-ikäisiä lapsia ja uuden lapsen tulemista valmiiksi ryhmäytyneeseen lapsiporukkaan. Osa lapsista eivät yrittäneetkään joukkoon, vaan jäivät passiivisena omiin oloihinsa olettaen, että muut tulevat hakemaan heidät mukaan. Toinen osa lapsista taas halusi joukkoon, mutta menivät liian tunkeilevalla ja aggressiivisellakin tavalla ja tulivat lopulta ryhmän torjumiksi. Kolmas osa puolestaan, eli sosiaalisesti taitavat lapset, ottivat ystävällisen mutta ei päällepäsmäröivän kontaktin lapsiporukkaan, alkuun hieman sivulta seurailivat ryhmän leikkejä ja touhuja, ja pikku hiljaa kontaktia lisäämällä tulivat mukaan ryhmään sen toimintatapoja ja sääntöjä noudattaen. 

Vierailija
64/122 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein kehtaa tunkea sinne. Ap

No kettuako täällä sitten valitat?

Valitan siitä, että ryhmästä puhutaan, mutten saa kutsua. Se on minusta tylyä. En kysynyt avausviestissäni, mitä teen, vaan, että onko tämä asiallista? Minut on jätetty ulkopuolelle. Ap

Älä valita. Justhan sä sanoit ettet ole edes pyytänyt ryhmään pääsyä. Sanot sen ryhmän vetäjälle että "lisää minutkin ryhmään". Miksi tästäkin pitää tehdä niin vaikeaa. Ne voi ihan hyvin olettaa ettet halua olla missään ryhmissä. Miksi et ole oma-alotteinen vaan täällä kitiset?

No koska minusta näihin kutsutaan ne, jotka halutaan kutsua, eikä tungeta itse. Ap

Et kai vaan soita hätäkeskukseen sydänkohtauksessa kun sinnekään ei saa tunkea itse? Työkaverisi varmaan ihmettelevät mikset tiedä mitään Whatsappissa jaetuista työasioista.

Vierailija
65/122 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan että 99% tapauksista ei vaan ole muistettu lisätä ryhmään. Ap:n pomo todennäköisesti käsitti että ap tuli ilmoittamaan ettei halua olla ryhmässä ja siksi haluaa erikseen meilit. Hyvä ettei vielä tieto siirry eteenpäin ryhmän ylläpitäjälle siinä muodossa ettei ap halua. Monasti olen täällä huomannut että itsensä kiusatuiksi ja syrjityiksi kokevat ihmiset odottaa liikaa. Istutaan työhuoneessa ja odotetaan kutsua kahvihuoneeseen. Kyllä sinne pitää ihan itse mennä, ruveta juttelemaan ja kun sitä tekee tarpeeksi kauan, joku voi tullakin ovelle hukkaamaan että tuu kahville. Mutta jos ensimmäisenä päivänä jää odottamaan kutsua, jää ilman kahvia.

Mä olen aina uudessa duunissa itse mennyt muilta kyselemään, että mites teillä kahvit ja lounaat jne. ja jos vastaus on jotain epämääräistä, että no vähän miten sattuu, niin olen sanonut, että no okei, mennäänkö klo12 tohon viereiseen lounaspaikkaan. En jätä vaihtoehtoa, että muut menisi ja minä en olisi mukana. Koskaan en ole jäänyt ulkopuoliseksi missään ja olen vaihtanut työpaikkaa useasti.

Että samaa mieltä, monella on omasta toiminnasta kiinni. Ap:n tilanteessa olisin heti ryhmästä kuultuani kysynyt, että ok, mites sinne ryhmään pääsee.

Vierailija
66/122 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ylläpitäjä sanoi, kun kysyit asiasta?

Ite ainakin olen vaan yksinkertasesti joskus unohtanut lisätä uuden henkilön, kun siinä alussa on tärkeämpiäkin hänen kanssa hoidettavia asioita. Kun joku on muustuttanu asiasta olen hänet lisänny ja pahotellu unohdusta.

Vierailija
67/122 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On meilläkin ja kaikki halukkaat pääsevät kun menevät sanomaan perustajalle . Kutsuta ei ja pakko ei ole liittyä. Avaa se suu ap.

Eihän se mitään uskalla sanoa,kunhan marisee vauvapalstalla käsittämätöntä ylianalyysiään.

