Uudella työpaikalla on whatsapp-ryhmä, minua ei ole kutsuttu
Ryhmässä on siis kaikki paitsi minä, myös esimies on siellä. Ryhmän ylläpitäjä on paikan kakkoshenkilö. Esimieheni aina joskus sanoo, että whatsapp-ryhmässähän oli tästä tms. Sanon, etten ole ryhmässä. Hän siihen, että ai jaa, no hän lähettää mulle sen tiedon erikseen.
Olen ollut paikassa nyt pari kuukautta. 10 henkilöä töissä.
Onko asiallista?
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä menisi kyselemään, vaan odottaisin kutsua. Ehkä koeajan jälkeen saat kutsun?
Työelämässä olevan aikuisen ihmisen pitää kyllä ihan itse saada suunsa auki. Meillä on töissä ties miten monta eri Teams-ryhmää ja myös whatsapp-ryhmä, ei sitä kukaan muu ole vahtinut että minut kutsutaan jokaiseen johon haluan liittyä vaan ihan itse olen sitä pyytänyt.
Hei tämä on pieni firma. 10 henkilöä yhteensä töissä ja se kymmenes on illalla käyvä siivooja ja yhdeksäs on talkkari. Eli pienessä toimistossa työskentelee 8 henkilöä. Ei tämä ole mikään konserni. Uuden työntekijän pyytämättä jättäminen whatsapp-ryhmään ei ole mikään unohdus. Ap
Vaihtoehto voi toki olla se että he ajattelevat sen olevan liian tungettelevaa jos lisäävät sinut ryhmään vaikka olet vasta juuri aloittanut paikassa. Silti se suunsa aukaiseminen auttaa asiaan, kukaan heistä ei osaa lukea sinun ajatuksiasi.
No on kyllä outoa jos työasioita ryhmässä käsitellään ja muut ajattelevat, että uuden työntekijän liittäminen ryhmään tungettelevaista. Herrasiunaa, miten ne muut kuvittelevat uuden saavan ryhmään kirjatut tiedot? Hulluko olet?
No herrasiunaa kun kukaan täällä ei tiedä mitä siellä ryhmässä käsitellään, edes ap. Rauhoitu nyt hyvä ihminen.
Rauhoitu sinä ja sen jälkeen opettele ääliö lukemaan ja ymmärtämään lukemaasi. Vai riehutko lukematta aloitusta, lainaan apn tekstin tähän sinulle, sinä saamarin va ja k k i.
Lainaus alkaa nyt:
Ryhmässä on siis kaikki paitsi minä, myös esimies on siellä. Ryhmän ylläpitäjä on paikan kakkoshenkilö. Esimieheni aina joskus sanoo, että whatsapp-ryhmässähän oli tästä tms. Sanon, etten ole ryhmässä. Hän siihen, että ai jaa, no hän lähettää mulle sen tiedon erikseen.
Onko asiallista?
Lainaus loppuu.
Eli esimies olettaa apn tietävän asiat, jotka ryhmässä on esillä. Ymmärrätkö tätä sinä saakelin tollo?Just näin, eli tottakai esimiehen täytyy kysyä, että otatko ryhmän omaan puhelimeesi tai hankkia työpuhelin, jos tarkoitus on työasioita viestittää puhelimessa ja WA-ryhmässä. Itsestään selvä asia.
T. Luottamusmies
Kyllä, esimiehen tehtävä on varmistaa, että kaikki tieto on tasavertaisesti kaikkien, myös uusien ja väliaikaisten, saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä menisi kyselemään, vaan odottaisin kutsua. Ehkä koeajan jälkeen saat kutsun?
Työelämässä olevan aikuisen ihmisen pitää kyllä ihan itse saada suunsa auki. Meillä on töissä ties miten monta eri Teams-ryhmää ja myös whatsapp-ryhmä, ei sitä kukaan muu ole vahtinut että minut kutsutaan jokaiseen johon haluan liittyä vaan ihan itse olen sitä pyytänyt.
Hei tämä on pieni firma. 10 henkilöä yhteensä töissä ja se kymmenes on illalla käyvä siivooja ja yhdeksäs on talkkari. Eli pienessä toimistossa työskentelee 8 henkilöä. Ei tämä ole mikään konserni. Uuden työntekijän pyytämättä jättäminen whatsapp-ryhmään ei ole mikään unohdus. Ap
Vaihtoehto voi toki olla se että he ajattelevat sen olevan liian tungettelevaa jos lisäävät sinut ryhmään vaikka olet vasta juuri aloittanut paikassa. Silti se suunsa aukaiseminen auttaa asiaan, kukaan heistä ei osaa lukea sinun ajatuksiasi.
No on kyllä outoa jos työasioita ryhmässä käsitellään ja muut ajattelevat, että uuden työntekijän liittäminen ryhmään tungettelevaista. Herrasiunaa, miten ne muut kuvittelevat uuden saavan ryhmään kirjatut tiedot? Hulluko olet?
No herrasiunaa kun kukaan täällä ei tiedä mitä siellä ryhmässä käsitellään, edes ap. Rauhoitu nyt hyvä ihminen.
Rauhoitu sinä ja sen jälkeen opettele ääliö lukemaan ja ymmärtämään lukemaasi. Vai riehutko lukematta aloitusta, lainaan apn tekstin tähän sinulle, sinä saamarin va ja k k i.
Lainaus alkaa nyt:
Onko asiallista?
Lainaus loppuu.
Eli esimies olettaa apn tietävän asiat, jotka ryhmässä on esillä. Ymmärrätkö tätä sinä saakelin tollo?Nyt ihan oikeasti hengittele vähän syvään. Mikä sinua oikein vaivaa?
Mokasit, viduddaako tolloa?
- Sivusta seuraava -
Tuommoiset on kyllä ärsyttäviä, kirjoittelevat mitä sattuu lukematta ja/tai ymmärtämättä aloittajan tekstiä. Tyhmiä ihmisiä tuommoiset.
Joko WA:ssa saa tehdä yritykseen liittyviä ryhmiä? Joskus oli WA:n käyttöehdoissa, ettei saisi.
kun otetaan huomioon että on olemassa B2B versio wa:sta niin saa käyttää liiketoiminnan apuna ;)
Vierailija kirjoitti:
Joko WA:ssa saa tehdä yritykseen liittyviä ryhmiä? Joskus oli WA:n käyttöehdoissa, ettei saisi.
Onhan niillä ihan WAbusiness. Mulla on tuplasim puhelin ja kaks eri WA sovellusta, siviilinumero siinä perinteisessä ja työnumero busineksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainaus alkaa nyt:
Onko asiallista?
Lainaus loppuu.
Eli esimies olettaa apn tietävän asiat, jotka ryhmässä on esillä. Ymmärrätkö tätä sinä saakelin tollo?Nyt ihan oikeasti hengittele vähän syvään. Mikä sinua oikein vaivaa?
Mikä sinua vaivaa kun riehut vaikka et edes käsitä mistä on kyse. Olet niin tyhmä. Mene muualle riehumaan, meitä ei kiinnosta. Kommentoinnin persusedellytys on, että lukee aloituksen, eikä tule ulisemaan omiaan.
Ohis
Lue nyt ihan itse. Esimies oli joskus todennut että ryhmässähän tästä. Se ei ota kantaa oliko kyseinen asia mitenkään työhön liittyvä, vaan voi koskea vaikka sitä että mihin kuppilaan mennään after work -kaljoille.