Vierailija
68/122 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselle tulee mieleen, että jos tuo pieni porukka on ollut jo pidempään yhdessä kyseessä on enemmän hitsautuneen kaveriporukan kuin työyhteisön wa. Eli sitä ryhmää ei ole luotu työasioiden infoomiseen vaan illanviettojen  jälkipelien ruotimiseen. Siten ymmärtäisin ettei sinne niin vaan uutta ihmistä liitetä.

Tämä on se syy, jota epäilen. Että siellä saatetaan jotain työasiaakin sivuta, mutta on enempi kaveriporukan ryhmä. Kaikki ovat olleet vuosia töissä meillä. Voin kyllä nyt vihjailla tai suoraan pyytää pääsyä ryhmään, mutta epämukava tunne on päällimmäisenä, kun epäilen sen olevan enemmän yksityinen työpaikan kaveriporukka. Johon kuuluvat kaikki paitsi minä. Ap

No entäpä sitten? Olisiko se niin kamalaa? Oletko sinä noiden työkavereiden kaveri? Jos et, silloin pitää itse tehdä aktiivisesti töitä, että pääsee mukaan porukkaan (jos haluaa). 

Yhdessä sosiaalipsykologian tutkimuksessa tarkkailtiin päiväkoti-ikäisiä lapsia ja uuden lapsen tulemista valmiiksi ryhmäytyneeseen lapsiporukkaan. Osa lapsista eivät yrittäneetkään joukkoon, vaan jäivät passiivisena omiin oloihinsa olettaen, että muut tulevat hakemaan heidät mukaan. Toinen osa lapsista taas halusi joukkoon, mutta menivät liian tunkeilevalla ja aggressiivisellakin tavalla ja tulivat lopulta ryhmän torjumiksi. Kolmas osa puolestaan, eli sosiaalisesti taitavat lapset, ottivat ystävällisen mutta ei päällepäsmäröivän kontaktin lapsiporukkaan, alkuun hieman sivulta seurailivat ryhmän leikkejä ja touhuja, ja pikku hiljaa kontaktia lisäämällä tulivat mukaan ryhmään sen toimintatapoja ja sääntöjä noudattaen. 

Juuri näin olen tehnyt kuten tuo kolmas vaihtoehto. Juttelen työkavereiden kanssa, hymyilen, toivotan hyvää huomenta iloisesti tullessani, mukavaa iltaa töistä lähdettäessä, ja jos jollakulla on jotain yksityistä kerrottavaa, lopetan työt ja otan osaa keskusteluun, ja jos joku on flunssainen, kysyn seuraavana päivänä vointia, ja jos joku auttaa minua työasiassa, kiitän tämän ystävällisyydestä ym. Eli en todella kyräile missään nurkassa. Mutta joo, näillä mennään ja nyt sinne töihin siis. Ap

Vierailija
69/122 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ylläpitäjä sanoi, kun kysyit asiasta?

Ite ainakin olen vaan yksinkertasesti joskus unohtanut lisätä uuden henkilön, kun siinä alussa on tärkeämpiäkin hänen kanssa hoidettavia asioita. Kun joku on muustuttanu asiasta olen hänet lisänny ja pahotellu unohdusta.

Eihän se sanonut ylläpitäjälle yhtään mitään,sen sijaan kehitti päättömän analyysin siitä miksei häntä haluta ryhmään.

Vierailija
70/122 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vielä kotona, työt tänään klo 10 alkaen. Ja nyt voitte jatkaa keskenänne tai olla jatkamatta, olen iltaan saakka töissä, enkä av:lla. Kiitos keskustelusta kaikille ja mukavaa päivää ja uutta viikkoa. Ap

Palaa toki illalla kertomaan miten kävi kun pyysit ryhmään lisäämistä.

Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli aloittajan kirjoituksesta mieleen entisajan tupakkahuoneet. Olin vuosituhannen vaihteessa töissä isossa firmassa, tosin meidän yksikössämme oli vain noin 20 ihmistä. Koska pomo oli tupakoitsija, muut tupakoitsijat tiesivät työhönkin liittyvistä asioista aikaisemmin kuin tupakoimattomat. Nyt olen 10 hengen pikkufirmassa enkä edes tiedä, onko kollegoilla joku wa-ryhmä. Jos on, en kuulu siihen. Ei mulla ole edes kännykässäni wa:ia. Mutta sen tiedän, että wa ei ole meidän firman virallinen tiedotuskanava. Jos olisi, siihen pitäisi tietysti liittää kaikki, joille on tarkoitus tiedottaa työhön liittyvistä asioista. 