Vierailija kirjoitti:
ihmettelen näitä tuöpaikan whatsappeja joissa on vain osa porukkaa eikä koskaan julkisesti kerrottu.. järjestetään bileiltoja ja tekemistä sisäpiirin kesken
Epäammattimaista ja toksista. Mun ongelma on että työpaikan teinin tasolle jääneet juoruämmät yrittää saada mua mukaan rinkiinsä. Uutena tuollainen on hankala väistää, olen siinä toistaiseksi onnistunut aika taitavasti vaikka itse sanonkin. Ensin antoivat siis ymmärtää että kaikki on siinä wa-ryhmässä mikä ei ole totta. Meno on muutenkin sellaista johtoa myöten että katselen jo uutta paikkaa. Joskus näinkin että siihen "sisäpiiriin" ei todellakaan edes halua kuulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselle tulee mieleen, että jos tuo pieni porukka on ollut jo pidempään yhdessä kyseessä on enemmän hitsautuneen kaveriporukan kuin työyhteisön wa. Eli sitä ryhmää ei ole luotu työasioiden infoomiseen vaan illanviettojen jälkipelien ruotimiseen. Siten ymmärtäisin ettei sinne niin vaan uutta ihmistä liitetä.
Tämä on se syy, jota epäilen. Että siellä saatetaan jotain työasiaakin sivuta, mutta on enempi kaveriporukan ryhmä. Kaikki ovat olleet vuosia töissä meillä. Voin kyllä nyt vihjailla tai suoraan pyytää pääsyä ryhmään, mutta epämukava tunne on päällimmäisenä, kun epäilen sen olevan enemmän yksityinen työpaikan kaveriporukka. Johon kuuluvat kaikki paitsi minä. Ap
No entäpä sitten? Olisiko se niin kamalaa? Oletko sinä noiden työkavereiden kaveri? Jos et, silloin pitää itse tehdä aktiivisesti töitä, että pääsee mukaan porukkaan (jos haluaa).
Yhdessä sosiaalipsykologian tutkimuksessa tarkkailtiin päiväkoti-ikäisiä lapsia ja uuden lapsen tulemista valmiiksi ryhmäytyneeseen lapsiporukkaan. Osa lapsista eivät yrittäneetkään joukkoon, vaan jäivät passiivisena omiin oloihinsa olettaen, että muut tulevat hakemaan heidät mukaan. Toinen osa lapsista taas halusi joukkoon, mutta menivät liian tunkeilevalla ja aggressiivisellakin tavalla ja tulivat lopulta ryhmän torjumiksi. Kolmas osa puolestaan, eli sosiaalisesti taitavat lapset, ottivat ystävällisen mutta ei päällepäsmäröivän kontaktin lapsiporukkaan, alkuun hieman sivulta seurailivat ryhmän leikkejä ja touhuja, ja pikku hiljaa kontaktia lisäämällä tulivat mukaan ryhmään sen toimintatapoja ja sääntöjä noudattaen.
Juuri näin olen tehnyt kuten tuo kolmas vaihtoehto. Juttelen työkavereiden kanssa, hymyilen, toivotan hyvää huomenta iloisesti tullessani, mukavaa iltaa töistä lähdettäessä, ja jos jollakulla on jotain yksityistä kerrottavaa, lopetan työt ja otan osaa keskusteluun, ja jos joku on flunssainen, kysyn seuraavana päivänä vointia, ja jos joku auttaa minua työasiassa, kiitän tämän ystävällisyydestä ym. Eli en todella kyräile missään nurkassa. Mutta joo, näillä mennään ja nyt sinne töihin siis. Ap
Kyllä sinä siihen porukkaan tulet pääsemään ennemmin tai myöhemmin, jos haluat. Älä hätäile tai tee nyt liian negatiivisia tulkintoja.
Samanlainen kokemus eräässä työpaikassa. En toki ollut ainut jota ryhmään ei lisätty, järjestivät mm kakkukahvit eläkkeelle jäävällä ja kutsuttuna olivat vain ryhmään kuuluvat henkilöt. Syytä tähän en koskaan kehdannut kysyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olisi kolmen hengen firma se Whatsapp-liittyminen voi unohtua.Niillä on varmasti parempaakin tekemistä kuin vahtia yhden puhekyvyttömän Whatsapp-jäsenyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ihmettelen näitä tuöpaikan whatsappeja joissa on vain osa porukkaa eikä koskaan julkisesti kerrottu.. järjestetään bileiltoja ja tekemistä sisäpiirin kesken
Epäammattimaista ja toksista. Mun ongelma on että työpaikan teinin tasolle jääneet juoruämmät yrittää saada mua mukaan rinkiinsä. Uutena tuollainen on hankala väistää, olen siinä toistaiseksi onnistunut aika taitavasti vaikka itse sanonkin. Ensin antoivat siis ymmärtää että kaikki on siinä wa-ryhmässä mikä ei ole totta. Meno on muutenkin sellaista johtoa myöten että katselen jo uutta paikkaa. Joskus näinkin että siihen "sisäpiiriin" ei todellakaan edes halua kuulua.
Ja tätä tapahtuu monilla työpaikoilla. Osa porukasta jatkaa koulukiusaamista vielä aikuisenakin, huomattavasti hienovaraisemmin vaan, ja mikä olisi parempi keino näyttää jollekin paikkansa kuin jättää ulkopuolelle.. Jos tulee sanomista, niin aina voi selitellä, että Hupsista vaan! Pääsi unohtumaan ihan!
Minut kutsuttiin ja sanoin,
että en käytä sitä paskaa,
Signal ryhmä käy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olisi kolmen hengen firma se Whatsapp-liittyminen voi unohtua.Niillä on varmasti parempaakin tekemistä kuin vahtia yhden puhekyvyttömän Whatsapp-jäsenyyttä.
Älä jaksa.
Avaa suusi ja kysy. Minulla kävi samalla tavalla. Minulta pyydettiin anteeksi ja lisättiin ryhmään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tätä tapahtuu monilla työpaikoilla. Osa porukasta jatkaa koulukiusaamista vielä aikuisenakin, huomattavasti hienovaraisemmin vaan, ja mikä olisi parempi keino näyttää jollekin paikkansa kuin jättää ulkopuolelle.. Jos tulee sanomista, niin aina voi selitellä, että Hupsista vaan! Pääsi unohtumaan ihan!
Apua, katsooko joku maailmaa oikeasti näin kyräilevien linssien läpi? Ei mahda olla mukavaa eloa. Onhan se nyt paljon todennäköisempää, että homma unohtunut kuin että joku puolituntematon systemaattisesti kiusaa jonkin viestisovelluksen kontekstissa. Todellakin kannattaisi ottaa rakentavampi tulkintatapa elämään, ne ihmisetkin ovat yhtäkkiä mukavampia kuin ei tarvitse puskea tällaisten defenssien läpi tutustuakseen
Yhyyy ole onnellinen uudesta työpaikastasi, niitä kun ei kaikille irtoa.
Ei varmaan oo oikein. Itse en käytä whatsappia, enkä mitään muutakaan. Pärjään mainiosti tavallisilla viesteillä ja puhelimella voi myös soittaa.
Minä syön ahven, hauki, kuha. Lohi, säynävä, ankerias. Toutain, kiiski, mullo. Vaimo syö laatikko: makaronilaatikko, maksalaatikko, porkkanalaatikko; mikä vain laatikko. Meillä on tästä hyvä sopu.
Me ollaan mukana kaikissa whatsapp-ryhmissä. Ihan kaikissa. Työssä ja muualla. Jos ei olla mukana, kysytään, miten päästään mukasn.
Samaa suosittelen teille.
Just näin, eli tottakai esimiehen täytyy kysyä, että otatko ryhmän omaan puhelimeesi tai hankkia työpuhelin, jos tarkoitus on työasioita viestittää puhelimessa ja WA-ryhmässä. Itsestään selvä asia.
T. Luottamusmies