Vierailija
72/122 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista. Jospa sitten nielen ylpeyteni ja kysäisen jotenkin. Seuraavan kerran, kun joku puhuu ryhmästä, kysyn, että ai onko täällä sellainen ja näytän kiinnostuneelta. Vaikka vähän harmittaakin. Ap

Ensi kerran, kun tulee puhetta kys ryhmästä, sanot että voisiko joku lisätä minutkin sinne. Piste.

Vierailija
73/122 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Mulle tuli aloittajan kirjoituksesta mieleen entisajan tupakkahuoneet. Olin vuosituhannen vaihteessa töissä isossa firmassa, tosin meidän yksikössämme oli vain noin 20 ihmistä. Koska pomo oli tupakoitsija, muut tupakoitsijat tiesivät työhönkin liittyvistä asioista aikaisemmin kuin tupakoimattomat. Nyt olen 10 hengen pikkufirmassa enkä edes tiedä, onko kollegoilla joku wa-ryhmä. Jos on, en kuulu siihen. Ei mulla ole edes kännykässäni wa:ia. Mutta sen tiedän, että wa ei ole meidän firman virallinen tiedotuskanava. Jos olisi, siihen pitäisi tietysti liittää kaikki, joille on tarkoitus tiedottaa työhön liittyvistä asioista. 

Jos et ladannut Whatsappia puhelimeen sinua ei edes voida liittää ryhmään.

Vierailija
74/122 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole aina on- tai off-tilaa, varsinkaan pikkufirmoissa, mitä monikaan tässä keskustelussa ei näytä ymmärtävän. Moni kuvittelee, että joko wa on virallinen tiefotuskanava tai sitten se on puhdas ysityinen rupattelunurkka. Se voi olla sekamuoto ja vaikkei mitään hirveän tärkeää tietoa jaettaisikaan, se voi olla vaikka sellaista, että Sirkka tuotko tullessasi huomenna sen ja sen tai Marja kertoo, että voi tehdä tämän ja tuon. Ei mitään supertärkeää, mutta jos jää tiedon ulkopuolelle, onhan se vähän ikävää.

Vierailija
75/122 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurailevat salaa koe -ajan uskaltaako sitä uutta meidän pinttyneeseen ryhmään laittaa

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Jos et ladannut Whatsappia puhelimeen sinua ei edes voida liittää ryhmään.

Tiedän tämän. Ja työkaverini tietävät, että mulla ei ole Whatsappia. Olen joskus asiasta maininnut ihan muissa yhteyksissä. Mutta tiedän myös, että wa ei ole meidän firman virallinen tiedotuskanava. Jos olisi, kaikkia kehotettaisiin lataamaan se ja kaikki liitettäisiin wa-ryhmään. On ihan mahdollista, että työkavereillani on wa-ryhmä, mutta siihen kuuluminen ei ole työasioiden hoitamisen kannalta tarpeellista. 

Vierailija
77/122 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä menisi kyselemään, vaan odottaisin kutsua. Ehkä koeajan jälkeen saat kutsun?

Työelämässä olevan aikuisen ihmisen pitää kyllä ihan itse saada suunsa auki. Meillä on töissä ties miten monta eri Teams-ryhmää ja myös whatsapp-ryhmä, ei sitä kukaan muu ole vahtinut että minut kutsutaan jokaiseen johon haluan liittyä vaan ihan itse olen sitä pyytänyt.

Hei tämä on pieni firma. 10 henkilöä yhteensä töissä ja se kymmenes on illalla käyvä siivooja ja yhdeksäs on talkkari. Eli pienessä toimistossa työskentelee 8 henkilöä. Ei tämä ole mikään konserni. Uuden työntekijän pyytämättä jättäminen whatsapp-ryhmään ei ole mikään unohdus. Ap

Vaihtoehto voi toki olla se että he ajattelevat sen olevan liian tungettelevaa jos lisäävät sinut ryhmään vaikka olet vasta juuri aloittanut paikassa. Silti se suunsa aukaiseminen auttaa asiaan, kukaan heistä ei osaa lukea sinun ajatuksiasi.

No on kyllä outoa jos työasioita ryhmässä käsitellään ja muut ajattelevat, että uuden työntekijän liittäminen ryhmään tungettelevaista. Herrasiunaa, miten ne muut kuvittelevat uuden saavan ryhmään kirjatut tiedot? Hulluko olet?

Vierailija
78/122 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä menisi kyselemään, vaan odottaisin kutsua. Ehkä koeajan jälkeen saat kutsun?

Työelämässä olevan aikuisen ihmisen pitää kyllä ihan itse saada suunsa auki. Meillä on töissä ties miten monta eri Teams-ryhmää ja myös whatsapp-ryhmä, ei sitä kukaan muu ole vahtinut että minut kutsutaan jokaiseen johon haluan liittyä vaan ihan itse olen sitä pyytänyt.

Hei tämä on pieni firma. 10 henkilöä yhteensä töissä ja se kymmenes on illalla käyvä siivooja ja yhdeksäs on talkkari. Eli pienessä toimistossa työskentelee 8 henkilöä. Ei tämä ole mikään konserni. Uuden työntekijän pyytämättä jättäminen whatsapp-ryhmään ei ole mikään unohdus. Ap

Vaihtoehto voi toki olla se että he ajattelevat sen olevan liian tungettelevaa jos lisäävät sinut ryhmään vaikka olet vasta juuri aloittanut paikassa. Silti se suunsa aukaiseminen auttaa asiaan, kukaan heistä ei osaa lukea sinun ajatuksiasi.

No on kyllä outoa jos työasioita ryhmässä käsitellään ja muut ajattelevat, että uuden työntekijän liittäminen ryhmään tungettelevaista. Herrasiunaa, miten ne muut kuvittelevat uuden saavan ryhmään kirjatut tiedot? Hulluko olet?

No herrasiunaa kun kukaan täällä ei tiedä mitä siellä ryhmässä käsitellään, edes ap. Rauhoitu nyt hyvä ihminen.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole aina on- tai off-tilaa, varsinkaan pikkufirmoissa, mitä monikaan tässä keskustelussa ei näytä ymmärtävän. Moni kuvittelee, että joko wa on virallinen tiefotuskanava tai sitten se on puhdas ysityinen rupattelunurkka. Se voi olla sekamuoto ja vaikkei mitään hirveän tärkeää tietoa jaettaisikaan, se voi olla vaikka sellaista, että Sirkka tuotko tullessasi huomenna sen ja sen tai Marja kertoo, että voi tehdä tämän ja tuon. Ei mitään supertärkeää, mutta jos jää tiedon ulkopuolelle, onhan se vähän ikävää.

Eli aivan kuten aiemmin kirjoitin eli vähän niinkuin entisajan tupakkahuoneet. Sovitaan Sirkan ja Maijan (jotka ovat tupakoitsijoita) jostain, mutta ei asia koske mitenkään Maijaa (joka ei ole tupakoitsija). 

Vierailija
80/122 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No herrasiunaa kun kukaan täällä ei tiedä mitä siellä ryhmässä käsitellään, edes ap. Rauhoitu nyt hyvä ihminen.

Rauhoitu sinä ja sen jälkeen opettele ääliö lukemaan ja ymmärtämään lukemaasi. Vai riehutko lukematta aloitusta, lainaan apn tekstin tähän sinulle, sinä saamarin va ja k k i.

Lainaus alkaa nyt:

Ryhmässä on siis kaikki paitsi minä, myös esimies on siellä. Ryhmän ylläpitäjä on paikan kakkoshenkilö. Esimieheni aina joskus sanoo, että whatsapp-ryhmässähän oli tästä tms. Sanon, etten ole ryhmässä. Hän siihen, että ai jaa, no hän lähettää mulle sen tiedon erikseen.

Olen ollut paikassa nyt pari kuukautta. 10 henkilöä töissä.

Onko asiallista?

Lainaus loppuu.

Eli esimies olettaa apn tietävän asiat, jotka ryhmässä on esillä. Ymmärrätkö tätä sinä saakelin tollo?

Nyt ihan oikeasti hengittele vähän syvään. Mikä sinua oikein vaivaa?